knoflook voeren..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:12

onne schreef:
Gaf het ook aan mij paard en onze pony in poedervorm, maar het werkte niet.
Sterker nog onze pony werd een lopend broodje shoarma

Ik noem het paard van een dinnetje altijd wandelende salami!! :')

Mijn paard eet het niet eens, en ik heb ook al eens gehoord dat het slecht is voor paarden..

En ik eet zelf ook bijna dagelijks knoflook, het helpt voor van alles, behalve tegen de muggen :')

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:13

janne schreef:
ik heb het mijn paard 5 jaar geleden gevoerd.
maar kreeg toen echt op me kop van de diernarts.
knoflook schijn je niet te mogen voeren.
het is een bolgewas en een paard eet uit zich zelf nooit een bolgewas het schijnt zelfs erg slecht voor de lever te zijn omdat die de gifstoffen kan afbreken.
ik ben dus ook gelijk gestopt en ik heb het een jaar lang gevoerd maar het werkt echt niet voor de vliegen en dazen.
gewoon een goede vliegen deken kopen veel beter

Ik ben het helemaal met de dierenarts eens, al eens bij stilgestaan dat paarden in het wild ook niet aan knoflook of andere vreemde preparaten en supplementen kunnen komen?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:15

@ puchje: kun je dat onderbouwen? en waar heb jij de informatie vandaan dat knoflook max 2 weken achter elkaar mag voeren omdat ze er anders bloedarmoede van KUNNEN krijgen?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:19

Dierenarts zei dat tegen me :) ?
Twee weken is precies genoeg om de lever te ontgiften, daarna breekt de knoflook ijzer af, wat zorgt voor bloedarmoede :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:45

daar zit eenkern van waarheid in alleen in de natuur kunnen ze alles krijgen met onze huisvesting niet
wat denk je dan dat ze aan suikers en andere zooi binnen krijgen aan krachtvoer?? wat ze helemaal niet nodig hebben??
BKS schreef:
janne schreef:
ik heb het mijn paard 5 jaar geleden gevoerd.
maar kreeg toen echt op me kop van de diernarts.
knoflook schijn je niet te mogen voeren.
het is een bolgewas en een paard eet uit zich zelf nooit een bolgewas het schijnt zelfs erg slecht voor de lever te zijn omdat die de gifstoffen kan afbreken.
ik ben dus ook gelijk gestopt en ik heb het een jaar lang gevoerd maar het werkt echt niet voor de vliegen en dazen.
gewoon een goede vliegen deken kopen veel beter

Ik ben het helemaal met de dierenarts eens, al eens bij stilgestaan dat paarden in het wild ook niet aan knoflook of andere vreemde preparaten en supplementen kunnen komen?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:32

Dat knoflook slecht is voor paarden is me duidelijk, eigenlijk al jaren want het schijnt dus zo te zijn dat paarden die ontvankelijk zijn voor een alergie dit in hoge mate ernstiger krijgen door het gebruik van knoflook. In een naburig dorp hier 4 km vandaan wonen ook Nederlanders met paarden en die zijn 4 jaar geleden gestopt met het geven van knoflook omdat 2 van hun paarden plots zomer exceem kregen en heftige jeuk waarbij de manen en staart volledig waren weggeschuurt. Geen pretje voor deze mensen.

Verder heb ik van een DA hier in Hongarije vernomen dat knoflook de darmflora bij een paard kan verstoren dus ik ben er nooit mee begonnen en zal er ook nooit mee beginnen. Maar goed, de middenstand draait op volle toeren en kunnen de bestellingen niet bijbenen.....

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:18

[quote="indrasjacks"]
daar zit eenkern van waarheid in alleen in de natuur kunnen ze alles krijgen met onze huisvesting niet
wat denk je dan dat ze aan suikers en andere zooi binnen krijgen aan krachtvoer?? wat ze helemaal niet nodig hebben??
[quote="BKS"]

Dat is dus precies waarom ik weinig tot geen krachtvoer geef maar een mineralenkoek van PAVO. Verder prima gevarieerde weide met paardengras en goed hooi.......

