wat zou je doen als... je niet meer kunt rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou jij doen als je paard nooit meer bereden mag worden?

Ik zou hem/haar absoluut zelf houden en de liefde geven die hij verdient
74 (63%)
Ik zou op zoek gaan naar een goed tehuis voor hem/haar (dus verkopen) bijvoorbeeld als gezelschapspaard
29 (25%)
Ik zou hem/haar in laten slapen of naar de slacht brengen
2 (1%)
Ik zou hem/haar naar een rusthuis brengen, maar wil wel zelf de eigenaar blijven.
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 116


Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:04

Houden!!!.Ze wordt dan binnekort eindelijk echt van mij maar ik verzorg haar al 3jaar elke dag,dag in dag uit en doe alles met haar behalve rijden.En nu ik haar ga kopen dan weet ik dat dus wat dan ook ze blijft Lovers Heb heel veel plezier met haar zonder het rijden Lachen.We gaan het op den duur wel proberen maar lukt het niet dan niet .Wel?dan is het leuk mee genomen Lovers

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:10

Dennis zou blijven, mits hij er echt geen last van heeft. Hij zou dan lekker zijn eigen merrie krijgen waarmee hij het land op mag Knipoog. Hij hoeft zich niet nuttig te maken, maar dan kan hij dat wel doen als dekhengst.

Ik heb nu m'n eigen land, dus hij valt dan goedkoop te houden.

Ethelate

Berichten: 21125
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:31

Ze staat nu op een volpensionstalling en daar zou ik geen paard houden waar niet meer mee gereden kan worden. Als ze geen pijn heeft dan zou ik haar op een grote wei zetten, bij een boer ofzo. En haar laten dekken.
Maargoed, dat moet dan financieel ook allemaal te redden zijn.

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:37

Ik zou hem ook houden denk ik, er zijn ook hele leuke dingen zonder rijden Haha!
Misschien als het kan nog wel een ander paardje erbij nemen..

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:46

Wegdoen is zoiezo geen optie! Als je een paard neemt moet je maar nadenken en een paard kan ziek worden etc. dus als hij niet meer bereden kan worden ga je hem toch niet daarom wegdoen? :S dan zoek je toch een andere stal waar ie lekker het land op kan?

Starlight staat gewoon hier thuis op de wei, mocht ze iets krijgen is het niet eens een optie om dr weg te doen!! Natuurlijk blijft ze! Waarschijnlijk zal ik dan wel een andere erbij krijgen, maar weg gaat ze niet hoor. Indien ik geen andere krijg is ook niet zo'n probleem, want starlight is alles voor me, dan gaan we lekker wandelen, knuffelen, goed poetsen enz. Dan zou er een klein gezelschapspaardje bijkomen, mss dan ook een paard met een blessure die door een ander is weggedaan...

Nee sorry, ik kies voor mn paard en alles wat daar bij hoort. Ook in de moeilijke tijden. Mss heb ik makkelijk praten met paard aan huis, maar dat is mijn mening.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:14

Sluit me bij Promptertje aan.

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:17

Mijn pony gaat nooit weg. Ik ben helemaal gek van haar en ze is voor mij veel meer dan iets waar je op kan rijden. Als ze niet meer bereden kan worden is het jammer maar helaas, maar weg gaat ze echt nooit. Moet er niet aan denken Lovers

Anne_GTI

Berichten: 18210
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:31

Gewoon in het land gooien en elk jaar een veulentje bij fokken. Mits de oorzaak van het niet kunnen rijden niet erfelijk is.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:35

er een paard, pony bij kopen als gezeldschap waar je wel op kan rijden, of kun je dat niet betalen? Dan iemand vinden die zijn/ haar paard bij jou neer wil zetten en zo doen dat jij er ook op kunt rijden. Is het een merrie? Kun je idd met haar gaan fokken.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:08

Fellor"]
Ik heb voor het tweede gekozen. Ik bedoel, het si gewoon niet realistisch je paard te houden, want ook al beweren de meeste dat ze dat wel doen, op zo'n moment is dast anders.
[/quote]

Nee hoor, is wel realistisch, ik doe het al bijna 1,5 jaar.

