wildroosters...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:16

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger altijd gewoon over wildroosters reed met mijn haflinger Bloos! Ontzettend gevaarlijk realiseer ik me achteraf, vooral toen ik te horen kreeg dat er bij een wildrooster in de buurt een paard vast was komen te zitten en wat gelijk af gemaakt moest worden. Tja, ik was nog wat naief en dacht doordat de hoeven van het paard een stuk breder waren dan de ruimte tussen de spijlen dat ze niet vast zou komen te zitten.
Gelukkig heb ik dat nu wel door en keer ik nu gewoon om, of ga door het hek als het ernaast is.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:38

ik weet welke je bedoelt tonger Boos! ze zijn er bij ons té veel!!! en dat is doodzonde anders had je een geweldig lange en mooie buitenrit door de gemeente kunnen maken. en idd die bij ons zijn niet te doen omdat het lange staven zijn met ongeveer 15 cm. ruimte ertussen.
tenzij je die echte roosters bedoelt en dan ben ik wel benieuwd op welke plekken die liggen.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:41

wat zijn wildroosters? en voorwat dienen ze?

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:43

Hmmmm, wij tilden eerder een pony er gewoon overheen. Ik zou er nooit overheen rijden.

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:49

whaha da kan ook zal ik es probere Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:57

wildroosters zijn metalen roosters of rekken in de grond waardoor wild of vee niet buiten een bepaald stuk kan lopen. er kunnen wel auto's of fietsen overheen. bij ons heb je roosters die uit buizen bestaan zodat een paard er half/helemaal met zijn hoeven tussen kan vallen. het verspert je doorgang dus naar een stuk waar ze geen paarden willen hebben.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:44

Wij hebben bij stal wildroosters, maar ook met plank erover.

Maar mijn mérens heeft zulke grote stampers en maakt t niet veel uit of ze over de plank of over het rooster gaat. Ze kan het allebij. Ze moet wel ff kijken hoe ze t beste kan gaan staan, maar kan niet klem komen te zitten.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:51

Ik snap het nog niet met die wildroosters...
Is de ruimte tussen die spijlen diep ofzo? Dat ze naar onder kunnen vallen?
Hier hebben we die niet, alleen maar van die hekjes van ongeveer 70 cm.
Met poortjes erin Lachen

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:51

zoals sommige zeiden: meestal zit er een poort langs, bij ons is dat wel zo, maar ik ga er altijdoverheen Knipoog
Naja,een en al springend met vier benen tegelijk Haha!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:57

Ook mijn oude merrie Sound is 3 jaar geleden vast komen te zitten met als gevolg een 3 uur durende operatie in Utrecht om alle lappen weer aan elkaar te hechten en een gebroken griffelbeen.Na de operatie 6 weken op stal in Utrecht en nadat ze thuis is gekomen is ze uiteindelijk niet meer helemaal de Sound geworden die ze was voor alle ellende.Ze is er nu nog steeds,maar ik merk dat het been dat vast heeft gezeten aan kracht aan het verliezen is.Op stal ligt ze al een hele tijd niet meer en na het rollen moet ze alle moed verzamelen weer overeind te komen.Ik heb al diverse keren op het punt gestaan er een paardwaardig einde aan te maken,maar als ik dan zoals vandaag weer zie dat ze in rengalop achter de kudde aanrent om naar het land te komen en ze nog steed eet als een dijker(op 2 weken geleden na toen ze een virusje onder de leden bleek te hebben)vind ik dat toch weer moeilijk.Omeen lang verhaal kort te maken:Ik vind wildroosters een noodzakelijk kwaad en zou nooit het risico nemen er overheen te gaan.Voor de goede orde:Ik was het niet zelf die over het widrooster gereden is,maar de verzorgsters van Sound.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 01:33

ik doe het ook niet flair, kijk wel uit! Bloos!
je moet het als een gevangenis met spijlen voor de ramen zien, deze zitten nu in de grond zodat je ergens niet langs kan.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 01:37

Zitten die dan half in de grond ofzo?
En waarom komen die paarden er niet meer uit?(ja, omdat ze klem zitten, maar ze komen er toch ook in Verward)
*is verder niet nieuwsgierig*
Heeft iemand misschien een foto ervan?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 02:06

graaf een kuil en leg het gevangenisrooster plat neer, over de kuil. maak het aan de randen vast zodat niemand het er meer weg krijgt. zet de kanten af met vast hekwerk ét voila... je koe of paard kan er niet meer langs!!

een paard kan met zijn hoef meestal niet op de ene en de ander spijl staan, daar zijn de hoeven niet groot genoeg voor, zelfs de platvoetjes van mijn tinker niet. dus ze schieten tussen de spijlen door, zie topic FlairS voor de eventuele gevolgen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 02:08

Afbeelding

sjit google is veel gemakkelijker dan het proberen uit te leggen Scheve mond

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:05

ik doe dat echt niet hoor
trouwens vind me paard die dingen ook eng.

