wie heeft zijn paard al onder deken staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:23

lotte staat ook al met haar 150 grams deken om hoor. die heeft ze alleen snachts om.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:25

Mijn paard ga ik vandaag onder dek zetten. Ze staat wegens blessure toch niet meer op het land. Denk dat ik een HH 150 grams op doe.
Ik heb ergens ooit gelezen dat paarden hun wintervacht in september al gaan aanmaken en dat je daarna eigenlijk al te laat bent voor een dun vachtje klopt dat? De mijne heeft nu al een dikkere vacht gekregen krijg ik dat nog weg met een deken? Scheren kan bij haar niet.

BenI

Berichten: 275
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:55

Vandaag komen de dekens terug van de wasserij OK dan! en vanavond zet ik gelijk mijn Friese ruin onder zijn regendeken die gevoerd is met 1 laagje fleece . Hij staat s'nachts op stal en overdag op het land. En ik laat de deken gewoon dag en nacht op. *LOL*

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:08

gouda schreef:
Mijn paard ga ik vandaag onder dek zetten. Ze staat wegens blessure toch niet meer op het land. Denk dat ik een HH 150 grams op doe.
Ik heb ergens ooit gelezen dat paarden hun wintervacht in september al gaan aanmaken en dat je daarna eigenlijk al te laat bent voor een dun vachtje klopt dat? De mijne heeft nu al een dikkere vacht gekregen krijg ik dat nog weg met een deken? Scheren kan bij haar niet.


Aanmaken van de vacht heeft te maken met het korter worden van de dag (daglicht) en de temperatuur (gevoelstemperatuur). De vacht die er nu zit wordt dus niet meer minder, ben dus bang dat je te laat begonnen bent met een deken. Waarom kan je niet scheren?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:18

Omdat ze heel gauw overstuur is. Mag zelf geeneens het haar achter de oren wegknippen. Heb ze pas net en de vorige eigenaar zei dat je haar beter niet kunt scheren. Weet wel dat je dan kunt sederen ofzo maar dat vind ik ook weer zowat. Gelukkig is de vacht nog niet superdik maar je ziet wel al verschil met de zomervacht. Volgend jaar maar eerder onder dek zetten dan maar overdag zweten (wisselen kan ik niet zelf doen).

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:56

gouda schreef:
Omdat ze heel gauw overstuur is. Mag zelf geeneens het haar achter de oren wegknippen. Heb ze pas net en de vorige eigenaar zei dat je haar beter niet kunt scheren. Weet wel dat je dan kunt sederen ofzo maar dat vind ik ook weer zowat. Gelukkig is de vacht nog niet superdik maar je ziet wel al verschil met de zomervacht. Volgend jaar maar eerder onder dek zetten dan maar overdag zweten (wisselen kan ik niet zelf doen).

Ik heb precies hetzelfde.
Ze heeft ook net dat dunne bovenlagje als vacht.

Ze staat nu dag en nacht met haar 200 grams gevulde dekentje (waterdicht). Sinds eergisteren

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:58

Ik heb vandaag mijn 150 grams deken opgelegd

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:58

Tol is inmiddels op zijn zwartst Haha!

Nu kan ie alleen maar bruiner worden vanwege het overige haar of door de zon (coupe soleil).

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:59

Yup een kleine 200 grams en ze wordt weer donkerbruin Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:02

Helaas helaas, ik had Marfique al een paar weken geleden een dekentje op willen leggen, maar met een veulen erbij is dat vragen om problemen vrees ik, dus ik moet wachten tot het veulen eraf is..........
Mocht het erg erg worden, kan ik haar van de winter altijd nog scheren....

Fabienne begint ook al aardig vacht aan te maken, maar ook die leg ik geen deken op. Zoals de dracht bij haar altijd verloopt, mag ik bij zijn als ik nog een maandje door kan rijden, en dan is het toch afgelopen. En omdat ik zo vroeg in het jaar al een veulen verwacht, is het niks om dan met een paard met een dunne vacht te zitten.......

