Wanneer draagt jouw paard peesbeschermers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:22

Als we gewoon werken draagt Lois voor peeskappen en springschoenen en achter beenbeschermers. Als we echt aan eht werk gaan bandageer ik rondom en krijgt hij voor ook springschoenen.

Afgelopen week-end zat ik naar oude paarden foto's van mezelf te kijken. Mijn vorige paard droeg nooit wat ook niet in het bos. Dat was ook niet nodig, dat paard was zo'n koele kikker, ik was een echt boscrosser en er is ook nooit iets gebeurt. Lois is een heel ander type. he tis dus ook van je paard en van wat je er mee doet hoe je zijn beentjes inpakt.

Lieke

Berichten: 11354
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:48

Mijn pony let heel goed op waar hij z'n beentjes zet (tenminste hij heeft nog nooit iets gehad, maar springen vindt ik net iets gevaarlijker, dus krijgt hij voor en achter beschermers om en ook springschoen.
Ook met longeren gaan ze om, als hij snel gaat op zn klein rondje is toch eerder de kans dat hij zn been verkeerd neerzet.

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:51

Tijdens het rijden en longeren.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:51

altijd peesbeschermers en strijklappen. Beter voorkomen dan genezen!


Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:01

Tijdens het rijden altijd! Lachen Ook tijdens het longeren en als ik 'm losgooi. Idd beter voorkomen dan genezen!

Ineke2

Berichten: 33172
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:17

Ik heb ze alleen om met springen. Arti strijkt niet, heeft geen ijzers en ik vraag geen hoge oefeningen ofzo dus vind het niet echt nodig. Het is dan ook geen paardje wat overal van schrikt.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:23

Ik heb ze altijd om, soms ook bandages. Alleen bij nieuwe pony's niet, ivm schimmel. En omdat ze soms nogal onzeker zijn met peesbeschermers, en te voorzichtig lopen.

Tancreda4

Berichten: 24171
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:25

Onze paarden dragen eigenlijk nooit peesbescherming.
Enkel Genderose voor haar achterbenen tegen het strijken.

Otto nooit, enkel bandages bij het springen bij gebrek aan echte peesbeschermers. Verder met dresuur, racen in het land nooit iets. Natuurlijk is de kans dat ze iets aantikken er, maar ik heb gevoel dat als je paarden altijd met peesbeschermers laat lopen, ze een beetje te 'soft' worden, en dat is me ook door meerdere mensen verteld.

Genderose enkel dus de strijklappen omdat het niet anders kan, want dan kreeg ze wondjes. Deze had ik niet altijd om, niet als we korte stukjes gingen draven, vanwege haar gallen (de strijklappen zaten daar precies op, en leek me niet zo lekker).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:28

eumh, nooit
nooit omgehad ook , geen een van onze pony,s
we hebben er 8 staan en geen enkele is ooit kreupel geweest door iets wat voorkomen had kunnen worden met bescherming

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:36

Jippie schreef:
i Lois is een heel ander type. he tis dus ook van je paard en van wat je er mee doet hoe je zijn beentjes inpakt.


helemaal mee eens Cool

prompter

Berichten: 11413
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:43

Nooit Lachen!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:44

ik heb altijd peesbeschermers om

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:53

Altijd Haha!

In de stapmolen, los in de paddock, tijdens longeren en rijden, in de wei, aan de hand stappen. Zodra hij een pas uit zijn stal zet eigenlijk

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:54

Alleen als ze op ijzers stond had ik achter strijklappen omdat ze wel eens een stukje streek. Mijn smid gevraagt om de ijzers iets meer naar buiten te leggen en het probleem was nagenoeg voorbij. Toch deed ik ze dan voor de zekerheid om.
Nu ze altijd blootvoets loopt heb ik die dingen weer opgeborgen.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:37

Relrite bijna altijd helemaal ingepakt, behalve als ze dagelijks op de wei staat. Het is voor de pensionhouders meestal geen doen om 20 tot 25 paarden rondom in te pakken als ze de wei op gaan. Ik verwacht van mijn huidige pensionhoudster ook niet dat ze volgend weideseizoen mijn paarden inpakt. Soms als ik ze heel even in de bak moet "parkeren" gaat ze ook "kaal", maar dat gebeurt zelden.

