Trailer of vrachtwagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:17

Blaze schreef:
Wat heel belangrijk is,is hoe groot je geld boompje is Tong uitsteken Haha!


Natuurlijk speelt dit uiteindelijk de grootste rol, in hoe en wat je zou willen rijden.
Maar veiligheid vind ik een belangrijk aspect. Soms denk ik wel eens om op het geval van de Kanggo terug te komen, dat het in dit geval niet meer gaat om hoeveel je te besteden hebt, maar waar je verantwoording ligt. Deze Kanggo met trailer en twee paarden voegde in op de snelweg met 45km per uur. Buiten het feit dat hij nog snelheid gemaakt zou kunnen hebben op de invoegstrook, maar goed daar hebben meer Nederlanders een broertje dood aan om op de juiste manier in te voegen, zou hij nooit de snelheid van de mede weggebruikers gehaald hebben.
Kijk dat zo’n handen uit de mouwen type zijn eigen leven op het spel set, tot daaraan toe, en dat hij misschien te weinig geld heeft om een knap trekkende auto te kopen, daar kan ik ook nog in komen.
Maar dat zo’n lord wanhoop het vertikt om in dit geval niet twee keer te willen rijden kan er bij mij niet in. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als je het wat minder hebt, dat je dan niet je paarden mag vervoeren ten koste van. Frusty

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:38

Dealer schreef:
Ik vind het niet verantwoord, die oude paardenvrachtwagentjes. Laatst reed ik vanaf Drenthe en stond er ook zo'n oude donkerrode Iveco te roken langs de snelweg, paarden er nog in. Krijg ze maar eens weg.
Zolang je portemonnee alleen zo'n oud ding toelaat kan je het mi. beter bij een trailer houden.
Is (veel meer) geld geen probleem dan is een goede vrachtwagen natuurlijk veel comfortabeler (kwijl)



ik heb zelf een vrachtwagen, een grote daf van wel 28 jaar oud
loopt als een trein, tuurlijk is het een risico, maar de bak laat ik regelmatig controleren,de bodem is 100 %
motorisch is ie ook prima in orde, wel elk jaar een beurt doen, maar dat heb je met een jonge wagen ook
een vrachtwagen van dit formaat had ik niet goedkoper kunnen krijgen als wat ik nu voor dit ding heb betaald, okej hij ziet er van de buitenkant niet uit (zie profiel) maar de superruime cabine en de superruime bak en 'living' die maken alles goed!
loulou en ik hebben veel plezier ervan!
en ookal ga ik maar met een paard op concours... dan neem ik nog die vrachtwagen mee ( als ik op cross ga ) die luxe daar word je snel aan gewend, als ik ook zie wat een spullen ik wel niet meeneem, en als ik dan bedenk dat ik dat ook allemaal in mijn jiepje heb moeten proppen Bloos!
want ga maar na, meerdaags concours, dus ook tent en slaapspullen moeten mee... nu heb ik alles op 6 wielen lopen, en hoef ik geen tentje op te zetten , en kan ik me schaamteloos in mijn 'living' Tong uitsteken omkleden !
en mijn hobby is ook vrachtwagens, dus ik zie het als n xtra hobby erbij Knipoog

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:32

cornelie schreef:
Ik ga sowieso al 1 x per week op pad dus het gebruik zal er zeker zijn.
Mijn 'probleem' is nu ook een beetje de kostenafweging. Wij hebben nu een auto van de zaak ( nou ja, zaak = vriend + schoonfamilie Haha! ) en als ik nu dus op pad ga heb ik geen benzine kosten of wat dan ook. Dus alleen de kosten van de trailer en die zijn nu niet echt bepaald hoog Lachen Als ik zelf een vrachtautootje aanschaf moet ik dat allemaal wel betalen. Vandaar ook dat ik graag wat inzicht zou willen in verbruik etc. En een gewone auto voor mezelf erbij, tja, die heb ik ook al. Voor mij is het dus ook vooral het kostenplaatje.


Als ik dit zo lees denk ik dat je het het best zo kunt laten. Goedkoper kun je het niet krijgen! Een vrachtwagen(tje) gebruikt zowieso meer diesel dan een personenwagen/terreinwagen of bus(je)
Bovendien staat 'ie de rest van de tijd maar stil terwijl je met jouw auto/bus o.i.d. gewoon naar je werk kunt of wat dan ook.
De enige reden die ik kan bedenken om wel een vrachtwagen(tje) te kopen is dus het comfort ,voor jezelf en de paarden en daar betaal je dus vaak een behoorlijke prijs voor. Bovendien bepaalt de chauffeur ook in grote mate het comfort van de paarden ,met z'n rijstijl.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:36

sflj"]
[quote="cornelie schreef:
Bovendien bepaalt de chauffeur ook in grote mate het comfort van de paarden ,met z'n rijstijl.


