Waarom...(Western negatief ??)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:53

@ Sjuimpje: OK dan! Raak! Haha!
Kom er regelmatig tegen. Hebben ze eerst Engels gereden, maar dat wel gezien omdat ze alle paarden al aan de teugel konden rijden Haha! dus toen waren ze aan een nieuwe uitdaging toe. En in zo'n geval loop ik verwachtingsvol even mee richting rijbak..... Om daarna.... Tong uitsteken , Huilen of Misselijk weer naar huis te vluchten Haha!

cissy

Berichten: 19862
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:04

Ik was ooit ook begonnen als dressuurruiter en ben in 1994 overgestapt en zou willen dat ik het westernrijden al veel eerder had ontdekt.
Bij ons op de club (dressuurclub waar ik lid van ben en regelmatig rij) kijken ze me ook aan alsof ik van een andere planeet kom en de opmerkingen waren (zeker in het begin) niet van de lucht!
Nu beginnen ze zich toch wat milder op te stellen doordat ze zien dat het ook zonder druk kan en er heel relaxed uit ziet. Achterwaarts zonder je teugels te gebruiken en zonder dat je ziet dat de ruiter wat doet, is bijvoorbeeld een door hun zeer gewild item *LOL* . Je ziet ze denken; Hoe doet ze dat? Ze denken dat het trucjes zijn en dat je je uitslooft met die rare oefeningen tussen die balkjes, zonder te beseffen dat daar een brok training en controle aan vooraf gaat.

Het is inderdaad zoals al eerder werd opgemerkt in beide takken van sport zo dat er goede en slechte ruiters rondrijden en dat er fouten worden gemaakt. Kennelijk valt het iedereen op dat het meer gebeurd in de westernsport omdat dat nog 'nieuw' is en er dus meer aandacht voor is, als dat straks ook gemeengoed wordt zal dat wel afzakken.
Ik ken voorbeelden zat uit beide disciplines dat ik denk dat die ruiters maar beter kunnen gaan punniken of schaken en niet meer op een paard zouden moeten kruipen.

De verschillen zullen er altijd wel blijven, de goede zullen altijd onder de slechte lijden en totdat iedereen goed heeft leren rijden en weet waar ie mee bezig is kun je het niemand kwalijk nemen. Als je niet weet dat je het niet weet hoe moet je het dan weten?!

just my two cents...

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 11:56

Sjuimpie idd daar ben ik het mee eens ook!!

Maar ik las ook nog dat iemand zei: ik geef geen negatieve reactie, alleen
die scharen vind ik niks!!!
Halooooo?? Denk je dat elke ruiter daar mee mag rijden ofzo Verward?? Nee
dus. Maar helaas komt het in de praktijk te veel voor dat mensen met een
paardje aan huis, zonder goede trainer/ster zelf dingen beginnen aan te
leren en dus na verloop van tijd een schaar in doen, zonder dat ze maar
half weten hoe het werkt. Maarja, dat zien ze op de gekochte videobanden,
dus MOET het wel waar zijn Verdrietig Boos!...

En wat denk je wat ze in de Z-dressuur inhebben dan?? Dat is volgens mij
toch ook echt geen licht trensje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:58

yvvv schreef:
Halooooo?? Denk je dat elke ruiter daar mee mag rijden ofzo Verward?? Nee
dus.


Ja hoor, dat mag wel. Dat mag zelfs op wedstrijden. Ook juniorpaarden mag je op scharenbit rijden. Regel is alleen wel dat dan altijd op 1 hand gestart dient te worden.
Maar helaas zie je idd veel te veel mensen met scharenbit rijden 'omdat het zo hoort' of terwijl ze er nog lang niet aan toe zijn.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 12:00

Oh sorry, dan ben ik verkeerd geinformeerd, want ik wilde dat ook wel
eens weten, en beginner mocht niet en je paard m,oest 6 jaar zijn of
ouder...

