nu al ijzers? of andere oplossing?? RAAD gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Re: nu al ijzers? of andere oplossing?? RAAD gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 23:00

Mijn paard had voorheen nooit ijzers(als 3 jarige Knipoog) Ik ging met hem zonder ijzers over de weg enzo rijden en zijn hoeven groeien dus amper maar sleten dus wél. Ijzers waren de enige oplossing.

Wat zou dan een reden kunnen zijn dan hoeven die hard groeien?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 06:29

De hoef heeft een eigen groei regellaar en dat is de straal. Bij de verkeerde bekapping maakt de straal geen contact met de grond waardoor de hoef denkt nog steeds te lang te zijn. Gevolg veel slijten, maar niet groeien.
Verder door de verkeerde bekapping krijg je een mindere hoefmeganisme wat daar ook weer in mee speelt enz.

Zoals gezegt was mijn hengst ook z'n geval. Zijn hoeven groeide geheel niet en dat is al jaren zo. Door de bekapping, het regelmatig zelf bij schaven en veel over het verharde blijven zijn hoeven nu netjes op 1 lengte.
Zo ken ik nog wel meer gevallen die ik zelf bekap van niet groeiende hoeven die daardoor jaren lang op ijzers hebben gestaan. Deze hoeven zijn allemaal zeer goed vooruit gegaan. Deze paarden stonden ongeveer allemaal 10 jaar op ijzers en dat was heel goed te zien aan de hoef Verdrietig

Ijzers zijn bij zeer uitzonderlijke gevallen nodig en dan heb je nog een mooie opsie en dat zijn hoefschoenen. Waarvoor hebben paarden hoeven, juist om over rots achtige padden te lopen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:26

Ik had ook gelezen dat als de zool over de weg gaat (wat bij natuurlijk bekappen wel is, maar bij regulier bekappen niet) dat de zool dan geprikkeld wordt om meer en slijtvaster "materiaal" te maken. Net als eelt op je handen. Hoe meer hij dus over de weg gaat, hoe meer en hoe slijtvaster de zool wordt. Bij regulier bekappen gaat de zool niet over de grond (ze lopen op de hoefwant) en wordt dus ook niet geprikkelt. De hoef wordt dus steeds "slapper"

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:58

Onze 3-jarige gaat over 1,5 week ook weg om beleerd te worden. Gisteren heeft ze haar 1ste paar ijzers gehad. Bij mijn vorige twee jonge paarden werden de voorhoeven tijdens het beleren erg kort, heb het nu maar van te voren laten doen, als ze naar de keuring was gegaan dit jaar had ze ze nu toch ook al gekregen. De hoefsmid heeft gisteren flink staan slijpen en slaan om de ijzertjes mooi in model te krijgen, ze is namelijk nog volop in de groei en daar hield de smid rekening mee.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:29

Daar gaan we weer. De pro's en contra's van natuurlijk bekappen.
Laat iedereen toch eens in z'n waarde, Het valt me op dat zodra het natuurlijk bekappen afgewezen wordt om wat voor reden dan ook, deze mensen meteen als een bos vlooien opspringen en op goeroe-achtige wijze gaan zitten verkondigen hoe slecht ijzers wel niet zijn. De mijne hebben allemaal ijzers (4 in totaal) en er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze daar vanaf te halen om ze natuurlijk te gaan bekappen. Ik heb al genoeg voorbeelden gezien (ook hier op bokt) van hoe fout dat doe het zelf gepruts kan gaan.

Pjotr, als jij zoveel buiten rijdt en over de weg moet waardoor de hoeven snel afslijten, heb je wat mij betreft helemaal gelijk dat je je 3-jarige op ijzers zet. Leeftijd maakt hiervoor niet uit, wel wat je ermee doet.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 18:04

Toydoll schreef:
Ik vindt het toch wel vreemd, je vraagt in de topic titel naar andere oplossingen, maar je hebt je keuze allang gemaakt...
Ik zou als ik jou was toch echt eerst is met bekappen proberen, ijzers maken meer stuk dan dat het goed doet...

ze kan niet bekapt worden omdat haar hoeven dus TE kort zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:41

cinny1 schreef:
Daar gaan we weer. De pro's en contra's van natuurlijk bekappen.
Laat iedereen toch eens in z'n waarde, Het valt me op dat zodra het natuurlijk bekappen afgewezen wordt om wat voor reden dan ook, deze mensen meteen als een bos vlooien opspringen en op goeroe-achtige wijze gaan zitten verkondigen hoe slecht ijzers wel niet zijn. De mijne hebben allemaal ijzers (4 in totaal) en er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze daar vanaf te halen om ze natuurlijk te gaan bekappen. Ik heb al genoeg voorbeelden gezien (ook hier op bokt) van hoe fout dat doe het zelf gepruts kan gaan.