[quote="Fellor schreef:
Ik heb mijn vorige pard dus dat probleem gehda en ze heeft nu een super tehuis bij een melkerij met een kudde paarden op het land. Wat is er dan beter? Ik denk dat we de juiste keuze voor haar hebben gemaakt en ik kan zelf weer aan de slag met mijn nieuwe paard.


Wordt jouw paard nu ook gemolken dan? ehhh of heb je het gewoon over melkkoeien? Clown Clown

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:12

de staleigenaar zou voor alle jaren van goede zorgen, mijn merrie rena krijgen , om mee te fokken Knipoog en dan mag maartje haar rijden Haha!
lazy zou naar mijn supervriendin erna gaan, sambo op bokt, want ze heeft zo ontzettend veel pech met haar eigen paarden
en voor pino ben ik nog op zoek naar n baasje Scheve mond

en dan ga ik lekkker internationaal rijden samen met mijn vriend Knipoog

*edit* ik las de titel verkeerd Bloos!

ik dacht dat bedoelt werd als de ruiter nie meer mag rijden Knipoog

maar als paard niet meer bereden mag worden, en hij heeft er pijn aan dan gaat ie naar de slacht
is ie nog gezond en ik kan een weitje voor m financieren, dan mag ie lekker de wei op!
Laatst bijgewerkt door CM_ op 30-04-04 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:12

promptertje schreef:
Gewoon, houden. Mijn paarden zijn veel meer dan alleen maar dieren om op te rijden, het zijn een soort vrienden van me, en zonder erop te rijden is het ook fijn om ze om me heen te hebben Lachen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:13

Houden. Je hebt zelf gekozen voor een paard, dus blijf je er ook verantwoordelijk voor.
Sluit me dus ook aan bij Promptertje.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:16

Ik heb dit helaas dus al een keer mee moeten maken Huilen
Dat paard heb ik verkocht als gezelschapspaard/fokmerrie..

tamary

Berichten: 29286
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:30

Hangt van de situatie af, geen pijn en genoeg tijd en geld voor een rijpaardje erbij dan houden. Als ik geen tijd/geld heb voor een extra paard is het heel goed mogelijk dat het een spuitje of de slager wordt.
Ik hoor nl veel te veel ellende verhalen van paarden die naar een zogenaamd goede plek gingen als gezelschapspaard. Daarnaast je verantwoordelijkheid als eigenaar moet je niet proberen "af te kopen" door je paard weg te geven/te verkopen als het dier niet meer als rijpaard geschikt is (Goede fokmerries uitgezonderd natuurlijk).

Ik zie teveel mensen die dit soort beslissingen uitstellen of zich laten sussen met: hij kan wel lekker in de wei lopen, want dat heeft ie wel verdient na X jaar trouwe dienst. Lekker in de wei lopen is basisbehoefte, dat hoort een paard niet pas na X jaar hard werken en tussendoor in een box staan te "verdienen".
Daarnaast kost een paard met een blessure vaak een stuk meer dan een gezond paard, en ook de standaardkosten lopen gewoon door.
Nee, voor mij geen paard dat na X jaar trouwe dienst ergens achteraf in een weiland met turkse slippers, van zijn "pensioen" staat te "genieten".

Sorry voor de uitbarsting, maar ik plof een beetje van dit soort redenaties.

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:33

Ik zou mijn pony houden
thuis staan ze goedkoop we hebben de ruimte dus het zal net zo weinig uitmaken dan of ik ermee rijd of niet.
We kunnen ook lekker buiten wandelen. En waarschijnlijk zou ik toch een ander krijgen (want ik wordt ook al te groot) en dan kan ze daar weer gezelschap aan bieden

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:42

Ik weet het niet, ik weet het echt niet. Mirk heeft artrose en ik kan nog best op hem rijden. Hij is mijn vriendje en heb alles voor hem over. Maar wat als het straks niet meer wil?
Mijn eerste ingeving: ik hou hem. Maar, ik heb een paard om op te rijden. Het zal niet eerlijk zijn tegenover mij om hem daarom te houden. Naar de slacht of in laten slapen zolang hij last heeft gebeurt ook niet. Mocht er een goeie oplossing komen als gezelschappaard, zal ik dat doen. Maar hij is niet de allermakkelijksten met kleine kinderen die met hem kunnen tutten. Mocht ik een goedkoop plekkie vinden waar hij zijn oude dag mag slijten, mag dat van mij... Al zou hij het niet leuk vinden dat hij alleen maar stil staat...