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:32

die van mij heeft ook pas sinds kort knoflook maar krijgt hij ook maar in korte periode`s helpt hem nu even voor de dazen maar volgende week stop ik ermee

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:33

In snippers door het voer kun je kopen bij meeste paarden zaken.
En het helpt inderdaad wel tegen de vliegen.

marrlinde

Re: knoflook voeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:35

1 schepje per dag, door het voer mengen :)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:44

indrasjacks schreef:
die van mij heeft ook pas sinds kort knoflook maar krijgt hij ook maar in korte periode`s helpt hem nu even voor de dazen maar volgende week stop ik ermee

Prima, dat stoppen... Is niet bewezen dat knoflook vliegen en dazen weghoudt. Ik heb in de paardenomgeving eucaliptusbomen staan is veel effectiever tegen muggen en dazen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:03

Noi ik stop niet omdat het niet werkt bij die van mij helpt het wel degelijk tegen dazen hij heeft veeeeel minder last dan normaal en dan is het niet omdat er minder dazen zijn want de paarden in de wei ernaast zitten helemaal onder normaal was hij zwart van de dazen.
volgens mij is dat verhaal dat knoflook slecht/gevaarlijk is de ronde doet ook op niks berust
ik heb er nog nooit van gehoord ik werk al 25 jaar met paarden ( sinds mijn 5-6e) het werkt zuiverend voor het bloed is goed voor de luchtwegen en tegen ongedierte maar dat ligt natuurlijk aan het paard bij zwetende paarden werkt het beter naar mijn idee en aangezien die van mij al staat te zweten bij de eerste zonnestraaltjes

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 01:16

Is het wel slecht? is het niet slecht? Vinden paarden het lekker? of niet?

De één zegt van wel, de ander niet. Maar waar blijft dan het wetenschappelijke bewijs dat het we/niet slecht is voor het paard?
En ook over paarden valt over de smaak te twisten.
En ook de reactie op knoflook, is bij elk levend dier en persoon anders.

Ik denk dat men zelf moet bepalen op het wel/niet goed is... mijn paard vind het in elk geval wel lekker, en ze heeft er nog nooit last van gehad. Haar vacht gaat lekker glanzen en ze heeft aanzienlijk minder last van vliegen en dazen als ik haar wel knoflook voer, dan wanneer ik haar geen knoflook voer.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 02:08

Gothika schreef:
Maar waar blijft dan het wetenschappelijke bewijs dat het we/niet slecht is voor het paard?

Dat is er wel, maar het lijkt of mensen het gewoon niet willen horen. In 2005 werden vier paarden onderzocht, waarbij twee paarden knoflook door het voer kregen en twee niet. Beide paarden die knoflook kregen ontwikkelden bloedarmoede. Het gaat om hoeveelheden van 0.2 gram per kilo, dus ongeveer 120 gram voor een paard. Zeker voor pony's kunnen kleinere hoeveelheden dus al schadelijk zijn. Dit onderzoek duurde slechts 71 dagen, maar het is niet ondenkbaar dat kleinere hoeveelheden over een langere tijd ook schadelijk zijn. Na vijf weken zonder knoflook waren de paarden grotendeels hersteld, maar bepaalde bloedwaarden bleven hoger dan normaal.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:53

Die van mij krijgt 25-30 gram zoals voorgeschreven staat op de emmer lijkt me niet dat het schadelijk is??

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:14

ik denk dat als het echt zo schadelijk zou zijn voor paarden, dat die hele knoflook handel al lang uit de winkels waren geweest.. ze gaan toch geen voedingssupplement verkopen wat schade brengt aan dieren???

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:47

boeli schreef:
ik denk dat als het echt zo schadelijk zou zijn voor paarden, dat die hele knoflook handel al lang uit de winkels waren geweest.. ze gaan toch geen voedingssupplement verkopen wat schade brengt aan dieren???

nee idd lijkt mij ook niet, want er word ook gewoon knoflookpoeder verkocht. Maar zouden ze daar dan dat ene 'stofje wat schade aan brengt' uit gehaald hebben ?

