Ben jij een natuurtalent of een harde werker?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:29

Ik ben echt geen natuurtalent, heb wel enig gevoel, maar toch.
Maar ik ken iemand die echt Bloos is. Die kan echt fantastisch met dieren omgaan, hij rijdt van zijn 4 jaar paard, gaf les van zijn 12 de en is nu 37.
Dus misschien heeft hij weinig talent, en is gewoon een harde werker, maar als je hem soms bezig ziet, dan is het toch denk ik wel een talent Lachen .

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:44

Maar als hij al vanaf zijn 4e bezig is krijg je atuurlijk ook al een flinke dosis ervaring zonder dat talent daar een rol bij speeld..

Talent? No way! Was het maar waar..
Talent is niet eht enige om aan de top te komen. Je kan nog zoveel talent hebben, zonder een goed paard kom je nergens (in elk geval niet aan de top). En let´s face it: ook zonder geld ben je er niet zo 1-2-3.
Wat eblangrijker is: Een talentvol paard. Zelf kun je best het een en ander leren (tot op een zeker niveau) maar een paard dat nog geen volte rond kan maken zal nooit de Olympische spelen halen..

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:46

NaVy! schreef:
Maar als hij al vanaf zijn 4e bezig is krijg je atuurlijk ook al een flinke dosis ervaring zonder dat talent daar een rol bij speeld..

Inderdaad, ik denk dat ik zoiets ook vermeld heb? Omdat hij al zo lang bezig is?

Liselot

Berichten: 32217
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 22:50

ik ben geen talent, nee absoluut niet. wel had ik alles snel door en voelde me erg op mijn gemak en was niet bang. voor de rest heb ik gewoon hard moeten werken en veel moeten leren.
er zullen vast wel echte talenten zijn, maar ik ken ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:47

Geen talent, geen harde werker maar wel veel plezier Haha!
Albert is wel een natuurtalent maar helaas ook aartslui dus dat wordt ook niets Haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 05:53

Nou nou, stelletje bescheiden bokkers! Lekker talentloos zootje hier zeg Haha! Nee hoor grapje, anders gaan we weer arrogant lijken.

Wat is talent eigenlijk? Ik denk dat doorzettingsvermogen en een beetje (veel) gevoel voor paarden meer een doorslag hebben tot het succes van de ruiter dan dat magische woord talent. Ik heb een 4 jarig meisje in de les en die is echt altijd met haar paard bezig! Een echte paardengek, dus niet iemand die alleen maar geintereerd is in een rondje hobbelen en dan weer met de barbie spelen en de pony vervolgens een maand niet aankijken. Als ik wegens omstandigheden de les een keer moet cancelen is ze in tranen. Klein als ze is kan ze haar pony van 1.40m met behulp van krukje helemaal zelf verzorgen en op en af zadelen! Echt geweldig! En al heel pittig lichtrijden enzo. Weer of geen weer, ze is altijd met de paardjes aan de gang. Van zo iemand denk ik "die komt er wel!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 08:48

Het valt me wel op dat iedereen maar roept dat je financiele steun nodig hebt en een ged paard om de top te kunnen bereiken. Maar andersom is het ook waar. Wanneer je echt talent hebt krijg je al makkelijker een goed paard aangeboden dan wanneer je dat talent niet hebt. En dat heeft weinig met toeval te maken. Er zijn vreselijk veel goedgekeurde hengsten in Nederland en de droomwens van iedere fokker is dat zijn hengst hetzelfde sucesverhaal mee krijgt als Gribaldi, Krack of Ferro. Want laten we eerlijk zijn, een dekhengst heeft zijn succes voor een heel groot gedeelte te danken aan zijn sportprestaties [en kleur Haha!]. Maar ik denk dat gealenteerde ruiters zijn nu eenmaal schaarser dan GGK hengsten vrees ik.

