's Avonds reflectoren dragen, wat is nou verplicht

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:01

ik heb geen idee wat verplicht is maar ik rij met :
*reflecterende uitrijdeken
*reflectors lappen om de achterbenen
*knipperend rood lampje om me rechter en linker arm

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:04

reflekterende uitrijdeken met staart beschermer
rondom reflectoren om de benen.
zelf een hesje aan
mijnwerkerslampje op je cap
onder aan je beugels (breedste punt) reflectoren (die kan je kopen, soort beugelrubbertjes met reflector eraan.
Ik deed zo'n fietslampje aan omar zijn frontriem en ook nog een lampje om mijn linkerbeen (voor wit, achter rood)

eveline_B

Berichten: 2834
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:17

Vergeet ook niet dat je ook zichbaar moet zijn aan de rechterkant, draag dus ook aan dat been een lampje. Vooral bij het oversteken van wegen en kruisingen is dit veilig.

Ik gebruik:
aan elk been een knipperlamp die de politie ook gebruikt.
een reflecterend hesje zoals van de spoorwegen, dus niet met maar 1 streep
reflecterende been"bandages"

En nog klagen mensen dat ze me niet goed zien. Wat ik er nog graag bij wil is:
reflecterend voortuig
lampje voor aan het hoofdstel (zogenaamde "petblinker")

ikke

Berichten: 38031
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:59

Verlichting is VERPLICHT!!!!!!
Rood naar achter en wit/geel naar voor. Meer schrijft de wet niet voor en is dus ook niet verplicht.

Daarnaast kun je in principe nooit genoeg reflectie dragen. Echter let op enkele zaken:
-reflectie boven 1,30m heeft weinig zin, daar schijnt geen autoverlichting
-reflectie van opzij is beperkt zinvol, het meeste gevaar komt van achteren.
-bewegen=opmerken, reflectie om benen wordt het beste waargenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:06

ikke schreef:
-reflectie boven 1,30m heeft weinig zin, daar schijnt geen autoverlichting


Dus eigenlijk zijn die reflecterende hesjes ook niet echt zinvol? Ik denk dat reflecterende beenbeschermers in dit geval dan juist weer wel handig zijn.

Een oud-stalgenootje van mij maakte altijd een rood fietsachterlampje vast in de staart, dat vond ik wel slim.

Marije_jiplover

Berichten: 25668
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:20

Met wat verplicht is (na zonsondergang naar voren wit schijnend lampje en naar achteren rood) ben je absoluut niet zichtbaar genoeg in het donker!
Je kunt maar beter zorgen dat je als soort van kermisattractie rondrijd en gezien wordt, ipv je puur aan de wet te houden en als nog overhoop gereden worden.

Als ik met Jip 's avonds naar buiten ga, dan heb ik dit aan/om: Geel refelcterend hesje met reflectiestrepen, reflecterende sjerp met daarop op mijn buikt een goed wit schijnend lampje en op mijn rug een rode. Aan mijn benen doe ik vaak ook nog een rood lampje, naar achter schijnend (van smart, bij halfords).
Jip draagt een geel fluorescerend dekje met reflectie strepen, reflecterende peeskappen en een reflecterend voortuig (paardendrogist) met daarop witte lamjes thv de schouder.
Op deze manier ben ik goed zichtbaar, want tot nog toe gaan alle auto's die ik tegenkom meteen in de ankers en aan de kant, ze zien me dus!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:36

ik heb zo`n bouwvakkers hesje (zo`n orjanje)
Een goed opvallend lampje! die aan de voorkant geel knipperd en achter rood!
Reflecterende been beschermers (doe ik over de peesbeschermers heen)
en ik had vorig jaar ook nog van die banden met knipperlampjes erin en die deed ik ook om de bene (HALFORDS)

Ik viel wel op hoor haha Lachen

ikke

Berichten: 38031
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:37

Marije_jiplover schreef:
Met wat verplicht is (na zonsondergang naar voren wit schijnend lampje en naar achteren rood) ben je absoluut niet zichtbaar genoeg in het donker!
Je kunt maar beter zorgen dat je als soort van kermisattractie rondrijd en gezien wordt, ipv je puur aan de wet te houden en als nog overhoop gereden worden.



Ik heb dat geplaatst omdat ik bij diverse reacties de verlichting miste. Je kunt van jezelf een reflecterende kermisatractie maken, als je geen lampje hebt, krijg je een vette boete!

CCCCorine, die hesjes hebben OP het paard inderdaad weinig zin. Zodra je ernaast gaat lopen wordt het natuurlijk een ander verhaal. In dit opzicht zijn ze dus nog niet zo nutteloos.

