zemelen met koud water ook goed? of alleen warm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:49

ik ga hier dus in niet in discussie over, maar ik weet dat het wel degelijk droog gevoert kan worden MAAR heb ik ooit gezegd dat ik het droog voer?nee juist niet!!

Bietenpulp is wel gevaarlijk om droog te voeren(tis zo ie zo al koliekgevoelig voer!!) dat zet wel zo ontzettend uit, als je het voert moet je het eerst ook enkele uren laten intrekken in het water.
Ik zou het me paard nooit geven, maar het is goedkoop voer, veel boeren voeren het aangezien ze er ook mooi dik van worden.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:53

Hoe lang je bietenpulp moet laten weken hangt af van welk soort brok je hebt. Sommige zijn met 2 uur al klaar, andere met +/- 4 uur.

Erg lang weken heeft niet zo veel zin, want het is juist gevaarlijk voor slokdarm en maag omdat het zo SNEL uitzet!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:03

Citaat:
Zemelen

...Het laxerend zijn van een stof houdt in dat of een vet of een wateraantrekkende stof in de darm gebracht wordt. Deze laxerende stof wordt dus niet in het lichaam opgenomen; het blijft in de darm.

Door ons de gebruikte laxeermiddelen zijn vloeibare paraffine of Natriumsulfaat.

Op stal kunnen wortelen of in heet water geweld lijnzaad gebruikt worden. Zemelen werken in de paardendarm niet laxerend.

bron:Keerhoeve.nl



Citaat:
Zemelen

Zemelen zijn het afvalproduct van graanmaalderijen. Het zijn de schillen van de tarwekorrel. Zemelen zijn geschikt als voer omdat ze rijk aan vitaminen zijn. Ze zijn door het paard gemakkelijk te verteren en zorgen dankzij de ruwe celstof in de schillen voor een goede vertering van andere voedingsstoffen. maximaal eenderde van het rantsoen mag uit zemelen bestaan. Het is aan te rader de zemelen voor het voeren nat te maken met water. Goede zemelen zijn grof en mooi droog. Droge zemelen hebben een stoppende werking en zijn dus goed voor paarden met een dunne mest.

bron:Kennisnet.nl


Uit beide stukken kan ik concluderen dat het zonder water te droog is voor het darmkanaal. Aangezien het goed is voor paarden aan de diarree kan het nooit gezond zijn om het droog te geven aan een gezond paard, waardoor de mest nog meer zal drogen.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:13

Hoeveel zemelen geven jullie in 1 voederbeurt?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:20

ik geef een halve voerschep in de winter en nu een kwart schep nu hij in de wei staat lekker met muesli en supplementen erdoor een soort slobber.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:23

davy schreef:
Hoeveel zemelen geven jullie in 1 voederbeurt?


Ik geef nooit zemelen maar het mag één derde van de portie voer zijn. Pas wel op met zemelen, er zitten veel eiwitten in. Vooral voor jonge paarden is het niet zo goed omdat die veel kalk nodig hebben en weinig ijzer (fosfor) en er in zemelen teveel fosfor en te weinig calcium in zit. Geef zemelen dan ook nooit als maaltijd maar altijd als extra.

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:25

vraag het eens aan een goede da, die zegt waarschijnlijk dat het niet zo goed is......

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:28

Pablolover schreef:
vraag het eens aan een goede da, die zegt waarschijnlijk dat het niet zo goed is......


En waarom niet? Blijkbaar geven toch veel medebokkers het.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:30

ik geef het meer als buikvulling voor mijn moeilijketende oudje

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:06

Zemelen bevatten voor paarden niet in de juiste verhouding voedingsstoffen, zoals Okkie1 ook al aangeeft. Het is misschien niet supergezond, maar wel lichtverteerbaar, lekker en wat tijdens endurancewedstrijden erg handig is: nat! Zo krijgt je paard nog wat water binnen tijdens het eten, als 'ie niet wil drinken.
Als je het als extraatje voert en niet dagelijks (ik geef het alleen tijdens wedstrijden en na lange trainingsritten, dus hooguit eens per 2 a 3 weken en dan 3/4 voerschep vol droge zemelen. Dat is na aanmaak met water nog geen kwart emmer) dan kan het in ieder geval geen kwaad. Wij laten de patatjes ook niet staan, ook al zijn die niet supergezond, nietwaar? Af en toe trakteren mag best!