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:16

Mijn merrie heeft ook een veulen erbij lopen Fabienne, en idd ik heb in het begin mijn hart vastgehouden, maar hij blijft er tot nu toe nog af.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 01:10

Hihii ik weet eigenlijk zeker, dat die van ons er NIET afblijft Haha!:D:D

Daar ga ik echt geen nieuwe waterdichte deken aan wagen.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:54

Ik heb Givar gisteravond voor het eerst met een dek omgezet. Een dun gevoerde, geen idee hoeveel grams. Het was de bedoeling dat ik hem voorlopig (eerste week) alleen 's nachts om zou laten, maar nu ik het weer zo eens zie denk ik dat hij hem lekker ophoudt. Hij staat met zijn box op een vrij winderig deel van de stal, wat hij overigens te gek vindt, hangt de hele dag naar buiten, zelfs met dit weer. Verward Maar een beetje extra warmte is den geen overbodige luxe.
Hoewel ik het wel jammer vindt dat de dekentijd nu weer begonen is. Na het rijden dat geklooi met zweetdekens en als alles nat is ben je uren bezig om het netjes te maken...en mijn grootste ergernis: bemodderde peeskappen! Nou goed, het wordt vanzelf weer voorjaar. Lachen

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:50

Sheronit heb ik gisteren haar fleece deken omgedaan ze kreeg al een dikke vacht, en ik wil haar juist kort in het haar hebben

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:08

irish_lady schreef:
Ik heb vandaag mijn 150 grams deken opgelegd

Ik gister ook toevallig. Er zit nu al meer haar op mijn paard dus ze zal geen dikke nodig hebben en overdag wisselen lukt niet.

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:11

Nee, ik hoop dat ik bij Irish voor het dikke haar nog ben, denk dat dat nog wel lukt. Ze had al wel 2 weken een regendek op.

Sall

Berichten: 6775
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:44

Heb haar zomerdeken eronder gedaan (onder de bucas regendeken).

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:44

esther82 schreef:
...en mijn grootste ergernis: bemodderde peeskappen

ja idd.. Scheve mond

vreselijk steeds weer dat schoonmaken na het rijden (wat niet lukt) Rolleyes

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:27

Ik heb Montana vandaag een rambo regendeken opgelegt.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:36

ik had dikke maand geleden 1 of 2 weken de zomerdeken opgelegd,is een katoenen.

erna afgehaald omdat het toch wel erg warm werd.

en nu sinds 1 of 2 weken hem toch weer opliggen.

maar helaas,ik keek vandaag en zag dat mickey toch al best een vachtje aan het maken is Verdrietig

wou vandaag de dikkere opleggen,maar zag dat het hierna weer 18 graden werd overdag,dus ik wacht toch nog heel even Haha!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:37

bij ons liggen de dekens er nu een 3weken op *LOL* !die van mij heeft de zomerdeken al 1,5maand op ,en die is 1,5week geleden omgeruild voor een herfstdeken Knipoog

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:22

Bij Pablo ligt nu een Bucas all-in one op. Die zou de temperatuur moeten regelen tot plus 15. Hij heeft het er niet te warm onder, dus dat werkt. Helaas werkt het niet naar -10, dan liggen er al weer twee andere dekens erbij onder...Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 08:22

Pride staat nu wel weer 's nachts op stal maar heeft nog steeds zijn rambo rug deken op. Het ding is wel een paar keer gewassen dus of het nog zo warm is als een nieuwe? In elk geval zweet hij niet, en is ook niet klam oid dus het gaat prima.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:29

Als je nu nog met een deken moet beginnen om de wintervacht tegen te gaan houden ben je echt te laat. Dat moet je doen vóórdat ze dikker haar gaan aanmaken! Bovendien zou je op tijd kunnen beginnen met het verlengen van het aantal uren daglicht, door op stal behoorlijk licht te laten branden tot een uur of 10 's avonds.
Het aanmaken van de wintervacht is onder andere afhankelijk van het aantal uren daglicht.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:32

Ik heb mijn paarden nu een katoenen zomerdeken met daarbovenop een 0 grams waterdichte regendeken op.
Binnenkort wordt dit omgeruild voor een 250 grams tussendeken.