Pjotr, als jij zoveel buiten rijdt en over de weg moet waardoor de hoeven snel afslijten, heb je wat mij betreft helemaal gelijk dat je je 3-jarige op ijzers zet. Leeftijd maakt hiervoor niet uit, wel wat je ermee doet.

mag jij mij nu gaan vertellen waar cinny. Blond

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:47

Citaat:
deze mensen meteen als een bos vlooien opspringen en op goeroe-achtige wijze gaan zitten verkondigen hoe slecht ijzers wel niet zijn

Ik moest wel heel erg lachen toen ik dit las *LOL*

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 21:49

cinny1 schreef:

uhm hoe bedoel je dit?
mn hoefsmid raadde het in eerste instantie ook af, zei dat ik beter nog konw achten, tot ik vertelde veel naar buiten te gaan, toen gaf hij mij gelijk.
wil je misschien uitleggen hoe en wat je bedoeld? misschien steek ik er nog iets van op

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:51

ja jammer dat er niet geheel naar waarheid geschreven wordt. juist dit soort posts maken het weer een beetje vervelend. er wordt gewoon door diverse mensen advies gegeven en de één vindt ijzers beter dan de ander inderdaad. moet toch kunnen?

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 22:04

Pellie schreef:
ja jammer dat er niet geheel naar waarheid geschreven wordt. juist dit soort posts maken het weer een beetje vervelend. er wordt gewoon door diverse mensen advies gegeven en de één vindt ijzers beter dan de ander inderdaad. moet toch kunnen?

Ja vind ik ook. Mijn pony staat op zijn eigen hoeven met ''normaal'' bekappen, hij heeft super harde hoeven die niet gauw afslijten, ook als ik over het harde loop met hem niet. Ik heb hem 1 keer 1 zomer op ijzers gehad, toen die ijzers er onderuit kwamen, wist ik niet wat ik mee maakte, 2 maanden lang heeft hij brokkelhoeven gehad. Daarna werden zijn hoeven steeds harder. En nu zijn ze dus zo hard en goed in conditie, dat hij absoluut geen ijzers meer nodig heb.
Mijn hoefsmid zegt altijd doet hij goeie hoeven heeft, en dat ik er zuinig op moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:04

Ik wil mij niet mengen in een discussie over wel of geen ijzers.

Ik vind het zonde om je paard voor 2 maanden op de ijzers te zetten.

Ik heb liever zonder, maar mijn paard staat 4-kant op de ijzers, even als side-information Haha!

2,5 jaar geleden heb ik mijn paard zonder ijzers laten lopen op de zandpaden, maar ze sleten toch te snel, dus ijzers. In die zomer ging hij voor 2 maanden op de wei, ijzers moesten eraf. Tijdens de vochtige dagen en veel regen zijn de hoeven op de nagelgaten gaan inscheuren, gaan omkrullen en die hoeven zagen er na 3 weken uit om te janken. Dit is gedurende de 2 maanden steeds erger geworden. Daarom vind ik het jammer dat je maar voor 2 maanden er ijzers onder zet.

Ik weet dat er spul op de markt is dat de hoeven harder maakt, dit werkt al na 5 dagen. Het lijkt een soort aceton, maar is het niet. Wat weet ik niet maar het komt uit Amerika. Je hoefsmid kan er aan komen. Je moet elke dag de onderkan (niet de straal) met dit spul insmeren en ook de zijkant van ongever 1,5 cm. Misschien kun je dit tijdelijk gebruiken? Ik heb het nl wel een tijdje gedaan en de hoeven zijn echt keihard.

Kun je met buitenrijden niet in de berm rijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:12

Ik zou me vasthouden aan het advies van diegene die ervoor geleerd heeft een aantal jaren............

De hoefsmid

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:21

Citaat:
cinny1 schreef:

uhm hoe bedoel je dit?
mn hoefsmid raadde het in eerste instantie ook af, zei dat ik beter nog konw achten, tot ik vertelde veel naar buiten te gaan, toen gaf hij mij gelijk.
wil je misschien uitleggen hoe en wat je bedoeld? misschien steek ik er nog iets van op

Wat ik bedoel is: Als je zoveel over de weg moet met je paardje, en dat daardoor de hoeven van je paard te hard slijten, je er verstandig aan doet je paard op ijzers te zetten. En of je paard dan 3 jaar oud is of 13 dat maakt niet uit.
Is het nu duidelijker wat ik bedoelde? Haha!

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:25

cinny1 schreef:
Citaat:
cinny1 schreef:

uhm hoe bedoel je dit?

Wat ik bedoel is: Als je zoveel over de weg moet met je paardje, en dat daardoor de hoeven van je paard te hard slijten, je er verstandig aan doet je paard op ijzers te zetten. En of je paard dan 3 jaar oud is of 13 dat maakt niet uit.
Is het nu duidelijker wat ik bedoelde? Haha!

ja.
zo snap ik het. Haha!
gijsenkim schreef:
Ik zou me vasthouden aan het advies van diegene die ervoor geleerd heeft een aantal jaren............