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 12:00

Of 4 jaar...tis ook lang geleden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:07

Ook beginners mogen op 1 hand starten. Heb zelf nooit op 2 handen gestart. Ja in m'n dressuurtijd Haha!
Een juniorpaard MAG op trens en dus op 2 handen gestart worden, maar als jij een driejarige op shanks en dus op 1 hand uit wil brengen, dan mag dat gewoon. Echter, als het paard ouder is dan ik geloof 6, EN de ruiter is geen beginner meer, dan MOET de combinatie over op shanks en dus op 1 hand.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 12:09

ahhh okee Haha! Thanks!!! Lachen

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:17

Citaat:
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik, als zeer gepassioneerd westernamazone (met gedegen dressuurachtergrond ) geen "dressuurprikkende "vrienden meeneem naar een wedstrijd.
Ik schaam me de ogen uit de kop hoe sommige met hun paarden omgaan. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik al jaren niet meer op een dressuurwedstrijd ben geweest dus misschien is het daar wel hetzelfde


Wij gaan samen door 1 deur.

Ik vind westernrijden ook erg leuk maar ben van mening dat er meer wanpraktijken gebeuren dan bij elke ander tak. En de oorzaak ligt misschien wel bij de ideen van Sjuimpje en de opmerking van Sonja dat elke willekeurige kluns een stang bit in mag hangen.

Ik ben 2 jaar geleden ergens wezen kijken voor les. Ik ging daar half*kotssmile* de deur uit. Wat daar gebeurde was gewoon mishandeling.

Sinds dien heb ik helaas een wat negatievere blik gekregen op het westernrijden. En misschien ook wel door de steeds weglopende instructeurs of de instructeur die het nodig vond flink aan die linkerkant te zitten omdat mijn paard daar vast zat.

Door schade en schande wordt je wijs(helaas\).

Nu begint het wel weer te kriebelen om het toch weer op te pakken en nu weet ik wel bij wie ik moet wezen.

Ik weet wel dat er een aantal bokkers leuk western kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:22

Maar aan de andere kant, staan mijn westernvriendjes en ik Haha! ook regelmatig vol afgrijzen te kijken naar taferelen bij dressuurwedstrijden en -lessen hoor. De hulpteugels, het veelvuldige gebruik van de zweep... Staat er zo'n juf in het midden te bleren dat het paard de achterhand meer moet gebruiken, dus PATS PATS PATS PATS PATS een hele lange zijde elke pas.... Yuk! En als 'ie dan (terecht) Bokt, dan wordt PATS een flinke ZWIEPS waarbij het echt uitsluitend aan z'n haren te danken is dat je geen rode striem ziet staan....
Dan het aan de teugel rijden.... Moet ik nog uitwijden of zal ik de rest aan de fantasie overlaten? Arme monden.... En dan zal ik niet beginnen over slofteugels en veeeel te kort afgestelde martingalen, dikkonten die willen doorzitten tijdens een uitgestrekte draf en zo hun paard een hernia bezorgen (+zere bek van het vasthouden anders kwabt het vet er af) etc etc.

Haha!
Tong uitsteken

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:28

ik heb geen negatief beeld...integendeel ik vind westernrijden heel leuk! Ik heb het ook gedaan 2x een week (op ponykamp) maar..met goede instructie erbij en een bit dat heel zacht was en heeft ze goed uitgelegd hoe alles moest en daar waren dan ook geen wanpraktijken! (je moest daar eerst met halster en halstertouw alles een beetje leren voordat je paard een bit inkreeg en je de grote bak in mocht) We zijn helaas ook naar een westernwedstrijd wezen kijken en vooral bij de barrle race werd gigantisch veel geschopt. Maar mij zijn toen de slechte ruiters opgevallen, puur omdat die het slecht doen...er waren nl. ook genoeg goede bij, die wel wisten wat ze aan het doen waren maar die vallen niet op want omdat ze het goed doen gaat je aandacht er niet zo naar uit (geschop valt op en om de een of andere rede ga je daar naar kijken en dingen denken enz.).
Ik zie in de dressuur ook zooooveel mensen die zagen en schoppen en sporen om hebben omdat het hoort en die er vervolgens ook injassen en weet ik veel wat allemaal niet...ik vind beide takken geweldig als er goed wordt gereden maar beide takken ook verschrikkelijk als je de slechte kanten ziet (geld overigens voor alle takken in de paardensport eigenlijk), dus het enige wat ik kan doen is hopen dat ik niet bij de slechte hoor en mocht ik weer echt gaan rijden dan goede instructie nemen Knipoog

