winter + zweetdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 23:31

Ff ter goede orde voor iedereen Lachen

Pinky staat op de wei ALTIJD met winterdeken en sinds kort een statiedeken eronder.
Op stal heeft hij geen deken om omdat het daar een stuk wermer is en alle deuren dicht zijn en het dus niet tocht.

Maar na jullie adviezen ga ik het anders doen:
Op stal: Winterdek.
In de wei: Winterdek met daarover een ongevoerde regendeken (Thanx stef en Sjuimpje).

In de zomer gaat hij helemaal zonder (vanaf mei? Naja dat ligt aan het weer...) en volgendjaar kijk ik of ik hem winterhard laat worden of heel de winter met deken op (hangt van de training af..)

Lijkt jullie dit iets of nog beter iedeetjes?

In ieder geval super bedankt, ik was (weer eens) fout bezig en dankzij jullie gaat het weer helemaal goedkomen Knipoog Lachen

Knuf, Kim

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 00:36

Als Pinky nu continu een deken op hebt, zowel binnen als buiten, dan zou ik hem er inderdaad niet meteen vanaf halen. Als hij af en toe een deken op heeft, zou ik ze er helemaal vanaf laten. Alleen een dek op doen als hij bijv. bezweet is, of als het echt super zeikweer is. Een welsh-pony kan super goed tegen kou en regen. Al die dekens zijn helemaal niet nodig. Zo maak je alleen maar een watje van je pony. Er wordt al snel gedacht dat een paard het gauw koud hebt, maar ze kunnen best tegen vrieskou enz. Er zijn natuurlijk heus wel paarden die niet tegen de kou kunnen, maar dat zie je gauw genoeg. Ze staan te rillen en de oren voelen ijskoud aan. En als je paarden hebt die hoog in het bloed staan of geschoren zijn dan doe je ze een dek op, maar anders niet.

Bij ons op stal doen ze alleen een deken op als hij bezweet is en een dek om de wintervacht een beetje kort te houden.
De shetjes hebben een superdikke wintervacht.Ze staan gewoon in de regen buiten. Ze hebben een schuilstal waar ze zo in kunnen, maar ze staan liever een plensbui. Als je na zo'n hoosbui zijn vacht voelt, dan is de buitenkant zeiknat en zijn ondervacht is helemaal kurkdroog. Als ze eens een keer bezweet zijn, krijgen ze even een dekentje op tot ze opgedroogd is. Anders worden ze ziek. Als ze droog zijn gaan ze weer zonder naar buiten.

De andere paarden doen we alleen een deken op om de wintervacht kort te houden. Geen superdikke, helemaal niet nodig. Als ze bezweet zijn krijgen ze een zweetdeken op, maar zoals nu staan ze al weer zonder dek. hij heeft er verder helemaal geen last van en niet koud. Ze staan nog niet in de wei, maar op stal en een paar uur per dag in de bak.

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 09:25

Tos heeft een winterdeken die waterafstotend is, maar niet helemaal waterdicht.
Als het regent gaat hij bv maar een half uurtje naar buiten en dat is net lang genoeg om NET niet nat te worden.
Volgend jaar koop ik wel een waterdichte winterdeken, en als het kan een dikkere, dan krijg hij deze op stal. Zodat hij helemaal niet in de richting van teddyvacht komt Haha!
ik zet Tos wel zonder deken als het mooi weer is (zonnetje schijnt) en ik zelf ook me jas uittrek! En dan meestal een half uurtje... en dat langzaam afbouwen, die deken!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 09:27

Imker heeft met slecht weer gewoon een waterdichte winterdeken en een wollen statiedeken met hals. Deze maak ik niet vast met een dekensingel, gewoon los. En hij zakt niet af, al rolt hij de hele dag door. Ik vind het een prima combinatie.