germie

Berichten: 26123
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 08:57

Goed Jippie, maar stel je voor: je bent manegeruiter, nooit op een eigen paard geredne. Denk je dan dat je een goed paard aangeboden krijgt? Nee.
DAt is het hele probleem, je moet eerst een beetje redelijk kunnen rijden. Dit leer je gewoon niet op een manegepaard. DAn moet je je toch ergens in de schijnwerpers rijden, dus of een verzorgpaard op wedstrijden starten of een manegepaard leasen en starten. Zo is het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:12

In al die jaren dat ik tussen de paarden rondloop heb ik 2 echte Party!! talentjes gezien in de manegelessen. De kinderen kregen onmiddelijk van alles aangeboden om te rijden. Verder heb ik nog genoeg ruitertjes gezien die erg handig konden sturen en ook die kregen al snel van alles aangeboden om te rijden.
Op iedere stal zijn wel mensen die hun paard graag een slaten rijden bijv. tijdens hun vakantie. Verder lopen er op veel stallen handelaren rond die altijd op zoek zijn naar gratis goede ruiters.
Veel mensen denken dat ze redelijk getalenteerd zijn omdat ze toevallig de beste van de manege zijn . En in het land der blinden is 1-oog natuurlijk koning. De verhalen van mensen die menen dat ze nooit de kansen hebben gehad of nooit dat ene goede paard hebben gevoeld daar geloof ik absoluut niet in Lips are sealed . Als je alleen maar succesvol kunt zijn met dat ene paard dan heb je duidelijk geen talent. Echt talent komt altijd wel bovendrijven. Knipoog

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:26

inderdaad jippie, en als je een goed sportpaard onder je kont hebt wordt je dus al snel Talent genoemd, terwijl dat helemala niet zo hoeft te zijn!
ik durf geen uitspraak te doen over talenten...die ik ken, of het wel talenten zijn!? of dat het gewoon allemaal is aangeboden?!
en kijk sommige mensen richten zich helemaal in de dressuur, dus je betn daarmee veel bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:31

Ook niet helemaal mee eens.
Ik heb ook wel vaker talentjes gezien.
Maar op die prut manege kwam echt niemand die ze zag rijden, en dan?
Nu ondertussen zijn ze te oud, en willen mensen ook niet meer vlug in investeren. en dan zijn de gene die wel een goed paard, geld en fanatieke ouders hadden en op jongere leeftijd gezien worden, krijgen dan wel de kans.
jammer, maar zo werkt het wel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 15:33

Leuk om te lezen; haast niemand vindt zichzelf een talent! Nou is er natuurlijk ook verschil tussen een beetje gevoel voor paarden (rijden en omgang) en echt barsten van het talent. Ik geloof wel in zoiets als horsemanship, dat er mensen zijn die dat van nature hebben. Maar ik denk dat je horsemanship ook kunt ontwikkelen, inderdaad door hard te werken. En hard werken is misschien ook wel een talent, want je kunt hard werken zonder iets te bereiken (ploeteren en doormodderen zeg maar) en hard werken met als resultaat dat je jezelf steeds verder verbetert. Ik verzand zelf ook wel eens in het eerste, maar dan geef ik (of geeft iemand anders) me een schop onder mijn kont: niet steeds weer tegen die muur op blijven lopen als ie toch niet om wil, maar liever op zoek gaan naar het juiste gereedschap om de muur te slechten. Ofwel: niet steeds hetzelfde blijven proberen, maar een andere benadering zoeken.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:48

ik ben dus ook geen natuurtalent en wel een (redelijk) harde werker. Ik heb net als Desiree en runningkawa door het rijden van meer paarden wat gevoel ontwikkeld maar van nature heb ik het zeker niet. Wat ik wel van nature heb is lef, een goed oog voor de sprong en voorwaarts oplossen met springen.

