Wie kocht z'n paard als veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:44

mijn eerste pony kocht ik toen hij 1½ jaar oud was.
ik vond het heerlijk om met hem te gaan wandelen (zal nooit de eerste keer vergeten dat we bij de stal weggingen, we moesten toen een bruggetje over en die had hij nog nooit gezien, dus hij dacht even te steigeren uit protest. was ook de enige keer dat hij gesteigerd heeft). ik kreeg een hele goede band met hem. in de wei was hij zowat de enige die naar mij toekwam terwijl de rest achter hun paarden aanmoesten (zodra hij me op de brommer aan zag komen begon hij al richting hek te draven). helaas mocht hij niet ouder als 2 worden, maar zelfs het laatste uurtje zal ik nooit vergeten met hem. hij stond in de dierenkliniek in utrecht en ik was zijn box ingegaan en erbij gaan zitten toen is hij met zijn hoofd op mijn schoot gaan liggen zo hebben we een aantal uurtjes gezeten en uiteindelijk toch maar iemand erbij gehaald. half uurtje later is hij ingeslapen.
ik weet niet of ik ooit weer zo´n band krijg met een paard, maar nu na 9 jaar heb ik samen met mijn vriend weer een veulen gekocht. eind augustus mag hij weg en komt dan bij een opfokstal te staan waar ik mag doen en laten wat ik wil met hem (alleen zomers op de wei mogen ze er niet uitgehaald worden, maar je mag wel de wei in en daar bijv. poetsen (al lijkt me dat niet echt handig), maar in de winter mag hij gewoon uit zijn stal gehaald worden. dus een mooie manier om hem sociaal op te laten groeien en toch aan mij te laten wennen.
wat eerder gezegd werd heb ik trouwens ook wel ondervonden dat het voor een hengst knap lastig is om een goede plek te vinden, ik was op een stal gaan kijken en die vroeg laat je hem wel gelijk castreren (een veulen van 5½ maand oud), dus we hadden zoiets van echt niet op die stal. bij de opfok mag hij tot 3 jaar zeker hengst blijven en daarna is het aankijken hoe zijn gedrag is.

wat betreft het nadeel van het niet kunnen rijden heb ik niet, ik mag momenteel door medische redenen niet rijden dus het komt goed uit, ik heb toch mijn paardje en kan op mijn gemak genezen.

wat het geld betreft tja... dat weet je nou eenmaal als je jonge dieren neemt ik vindt dat niet anders dan een ander jong dier, al zijn de veearts kosten iets hoger dan bijv. bij een hond, maar een risico heb je altijd. ook als je een ouder paard koopt trouwens.
tot nu toe heb ik nog nooit nadelen ondervonden van het kopen van een veulen.
wat is er nou mooier dan je paard zelf opvoeden en zien opgroeien.

groetjes, jolanda

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:59

Ik heb mijn 4 jarige merrie als veulen gekocht. Ze was toen 2 dagen oud en toen heb ik besloten haar te kopen. Ze is met 4 maanden gespeend en heeft toen vlakbij in de opfok gestaan. Met bijna 3 jaar kwam ze naar huis, en is ze rustig aan aangereden en beleerd. Ik heb haar dus 4 jaar, en heb in de 3 jaar van opfok elke week wel even gekeken hoe het met haar was. Ze herkend me ook altijd, en we hebben ook echt een gevoel van vertouwen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:06

Ik verzorgde Pinky sinds zijn geboorte en kocht hem op zijn 11e levensmaand.
Ik zelf vind het geweldig dat ik hem helemaal heb zien opgroeien en alles zelf heb kunnen beslissen en dus alles wat hij kan of juist niet is door mij.
Niemand kan hem verpruts hebben maar ook niemand heeft hem al 'startklaar' kunnen maken.
Ik vond het een voordeel!
Uiteraard is het nadeel dat het lang duurt voordat je er iets mee kan.
Nu heb ik een 2 jarige hengst erbij. Dit wachten is minder moeilijk aangezien het korter is en ik er al 1 heb waar ik alles mee kan/mag doen Knipoog