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:35

Ik denk dat we het nog heel lang zullen houden.... Wat Sjuimpje zegt, gebeurt nog heel veel. Ponyclubs die op een open dag een "westerndemonstratie" geven en dan gillend, als coyboy en indiaan verkleed achter elkaar aan galopperen (de indiaan natuurlijk met een veer onder een elastiek op de cap vast Haha!)...

Maar ook binnen de westernsport is het af en toe moeilijk. Rukken en plukken, grof geweld tijdens het losrijden, scherpe bitten en sommigen hebben een bijzonder rare manier van omgaan met paarden... Scheve mond

Door het onbegrip worden gesprekken met Engelse ruiters lastig als het woord "western" valt. Ze vinden het maar raar en denken dat je cowboytje speelt. In het begin legde ik het nog wel eens uit, tegenwoordig doe ik dat niet meer. Laat maar. Mensen die het écht willen weten, merk je vanzelf.
Op bokt heb ik ook eens een discussie gehad over een (heel lief en zacht) bit, dat als martelwerktuig werd laten zien, puur en alleen omdat het een westernbit was... Scheve mond Ben afgehaakt in dat topic, had op dat moment geen nut Knipoog

Maar ja, je kunt het mensen toch moelijk verbieden om zich als kooibooi en indiaan te verkleden en achter elkaar aan te rennen... Haha! Dus het blijft nog wel een poosje, denk ik.... Knipoog

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:39

was er laatst niet zo eent topic: "vooroordelen type ruiter"? Haha!

Ik ben een dressuurmuts, en ik heb niks tegen western. Westernruiters die respect voor mijn tak hebben, krijgen ook respect van mij. Westernruiters die zich verheven voelen boven de dressuur, kunnen fluiten naar mijn respect. Geld trouwens ook voor mede-dressuurruiters die western de grond in boren.

Zelf zou ik nooit omschakelen naar western. Gewoon omdat het mij niet aanspreekt. Ik ben een keer naar een wedstrijd gaan kijken en ik vond er niets aan. Niet in die zin dat het mij te makkelijk leek, integendeel, maar in de zin van het interesseerd me niet zo fel.

Ik zie dressuurruiters soms oordelen vellen over westernruiters: paarden vroeg inrijden, zware bitten, lange sporen, niks aan een paard een beetje laten slenteren...

En ik zie westernruiters soms oordelen over dressuurruiters: slof, zagen en trekken om hem in de krul te krijgen, meppen met de zweep, alles in een bijpassend setje en nieuwe kleren die niet vuil mogen worden..

Elke tak heeft zijn rotte appels. Dat er enkele zijn die hun westernpaarden vroeg inrijden, wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Dat er enkele met sporen schoppen en niet met het bit overweg kunnen, wil niet zeggen dat alle westernruiters zo met hun paarden omgaan. Ik heb een wedstrijd gezien en daar was geen 1 die ik iets zag doen dat niet door de beugel kan. Diegene die dat wel doen zijn geen westernruiters maar ordinaire wannabes

En dat er enkele zijn die hun paarden in de krul getrokken worden met een slof, wil niet zeggen dat de hele dressuurgroep er met een slof aan prutst, je moet maar eens lezen hoeveel bokkende dressuurruiters de slof hekelen. Dat er dressuurruiters zijn die hun paarden in de krul trekken, van frustratie slaan als ie niet luistert en zich verwaand gedragen, wil niet zeggen dat àlle dressuurruiters zo zijn, want dressuur ontstaat imo nog altijd door een ontspannen paard en ruiter in harmonie met elkaar en diegene die alleen gefocusd zijn op het winnen zijn net als bij de westernruiters gewoon de wannabes

