Dressuurzadel doet raar met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frances

Berichten: 4749
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:02

Het zou denk ik idd best kunnen dat het gewoon niet meer past, dus misschien is het dan tijd voor een nieuw zadel? en dan is het mischien verstandig om een veelzijdigheids aan te schaffen?? Ik vind het in iedergeval wel een goed idee om vast een veelzijdigheidszadel van iemand te lenen zoals je zelf al zei.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:31

Stennisje schreef:
Waarom is springen met een dressuurzadel gevaarlijk?
Je hebt wat minder steun aan je zweetbladen en je moet er denk ik ook geen 1.60 parcours mee springen, maar ik hoor van verschillende mensen dat ze graag met een dressuurzadel springen.
Heb je ooit iets meegemaakt of gehoord, dat dit mis ging?

Ben wel nieuwsgierig...



Pfff, ik spring beter met een dressuurzadel dan met een springzadel!
Met een springzadel heb je minder houvast, want dat heeft maar een hele kleine wrong, of juist helemaal geen wrong om je aan vast te houden....

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:37

Anike schreef:
springen met een dressuur zadel is erg slecht voor je zadel.. als je het te vaak doet heb je een hele grote kans dat je boom breekt!! door het gewicht wat er op komt..

DAn lijkt mij dat geen goed zadel. Want dan kan de boom ook breken bij een erg bonkende ruiter.
Een goed zadel heeft een boom die niet zomaar breekt.

feit blijft natuurlijk dat je met een springzadel prettiger kunt springen omdat deze zadels er voor ontworpen zijn.

Anike

Berichten: 1961
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:08

Ik zeg niet dat het bij elk zadel gebeurd, maar bij mij op stal heeft iemand het advies gekregen om niet met haar zadel te gaan springen (kn dressuur) omdat je meet gewicht op de voorkant zet doordat je in de verlichte zit gaan zitten. Ik weet het ook niet.. werd gezegd door Firma Vroegop

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:22

Anike schreef:
springen met een dressuur zadel is erg slecht voor je zadel.. als je het te vaak doet heb je een hele grote kans dat je boom breekt!! door het gewicht wat er op komt..


zoveel gewicht komt er toch niet op, je zit tochin verlichte zit. als je op je zadel gaat bonken tijdens het springen lijkt het me inderdaad niet fijn voor je zadel. ook niet echt voor je paard trouwens.

ik spring ook liever op mijn dressuur zadel. simpelweg omdat ik dit gewend ben.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:29

Anike schreef:
Ik zeg niet dat het bij elk zadel gebeurd, maar bij mij op stal heeft iemand het advies gekregen om niet met haar zadel te gaan springen (kn dressuur) omdat je meet gewicht op de voorkant zet doordat je in de verlichte zit gaan zitten. Ik weet het ook niet.. werd gezegd door Firma Vroegop


Maar is dat nou slecht voor de voorkant van je zadel of voor je eigen voorkant? Lips are sealed Bloos! Knipoog

Als een zadel daar niet tegen kan, dan is het ook niet te hopen dat je paard ooit bokt en een flinke galop in verlichte zit is dan ook uitgesloten.

Ik vind het gewoon echt niet fijn springen op m'n dressuurzadel, maar het scheelt ook hoe je paard springt. Ik heb echt de grootste moeite om die grote wappers uit te zitten op m'n dressuurzadel, met springzadel is dat echt stukken makkelijker. Maar bij een paard dat gewoon netjes en rustig springt en je gaat niet te hoog, dan lukt het best.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:34

Ik spring ook gewoon met m'n dressuurzadel, 1,10-1,20m nu nog. Ik vind het helemaal niet zo vreslijk springen, alleen is het bij mij idd zo dat ik een klein beetje naar voren geduwt wordt door het zadel tijdens de sprong. Maar daar ben ik nu aan gewend en het gebeurd bijna niet meer.
Wel wil ik gewoon een springzadel gaan kopen, lijkt me gewoon fijner.
Maar dat het gevaarlijk, slecht etc is vind ik dus onzin.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 16:44

Angeliek schreef:
Met een springzadel heb je minder houvast, want dat heeft maar een hele kleine wrong, of juist helemaal geen wrong om je aan vast te houden....


Ben ik niet met je eens, mijn springzadel heeft een veel kleinere wrong dan mijn dressuurzadel maar ik was laatst tijdens een van de eerste keren rijden met mijn springzadel blij verrast door hoe stevig het zit!

In het weiland naast de springtuin ging een paard uit z'n dak en die van mij was net al aan het eikelen voor wat buizen die er lagen, dus de balans was al niet zo optimaal. Hij ziet/hoort dat paard, geeft een piep en er volgt een flinke serie hoge bokken, echt uit z'n dak. Ik voelde mezelf gelanceerd worden dus ik dacht al "Sh1t daar ga ik!" en ineens zat ik "vast" en ging niet verder, bleef eigenlijk vrij simpel boven terwijl ik zelf al bezig was met vallen en niet meer met blijven zitten, vreemde gewaarwording was dat, maar wel erg prettig Mijn dressuurzadel zit erg fijn en solide, maar daarmee was ik er toch echt af gegaan, zeker weten.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:28

Mik_beer schreef:
Volgens mn instructeur deed het zadel het al eerder, Kim had niks door Rolleyes


Bedoel je nu te zeggen dat je zadel al eerder klapperde ook met dressuur??
Dan ligt ie echt niet goed

Wie mag die kenner zijn die je zadel goed heeft gelegd??

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:20

Ja, als hij ook klapperd voor je gaat springen, ligt hij idd niet goed. Na het springen kan idd wel komen door de jou aangeven reden. Maar zo'n klap op je zadel lijkt me ook niet echt fijn voor je paard. Het lijkt mij dat paarden minder 'vrijheid'voor het springen (niet in het algemeen Bloos ) hebben met een dressuurzadel dan met een spring zadel..Gek he, dat ze anders uitzien.. Verward

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:35

Gerrie schreef:
Bedoel je nu te zeggen dat je zadel al eerder klapperde ook met dressuur??
Dan ligt ie echt niet goed

Wie mag die kenner zijn die je zadel goed heeft gelegd??


Op dit moment past je zadel niet goed.

Het kan zijn dat je zadel bijgevuld moet worden, dat moeten alle nieuwe zadels binnen een bepaalde tijd (tijd is afhankelijk van hoe intensief je het gebruikt en ook nog van hoe de vulling is, het ene stubben zadel moet toch net eerder dan het andere). Hier is op zich niets mis mee, als na het opvullen het zadel weer goed ligt.

Ik vraag me alleen af, je zegt dat het zadel het al langer deed, is het vanaf het begin al zo? Zo ja, dan past het zadel dus gewoon niet, vanaf het begin af aan al. Een zadel mag met springen niet op de schoft schuiven, dat zou je zadel dan ook gaan doen bij een paar flinke bokken.

Laat in ieder geval de zadelmaker weer komen.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 14:06

Nee het zadel past al hele poos. Alleen eigenaresse sprong niet, ik nu dus wel. Het zadel schuift alleen een beetje bij het springen. Maar ik ga binnenkort dus even iemand's zadel lenen, kijken of het past!

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:34

Ik denk ook dat het erop neer komt dat of je boom te breed is (misschien door het afvallen etc.) En anders dat je boom gebroken is..