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:27

Van die hesjes snap ik niet echt: verkeersborden zie ik ook in reflecteren in mijn koplampen en die zijn toch ook hoger dan 1,30m. Ik draag dus echt wel een hesje! En lampje en beenreflectoren en omdat ik in het bos (nagal dicht opelkaar staande bomen) niets zie ook nog een lamp op mijn kop (bij de buitensportzaak: duur, maar erg praktisch).

TamBrav
Berichten: 84
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:25

Ik heb bij mijn paarden een reflectordeken op. Ik heb zelf zo´n hesje aan. Aan alle benen reflectorlappen. En een lampje aan mijn been en arm. En dan nog heb ik het idee dat ze je niet goed zien want ze houden altijd gewoon groot licht aan. Gelukkig heb ik hele brave paarden.

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:44

ik heb een relfectie hesje
een reflecterende gele deken
4 been relfectoren
2 beenlichten
2 armlichten
een caplicht, met 300 meter zicht
speciale blokjes voor in je beugels, met reflectiestukjes (net als op een fiets) die vallen dan onder je beugel,aan de voorkant wit en achterkant rood
en nog een reflecterend borsttuig

Petra_O

Berichten: 3143
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:04

Bij de agradi zag ik een hesje met een afbeelding van een paard erop en LET OP eronder. Als een automobilist dat ziet is het tenminste duidelijk.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:12

Arabesk schreef:
Ik dacht dat je niet buiten mocht met een paard, vanaf een half uur na zonsondergang.
Ik heb nu zo'n hesje als ik buitenwandel met me paardje, ernaast dus he, niet erop. Voor de zekerheid, na zonsondergang ga ik van de straat af.



lijkt me erg stug
als het in de winter (echte winter Haha! ) om 5 uur al donker is, en ik moet langs de weg (logish zonder bak)
dan pak ik mezelf en magned ook helemaal in met reflecterende dingen
maar volgens mij mag je dan echt nog wel de weg op.
zolang je maar goed zichtbaar bent!
(het liefst ook voor fietsers) dus een lampje ed zijn ook handig, want een auto ziet je wel door de reflectoren maar een fietslampje is niet zo sterk (en je wilt toch niet tegen een fietser opbotsen Haha!
ik wil zelf nog een reflecterende uitrijdeken hebben deze winter.
dan kunnen we er helemaal tegen aan

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:50

Ik gebruik nu alleen 4 reflecterende bandages en een vestje..
Binnenkort lichtjes en uitrijdeken Lachen

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:23

Als ik met micha over straat ga in het donker> toevallig vanavond nog geweest, dan zorg ik dus echt wel dat ik zichtbaar ben!!! Veiligheid van mezelf, mijn paard en van ander verkeer wil ik graag wel waarborgen!
Ik draag meestal een knipperende band met roodlicht en een beenlampje met wit/rood licht. Micha heeft reflecterende bandages, staartriem, halsband en een rood fietslichtje aan haar hoofdstel (meestal ook een fietslichtje in haar staart, maar de batterij was toevallig op vanavond!)....Ik ga liever iets Te over straat, dan net iets te weinig!

Arabesk

Berichten: 28700
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:27

Waar koop je dat reflecterende tape????

Verlicht je knollie goed, ik als roekeloze automobilist Haha! weet dat je paarden, vooral de donkeren ECHT niet ziet, zelfs al is het niet helemaal donker. Je kan het beste nog een schimmel hebben Haha! .

Dat geldt ook voor FIETSERS Stoom uit je oren , die heel vaak denken, "ah ze zien me nog wel, het schemert 'pas'". Nou je ziet ze dus NIET Boos! . Dus dan beter maar je dynamo iets te vroeg aan (gelijk met lantaarnpalen ofzo) en dan wat harder trappen.

Marije_jiplover

Berichten: 25668
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:52

ikke schreef:
Ik heb dat geplaatst omdat ik bij diverse reacties de verlichting miste. Je kunt van jezelf een reflecterende kermisatractie maken, als je geen lampje hebt, krijg je een vette boete!

Het was ook niet zo zeer een reactie op jou, maar meer op de topic-starter die over straat mag als ze het wettelijk verplichte verlichtingsmateriaal bij zich heeft. En dat vind ik dus onveilig, je kunt beter veel meer doen dan alleen wat wettelijk is toegestaan.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:46

ok hou je vast ik heb:
2 reflecterende beendingen
2 knipperlampjes van harry's horse met geel licht naar voren en rood licht naar achter, staat op de verpakking dat die op 1 km afstand zichbaar zijn. heb deze om mijn arm en om mijn been aan de linkerkant.
1 reflecterend vestje
1 band om mijn middel met reflectie en die is ook rondom helemaal lichtgevend
1 rood lampje wat ik nog extra op die band om mijn middel doe aan de achterkant.