Natuurtalent is volgens mij Petra van Esch, (mee eens, Imker?) ze heeft wel ouders die haar heel erg steunen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:08

Jurga schreef:
Ik ben ook absoluut geen talent en moet heel hard werken om verder te komen. Ik wil zo graag leren rijden, maar de weg erheen is zwaar, heel zwaar. En natuurlijk moet je er de middelen (paard, instructie) voor hebben.


Amen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 18:57

Ik weet het echt niet, ik heb wel een goed gevoel, maar hoe dat is ontstaan daar heb ik geen benul van. Ik ben zo min of meer geboren en getogen tussen de paarden, dat wil natuurlijk wel meehelpen. Ik ben ook een harde werker, moet er best veel voor doen om tevreden te zijn.

Maar talent alleen brengt je nergens, bereid om er echt voor te gaan is het meest essentieel.
Helaas heb ik in deze omgeving gezien dat mensen die echt leuk kunnen rijden niet altijd hun kansen krijgen, geld is zover ik weet een erg belangrijke factor (helaas). Jong talent die ik ken hebben ouders met geld of ouders die bereid zijn enorm veel te investeren in de sport van hun zoon/dochter.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:06

Geweldig Topic,

Ik heb 3 pony's int Z cross gereden, mee gereden in de pony selectie, heb nu weer 2 paarden Z startgerechtigd staan, rij mee met de junioren selectie en het rabobank Talentenplan....
Vraag me eerlijk of ik vind dat ik talent heb?? Geen idee, weet alleen dat ik er onwijs hard voor werk. Zit op 4 vwo school, daarnaast rij ik dagelijsk 3 a 4 paarden, ga iedere week op concours, train iedere dag, geef les, regel alles...
Misschien zeggen anderen van wel, maar ik ga zelf voor het harde werken. Iedereen die roept dat het talent is, vind ik lief hoor, maar ik zie het wel. Ik zie mezelf absoluut niet als talentje, echt helemaal niet, schrik er altijd al van als iemand roept dat ik aardig rond kan sturen..
Eerst eens hard werken, dan komt het talent wel weer naar voren. Ik heb een keer een uitspraak gehoord dat talent maar 20% van het geheel is. En dat de beste ruiters het minste roepen en het hardste werken, zonder een hoop poeha..
Maar het is natuurlijk wel verdomd handig als je een beetje rond kan sturen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:07

talent... ik heb absoluut geen talent voor dressuur maar voor springen heb ik een zeer goed oog (aldus wil schellekens) toch ben ik nog steeds geen talent. maar door hard te werken en veel verschillende paarden te rijden leer ik telkes zeer veel bij. en ik heb ookeen voordeel schrik en angst komt in mijn hoofd niet voor ik durf op de gekste dieren en dan lijkt het net alsof ik ze 'getemd' heb maar in feite heb ik die diertjes gewoon overbluft en had een ander dat ook makkelijk gekund.

x yvon

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:18

Toen ik net reed zeiden kennisen in Engeland dat ik talent had, dat ik mooi en natuurlijk zat en het aanvoel. Sindsdien heb ik zo goed als alleen maar manege gereden, af en toe in vakanties mocht ik eigen paarden verzorgen, maar heb ik principe alleen manege gereden.
Ik vind van mezelf niet dat ik talent heb, absoluut niet zelfs, mijn houding is prut en mijn gevoel is ook prut. Ik denk dat je gevoel voor een heel groot deel kan trainen. Ik heb er nooit op gelet, nu moet ik erop letten (ben zo iemand die continu naar beneden kijkt) en ik merk dat het gevoel beter wordt.
Ik ken iemand waarvan ik vermoed dat ze een talent is, maar ik weet het niet... Ze heeft op dezelfde manegepony als ik gereden, maar heeft toen een eigen paard gereden. Zij kan echt zo veel voor mekaar krijgen bij welk paard dan ook, dat ik iig erg zwaar onder de indruk ben, maar of dat talent is, ik weet het niet...