sedalin is uit de handel hoe denken jullie hierove

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zelf verdoven van paarden

gelukkig dan het kan
42 (62%)
dit moet alleen een dierenarts kunnen doen
25 (37%)

Totaal aantal stemmen: 67


Alja

Berichten: 25678
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:32

ik had idd al gehoord dat het uit de handel was.
vind het persoonlijk erg jammer want het hielp eigenlijk altijd wel goed voor transport of scheren ed...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:34

Ik ben het met Botervlieg eens....ik zou het verdacht vinden als ik een paard zou bekijken en het dier maakt een suffe indruk.... Dat zou bij mij een gevoel oproepen dat ze iets willen verbergen.........en niet alleen dat er misschien een reden is om te twijfelen aan zijn gedrag maar misschien ook wel aan iets lichamelijks. Het verdooft immers. Nee, eigen gebruik van Sedelin lijkt mij niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:43

Mar lieverds: sedalin is in 8 uur uitgewerkt, dus als jij een paard scheert en de andere dag komen er klanten dan ziet die klant echt niet meer dat daar sedalin in heeft gezeten.

In wat voor wereld leven jullie eigenlijk Verward

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:48

Zep schreef:
Mar lieverds: sedalin is in 8 uur uitgewerkt, dus als jij een paard scheert en de andere dag komen er klanten dan ziet die klant echt niet meer dat daar sedalin in heeft gezeten.

In wat voor wereld leven jullie eigenlijk Verward


Ik leef in een normale wereld dacht ik...wat bedoel je nu weer met deze vraag Zep? Het ging over het gebruik van homeopathie of kruiden...dat werkte niet meteen. Dus als er een klant kwam, dan moet je even snel dat S gebruiken..... Dus ik begrijp jou reactie niet.

Ik zou die vraag ook aan jou kunnen vragen omdat ik het niet eens ben met je visie. Maar dat doe ik niet, we zouden elkaars mening toch respecteren.... Bovendien is dit off topic in mijn ogen....

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:56

On-topic ----->

Ik vind het jammer dat het uit de handel is gehaald. Het is in sommige, zorgvuldig overwogen, situaties nl. echt een uikomst.

Weet iemand trouwens waarom het uit de handel is? Ik heb wel een vaag idee, maar weet het niet zeker genoeg om het nu van me af te gooien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:13

Jessy waarom gooi je het er gewoon niet uit? Ik denk persoonlijk dat het iets met de warenwet te maken heeft. Dat paarden die Sedalin ooit eens hebben gehad niet meer geschikt zijn voor menselijke consumptie...

Heb ik gelijk?

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:21

Komt het:

Ik denk dat het vergelijkbaar is met hoe buut als pijnstiller/ontstekingsremmer verboden werd voor paarden. Het heeft alles te maken met dat een paard voor de wet nog steeds een consumptiedier is en geen gezelschapsdier. Dit heeft to gevolg dat er allerlei beperkingen gelden aangaande wat je zo'n dier mag toedienen. Wat ik hiertegen heb is dat hierbij niet het welzijn van het dier voorop wordt geplaatst, maar het welzijn van de rest van de voedselketen. Wij dus.

Zo.

Dat lucht op.

Test: vergelijk de prijs van een paar gram buut maar eens met de prijs van een spuit Quadrisol. Goedemorgen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:23

Volgens mij heeft het er gewoon mee te maken dat sedalin voor paarden apart gedeponeerd moet worden, en dat de kosten daarvan niet opwegen tegen de afname van deze (beperkte) doelgroep. Temeer omdat er ook al een soortgelijk product voor honden gedeponeerd is dat gewoon bruikbaar is.

Aqua: het ging mij om de bokt-utopie van vrijheid, blijheid, ongedwongenheid, bach-remedies, goeroes en idealiteit waarin jij en vele met je leven. In die wereld bestaan geen lastige paarden, slofteugels, sedalin, en al dat andere wat Bit verboden heeft...

