sporen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 19:38

Meestal heb ik wel sporen om, maar kan ook zonder. Eigenlijk reed ik altijd met A van het plaatje, maar tegenwoordig heb ik ook B voornamelijk voor wedstrijden. Volgens mijn instructrice raakte ik hem met de korte spoor nauwelijks, nou mij best Lachen.
mijn paard wil nog wel eens ergens niks van weten en dan kan ik ze maar beter om hebben.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 20:29

jaja nog 1 met een pizzasnijder, een stompe ook, erg soft.
hij loopt er goed op.
Engels rijd ik met hetzelfde spul, alleen een ander paard, zadel en hoofdstel.
kim Vork

Fitzroy

Berichten: 25211
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 22:50

Ik rijd ook met stompe sporen, lengte type B, geloof ik. Ik heb van de winter toen hij iets minder voor de kuit was even een tijdje met van die Balkenhol wielsporen gereden met een grof wiel. Maar deze liggen nu alweer een aantal maanden ongebruikt in mijn kast. Zolang het zonder of met stompe spoor kan, houd ik dat zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 01:00

Ja maar Fitz, je weet toch hoop ik wel dat wielen niet scherper zijn dan knopsporen en dat je met knopsporen veeeeel meer schade aanricht??? Wist je toch wel hoop ik??
Het is allemaal onderzocht, kweenie door wie, wanneer en hoe, weet ook niet wat er onderzocht is en wat de conclusies zijn. Het schijnt dus dat mijn tere huidje liegt en dat voor het paard de botte wielvariant minder naar is dan een stomp spoortje.
Dat je het even weet Lips are sealed Lips are sealed

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 20:05

op het plaatje van nathalie rijd ik met letter E

littleroosie

Berichten: 6075
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 20:28

ik heb een fries ingereden en die luisterde niet naar het been, toen heb ik eerst met sporen op haar gereden, de A van nathalie. En nu luisterd ze heel goed naar het been en dus heb ik geen sporen meer nodig. Pling

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 13:39

het hangt er erg vanaf wie ik rijd en wat ik ga doen.
Op mijn 3-jarige (nog 2 maandjes, dan 4) rijd ik zonder sporen. Op mijn L paard, rijd ik met sporen van 35 mm. Op mijn Z2 met sporen van 25 mm.
Gisteren mijn Z2 gereden zonder sporen. Een keer lekker ontspannend gereden, zonder te verzamelen en op te richten etc. Geoowbn lekker. Het L paard rijd ik ook regelmatig zonder sporen. Ik vind ook dat dat altijd moet kunnen. Je basis mag niet afhangen van je sporen.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 23:04

Ik rijd op het plaatje van Nathalie met B. 2 cm is dat geloof ik. Ik heb ze op mijn pony altijd om en meestal ook op de pony van een ander. Ik ben ook een jonge pony aan het inrijden (nu zo'n 4 maanden onder het zadel), maar daarop rijd ik natuurlijk zonder sporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 16:22

Lois rij ik met spoortje A uit Nathalie's plaatje. Voor Lois heb ik gekozen voor een spoortje waar ik hem niet per ongeluk mee zou kunnen prikken, ook niet als ie eens een gekke bui zou hebben, maar waarmee ik toch net iets duidelijker mee kon doorkomen als dat nodig zou zijn.
Ik vind het niet zo belangrijk met welk spoor je rijdt, wel wat je er mee doet. Veel mensen gebruiken een spoor om hun paard voorwaarts te houden, zielige paarden en onkundige ruiters zijn dat. Misschien kan ik beter zeggen dat het schandalig is dat veel instructeurs dat accepteren.

_________________
zorgen moet je niet maken maar doen (Loesje)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-05-25 16:23 ]</font>

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 16:53

Helemaal met Jippie eens!!!
Vorige week in de les ging een meisje opeens met sporen rijden op n paard waar het helemaal nie nodig is.
Keb er zelf ook op gezeten, hij is heel attent op je been. Hij heeft moeite met de wendingen maar dat is omdat hij nog vrij jong is.
Ze dee dr sporen om, omdat ze "gehoord" had dat het nodig was.
Lekkere nonsense..

Niet dat ik tegen sporen ben, alleen in sommige gevallen is het gewoon niet nodig.

In het geval van het meisje mag ze eerst beter leren rijden voordat ze dr sporen om doet.
Ze reed het slechter dan ik dee zonder.

Vooral op grote manege wordt er zou gauw met sporen gereden. Dat de basis er bij de meeste nie in komt.
Je paard moet je "op zich'" ook met je been kunnen rijden.
Het is een hulpmiddel, let op het woordje hulp!!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 19:23

Ik rijd altijd met sporen, stompe van ongeveer 2 à 2,5 cm. Ik rijd ermee omdat mijn paard erg zenuwachtig reageert op een zweep en ze soms wel een een prikje nodig heeft om zich los te laten.

regiorunner
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 19:38

Ik wil graag met sporen beginnen te rijden, maar had een vraag, waar moet je mee beginnen?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 22:34

Ik reed met een knopspoortje van 20 mm ??? geloof ik, of iets korter. In ieder geval de tweede maat, net zlang als de B-spoor op het plaatje van nathalie, alleen dan in knopvorm. Maar omdat mijn pony de laatste tijd nogal lui aan het been was, heb ik ze afgedaan en een zweepje gepakt. Nu hoef ik mijn benen alleen maar aan te leggen en hij loopt! zelf moeilijke oefeningen. Dus ik laat het maar even zo!!!

Groetjes ymke

12345678
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 19:04

IK had veel problemen om door te komen, en moest, zeker na een uurtje, wel 2 keer of meer sporen om door te komen. Nu heb ik Natalies nummer G, en die doet het echt goed, en na zelfs een beweginkje van mijn been loopt ze al, en doet alles prima, de oplossing voor mij.

Later ga ik misschien stomper rijden, maar nu zeker niet!