Wat voor bit gebruiken jullie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:12

- in de bak gewoon met enkelgebroken trensje
- buiten soms met trensje (als ik alleen ga) en soms met pessoa (als we met een groep gaan
- met wedstrijden met dressuur gewoon met trensje en de cross en spingen met pessoa (ik rijd met pessoa omdat ik er dan met trensje nix over te zeggen heb)

ik ga een dubbelgebroken trens kopen omdat die beter in de mond liggen

(ik heb trouwens ook nog een tijdje met stang buiten gereden, maar ben toen overgestapt op een pessoa omdat ze een stang vast pakt)

ik heb dus ook vier verschillende hoofdstellen voor al die bitten Haha!

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:15

Ik rij met mijn verzorghaffie gewoon met een enkel gebroken bitje. Weet alleen niet of het een watertrens of een bustrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 20:29

Wat mij in dit topic wel opvalt is dat er zoveel gewisseld word met bitten.
En dan bedoel ik met dressur zoeen en met buitenrijden weer een ander. enz.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:27

Maar Runningkawa , jij rijdt toch ook met S&T ?

Waarom vermeldde je dat dan niet en accepteerd hij dat wel goed dan ?
Liep er namelijk toch verdraaid netjes op op je foto's pas ! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:44

Bedankt voor het compliment

Ik heb nu een paar keer met S&T gereden in de les.
Dit omdat ik naar het Z mag en wel eens wilde kijken wat hij op S&T deed.
De onderleg trens is dubbel gebroken
En de stang dan uiteraard.
En dit zijn gelukkig net de 2 bitten die hij al accepteerde Lachen

Maar ik moet dan wel nog voorzichtiger met mijn handen zijn.
Kom ik te sterk in dan wil hij omhoog komen.

Maar met het bericht hierboven, weet niet of je daar op doelde, bedoelde ik dat mensen bijna elke dag bijna een ander bit nemen.
Ik rij dus niet met S&T voor een buitenrit of met springen omdat hij dan te fel is oid.

Maar verder ben ik ook van plan in het begin van het Z gewoon met mijn K & k bit te blijven starten.

En waarom ik het niet gemeld had, gewoon gladweg vergeten, omdat ik er nog heel weinig mee gereden heb.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23532
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 22:13

ik 'langeteugel' meestal met een enkelgebroken watertrens of, als ze heel dwars is, met een ongebroken.
Mennen en aan de hand springen doe ikmet een utrechtse stang (bokkebitje) de reden dat ik daar ook mee spring is omdat er anders geen houden aan is. De teugels zitten altijd op de bovenste ring.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 22:21

runningkawa schreef:
Bedankt voor het compliment

Ik heb nu een paar keer met S&T gereden in de les.
Dit omdat ik naar het Z mag en wel eens wilde kijken wat hij op S&T deed.
De onderleg trens is dubbel gebroken
En de stang dan uiteraard.
En dit zijn gelukkig net de 2 bitten die hij al accepteerde Lachen

Maar ik moet dan wel nog voorzichtiger met mijn handen zijn.
Kom ik te sterk in dan wil hij omhoog komen.

Maar met het bericht hierboven, weet niet of je daar op doelde, bedoelde ik dat mensen bijna elke dag bijna een ander bit nemen.
Ik rij dus niet met S&T voor een buitenrit of met springen omdat hij dan te fel is oid.

Maar verder ben ik ook van plan in het begin van het Z gewoon met mijn K & k bit te blijven starten.

En waarom ik het niet gemeld had, gewoon gladweg vergeten, omdat ik er nog heel weinig mee gereden heb.


Nee was geen aanval hoor , ik vroeg het me gewoon af omdat ik me die foto's herinnerde Lachen
Het valt mij ook op dat wisselen van de bitten , zelf rijd ik Rena nu dus
op het Hackje en heb eerst wel getweifeld of ik in de bak niet met de K&K
zou rijden.

Maar ik hou het liever simpel , ze moet sowieso met de Hack naar buiten omdat ons dat allebei super bevalt , en dan dressuur ik er ook maar mee.
Ze moet immers een goede fijnafstelling krijgen op de Hack , en een bit is toch weer anders....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 22:29

Citaat:
Nee was geen aanval hoor , ik vroeg het me gewoon af omdat ik me die foto's herinnerde

Ik vatte het ook niet aanvallerig op, hoop dat mijn berichtje zo ook niet overkwam Lachen

Verder lijkt mij een hackemore heel fijn als je veel buiten gaat rijden en af en toe eens makkleijk wilt laten grazen.

In de tijd dat Kawa zijn bit niet accepteerde heb ik er vaak aan gedacht, als je er in de lage klasses mee zou mogen starten had ik er toen 1 gekocht.
Met dressuur mag het in het Z geloof ik ook niet, met springen iig wel in het Z, maar dat haal ik toch nooit Haha!

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 22:40

Mag je in de dressuur met een Hack starten dan ?

Ik gebruik 'm vanwege het gemak , maar vooral omdat Rena nogal een zenuwleier is en heeft geleerd dat een bit haar niets te vertellen heeft als het eropaan komt.

Is gewoon met rijden er al heel snel uit gegaan , supergevoelig geworden ,
maar tijdens angstige momenten neemt haar diepere instinct het over en doet de domweg wat ze geleerd heeft : het bit negeren of er tegen vechten .

Resultaat je hebt alleen nog wat te vetellen met asociaal in de bek rukken , pony kop in de lucht , mond open , zwaar over de zeik en ik baal als een stekker....

De Hack kende ze niet en ze weet niet beter dan dat ze daar braaf op luisterd. Als ze erg loperig is kan ik haar hiermee heel zacht en rustig corrigeren en ze reageerd er heel ontspannen op .