De hoefsmid
die wilt het liever niet maar weet dat het nodig is om naar buiten te gaan.

russel schreef:
Ik wil mij niet mengen in een discussie over wel of geen ijzers.

Ik vind het zonde om je paard voor 2 maanden op de ijzers te zetten.

Ik heb liever zonder, maar mijn paard staat 4-kant op de ijzers, even als side-information

2,5 jaar geleden heb ik mijn paard zonder ijzers laten lopen op de zandpaden, maar ze sleten toch te snel, dus ijzers. In die zomer ging hij voor 2 maanden op de wei, ijzers moesten eraf. Tijdens de vochtige dagen en veel regen zijn de hoeven op de nagelgaten gaan inscheuren, gaan omkrullen en die hoeven zagen er na 3 weken uit om te janken. Dit is gedurende de 2 maanden steeds erger geworden. Daarom vind ik het jammer dat je maar voor 2 maanden er ijzers onder zet.

Ik weet dat er spul op de markt is dat de hoeven harder maakt, dit werkt al na 5 dagen. Het lijkt een soort aceton, maar is het niet. Wat weet ik niet maar het komt uit Amerika. Je hoefsmid kan er aan komen. Je moet elke dag de onderkan (niet de straal) met dit spul insmeren en ook de zijkant van ongever 1,5 cm. Misschien kun je dit tijdelijk gebruiken? Ik heb het nl wel een tijdje gedaan en de hoeven zijn echt keihard.

Kun je met buitenrijden niet in de berm rijden?
echte bermen hebben we niet en waar we ze wel hebben kan ik (nog) niet rijden met lotte (ze is pas 6 weken ohz) ook in de bak kan ik niet rijden, de bak op de manege maakt meer kapot dan een stel ijzers.

dit is dus echt de enige oplossing, de rijbakken zijn te zwaar en hobbelig. en ind e berm of op gras is geen optie (verbode in het park) en de berm langs de weg daar wacht ik liever even mee, en ga ik dus liever op het fietspad.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:25

Pellie schreef:

De hoeven van een paard zijn pas 'volgroeid' op ongeveer hun 5de levensjaar, natuurlijk groeien ze aldoor, maar pas op hun 5de is de hoef op de breedte die die behoort te hebben om goed te kunnen functioneren. Als je dus voor die leeftijd het beestje op ijzers zet, blijft de hoef te smal en daar krijg je er (uiteindelijk) problemen mee.

en dat 'natuurlijk' bekappen, wat ik liever goed bekappen noem, kan je ook gewoon door een hoefsmit laten doen hoor!

pjotr schreef:
ze kan niet bekapt worden omdat haar hoeven dus TE kort zijn.

Quote:
"Als de hoeven sneller slijten dan dat ze groeien lijkt het een logische stap om hoefijzers te gebruiken om het slijten tegen te gaan. Voor sommige lijkt het zelfs de enige oplossing. Maar is dat ook echt zo?
Als er geprobeert is of de hoeven te snel slijten is het nog maar de vraag of deze conclusie terecht was. Misschien moest het paard uit ontwetendheid op de hoefwand lopen en/of staat hij te hoog op de hielen. De hoef maakt dan dankbaar gebruik van ieder ruw oppervlak om af te slijten naar de lengte die hij van nature hoort te hebben. Wat sommige 'kort' beschrijven kan de goede lengte zijn. Pas als die lengte bereikt is zal de hoef weer op hogere snelheid gaan groeien.
Als de hoeven werkelijk te langzaam groeien, moet je onderzoeken hoe dat komt. De 'traditionele' bekappings methodes zijn niet bevordelijk voor de hoef groei, het wegsnijden van de straal heeft tot gevolg dat de hoef niet wil groeien (de straal is de sensor van de hoef, als die 'detecteert' dat hij de grond niet meer raakt, stopt de hoef met groeien totdat de straal de grond weer raakt). Ook moet de doorbloeding goed zijn, een stilstaand paard heeft geen goede doorbloeding en de hoef zal zich dan ook niet beteren. Bij een goede bekapping en genoeg beweging zul je zien dat de hoef zich aanpast aan de gebruiksomstandigheden, en precies zo hard gaat groeien dat hij altijd op dezelfde lengte blijft. Als omstandigheden 'veel beweging in de modder' is, dan zullen de hoeven zich daaraan aanpassen. Verwacht dan niet dat je zomaar zonder voorbereiding een marathon over asfalt kan lopen, want daaraan is dehoef op dat moment niet aangepast. Wil je lange stukken over asfalt rijden dan zal je dit ook regelmatig moeten doen, zodat de hoeven zich kunnen aanpassen. Eigenlijk moet je de hoeven, net als de rest van het paard 'trainen' "
Bron: Cursus materiaal bekappen.