Helemaal mee eens. OK dan!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:49

Nouja meer comfort in een BE vrachtauto ,voor de bestuurders en inzittenden gaat dat niet altijd op(meestal niet zelfs) de meeste hebben geen comfortabele stoelen,vaak kunnen ze niet ver genoeg achteruit,
ze lopen vaak niet harder dan 80 a 90(je mag ook niet harder,maar je hebt geen enkele reserve voor als het nodig is)als ze wat ouder zijn maken ze wel veel lawaai,etc.
Wat betreft comfort voor de paarden ligt het aan de paarden.
Sam en Hicky hebben beiden een paarmaal op een vrachtwagen gestaan en kwamen er zeik nat uit.(ook wilden ze proberen of het lukte om vanaf de bovenzijde van de klep in een keer naar beneden te springen Tong uitsteken )
In de trailer staan ze lekker rustig (kan ze in de gaten houden via de camera,wil nooit meer zonder rijden Cool )
Ze lopen er rustig op en rustig af.Nu moet ik erbij zegen(dat is al vaker aangehaald) dat ik me totaal niets aantrek van mijn mede weggebruikers en alleen denk aan het comfort voor de paarden(bv een rotonde neem ik met 5km per uur Haha! Cool )

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:40

Blaze schreef:
Sam en Hicky hebben beiden een paarmaal op een vrachtwagen gestaan en kwamen er zeik nat uit.(ook wilden ze proberen of het lukte om vanaf de bovenzijde van de klep in een keer naar beneden te springen Tong uitsteken )


Yep, en als je dan niet even oplet, en je houd het halstertouw vast, heb je kans dat je arm uit de kom is. Maar goed hier zijn ook weer foefjes voor.
Er zijn dus duidelijke voor en nadelen aan een bepaald type vervoer middel voor paarden, dus het zal mijn best is leuk lijken om een soort van dag te creëren om de verschillende voor en nadelen in de praktijk te ervaren met verschillende vervoersmiddelen, ervaringen en de foefjes die er zijn met elkaar te delen. Of is dit een gek idee.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:57

GoedVetMan schreef:

Yep, en als je dan niet even oplet, en je houd het halstertouw vast, heb je kans dat je arm uit de kom is. Maar goed hier zijn ook weer foefjes voor.
Er zijn dus duidelijke voor en nadelen aan een bepaald type vervoer middel voor paarden, dus het zal mijn best is leuk lijken om een soort van dag te creëren om de verschillende voor en nadelen in de praktijk te ervaren met verschillende vervoersmiddelen, ervaringen en de foefjes die er zijn met elkaar te delen. Of is dit een gek idee.



Helemaal geen gek idee,alleen (en dat geldt voor meerderen denk ik) hebben wij al geprobeerd wat wijsheid is met de paarden en dit gekoppeld aan de keuze van ons vervoer.
Je moet beginnen om te achterhalen wat jouw paard het liefste heeft(er van uitgaande dat je nog een keuze van vervoer moet gaan maken)
Als er mensen zijn die problemen hebben met hun paarden aangaande het vervoer wat ze nu gebruiken dan is dit zeker een goed idee om te proberen die problemen op te lossen of foefjes aan gedragen te krijgen.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 08:07

Okay dan, als er genoeg animo voor is wil ik wel komen met onze veewagen, hier kunne zes paarden in. Als er dan ook iemand zou kunnen zijn met een trailer combinatie, een kleine BE rijbewijs veewagen, en een Goosneck, heb je denk ik wel alle vervoersmiddelen bij elkaar die van toepassing zijn voor ons. De problemen en of foefjes die er zijn, komen dan vanzelf boven, en dat lijkt mij heel interessant.
Ik heb een mooi voorbeeld, wij zaten pas in de paarden en in kreeg het verzoek om een paard op te halen die op de manege waar wij stonden, wat manieren moest leren. Veel verstand had ik er nog niet van maar werd gevraagd op basis van de trailer en auto die ik had.
Daar aangekomen, kwam er een vrouw aan lopen met een merrie die achteraf al vijf jaar op het land gestaan had, dus het resultaat was, met geen mogelijkheid wauw zij de trailer in.
In korte tijd zag ik de foefjes die er zijn voorbij komen, maar deze merrie kreeg niemand dichter dan drie meter bij de klep.
Na zo’n anderhalf uur kwam er een plaatselijke boer aanlopen die ons bezig gezien had vanuit zijn keuken raam, en nogal genoten had van de deskundige aanpak die hij had gadegeslagen.
Mag ik eens proberen zei hij met een grijns, en pakte het halster touw uit de handen van de bezweten persoon die het wel even zou doen.
Pratend tegen de merrie, zo van, rustig maar meisje het is niet eng, deed hij zijn windjak uit en deed deze langzaam over haar hoofd heen, een liep met de merrie in één keer de trailer in.
Niet te geloven dacht ik, schiet mij maar af, over een foefje gesproken.
Dus mij lijk het ook best wel een goed idee om hier over eens, van gedachten te wisselen met mensen die met regelmaat paarden vervoeren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 08:14

Haha! Ook in die truuk trapte mijn paard jaaaaaaaaaaren geleden niet. Is trouwens ook al een oude truuk hoor Lachen
Nou, voorlopig houd ik het dan maar bij mijn trailertje. En als deze tzt aan vervanging toe is zal ik wel weer eens alles op een rijtje zetten. Bedankt voor de reakties in elk geval.