Helemaal top dus , geen geruk meer in dat bekkie als ze dwars doet en het erop aan laat komen.
Zover komt het nu niet eens omdat ze de Hack zo goed accepteerd en er zo relaxed mee loopt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:44

Het ene paard rijdt ik met een gewone bustrens, gewoon omdat die een makkelijke mond heeft en hij daar het beste op loopt. En het andere paard rijd ik met een gedraait bit omdat ik er anders voor nix op ga zitten, dan steekt ie de kop in de lucht en kan ik het vergeten. Ik voel me echt een dom kind nu ik dat zo opschrijf dat ik een scherp bit erin hang omdat ik hem anders niet aan het lopen kan krijgen maar dit kan gewoon niet anders. Ik rijd elk paard op een bit wat het beste bij het paard past. En ik begin dan meestal met een enkelgebroken water of bustrens en meestal blijf ik daar dan ook bij, soms ga ik dan over naar een dubbelgebroken als ik vind dat ze er niet helemaal lekker op lopen of soms neem ik net iets scherpers. Ik doe wel gewoon alles met hetzelfde bit, dus ik rijd er ook mee buiten.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 09:21

Wij rijden met een vrij dikke enkel gebroken bustrens. Deze hebben we destijds gekocht als zacht bit voor het inrijden. En daar zijn we toen eigenlijk bij gebleven. Bij de dressuur en meestal ook bij springen loopt hij hier redelijk goed op. Alleen buiten rent hij er doorheen. Vnadaar dat mijn zusje pas een keer een pessoa-bit (met twee teugels) heeft geprobeerd buiten, maar hier rende hij even hard doorheen, maakte geen enkele indruk. Dus als iemand nog goede tips heeft....

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 11:03

rij bijna al me paarden op een k&k dubbelgebroken watertrens van 21 mm (dat is de dikste)

Stang en trens verschilt per paard...

Rivendell

Berichten: 6848
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 18:37

Ik rijd mijn NF ruin met een hackamore, mijn appie met een sweet iron snaffle en de shetten met een bus of watertrensje. Voor de kar hebben ze een liverpool met ketting. Ik heb meestal vrij dunne bitjes, omdat mijn pony's kleine mondjes hebben.
De hackamore vind ik zelf erg prettig en mijn pony heeft vroeger een ongelukje gahd met een bit, waardoor hij nu wat bitschuw is. En verder rijd ik toch geen wedstrijden dus het maakt weinig uit.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:04

Ik rijd buiten met een gebroken pelham bit,en waarom omdat ze buiten heel erg sterk is,ik reed buiten ook altijd met een dubbelgebroken bitje,maar als ze dn gaat dan kan ik haar gewoon niet meer houden.
Met mijn pelham rijd ik met dubbele teugel,ik heb de bovenste teugel gewoon op maat,dus dat heeft gewoon zn trenswerking,en de onderste teugel hangt er losjes bij,als ik die nodig heb pak ik die er bij.
gaat nu al een stuk beter,en als het goed blijt gaan gaat gewoon het watertrensje er weer aan.

In de bak rijd ik met een dubbelgebroken watertrens,met een dik tussenstukje.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:25

Met Elise altijd een dikke bustrens, dressuur, springen, of buiten, maakt niet uit.

Met Tasja ook een dikke bustrens, en soms een dubbelgebroken bitje maakt haar niet zoveel uit geloof ik Lachen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 19:58

hey
ik rij met een enkelgebroken watertens. Niet echt dik, ik denk wel de dunste die er is. Maar mijn paardje heeft nogal een dunne mond (naja, dik bit past er niet, kzal het zo zeggen)
En dit bit gebruik ik altijd, dus dressuur, springen, buitenwandeling, gaan crossen in het bos, longeren, ...
Hij loopt er steeds goed op. Gaat hij hangen of het bit vastnemen, dan za het wel mijn fout zijn dus moet ik het niet gaan proberen "oplossen" met er een ander bit in te hangen.
xxx

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-02 21:28

Heb een vrij dunne dubbelgebroken watertrens van argentaan, daar loopt ze het fijnst mee. Daarvoor altijd enkelgebroken watertrens, maar daar loopt ze minder fijn op. Heel af en toe wissel ik wel eens, maar ik kom steeds weer terug bij dat dubbelgebroken watertrensje.

germie

Berichten: 26072
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 07:58

het wedstrijdpaard op een kk dubbelgebroken aurigan van 18 mm. Dit was het enige bit waar ze niet steeds de mond mee stuk had. Waarschijnlijk was het achteraf een nikkelallergie ofzo, maar vanaf het moment dat ik dit bit gebruik is het probleem opgelost. Waarom 18 mm en geen 21 mm? De eigenaar had een 18 mm gekocht, niet bij nagedacht, en ik vond/vind het wel best zo.
De andere merrie rij ik met een rvs enkelgebroken watertrens.

En 3-jarige met een dubbelgebroken Dr. Bristol (theoretisch lekker scherp door het platte middenstuk, maar het paard loopt er lekker op).
En nog een ander paard op een bustrens, enkelbegroken.
En nog een e-pony op 23 mm rvs watertrens enkel

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:00

Pablo op een ongebroken watertrens
Raimaer enkel gebroken bustrens
voor dressuur, springen, buiten rijden etc.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 09:55

Ik gebruik een enkelgebroken watertrens, zowel voor dressuur als buitenritten. Voorheen reed ik met zo'n K&K dubbelgebroken bit (dik tussenstukje), maar kon mijn paard daar niet altijd goed op houden buiten. Om niet steeds te moeten veranderen, rij ik nu gewoon steeds op een enkelgebroken watertrens.