Het paard en de wet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:40

holly schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe het met een particulier zit?
Ik vraag me namelijk af hoe het met een keuring zit, als men dat niet uitvoerd en na een poosje besluit wel te doen.
Welke tijd staat daarvoor.


Ook hiermee heb je te maken met :Redelijkheid en Billijkheid".
De tijd tussen de aankoop en de keuring mag niet te lang zijn.

Je weet immers nooit wat de kopers met het paard hebben uitgespookt.
Stel iemand laat het paard 2 maanden na aankoop keuren en hij wordt afgekeurd.
Dan komen de volgende vragen op tafel:
Waarom?
Wat is de ernst van de klacht?
Hoe lang heeft het paard het gebrek?

Dit zijn vragen waar een dierenarts door middel van onderzoek meestal wel een antwoord op kan geven.

Om de koper en de verkoper van ellende te beschermen, kun je beter een paard verkopen met een koopcontract.
Gewoon simpel een papier waarop de koop wordt vastgelegd, en indien de koper een keuring wil laten uitvoeren, dan een termijn erop vermelden waarin de keuring dient te geschieden.

Deze termijn kan je op basis van redelijkheid stellen op 3 weken.
Laat de koper dan de keuring later geschieden, dan is het aan HEM om te bewijzen dat het paard de klacht reeds had bij aankoop.

Maar langs de andere kant, wanneer je handelt naar eer en geweten, dan is het vaak niet nodig om juridische procedures op te starten. Blijf altijd wel op je hoede, er zijn altijd mensen die overal een slaatje uit willen slaan d.m.v. je aansprakelijk te stellen.

Nobby

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:46

liberty schreef:
Misschien moet je Sterre eens PBen, die woont in Duitsland Lachen

Als ik het goed heb, is het hier ook 2 jaar Scheve mond !
Er heeft hier laatst een heel artikel in de Cavallo of Pferdebörse over gestaan!
Ik zal eens op zoek gaan naar het betreffende artikel, met een beetje geluk heb ik het nog .

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:16

Bitte stellt Eure Fragen vor Abgabe eines Gebotes. Der Artikel wird "so wie er ist" von Privat verkauft,
dies bedeutet: mit der Abgabe eines Gebotes erklärt Ihr Euch ausdrücklich damit einverstanden,
auf die Euch gesetzlich zustehende Garantie bei Gebrauchtwaren völlig zu verzichten. Bietet nicht, wenn Ihr mit diesen Regeln nicht einverstanden seid.

Dit zeggen de duitsers ervan als ze een artikel particulier verkopen...

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18192
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 01:13

mmmm..... zouden ze dan ook echt wettelijk ingedekt zijn Branca? vlgs mij is het in NL zo dat je altijd op de wet kunt terug vallen ook al maak je een schriftelijke afspraak met een koper/verkoper. Als dat contract nl niet aan de wet voldoet is het niet geldig. Kan in Duitsland natuurlijk anders zijn, ik weet het niet....

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:54

Heb een duitse vriend..wat wil je precies weten?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18192
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 20:01

Ik vraag me af, of de regels die in dat artikel zijn opgesteld, rechtsgeldig zijn in Duitsland. Kan best hoor, dan zijn de schrijvers goed ingedekt!