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:13

mandymonica schreef:
Zemelen bevatten voor paarden niet in de juiste verhouding voedingsstoffen, zoals Okkie1 ook al aangeeft. Het is misschien niet supergezond, maar wel lichtverteerbaar, lekker en wat tijdens endurancewedstrijden erg handig is: nat! Zo krijgt je paard nog wat water binnen tijdens het eten, als 'ie niet wil drinken.
Als je het als extraatje voert en niet dagelijks (ik geef het alleen tijdens wedstrijden en na lange trainingsritten, dus hooguit eens per 2 a 3 weken en dan 3/4 voerschep vol droge zemelen. Dat is na aanmaak met water nog geen kwart emmer) dan kan het in ieder geval geen kwaad. Wij laten de patatjes ook niet staan, ook al zijn die niet supergezond, nietwaar? Af en toe trakteren mag best!


Granen ook niet Knipoog maar het is toch de bedoeling dat we een uitgebalanseerde voeding geven en ik ben ook van mening dat een monotone voeding niet goed is maar daarom zijn zemelen toch nog niet slecht (gemengd onder de andere voedingsstoffen Knipoog ).

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:14

Ach, en als je het afwisselt met bietenpulp en/of lucerne (pas op, wel behoorlijk eiweitten), haal je de calcium/fosfor verhouding ook weer recht...

Gulpje

Berichten: 8081
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:17

Ik geef het s' zomers zelfs nog wat natter dan ik normaal doe, lekker voor wat extra vocht.

Ze krijgt minder dan een halve schep per dag, aangevuld met muesli, zeewier, foene griek, knoflook en lijnzaadolie.
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 10-05-04 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:19

davy"]
[quote="mandymonica schreef:
Zemelen bevatten voor paarden niet in de juiste verhouding voedingsstoffen, zoals Okkie1 ook al aangeeft. Het is misschien niet supergezond, maar wel lichtverteerbaar, lekker en wat tijdens endurancewedstrijden erg handig is: nat! Zo krijgt je paard nog wat water binnen tijdens het eten, als 'ie niet wil drinken.
Als je het als extraatje voert en niet dagelijks (ik geef het alleen tijdens wedstrijden en na lange trainingsritten, dus hooguit eens per 2 a 3 weken en dan 3/4 voerschep vol droge zemelen. Dat is na aanmaak met water nog geen kwart emmer) dan kan het in ieder geval geen kwaad. Wij laten de patatjes ook niet staan, ook al zijn die niet supergezond, nietwaar? Af en toe trakteren mag best!


Granen ook niet Knipoog maar het is toch de bedoeling dat we een uitgebalanseerde voeding geven en ik ben ook van mening dat een monotone voeding niet goed is maar daarom zijn zemelen toch nog niet slecht (gemengd onder de andere voedingsstoffen Knipoog ).
[/quote]

idd, het totale voedingspakket moet min of meer in balans zijn (100% kan nooit), maar per ingrediënt bekeken mag de samenstelling daar vér van afwijken. net omdat het ene tekort of teveel het andere kompenseert.
zoals onze ouderwetse 'schijf vann vijf', zoiets Knipoog .

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:21

davy"]
[quote="Pablolover schreef:
vraag het eens aan een goede da, die zegt waarschijnlijk dat het niet zo goed is......


En waarom niet? Blijkbaar geven toch veel medebokkers het.
[/quote]

En als zij allemaal in de sloot springen, doe jij dat dan ook??

Bij twijfel gewoon de DA bellen. Liever voorkomen dan genezen.

