Wat zou dan een reden kunnen zijn dan hoeven die hard groeien?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Toydoll schreef:Ik vindt het toch wel vreemd, je vraagt in de topic titel naar andere oplossingen, maar je hebt je keuze allang gemaakt...
Ik zou als ik jou was toch echt eerst is met bekappen proberen, ijzers maken meer stuk dan dat het goed doet...
cinny1 schreef:Daar gaan we weer. De pro's en contra's van natuurlijk bekappen.
Laat iedereen toch eens in z'n waarde, Het valt me op dat zodra het natuurlijk bekappen afgewezen wordt om wat voor reden dan ook, deze mensen meteen als een bos vlooien opspringen en op goeroe-achtige wijze gaan zitten verkondigen hoe slecht ijzers wel niet zijn. De mijne hebben allemaal ijzers (4 in totaal) en er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze daar vanaf te halen om ze natuurlijk te gaan bekappen. Ik heb al genoeg voorbeelden gezien (ook hier op bokt) van hoe fout dat doe het zelf gepruts kan gaan.
Pjotr, als jij zoveel buiten rijdt en over de weg moet waardoor de hoeven snel afslijten, heb je wat mij betreft helemaal gelijk dat je je 3-jarige op ijzers zet. Leeftijd maakt hiervoor niet uit, wel wat je ermee doet.
Citaat:deze mensen meteen als een bos vlooien opspringen en op goeroe-achtige wijze gaan zitten verkondigen hoe slecht ijzers wel niet zijn
cinny1 schreef:
Pjotr, als jij zoveel buiten rijdt en over de weg moet waardoor de hoeven snel afslijten, heb je wat mij betreft helemaal gelijk dat je je 3-jarige op ijzers zet. Leeftijd maakt hiervoor niet uit, wel wat je ermee doet.
Pellie schreef:ja jammer dat er niet geheel naar waarheid geschreven wordt. juist dit soort posts maken het weer een beetje vervelend. er wordt gewoon door diverse mensen advies gegeven en de één vindt ijzers beter dan de ander inderdaad. moet toch kunnen?
Citaat:cinny1 schreef:
uhm hoe bedoel je dit?
mn hoefsmid raadde het in eerste instantie ook af, zei dat ik beter nog konw achten, tot ik vertelde veel naar buiten te gaan, toen gaf hij mij gelijk.
wil je misschien uitleggen hoe en wat je bedoeld? misschien steek ik er nog iets van op
cinny1 schreef:Citaat:cinny1 schreef:
uhm hoe bedoel je dit?
mn hoefsmid raadde het in eerste instantie ook af, zei dat ik beter nog konw achten, tot ik vertelde veel naar buiten te gaan, toen gaf hij mij gelijk.
wil je misschien uitleggen hoe en wat je bedoeld? misschien steek ik er nog iets van op
Wat ik bedoel is: Als je zoveel over de weg moet met je paardje, en dat daardoor de hoeven van je paard te hard slijten, je er verstandig aan doet je paard op ijzers te zetten. En of je paard dan 3 jaar oud is of 13 dat maakt niet uit.
Is het nu duidelijker wat ik bedoelde?
gijsenkim schreef:die wilt het liever niet maar weet dat het nodig is om naar buiten te gaan.Ik zou me vasthouden aan het advies van diegene die ervoor geleerd heeft een aantal jaren............
De hoefsmid
russel schreef:echte bermen hebben we niet en waar we ze wel hebben kan ik (nog) niet rijden met lotte (ze is pas 6 weken ohz) ook in de bak kan ik niet rijden, de bak op de manege maakt meer kapot dan een stel ijzers.Ik wil mij niet mengen in een discussie over wel of geen ijzers.
Ik vind het zonde om je paard voor 2 maanden op de ijzers te zetten.
Ik heb liever zonder, maar mijn paard staat 4-kant op de ijzers, even als side-information
2,5 jaar geleden heb ik mijn paard zonder ijzers laten lopen op de zandpaden, maar ze sleten toch te snel, dus ijzers. In die zomer ging hij voor 2 maanden op de wei, ijzers moesten eraf. Tijdens de vochtige dagen en veel regen zijn de hoeven op de nagelgaten gaan inscheuren, gaan omkrullen en die hoeven zagen er na 3 weken uit om te janken. Dit is gedurende de 2 maanden steeds erger geworden. Daarom vind ik het jammer dat je maar voor 2 maanden er ijzers onder zet.
Ik weet dat er spul op de markt is dat de hoeven harder maakt, dit werkt al na 5 dagen. Het lijkt een soort aceton, maar is het niet. Wat weet ik niet maar het komt uit Amerika. Je hoefsmid kan er aan komen. Je moet elke dag de onderkan (niet de straal) met dit spul insmeren en ook de zijkant van ongever 1,5 cm. Misschien kun je dit tijdelijk gebruiken? Ik heb het nl wel een tijdje gedaan en de hoeven zijn echt keihard.
Kun je met buitenrijden niet in de berm rijden?
Pellie schreef:Pjotr, als jij zoveel buiten rijdt en over de weg moet waardoor de hoeven snel afslijten, heb je wat mij betreft helemaal gelijk dat je je 3-jarige op ijzers zet. Leeftijd maakt hiervoor niet uit, wel wat je ermee doet.
pjotr schreef:ze kan niet bekapt worden omdat haar hoeven dus TE kort zijn.
Alacairion schreef:het is wel zo, ik word af en toe SCHIJTZIEK van de extremisten van het natuurlijk bekappen.
Ik heb het helemaal gehad met die lui.
Nicolletje schreef:Alacairion schreef:het is wel zo, ik word af en toe SCHIJTZIEK van de extremisten van het natuurlijk bekappen.
Ik heb het helemaal gehad met die lui.
Nou lekker vriendelijk....
Ik ben ook voorstander van géén ijzers.
Het eerste wat in me opkwam toen in de post van de TS zag en daarna het advies van de hoefsmid was:
- Je rijdt nog maar zo kort op de weg, waaruit maak je op dat het paard
last heeft van zijn (te korte?) hoeven?
- Zijn er verschijnselen als: gevoelig lopen, afbrokkelen, slechte witte lijn, etc?
Ikzelf zou het eerst nog even aankijken, want de periode is IMO te kort om nu al een beslissing te maken over hoe de hoeven zich houden bij regelmatig rijden op asfalt...
Alacairion schreef:met bepaalde mensen van t NB bedoelde ik, niet helemaal goed geformuleerd...
Arabesk schreef:Alacairion schreef:met bepaalde mensen van t NB bedoelde ik, niet helemaal goed geformuleerd...
wie dan?
Antheman schreef:Dag Alacairion,
Ik heb je nog nooit voorbij zien komen in de huiskamer:De natuurlijk bekappers deel 2.
Kom maar op!
Alacairion schreef:het is wel zo, ik word af en toe SCHIJTZIEK van de extremisten van het natuurlijk bekappen.
toen Lisa heel erg bevangen was kreeg ik allemaal commentaar dat we te snel opgaven (ze kenden de situatie niet eens) en verschrikkelijke fotos van open teenijzers, (foto van een hoef met ijzer die er lang geleden onder was geslagen en ze hadden laten zitten, ja dan vergroeid die hoef wel ja....) etcetera.
Maar stel je een keer een vraag ergens, in het NB topic, of op paardnatuurlijk, iedereen banketstaaf lekker over je heen en niemand neemt de moeite er ook maar een keer op te reageren. Ik heb het helemaal gehad met die lui.