Eigenaar paard foetsie, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:38

Lovely"]
[quote="MrMagic schreef:
Wat je denk ik het beste kan doen is een aangetekende brief (met ontvangsbevestiging) sturen en daarin melden dat het paard per eind volgende maand (1 maand opzegtermijn) van je erf moet zijn. Reden hoeft er in principe niet eens in. Reageert ze niet, mag jij het paard na de vervaldatum in principe op straat zetten en loslaten.
Dit is wat er volgens mij juridisch mag (maar vraag het eerst ook maar even na bij een rechtsbijstand of evt. een rechtswinkel).


Volgens mij kun je dit volgens het BW echt niet doen. Zeker niet zolang er nog gewoon betaald wordt.
[/quote]

Dat kan je wel doen, omdat je met 1 betaaltermijn als opzegtermijn rekening hebt te houden.
Na die opzegtermijn / vervaldatum moet de eigenaar zelf iets verzinnen voor het paard en is het in principe niet meer het probleem van de verhuurder.
Kijk dit soort zaken maar eens na hoe het zit met het huren van b.v. een garage-box (of andere stallingsruimte).

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:40

Maar ik hoop dat dit soort drastische maatregelen niet nodig zijn.
Want uiteindelijk is het paard hier de klos en dat kan toch eigenlijk ook niet de bedoeling zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:30

MrMagic"]
[quote="Lovely"][quote="MrMagic schreef:
Wat je denk ik het beste kan doen is een aangetekende brief (met ontvangsbevestiging) sturen en daarin melden dat het paard per eind volgende maand (1 maand opzegtermijn) van je erf moet zijn. Reden hoeft er in principe niet eens in. Reageert ze niet, mag jij het paard na de vervaldatum in principe op straat zetten en loslaten.
Dit is wat er volgens mij juridisch mag (maar vraag het eerst ook maar even na bij een rechtsbijstand of evt. een rechtswinkel).


Volgens mij kun je dit volgens het BW echt niet doen. Zeker niet zolang er nog gewoon betaald wordt.
[/quote]

Dat kan je wel doen, omdat je met 1 betaaltermijn als opzegtermijn rekening hebt te houden.
Na die opzegtermijn / vervaldatum moet de eigenaar zelf iets verzinnen voor het paard en is het in principe niet meer het probleem van de verhuurder.
Kijk dit soort zaken maar eens na hoe het zit met het huren van b.v. een garage-box (of andere stallingsruimte).
[/quote]
Wat de boxhuur betreft heb je gelijk. Maar er is ook een stukje BW wat zegt dat je voor iemands spullen moet zorgen als een "goed huisvader", op straat zetten van dieren hoort daar obviously niet bij.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:35

Als je gewoon van te voren duidelijk hebt afgesproken dat ze haar paard slechts voor een bepaalde tijd bij jou kan blijven staan, dan is er volgens mij geen sprake van een opzegtermijn, behalve als je het paard voor de afgesproken datum van je land af wil hebben.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 17:51

Heb haar inmiddels gesproken.
Reden van geen contact is virussen op de computer. Na goed, dat kan natuurlijk...
Ze komen hem zaterdag halen, en gaat hij in de opfok.
Ben blij voor het dier dat hij lekker de opfok in gaat.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:51

het gebeurd heel vaak dat mensen de paarden vergeten
op mijn oude stal stond een familie met 3 paarden
ze is 1x geweest om ze daar neer te zetten en toen hoorde we niks meer van haar
toen na maanden kwam ze opeens opduiken en kon ze het stalgeld niet betalen
en heeft ze haar schuld afbetaald om 1 van haar pony's aan de stal eigenaar te geven
de ander had ze verkocht en de derde heeft ze op een wei gezet en die mensen hebben na 2 jaar het paard doorverkocht
die mensen die het paard verkocht hebben hebben ook nooit meer wat van de "eigenaar " gehoord

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:58

Fijn om te horen dat dit is opgelost!
Was wel nieuwsgierig geworden naar de afloop!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 18:07

Lovely schreef:
Wat de boxhuur betreft heb je gelijk. Maar er is ook een stukje BW wat zegt dat je voor iemands spullen moet zorgen als een "goed huisvader", op straat zetten van dieren hoort daar obviously niet bij.


Hier heb jij weer gelijk in Lachen
Wat je dan dus wel kan doen is b.v. dierenasiel bellen en paard daarheen sturen...
(maar ook dat doe je natuurlijk niet en zelf zorg je toch wel voor het paard).

Maar ik ben blij om te lezen dat het probleem is opgelost Lachen

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:04

mooi dat het probleem is opgelost!