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:16

Gothika schreef:
boeli schreef:

nee idd lijkt mij ook niet, want er word ook gewoon knoflookpoeder verkocht. Maar zouden ze daar dan dat ene 'stofje wat schade aan brengt' uit gehaald hebben ?

dat zou wel heel goed kunnen, ik weet het niet,
maar als uit onderzoek gebleken is dat het echt bloedarmoede ontstaat dan hebben ze wel of dat wat het veroorzaakt er uit gehaald, of meteen alles uit de handel gehaald... lijkt mij..

ik vind het niks om zorgen over te maken,

er staat ook duiderlijk op de verpakking hoeveel je mag geven.. per dag..
en als je begin voorjaar tot het najaar dat voert lijkt me niks mis mee..

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:19

inderdaad zo zie ik het ook
maar goed ieder zijn eigen mening toch?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:02

indrasjacks schreef:
Die van mij krijgt 25-30 gram zoals voorgeschreven staat op de emmer lijkt me niet dat het schadelijk is??

Dat is helaas niet bekend. Maar zou jij zelf iets eten waarvan je zeker wist dat je er ziek van zou worden als je er dagelijks ca. 15 gram van zou eten? Want dat zijn de verhoudingen ongeveer. Ik zou in elk geval wel een heel goede reden willen hebben om zoiets te eten. Helaas is er over de gunstige effecten van knoflook bij paarden nog minder bekend dan over de schadelijke gevolgen. Mijn vroegere verzorgpony's hebben het één seizoen gehad en mijn ervaring is dat het niet tot nauwelijks werkt. Binnen de kortste keren stonk alles naar knoflook (vooral poeder gaat verschrikkelijk in je kleren zitten, snippers zijn handiger) maar de pony's zaten nog steeds onder de dazen.

boeli schreef:

Ik vind dat een beetje naïef hoor. :o Er worden zoveel ongezonde dingen en martelwerktuigen voor paarden verkocht. "U vraagt, wij draaien!" Dat is hoe de markt werkt. Vergeet niet dat er enorme bedragen in omgaan. Hoe dan ook blijft de eigenaar zelf verantwoordelijk voor het dier.

Gothika schreef:

Dat lijkt me sterk, aangezien dat juist het stofje is dat tegen vliegen zou werken.

Ik kan me voorstellen dat mijn reacties misschien niet bij iedereen in goede aarde vallen. Daarom wil ik nog even benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om mijn mening aan anderen op te dringen. Het enige wat ik hoop te bereiken is dat mensen die dit lezen er iets bewuster mee omgaan en niet klakkeloos aannemen dat alles wat verkocht wordt wel goed zal zijn. Mijn tip is dan ook om zelf te blijven nadenken en observeren en niet iets te gaan voeren omdat iedereen het doet of omdat iemand heeft gezegd dat het goed werkt.

Nog een paar conclusies uit wetenschappelijke artikelen:
Pearson, Boermans, Bettger, McBride & Lindinger (2005) schreef:
Conclusions and Clinical Relevance
Horses will voluntarily consume sufficient quantities of garlic to cause Heinz body anemia. The potential for garlic toxicosis exists when horses are chronically fed garlic. Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses.

Williams & Lamprecht (2008) schreef:
Conclusions
Various herbs are being used in the equine industry, including bee pollen, devil’s claw, Echinacea, flaxseed, garlic, ginger, ginseng, valerian and yucca. Despite many anecdotal reports of efficacy, most of the herbal supplements have never been proven effective in horses; therefore careful consideration must be made when selecting a supplement both for financial and safety reasons. Factors such as the horse’s purpose, breed, age, sex, general health, reproductive status, and current diet including medications, must be taken into account before supplementation. Many herbs have drug-like action and can potentially interact with other medications or dietary component(s). Therefore, if a horse is at risk of developing a potential toxicity or drug interaction, an equine veterinarian or nutritionist should be consulted.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:21

Tja toch blijf ik ook bij mijn standpunt knoflook is ook voor ons gezond ( hoewel ik die zooi niet lust) maar het werkt wel voor mijn paard als het nu niet zou werken maar de dazen zijn een stuk minder, tot ik op t forum zat wist ik niet eens dat het schadelijk zou moeten zijn vreemd.
ook ik wil niemand aanvalen of beledigen maar vind het wel raar dat het slecht is terwijl dat naar mijn idee niet echt kan heb er nog nooit van gehoord tot dit toppic
mensen voeren het al 10talen jaren en nog nooit iets gehoord
strange verry strange

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:40

Dat het voor ons gezond is zegt niets, want elke diersoort zit anders in elkaar. Wij krijgen bijvoorbeeld ook niets van chocola, terwijl het voor honden niet goed is. Voor honden (en schapen) is knoflook trouwens ook niet gezond, evenals uien, die tot dezelfde familie behoren.