Ik ben ook van mening de zemelen NAT te geven. Bij voorkeur lauwwarm water, zodat het zich beter mengt. Wij geven het dagelijks, zo'n halve tot 3/4 voerschep (nat dus) bij de sportbrok. Puur vanwege het feit dat dit de darmen meer aan het werk zet.

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:43

En je kunt zemelen inderdaad wel droog voeren, maar dat is dan een handje door de brok of muesli.
Voor er weer een of ander pennymeisje een volle schep in de voerbak doet : Eet smakelijk paardje.......goh, nu is tie dood Schijnheilig

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:53

Billy schreef:
En je kunt zemelen inderdaad wel droog voeren, maar dat is dan een handje door de brok of muesli.
Voor er weer een of ander pennymeisje een volle schep in de voerbak doet : Eet smakelijk paardje.......goh, nu is tie dood Schijnheilig


En zo geef ik het dus ook Knipoog

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:19

wij gaven ze met koud water.....

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:24

op me stage krijgen alleen de paarden die suplementen/medicijnen krijgen zemelen, ligt er net aan hoeveel poedertjes het paard krijgt, krijgen ze veel dan geef ik ze een hele schep anders half, en dan heb ik het over droog, daarna meng ik het wel met water.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:50

ik ken wel veel mensen die zemelen door de bietenpulp doen. dat wil zeggen eerst de bietenpulp laten wellen en daarna zemelen en brok erdoorheen. ik ken trouwens ook mensen die dit droog voeren en die hebben daar nooit last van gehad.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:54

ok heb me er nooit zo in verdiept weet natuurlijk wel dat je het met water moet geven ivm een slokdarmverstopping en omdat het buiten dat droog niet echt lekker aandoet voor je paard. maar lees nu weer dat het veel eiwitten bevat. Mijn merrie krijgt dagelijks een halve schep natte zemelen omdat ze anders haar poeder niet eet ze heeft een eiwitallergie en daarvoor is ze dus van kuil overgezet op hooi en van sportbrok teruggezet naar basisbrok. heb toen gekozen voor zemelen omdat ik altijd begreep dat daar niet veel inzat (heb dat dus eerlijk gezegd niet gechekt) en nu blijkt dus dat dat niet het geval is ze doet het er trouwens prima op hoor ga dat dan toch maar eens uitzoeken de voedingswaarden ervan.

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:45

heeft iemand wel eens beschuit gefloten... dan krijg je volgens mij hetzelfde effect.....een droge mond en het duurt lang voordat dat weer normaal is, ook als je veel drinkt

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:01

Pablolover schreef:
heeft iemand wel eens beschuit gefloten... dan krijg je volgens mij hetzelfde effect.....een droge mond en het duurt lang voordat dat weer normaal is, ook als je veel drinkt


Wat is dat dan?

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:09

Zeg als zemelen niet uitzetten.. hoe komt het dan dat ze zoveel water absorberen???
De zwmeltjes blijven nou niet bepaald op het water drijven .. Zemelen absorberen vocht al een spons en een spons zet ook uit als ie vocht opneemt.

een beetje droge zemelen kan geen kwaad, daar gaat je paard neit dood van maar doe maar eens een volle schep zemelen in een emmer met een halve schep water en laat het even staan.. Dan krijg je een soort klont.

In de maag van je paard zitten zuren en ook vocht .. dit vocht gaat in droge zemelen zitten. over het algemeen worden de zemelen wel verteerd waardoor er niet altijd een levensgroot probleem is.

De waarheid ligt denk ik in het midden, een beetje droge zemelen veroorzaakt geen koliek een grote hoeveelheid kán dat wel veroorzaken.

Voorhet paard lijkt het me prettiger dat het nat is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:17

gouda"]
[quote="Pablolover schreef:
heeft iemand wel eens beschuit gefloten... dan krijg je volgens mij hetzelfde effect.....een droge mond en het duurt lang voordat dat weer normaal is, ook als je veel drinkt


Wat is dat dan?
[/quote]

Eet maar eens een beschuitje en probeer dan te fluiten... Haha!