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 09:22

happyjoyce schreef:
Het meisje waarvan de pony's been gebroken is, is ook over een rooster gegaan met rechthoekige strippen.. dus dat is ook gevaarlijk.

De roosters waar ik alrijd overheen ging kon een paard niet in vast komen zitten. De spijlen waren 6x30mm dikke strip (op z'n kant) op nauwelijk 2cm van elkaar. Zelfs in de meest onhandige positie stond een paard op minimaal drie strippen.
Let wel, dit kan alleen als het paard ijzers heeft!!! anders beschadig je de hoeven zeer ernstig.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:24

De foto hierboven is een veekerendrooster. Een wildkerendrooster heeft doorgaans smallere tussenruimte tussen de spijlen. zoiets als dit bv. Afbeelding

Hier zou een paard in theorie wel over kunnen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:27

oke ik weet voor 99% zeker dat tonger die grote bedoelt, die kom je hier bij bosjes tegen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:41

Nooit! Ik heb op televisie gezien dat een meisje er met haar paard overheen ging en die kwam dus ook vast te ziten. Paard in paniek, dus hele been er doorheen. Paard heeft bij gods gratie niets gebroken, maar heeft wel 6 maanden met een peesblessure gestaan. Het paard moest er door de brandweer uitgehaald worden.

Tancreda4

Berichten: 24114
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:01

Ik zou er nooit overheen gaan!
Als ik zou moeten kiezen tussen omrijden of een groot risico nemen, dan zou ik het wel weten. Dan maar wat later thuis, áls het paard blijft hangen ben je NOG verder van huis...

Kan me idd ook erg boos makeno m mensen die gewoon over zo'n veerooster raggen... Het risico dat ze nemen is gewoon te groot vind ik...

Die wild roostertjes ehb ik nog nooit gezien, ik weet niet wat ik zou doen daarbij. Als het kan er gewoon langs gaan, of omriden.

Mellow

Berichten: 6515
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 11:07

ik bedoel de grote.

bij lady zijn ze idd ook veel te veel.
en daar is het ook nog eens zo dat ze na de brug komen ipv voor.
ben een keer de brug op gelopen met een groot paard en na die brug kwam het wildrooster.
kon ik weer omkeren, met moeite..
ik haat die dingen...

maar in oranjewoud ook 2.
(maar die 2 roosters waren begrijpelijk want het was een weg van een boer waar dat fietspad overheen ging)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:38

welke brug bedoel je tonger?

_ortiz_

Berichten: 523
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:44

wij hebben ook heel veel wild roosters op het fietspad tussen de landen door. dat zijn van die kleine. daar ga ik ook echt niet over heen als het niet hoeft .
meestal zit er wel een (smal) gras paatje naats maar soms ook niet en dan MOET ik er over heen om naar het twiske (natuurgebied waar je kan rijden) te gaan. maar meestal doe ik het niet hoor alleen als ik er echt niet langs kan.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:46

Thnx voor de uitleg Pellie.
Ik had al op Google gezocht op "wildroosters" maar toen kreeg ik alleen "veraf" plaatjes Verward

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:54

mss kun je een plank ergens in de bosjes leggen bij die roosters, en die erdan over leggenen er zo over Haha!
nee, serieus, dat is dus echt levensgevaarlijk, niet alleen voor het paard
neem nu, je bent in een vlotte draf, hebt de rooster niet gezien (hoog kruid/gras bv)
je paard blijft vastzitten, gaat over kop, en jij breekt je nek Scheve mond
levensgevaarlijk gewoon
in belgie heb ik dit nog noois gezien...

edit: warom die roosters als je eromheen kunt rijden?zouden ze dan niet beter hung geld sparen?