In 2004 waren er op bokt al topics over de vraag of knoflook nou gezond voor een paard is of niet. Sowieso ben je toch nooit te oud om te leren?

Wel fijn dat knoflook voor jouw paard wel werkt. :)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:11

goeroe schreef:
Ik vind dat een beetje naïef hoor. Er worden zoveel ongezonde dingen en martelwerktuigen voor paarden verkocht. "U vraagt, wij draaien!" Dat is hoe de markt werkt. Vergeet niet dat er enorme bedragen in omgaan. Hoe dan ook blijft de eigenaar zelf verantwoordelijk voor het dier.

dat ze martelwerktuigen verkopen dat is tot daar aan toe, dan is er altijd nog de eigenaar die beslist het te gebruiken ja of nee.. maar een paard zal er niet dood aan gaan of ziek van worden..

als het om voedsel gaat lijkt mij dat ze dan verplicht zijn het uit de markt te halen als het slecht is voor paarden..

als er iets in de supermarkt ligt wat voor mensen schadelijk is zijn ze ook verplicht het uit de markt te halen.

ps dat van de chocola heb je gelijk in, maar chocola word ook niet verkocht als hondenvoer..

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:25

Nou mijn ouders hadden in de schuur altijd dikke uien hangen die kochten ze bij een boer die hingen dan altijd aan een touwtje
als mijn paard in de winter op stal stond moest ik daar dagelijks langs in en uit en zowel met in als uitlopen hapte dusty in de dikke ( en ik meen echt dikke) uien, ze at dan zo 1 a 2 per dag ze is 35 jaar geworden dus wie zegt er dat het slecht is??
ze heeft nooit ergens last van gehad was altijd gezond en fit, moet wel zeggen ze at ook etensresten we hebben haar als paard van 22 van de slacht gered ze is uit polen gekomen ze at dus zogezegd net als de honden met de pot mee
ze had liever aardappelschillen en afval van sa of wat dan ook dan dat ze paardenvoer at
ze at zelfs vlees spaghetti en dat soort zaken.
wie ben ik om een pard dat al 22 jaar zo gewend is dan ineens niet meer te geven men zegt ook dat dat niet goed is voor een paard maar vind je het niet vreemd dat het beestje wel 35 is geworden
en geloof me ze kwam niet van het beste kosthuis
toen ik haar pas had was ik haar thuis aan het wassen de buren hadden de bbq aan en gaven mijn ma wat teveel gebakken vlees over ik wilde een frikandel paken uit die kom
nou vergeet het maar dusty zat dr met haar snoet erder in de koteletten waren vogens haar wel lekker met bot en al opgevreten je hoorde de botten kraken en dat terwijl ze een volle wei had en volop voer kreeg ze kwam niks meer tekort

goeroe schreef:
Dat het voor ons gezond is zegt niets, want elke diersoort zit anders in elkaar. Wij krijgen bijvoorbeeld ook niets van chocola, terwijl het voor honden niet goed is. Voor honden (en schapen) is knoflook trouwens ook niet gezond, evenals uien, die tot dezelfde familie behoren.

In 2004 waren er op bokt al topics over de vraag of knoflook nou gezond voor een paard is of niet. Sowieso ben je toch nooit te oud om te leren?

Wel fijn dat knoflook voor jouw paard wel werkt. :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:26

juist er zijn wel producten met chocoladesmaak voor honden maar ook die zijn niet schadelijk dus waarom knoflook wel???????

ps dat van de chocola heb je gelijk in, maar chocola word ook niet verkocht als hondenvoer..[/quote]