Sorry, maar ik woon in Paardenland en daar gaat alles er wat anders, en realistischer aan toe. En zijn de paarden een hele hoop beter af!!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:28

Wat Zep zegt, zou ook heel goed kunnen... Ik weet het dus niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:31

Bovenstaande is het verhaal wat mijn veearts vertelde. Weet niet of dat waarheid is hoor.

en ik ben ook een beetje bokt-overspannen aan het worden geloof ik >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:31

Het lijkt onwaarschijnlijk, maar de realiteit zegt dat er inderdaad paarden voor de verkoop gesedeerd worden. Soms met sedalin en soms met een ander middel. Zelf heb ik dat vaak genoeg voorbij zien komen hoor, nieuwe paarden die oh zo braaf waren, tot de volgende morgen bleek dat ze eigenlijk staatsgevaarlijk waren. Regelmatig iemand naar het ziekenhuis zien gaan door zo'n braaf dier. Het gebeurt dus echt.

Zelf heb ik meestal wel een tubetje sedalin liggen omdat het altijd van pas kan komen. Het is alleen wat lang geleden sinds ik het gebruikt heb, eens kijken of ie al over datum is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:34

Het ging hier over sedalin gebruiken voor het scheren van een paard omdat ie verkocht gaat worden.

Maar scheren is sowieso al onnatuurlijk lees ik net. Volgens mij wordt het tijd dat we met bokt een inzameling houden, Drente kopen en daar al onze paarden fijn inflikkeren terwijl wij achter de computer verder bazelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:38

Ja dat klopt, die paarden waren wel vaak netjes geschoren ook nog OK dan! . Zo zie je maar weer dat Sedalin werkelijk overal goed voor is, je verkoopt je geschoren paard er makkelijker door Clown.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 04:30

Oeps!
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 20-08-03 04:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 04:31

Oeps!
Sorry, ik blijf maar op verkeerde knoppies drukken
(en ben toch echt niet aan de Sedalin, hoor!)

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:35

Zep schreef:
Volgens mij heeft het er gewoon mee te maken dat sedalin voor paarden apart gedeponeerd moet worden, en dat de kosten daarvan niet opwegen tegen de afname van deze (beperkte) doelgroep. Temeer omdat er ook al een soortgelijk product voor honden gedeponeerd is dat gewoon bruikbaar is.

Aqua: het ging mij om de bokt-utopie van vrijheid, blijheid, ongedwongenheid, bach-remedies, goeroes en idealiteit waarin jij en vele met je leven. In die wereld bestaan geen lastige paarden, slofteugels, sedalin, en al dat andere wat Bit verboden heeft...

Sorry, maar ik woon in Paardenland en daar gaat alles er wat anders, en realistischer aan toe. En zijn de paarden een hele hoop beter af!!


Nou veroordeel je weer mensen in een hokje...en wel het negatieve hokje. Houdt daar toch eens mee op.....laat mensen toch hun eigen mening hebben....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:29

Ik heb gehoord dat Sedalin nog steeds voor honden bestaat. Dus in dit geval geloof ik eerder het verhaal van Jessy dan dat van Zep.
Dus: how can, dat het voor honden wel mag en voor paarden niet?
Heeft alles te maken met de voedselketen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:45

Nou sedalin voor scheren gebruik je idd niet een uur voordat er kopers komen.
Ik heb alleen maar paarden voorgereden en laten zien, waar geen spatje "dope" in zit.
Het moet klikken tussen ruiter en paard anders krijg je ze toch weer terug en de stal een slechte naam.

Maar een paard dat er netjes opstaat verkoopt natuurlijk wel een stuk beter dan een ragebol in super lang haar.

En homeopathie duurt langer voordat het werkt, maar ook langer voordat het er weer uit is, dus denk dat je met 1x sedalin een eerlijker paard verkoopt

En nee je hebt op een handlesstal nu eenmaal geen tijd op naast het rijden nog een paar uur per paard extra uit te trekken om ze scheermak te maken
Dat mogen de eigenaren die hem kopen wel gaan doen.
Mijn eigen paard kan ook echt wel geschoren worden zonder sedalin, maar dat is niet te vergelijken.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:32

Jurenko"]
[quote="Waterkippie schreef:
ik ben voor :d

anders ahdden we er nu nog gstaan met bud Knipoog


Ik ben tegen het gemaks gebruik.
Als een paard zonder verdoving gewoon na lang proberen een trailer niet in wil of dat een dier een heel nare ervaring heeft gehad, vindt ik verdoven niet zo groot probleem.