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:42

Vorig jaar ben ik met twee vrienden meegeweest naar de kalverhoek! Daar was een westernwedstrijd, en wat ik daar gezien heb. Getverdemme krijg nog de rillingen op mijn rug! Grote sporen, eringehakt. Stang met behoorlijke scharen, tijdens inrijden zonder kinstrap ( werkt ie vast heftiger in) en maar trekken aan die teugels. Ik was in staat om die mensen eraf te sleuren of er in elk geval eens goed wat van te zeggen. Maar ik was met vrienden mee en wilde hun gastvrijheid niet beschadigen.

Een paar weken later was ik op een stal waar ik een vrij bekende bokker western zag rijden, nou op dat moment was ik compleet genezen! Sorry maar dit was geen paardrijden maar martelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:45

Irish_lady, een scharenbit zonder kinriem werkt juist veeeel minder scherp in....
Dus je oordeel raakt in alinea 1 al kant noch wal.

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:47

als je dan de scharen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen en dus verder laten scharen maak je mij niet wijs dat hij minder scherp inwerkt. Aan de gelaatsuitdrukking van het paard te zien in elk geval niet.
En dan heb ik het nog niet eens over de 20 rondjes die er gegalopeerd moeten worden in een volte met een doorsnede van zo een 5 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:52

Hadden ze in ieder geval een goede balans, anders waren ze onderuit gegaan Haha!
Maar ik geef grif toe dat veel dingen binnen onze sport zeker geen schoonheidsprijs verdienen. Maar hetzelfde geldt voor alle andere takken...

Wat ik wel jammer vind, is dat mensen zich dus door 1 slecht voorbeeld blijkbaar levenslang laten ontmoedigen.

Ik kan je wel vertellen, dat ik dan uberhaupt nooit meer op een paard zou gaan zitten. Nooit meer auto zou rijden, nooit meer zou werken, nooit meer een relatie zou hebben, nooit meer wat zou eten, etc etc.

Beetje relativeringsvermogen zou dus geen kwaad kunnen....

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:54

En dit soort reakties heb je natuurlijk aan beide "kanten" Mensen die eigenlijk helemaal niet weten waar ze het over hebben.
Een stang "met behoorlijke scharen" is helemaal niet per defenitie slecht o.i.d. Integendeel; ik ben van mening dat deze veel vergevender werkt dan een ander bit. En wat te denken van de dressuurruiters die rijden met stang & trens? En wat zijn "grote sporen" en wat is daar mis mee? Misschien dat er veel mensen zijn die niet weten hoe ze met wielsporen moeten omgaan? En zo zij er natuurlijk nog legio voorbeelden te bedenken. Laten we toch vooral elkaar in waarde laten, de vooroordelen vergeten en respect hebben voor welke tak van (paarde)sport dan ook.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:57

Ooit, ergens aan het einde van de jaren '80 werd de westernsport wat meer populair, nogal wat ruiters gingen om, omdat western als meer paardvriendelijk werd gezien t.o.v. de dressuur. Je kon mooie wedstrijden zien, goede onderlinge sfeer en met je Z-dressuur getrainde pony kon je in de open nederlandse kampioenschappen nog hoge ogen gooien.
Ondertussen is de western"sport" op hetzelfde beroerde niveau aangeland als waar ze toen vanaf wilden.
Voor beide takken van sport geldt dat er een hoop brandhout te zien is waar je met kromme tenen en gebalde vuisten naar staat te kijken en er zijn enkelen die het echt mooi kunnen. Dit brandhout is ervoor verantwoordelijk dat we op elkaar lopen te kiften. Voor de instructie geldt hetzelfde. Ik heb instructeurs bezig gezien, die de naam hadden erg goed te zijn, daar sprongen de tranen van in mijn broek.... Beide disiplines, overigens.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:07

irish_lady schreef:
als je dan de scharen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen en dus verder laten scharen maak je mij niet wijs dat hij minder scherp inwerkt.