Sorry voor het lange verhaal, en ik bedoel het eigenlijk niet om aanvallend te klinken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:15

het is wel zo, ik word af en toe SCHIJTZIEK van de extremisten van het natuurlijk bekappen.

toen Lisa heel erg bevangen was kreeg ik allemaal commentaar dat we te snel opgaven (ze kenden de situatie niet eens) en verschrikkelijke fotos van open teenijzers, (foto van een hoef met ijzer die er lang geleden onder was geslagen en ze hadden laten zitten, ja dan vergroeid die hoef wel ja....) etcetera.

Maar stel je een keer een vraag ergens, in het NB topic, of op paardnatuurlijk, iedereen banketstaaf lekker over je heen en niemand neemt de moeite er ook maar een keer op te reageren. Ik heb het helemaal gehad met die lui.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:28

Alacairion schreef:
het is wel zo, ik word af en toe SCHIJTZIEK van de extremisten van het natuurlijk bekappen.
Ik heb het helemaal gehad met die lui.

Nou lekker vriendelijk....

Ik ben ook voorstander van géén ijzers.
Het eerste wat in me opkwam toen in de post van de TS zag en daarna het advies van de hoefsmid was:
- Je rijdt nog maar zo kort op de weg, waaruit maak je op dat het paard last heeft van zijn (te korte?) hoeven?
- Zijn er verschijnselen als: gevoelig lopen, afbrokkelen, slechte witte lijn, etc?

Ikzelf zou het eerst nog even aankijken, want de periode is IMO te kort om nu al een beslissing te maken over hoe de hoeven zich houden bij regelmatig rijden op asfalt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:32

Nicolletje schreef:
Alacairion schreef:
Ik heb het helemaal gehad met die lui.

Nou lekker vriendelijk....

Ik ben ook voorstander van géén ijzers.
Het eerste wat in me opkwam toen in de post van de TS zag en daarna het advies van de hoefsmid was:
- Je rijdt nog maar zo kort op de weg, waaruit maak je op dat het paard
last
heeft van zijn (te korte?) hoeven?
- Zijn er verschijnselen als: gevoelig lopen, afbrokkelen, slechte witte lijn, etc?

Ikzelf zou het eerst nog even aankijken, want de periode is IMO te kort om nu al een beslissing te maken over hoe de hoeven zich houden bij regelmatig rijden op asfalt...

met bepaalde mensen van t NB bedoelde ik, niet helemaal goed geformuleerd...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:36

Alacairion schreef:

wie dan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:38

Dag Alacairion,

Ik heb je nog nooit voorbij zien komen in de huiskamer:De natuurlijk bekappers deel 2.

Kom maar op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:39

Arabesk schreef:
Alacairion schreef:

wie dan?

Daar ga ik niet over uitwijden, degene die ik bedoel die weten het wel.

Mn vorige reactie was een beetje een soort van frustratie uitspatting, zo hard bedoelde ik het niet.

Maar het gaat erom dat toen ik wat plaatste over die ijzers, ik enorm veel kritiek en commentaar kreegn, maar wilde ik wat vragen over NB voor n hoefbevangen paard, werd ik gewoon doodgenegeerd.

Inmiddels is Lis ingeslapen omdat ze niet meer gered kon worden, vandaar dat ik n beetje frusti ben misschien.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:40

Antheman schreef:
Dag Alacairion,

Ik heb je nog nooit voorbij zien komen in de huiskamer:De natuurlijk bekappers deel 2.

Kom maar op!

als je haar onderschrift leest zie je misschien dat het een beetje laat is nu Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:45

Gecondoleerd Alacairion

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:09

Alacairion schreef:

toen Lisa heel erg bevangen was kreeg ik allemaal commentaar dat we te snel opgaven (ze kenden de situatie niet eens) en verschrikkelijke fotos van open teenijzers, (foto van een hoef met ijzer die er lang geleden onder was geslagen en ze hadden laten zitten, ja dan vergroeid die hoef wel ja....) etcetera.

Maar stel je een keer een vraag ergens, in het NB topic, of op paardnatuurlijk, iedereen banketstaaf lekker over je heen en niemand neemt de moeite er ook maar een keer op te reageren. Ik heb het helemaal gehad met die lui.

Ik wil even mn excuses aanbieden aan de Nb-ers, de 2e keer dat ik de vraag heb gesteld daar hebben er wel degelijk mensen gereageerd, maar ben ik niet teruggegaan om te kijken omdat het voor Lisa al te laat was.
Ik overreageer gewoon omdat het me zeer doet dat Lisa er niet meer is door zo'n stomme ziekte..

Sorry Nbers.