Aquila maakt zich niet druk, die krijgt alleen springschoenen om als ze los gaat, zodat ze zichzelf niet teveel beschadigt als ze weer eens een misstap doet (vosblonT, krijg je dat Haha! ). Met longeren wordt ze wel helemaal ingepakt. Peesbeschermers voor, strijklappen achter en springschoenen voor.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 00:06

Tancreda4 schreef:
Otto nooit, enkel bandages bij het springen bij gebrek aan echte peesbeschermers. Verder met dresuur, racen in het land nooit iets. Natuurlijk is de kans dat ze iets aantikken er, maar ik heb gevoel dat als je paarden altijd met peesbeschermers laat lopen, ze een beetje te 'soft' worden, en dat is me ook door meerdere mensen verteld.


Wat bedoel je precies met 'soft'? Peesbeschermers zijn puur voor de bescherming, en niet voor ondersteuning. Of begrijp ik je verkeerd? Lachen

Tancreda4

Berichten: 24171
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 08:29

Ik bedoel er mee dat onze paarden het nooit gewend zijn, niet nodig hebben (enkel dan die strijklappen bij Gen) en als we nu wel steeds die dingen gebruiken ze een beetje richting porseleine popje gaan. Ik vind het onzin om een paard bij alles wat ie doet rondom in de beschermers te zetten, helemaal als ze het daarvoor nooit hebben gehad.

Een paard dat altijd beschermers om heeft, kun je vast niet zo 123 weer helemaal kaal laten lopen. Omdat hij de peesbeschermers zo gewend is, lijkt mij dat dan de kans op blesures groter is. Dat bedoel ik met soft.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:23

Altijd voor peesbeschermers, achter bandages. Beter voorkomen dan genezen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:33

met rijden en longeren altijd, gewoon voor de veiligheid.
In het weiland niet, want hij is in principe heel handig en beschadigd zichzelf zelden. (terwijl het er aardig lomp aan toe kan gaan)

Bij een lomper type doe ik wel wat om in het weiland, iig springschoenen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:38

Bij het rijden gebruik ik bandages of peeskappen en strijklappen ook bij het longeren en bij het losgooien in de wei of paddack of bij het rijden in het bos peeskappen en strijklapen en springschoenen....

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 10:50

Peesbeschermers heeft hij altijd om.
Kogelbeschermers of bandages achter doe ik vaak alleen als ik ga springen of naar het bos ga.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Belgiƫ, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:10

Marengo heeft bij het springen altijd beenbeschermers aan, aan zijn vier benen ofwel enkel twee vanvoor en bandages vanachter. (Sorry ken al die juiste Nederlandse namen niet)
Als we gaan crossen heeft hij nog extra van die dingen rond zijn hoeven.
Voor dressuur en wandelen doe ik meestal niks aan, behalve als zijn benen beetje warm of gezwollen zijn, dan doe ik bandages rond de vier benen. (Hij heeft gevoelige benen) In ieder geval doe ik ze NIET aan als het modderig is, we hebben alleen een buitenpiste dus over het algemeen doe ik ze nooit aan in de winter, behalve dan om te springen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:38

Piropo doe ik altijd peesbeschermers om, achter bijna nooit iets. Ik heb 1 keer een paard gehad wat zichzelf goed had aangetikt en die had daar een hele leuke langdurige blessure aan over gehouden, dat wil ik liever voorkomen, het beschermt en daar is het mee gezegd.
Als een paard er kale plekken en of beschadigingen van krijgt wordt het tijd om eens goede passende beenbeschermers te gaan kopen. Regelmatig na het rijden schoonmaken wil ook nog wel eens helpen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:11

Hoi,

Chubby heeft eigenlijk nooit iets om, nergens voor nodig. Behalve op buitenritten, dan draagt ze voor reflecterende "bandages"....

Groetjes!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:21

Tessebes schreef:
Eigenlijk zo goed als altijd. Kleine moeite... groot plezier!


ik ook Lachen