Ik wil zeker niet zeggen dat je een gezellige ruiter hebt gezien maar je hebt bitten die hebben "independent side movement"
Daardoor werken ze juist zachter in op de mond van het paard. Dus een bit met onafhankelijk werkende scharen is minder hard dan een vaste.
Maar goed, nu moeten ook weer de goede onder de slechte lijden....en dat is nu net zo jammer Bloos

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:24

Ik ben het helemaal met sjuimpje eens maar heb ook nog een kleine toevoeging.
Juist bv in de Paard en sport lees je dat men druk bezig is met het welzijn van paarden. En dat er op de engelse wedstrijden steeds meer controle komt en dat men ook beboet wordt voor het een of ander. Persoonlijk valt mij op dat 'men' in de westernsport hier niet voor open staat. Controles zijn overbodig, onzin etc etc. Daar zou ik zelf graag ook eens verandering in willen zien.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:32

cornelie schreef:
Ik ben het helemaal met sjuimpje eens maar heb ook nog een kleine toevoeging.
Juist bv in de Paard en sport lees je dat men druk bezig is met het welzijn van paarden. En dat er op de engelse wedstrijden steeds meer controle komt en dat men ook beboet wordt voor het een of ander. Persoonlijk valt mij op dat 'men' in de westernsport hier niet voor open staat. Controles zijn overbodig, onzin etc etc. Daar zou ik zelf graag ook eens verandering in willen zien.


Ik kan het mis hebben, maar volgens mij wordt en werd er tijdens het NK wel degelijk toegezien op eventuele misstanden in de inrijbak, bijvoorbeeld.

Yessy

Berichten: 23040
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:52

Ik ben na 6,5 jaar "dressuur" (lees: rondjes hobbelen op een manege) overgestapt op western, om de simpele reden dat ik het "dressuur" wat ik deed niet meer zag zitten (aanhalingstekens omdat ik het niet met de echte dressuur wil vergelijken, niet omdat ik er een hekel aan heb). Toen ik m'n eigen paard kreeg stond ik op een western trainingsstal met een paar dressuurruiters. Later werd deze stal verkocht, gingen de trainingspaarden weg en was het een dressuur-/springstal met een paar westernruiters, maar gezeik hebben we gelukkig nooit gehad, niemand trouwens Lachen
Iedereen nam gewoon de handige dingen van elkaar over. De eigenaresse van die stal heeft ervoor gezorgd dat m'n paard nu ruimer loopt, iets wat verschillende supergoede westerntrainers nooit is gelukt, en aan de andere kant gebruikten veel dressuurruiters de kleine cirkeltjes om hun paard soepeler te krijgen etc.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 14:54

Ik smijt maar weer eens de knuppel in het hoederhok, want niemand anders doet het: afgezien van het uiterlijk vertoon (lees: zadel, hoofdstel en overige "opsmuk") is er in de basis geen verschil tussen western en klassieke (engelse) dressuur. Degene die beweert van wel, heeft geen flauw idee waar ie over praat!!

Zo, die staat, ik wil het kaf wel eens van het koren gescheiden zien.

Let wel, we gaan hier niet Anky van Grundsven vergelijken met Rieky Burgmeijer, op dat niveau ligt het iets gecompliceerder, hoewel ook daar de overeenkomsten groter zijn, dan veel mensen denken.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:06

ik weet het niet. als dressuur ruiter keek ik altijd onwijs op tegen westernrijders enzo. vond ut super stoer, dus ik heb pas mijn 1e westernles gehad en na mijn wedstrijd zondag ga ik helemaal over op westernrijden (wel af en toe springen *LOL* )