indrasjacks schreef:Die van mij krijgt 25-30 gram zoals voorgeschreven staat op de emmer lijkt me niet dat het schadelijk is??
Dat is helaas niet bekend. Maar zou jij zelf iets eten waarvan je zeker wist dat je er ziek van zou worden als je er dagelijks ca. 15 gram van zou eten? Want dat zijn de verhoudingen ongeveer. Ik zou in elk geval wel een heel goede reden willen hebben om zoiets te eten. Helaas is er over de gunstige effecten van knoflook bij paarden nog minder bekend dan over de schadelijke gevolgen. Mijn vroegere verzorgpony's hebben het één seizoen gehad en mijn ervaring is dat het niet tot nauwelijks werkt. Binnen de kortste keren stonk alles naar knoflook (vooral poeder gaat verschrikkelijk in je kleren zitten, snippers zijn handiger) maar de pony's zaten nog steeds onder de dazen.
boeli schreef:ik denk dat als het echt zo schadelijk zou zijn voor paarden, dat die hele knoflook handel al lang uit de winkels waren geweest.. ze gaan toch geen voedingssupplement verkopen wat schade brengt aan dieren???
Ik vind dat een beetje naïef hoor.
Er worden zoveel ongezonde dingen en martelwerktuigen voor paarden verkocht. "U vraagt, wij draaien!" Dat is hoe de markt werkt. Vergeet niet dat er enorme bedragen in omgaan. Hoe dan ook blijft de eigenaar zelf verantwoordelijk voor het dier.
Gothika schreef:nee idd lijkt mij ook niet, want er word ook gewoon knoflookpoeder verkocht. Maar zouden ze daar dan dat ene 'stofje wat schade aan brengt' uit gehaald hebben ?
Dat lijkt me sterk, aangezien dat juist het stofje is dat tegen vliegen zou werken.
Ik kan me voorstellen dat mijn reacties misschien niet bij iedereen in goede aarde vallen. Daarom wil ik nog even benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om mijn mening aan anderen op te dringen. Het enige wat ik hoop te bereiken is dat mensen die dit lezen er iets bewuster mee omgaan en niet klakkeloos aannemen dat alles wat verkocht wordt wel goed zal zijn. Mijn tip is dan ook om zelf te blijven nadenken en observeren en niet iets te gaan voeren omdat iedereen het doet of omdat iemand heeft gezegd dat het goed werkt.
Nog een paar conclusies uit wetenschappelijke artikelen:
Pearson, Boermans, Bettger, McBride & Lindinger (2005) schreef:Conclusions and Clinical Relevance
Horses will voluntarily consume sufficient quantities of garlic to cause Heinz body anemia. The potential for garlic toxicosis exists when horses are chronically fed garlic. Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses.
Williams & Lamprecht (2008) schreef:Conclusions
Various herbs are being used in the equine industry, including bee pollen, devil’s claw, Echinacea, flaxseed, garlic, ginger, ginseng, valerian and yucca. Despite many anecdotal reports of efficacy, most of the herbal supplements have never been proven effective in horses; therefore careful consideration must be made when selecting a supplement both for financial and safety reasons. Factors such as the horse’s purpose, breed, age, sex, general health, reproductive status, and current diet including medications, must be taken into account before supplementation. Many herbs have drug-like action and can potentially interact with other medications or dietary component(s). Therefore, if a horse is at risk of developing a potential toxicity or drug interaction, an equine veterinarian or nutritionist should be consulted.