Hoop dat dit nooit gaat gebeuren. Moet hij dood gaan, dan mag hij van mij liever in een klap (hard gezegd) dood neervallen, dan dat ik hem in moet laten slapen of naar de slacht moet brengen... Helaas heb ik dit niet voor het zeggen...

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:26

Ik zou hem het liefst zelf houden, maar ik denk dat ik daar na een tijdje toch wel zat van zou worden, als hij echt niks meer zou kunnen....
Misschien een plekje als gezeldsschapspaard.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:44

Ik zou hem zelf houden. Ik kan moeilijk afstand van dieren doen, dus daarom zou ik hem sowiezo niet weg doen. En in laten slapen zou ik niet nodig vinden.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:50

Ik zou haar zelf houden.
Als ik de tijd, het geld en de plek heb voor een paard wat wel bereden kan worden, dan heb ik dat ook als ze dat niet meer kan (vind ik)

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:38

Als de mogenlijkheid er is houd ik hem zelf.

Ik heb voor die keuze gestaan en dat was niet makkelijk. Gelukkig is de blessure genezen en heb ik mijn paard nog.

Maar op zo'n moment gaat de portomonnee ook zeker tellen, zelfs als je je paard al 8 jaar hebt(inmiddels 10 jaar).
Daarnaast vond mijn paard het niet leuk om stil te staan in de wei, hij werd sjaggie en jalours.

Misschien zou ik hem ergens anders plaatsen waar de kosten niet zo hoog zijn. De eisen zijn dan wel een grote kudde en veel ruimte.
Verkopen of weggeven als gezelschaps paard zou ik nooit doen, je hebt dan geen controle meer over je geblesseerde paard en wie weet wat er gebeurd als de eigenaar ineens in financiele problemen komt.
Ik denk dat het dan beter is om er een eind aan te maken, hoe hard dat ook klinkt. Maar een leventje in de handel zal ik mijn paard niet gunnen.

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:41

ik zou hem natuurlijk bij mij willen houden.


ik zou hem zeker niet laten inslapen! Over de 2 andere keuze's zou ik nog twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:34

ellenlouise"]
[quote="Fellor"]Ik heb voor het tweede gekozen. Ik bedoel, het si gewoon niet realistisch je paard te houden, want ook al beweren de meeste dat ze dat wel doen, op zo'n moment is dast anders.
[/quote]

Nee hoor, is wel realistisch, ik doe het al bijna 1,5 jaar.

[quote="Fellor schreef:
Ik heb mijn vorige pard dus dat probleem gehda en ze heeft nu een super tehuis bij een melkerij met een kudde paarden op het land. Wat is er dan beter? Ik denk dat we de juiste keuze voor haar hebben gemaakt en ik kan zelf weer aan de slag met mijn nieuwe paard.


Wordt jouw paard nu ook gemolken dan? ehhh of heb je het gewoon over melkkoeien? Clown Clown
[/quote]

Haha, ja mijne wordt ook gemolken, maar ik bedoel over dat realistisch. De meeste mensen kunnen zich het niet veroorloven meerdere paarden te houden en tja, dan wil je toch graag rijden en als je dan zo'n goed aanbod krijgt...

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:07

nee ik zou mijn paardje niet weg willen doen.......tenzij naar een plek waar ze dus wel van mij blijft en ik haar gewoon zo vaak als ik wil op kan zoeken! maar zie een paard net als een kat of een hond alleen kun je op een paard rijden, is dat niet meer mogelijk? dan hoeftie wat mij betreft niet weg hoor!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:19

Ik heb voor optie 2 gekozen. We leven min of meer van de paarden en een paard dat alleen geld kost brengt dus niks. Ik zou dan een nieuw paard moeten hebben om op concours te gaan aangezien ik toch wel graag iets in de sport wil bereiken en haar daarnaast houden zou dan geen optie zijn waarschijnlijk.