Ook kan ik mij voorstellen dat sommige dieren beter te behandelen (zoals scheren en tandarts) zijn met verdoving er bestaan grote draken.

Mijn idee is dat eigenaren en ook handelaren snel verdoven als iets niet echt makkelijk gaat.
Wat mij betreft mag de drempel naar deze producten inderdaad verhoogt worden. Dat je inderdaad even moet melden waarvoor het spul wil hebben.

Op deze manier kan een dier ook niet onder lichte verdoving verkocht worden als een gezinspaard terwijl het een bomontploffing is.
Natuurlijk kan je een leuk verhaal ophangen en het ergens anders voor gebruiken.
Helaas maak ik toch vaak mee moeten wij hem dan maar even verdoven. Dat woord even staat mij zo tegen.
[/quote]

hier ben ik het wel mee eens.. het moet niet TE makkelijk te verkrijgen zijn...
want kan het iets te makkelijk toegediend worden denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:02

Cassidy schreef:
Ik heb gehoord dat Sedalin nog steeds voor honden bestaat. Dus in dit geval geloof ik eerder het verhaal van Jessy dan dat van Zep.
Dus: how can, dat het voor honden wel mag en voor paarden niet?
Heeft alles te maken met de voedselketen...


Ik heb het net nog even nagevraagd op de kliniek, en volgens hen heeft het niets met de voedselketen te maken, maar alles met die registratie. Gaat gewoon om geld dus. Het is heel erg duur om een geneesmiddel te registreren voor een bepaalde diersoort. Vroeger was het meer universeel, wat voor een hond was mocht je ook in een paard stoppen. Tegenwoordig moet je dat apart registreren en dan een hele procedure doorlopen en allerlei onderzoeken laten doen Geld, geld! en een heleboel registratiekosten betalen Geld, geld! .

Officieel volgens de regels zou je tranquigel dus ook niet in een paard mogen stoppen, maar iedereen doet het omdat het gewoon exact hetzelfde spul is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:05

Trouwens: als je even in je paspoort kijkt zie je achterin een bladzijde staan waarbij je kunt aangeven dat je paard niet langer geschikt is voor humane consumptie. Je moet dat als eigenaar tekenen en de veearts die bijv. bute of fynadine voorschrijft tekent het ook. Op dat moment is je paard dus uitgesloten van de voedselketen. Als je op concours gaat en gecontroleerd wordt terwijl het spul nog in je paard zit, ben je het haasje.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:12

Het inderdaad gewoon om geld. Van honden zijn er meer in NL (ja echt) dan van paarden.
Omdat registratie per diersoort gaat is het gewoon niet meer rendabel voor de fabrikant.

Overigens, de gedachte waaruit het registreren van medicijnen is voortgekomen heeft wel te maken met het gebruiken van dieren en hun producten als voedingsmiddelen.

Maar dat paarden ook gegeten worden is niet de reden dat Sedalin uit de handel is. Er worden een heleboel medicijnen gebruikt bij dieren die ook nog gegeten worden. Daarom zit er een wachttijd op de medicijnen. Dat wil zeggen dat een dier niet mag worden geslacht binnen een bepaalde periode nadat hij een medicijn heeft toegediend gekregen. Die wachttijden zijn per medicijn bepaald. Ze zitten zelfs op je wormenkuur

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:35

aan de ene kant vind ik het handig, bijv. als je paard kreupel is, maar als mensen het gaan geven bijv. bij transport ofzo vind ik het niet kunnen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:42

Ik gebruik sedalin alleen met scheren omdat ik er anders niet levend vanaf kom! Camilla gaat me dan helemaal plat-duwen, proberen te schoppen, bijten...
Zelfs vorig jaar met een hele spuit sedalin heeft ze me in me vinger gebeten en was mn bot verbrijzelt.. Scheve mond
Maar ik wist niet eens dat het uit de handel was joh. Dat vervangende middel, helpt dat ook goed?
Anders moet ik weer de DA langs laten komen voor een verdoving.. En dat is zo duur. Scheve mond

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:59

Sedagel is de oplossing. Precies hetzelfde alleen van het werkzame stofje zit er net wat minder in. Dat Sedalin uit de handel is gehaald heeft te maken met dat het opnieuw geregistreerd zou moeten worden wat duurder zou zijn als een zgn. nieuw product in de handel brengen.