hoofd omhoog bij het indoen van hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:04

Slaan is geen goed idee nee. Ik had dit bij mijn pony ook. Hij was vreselijk bang als je maar in de buurt van zijn oren kwam. Ik heb met heel veel geduld en moeite heel rustig steeds zijn hoofdstel ingedaan. Lief tegen hem gepraat en bijvoorbeeld voorzichtig op zijn hals kriebelen en steeds verder naar boven gaan. Nu krijg ik met het grootste gemak mijn hoofdstel in.

Maar zijn oren uitknippen ofzo, nee dat gaat nogsteeds niet goed. Het is net een heel oerwoud dat uit zijn oren komt. Als ik wedstrijd heb dan ben ik zo ongeveer 2 uur bezig, gewoon met geduld en veel praten e natuurlijk belonen.

Ik weet niet of dit zal helpen, maar je kunt het proberen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:04

paard hier op de manege doet het ook,bij sommige mensen.Is echt een raar beest,ofwel krijg je alles van hem gedaan,ofwel doet hij letterlijk niks,gaat hij in het midden van de bak stilstaan,en that's it
enige wat helpt is teugels los doen,rond zijn hals doen en weer vastdoen,en dan gewoon wachten,op de duur wordt hij het zelf beu en kan je het hoofdstel wel gewoon aandoen

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:07

Ik heb met mijn paard hetzelfde probleem. Hij is bang voor het hoofdstel en is vroeger tussen z'n oren met een zweep gemept, dus zodra je van de zij- of achterkant z'n oren aan wil raken, raakt hij in paniek en springt hij z'n hele stal door. Z'n hoofd vasthouden is geen succes (en ik kom er niet eens bij). Ik krijg het hoofdstel alleen om in delen, zonder frontriem. Dus eerst z'n neusriem, vervolgens de bakstukken en als laatste klik ik het bit eraan (ik heb zo'n hoofdstel met klipjes). Omdat dit nogal een gedoe is ben ik wel aan het oefenen om z'n hoofdstel met frontriem om te krijgen. Ik haal dan wel nog steeds het bit eraf. Ik probeer ook hem wat minder gevoelig te maken door z'n oren vaak aan te raken. Het stomme is dat hij met het halster minder moeite heeft, waarschijnlijk omdat daar geen frontriem om zit.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:36

Het is en blijft moeilijk en alleen maar met een hoop geduld en rust is het misschien te realiseren dat hij je gewoon vertrouwd als je zijn hoofdstel omdoet.
Ik merk dat als ik bv gehaast ben of een drukke dag heb gehad dat hij veel meer loopt te vervelen dan wanneer ik super relax ben.. ze voelen het heus wel aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:38

Wij hebben er een op stal van 178 die het ook doet............ je moet echt bij haar in een vloeiende beweging het hoofdstel in doen ander ben je de sigaar Haha! ...........

jedine
Berichten: 459
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 19:46

bedankt voor al jullie tips, Shelby ga ik geen snoepjes geven om het hoofstel aan te doen. Ze had al door dat alsik kwam hij een snoepje uit mn jaszak kreeg met het gevolg dat als ik met hem aan het halster loop hij continu voor me draait voor een snoepje. HIj is onzettend slim.

Ik heb nu door dat het het beste lukt met 2 man. Het halster doe ik af als het hoofdstel om zet. Het probleem is echt zn oren. Bit maakt hem niks uit. Ik rij er nog niet zo heel lang op dus ik hoop dat ik het uiteindelijk voor elkaar krijg!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:59

Werk eens van boven naar beneden ipv beneden naar boven Lachen
Wat je nu doet (zoals het altijd geleerd wordt) is je arm/schouder etc onder zijn hoofd houden. Logisch dat je paard voor deze druk naar boven wil. Als je nu je paard leert dmv druk zijn hoofd naar beneden en naar jou toe te draaien, dan heb je geen probleem meer. Is heel simpel maar ik begrijp dat het een manegepaard is dus dan kan je er waarschijnlijk niet elke dag mee aan de gang. Leg je hand op zijn nek en oefen heel licht druk uit. Als je paard met zijn hoofd naar boven/links/rechts gaat, ga jij mee met je hand. Zodra je paard met zijn hoofd iets naar beneden gaat haal jij meteen je hand weg. Zo kan je leren dat hij voor druk zijn hoofd naar beneden moet doen, na enig oefenen. Dus dan is het hoofd al beneden. ( ook nu kan je al van bovenaf dus het hoofdstel om doen. Bij het kopstuk vastpakken met je rechterhand en zo om zijn hoofd doen ) Ik wil ook nog dat mijn paard zijn hoofd naar mij draait. Mocht hij dan ineens schrikken dan is er geen risico dat hij over mij heen valt. Hand over de manenkam en druk geven aan de rechterkant van het hoof en zo verder. Is je paard te groot dan gebruik je in het begin gewoon een halstertouw oid.

Duhelo

Berichten: 28618
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:59

cornelie: hoe moet je dat dan doen bij het paard waar ik het over had? die bij druk stijgert?
dan kun je evengoed het halster omlaten achter de oren, voelen ze ook druk als ze omhoog gaan, alleen begint dit paard te flippen bij druk...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:33

Op de manege staat ook zo'n paard die dat doet. En dat is klieren dat zij doet. Gelukkig ben ik zelf aardig lang, dat scheelt Haha!
Maar bij haar moet je dat botje bovenop d'r neus (weet het vaag Haha! ) even stevig vastpakken en ze doet haar hoofd naar beneden... Zo is het mij op de manege tenminste geleerd..

Duhelo

Berichten: 28618
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:02

neusbeen noemt men dit botje Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:08

Ja, dat was um Haha! Thnx Dutske Haha!

Claatje
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:34

Gelukkig dat meer mensen daar last van hebben, mijn verzorgpaard doet het namelijk. Ze is ook aardig groot en opzich doet ze het bit wel goed in, maar daarna doet ze gelijk haar hoofd zover omhoog dat ik echt zowat niet bij haar oren kom.
Maar we doen nu elke ochtend en avond een hoofdstel in en het gaat al iets beter

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:36

moet je zijn neus voorzichtig vast houden en naar benede duwen en dan snel zn bid in doen of je gaat op een stoel staan Knipoog