De binnenmanege is 10 minuten stappen langs de weg voor mij. en in de winter is het vroeg donker dus moet ik elke dag in het donker naar de manege. de meeste stalgenootjes van mij hebben ook ongeveer deze verlichting. sommige doen zelfs nog een fietslichtje op hun frontriem en eenlichtje aan hun uitrijdeken achter.

ik ben al een paar keer politie tegengekomen en die hebben er nooit iets van gezegt dus ik ga ervanuit dat dit zo goed is. Ik lijk net een lopende kerstboom en ik heb ook meer licht dan de gemiddelde fiets in nederland (wat niet zo moeilijk is volgens mij) Het is gewoon belangrijk dat je goed zichtbaar bent.

Funnygirl
Berichten: 582
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:29

ikke schreef:
Daarnaast kun je in principe nooit genoeg reflectie dragen. Echter let op enkele zaken:
-reflectie boven 1,30m heeft weinig zin, daar schijnt geen autoverlichting


Wij moeten elke week naar de les en dan ga ik niet langs mijn paard lopen. Zit er altijd op. Oke het is een quarter en dus niet zo groot maar ik zit hoger als 1.30. Heb het al aan verschillende mensen gevraagd en er nog nooit iemand geweest die mij niet op tijd heeft opgemerkt. De beenreflectors doe ik erop zodat de automobilist kan inschatten waar hij mee te maken heeft. Moet je voorstellen dat je zo'n zwevende reflectie ziet met niets eronder (proefondervindelijk vast gesteld daar er bij ons veel paarden lopen en ik in het bezit ben van een auto). Het duurt te lang voor je weet wat het is. Heeft je paard reflectie om zijn benen dan kun je hoogte inschatten en je een beeld vormen. Het meeste licht wordt inderdaad over de weg gestraald maar ook in de hoogte gaat dit licht en bij een goede reflectie kaast dit terug. Zoals er al een reactie was zijn de meeste borden hoger dan 1.30 en deze zie ik ook in het donker.

Antheman

Berichten: 11843
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:32

Investeeer aub in goede verlichting!
Ik ben echt een kerstboom, maar dat kan me niets schelen.
Ik heb diverse hoofdlampen uitgeprobeerd en deze wil ik echt iedereen aanraden:

Black Diamont.

Bij de buitensport zaak. Kost krap 2 tientjes, geeft waanzinnige verlichting. Sinds ik hiermee rij, remmen de autoos voor me af.
Het is een heel klein lampje die je onder je cap kunt dragen ,zodat hij niet afvliegt tijdens draven oid.

En verder rij ik met een lampje rood op de neusriem,
lampje rood op mijn linkerbeen,
reflecterende uitrijdeken,
hesje
wit lampje in de staart,
4 keer refelecterende beenflappen

Heb vroeger ook wel stickers ed gebruikt, maar dat gaat er na verloop van tijd allemaal af! Ik had dat op peesbeschermers en mijn cap.

Funnygirl
Berichten: 582
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:36

Antheman schreef:
En verder rij ik met een lampje rood op de neusriem,
lampje rood op mijn linkerbeen,

wit lampje in de staart, .

Je moet er wel rekening mee houden dat een automobilist en overige weggebruikers een wit licht aan de voorkant en een rood licht aan de achterkan verwachten. Dit kan dus verwarring gaan oproepen bij de anderen. Of je moet natuurlijk continu achterwaarts gaan. Knipoog

Antheman

Berichten: 11843
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:44

Oh ja , hihi, precies andersom natuurlijk!

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:09

Antheman schreef:
Het is een heel klein lampje die je onder je cap kunt dragen ,zodat hij niet afvliegt tijdens draven oid.


En door dat kleine lampje onder je cap, ga je zelf helemaal oplichten? Ja logisch dat ze remmen. Ik zou ook schrikken van zo'n rood gloeiend geval in het donker Haha!
HAHAHA, moest er even om lachen, zie het al helemaal voor me!!

Antheman

Berichten: 11843
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:14

Ja lach maar! Het helpt!

Als ik hoor dat ze afremmen, dan wend ik mijn gezicht af, dan schijn ik ze niet volop in hun bek!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:29

Ik heb:

* een lampje voor om m'n arm of laars
* een reflecterend hesje
* reflecterende beenbescherming
* een soort van reflecterend borstriem (voor paard) die ik vast kan maken aan het zadel
* een reflecterende frontriem Haha! (eigenlijk meer omdat ik die erg grappig vond)

Ik vind het heel belangrijk dat je je goed laat zien in het donker. Vooral met je paard!
Ik heb het allemaal aangeschaft toen mij bijrijdster lessen nam op een manege verderop en dus 's winters in het donker over straat moest...