hooi opslaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nile
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:45

Is er een ruwvoeralternatief voor hooi te bedenken dat je makkelijker (thuis) op kan slaan? Hooi thuis lijkt me echt geen doen ivm de ruimte en de troep %) .

Denk Seniores Priores, hooicobs geweekt meenemen naar stal of een baaltje Hartog Compactgras op stal bij de voertonnen zetten? Laatste 2 heb ik in het verleden zelf ervaring mee als aanvulling op ruwvoer van stal.

Hartog heeft tegenwoordig meerdere mooie ruwvoerproducten in plastic verpakt.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:55

Kan je niet met de stal eigenaar in gesprek gaan zodat je voor een meer prijs meer hooi kan voeren?

koend
Berichten: 1268
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:15

LianB schreef:
Kan je niet met de stal eigenaar in gesprek gaan zodat je voor een meer prijs meer hooi kan voeren?


Dit dus.
Een goede relatie met de staleigenaar is natuurlijk belangrijk.

12 kg per dag lijkt me best wel ok voor een normaal volwassen paard. Als jij objectieve redenen hebt waarmee je bewijst dat je paard veel meer nodig heeft, dan zal dat wellicht kunnen. Tegen een kleine meerprijs uiteraard.

}:0
Pas maar op dat je stalhouder niet minder hooi gaat geven als hij ziet dat het paard jouw extra portie nog niet op heeft.

Dat is namelijk wat ik doe als mijn eigen paarden hun portie niet opeten en het allemaal door de stal klieren.

Miss_Mii21

Berichten: 576
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 15:23

Celebi schreef:
Moet het perse hooi zijn? Verpakt voordroog hoeft niet droog te staan namelijk. Lastige kwestie dit. Heb hier zelf alle extra stro in de trailer staan, maar die staat thuis. Een oude trailer op stal stallen zou wellicht een ideetje zijn inderdaad. Al heb ik ook op een stal gestaan waar er veel trailers waren en daar was de regel dat je alleen een trailer voor echt gebruik mocht neerzetten en niet als opslag vanwege de beperkte ruimte.


Nee geen verpakt, dat zou spierverzuring geven. Ik mag enkel onverpakt hooi geven. Maar feitelijk zou je dat onder een zeil kunnen opslaan, als je dat afdekt dan staat het ook droog. In mijn geval niet ideale situatie, staat nu op de veranda ook droog ;)

Miss_Mii21

Berichten: 576
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 15:24

nile schreef:
Is er een ruwvoeralternatief voor hooi te bedenken dat je makkelijker (thuis) op kan slaan? Hooi thuis lijkt me echt geen doen ivm de ruimte en de troep %) .

Denk Seniores Priores, hooicobs geweekt meenemen naar stal of een baaltje Hartog Compactgras op stal bij de voertonnen zetten? Laatste 2 heb ik in het verleden zelf ervaring mee als aanvulling op ruwvoer van stal.

Hartog heeft tegenwoordig meerdere mooie ruwvoerproducten in plastic verpakt.


Dan staat hij in de avond nog uren zonder hooi incl nacht. Dus dat is geen optie. Slobber, of het nou priores is of soortgelijk, is hap schrok op. Het gaat er juist om dat hij op stal voor de avond/nacht genoeg heeft en de ochtend tot hij naar buiten gaat.

Miss_Mii21

Berichten: 576
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 15:27

koend schreef:
LianB schreef:
Kan je niet met de stal eigenaar in gesprek gaan zodat je voor een meer prijs meer hooi kan voeren?


Dit dus.
Een goede relatie met de staleigenaar is natuurlijk belangrijk.

12 kg per dag lijkt me best wel ok voor een normaal volwassen paard. Als jij objectieve redenen hebt waarmee je bewijst dat je paard veel meer nodig heeft, dan zal dat wellicht kunnen. Tegen een kleine meerprijs uiteraard.

}:0
Pas maar op dat je stalhouder niet minder hooi gaat geven als hij ziet dat het paard jouw extra portie nog niet op heeft.

Dat is namelijk wat ik doe als mijn eigen paarden hun portie niet opeten en het allemaal door de stal klieren.



Zij zeggen 12 kg is genoeg, ook voor de mijne. Dat hij z'n hoopje hooi in 1 / 1,5 uur op heeft en dan zeker 3/4 uur zonder staat, vinden ze onzin. Want ze doen het er allemaal goed op, waarom de mijne niet? Nou omdat dit de enige volbloed met maagzweren op stal is?
Het risico is indd dat ze minder geven, maar het alternatief is dat ik niet bijvoer en dat ze dan zeker uren zonder staan. Dat kan de mijne dus niet hebben....Oh en die maagzweren is ook onzin. Want ik heb niet laten scopen - mijn dierenarts geeft niet zomaar omeprazol.

Enfin, dus vooralsnog hooi opslag thuis. Zou haast zeggen misschien zo'n tuinhuisje met een deur er voor en daar de balen in zetten, dan staat het tenminste uit het zicht.

Kirrietje
Berichten: 556
Geregistreerd: 09-11-10

Re: hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:31

TS wordt dit al in een hooinet/slowfeeder gegeven?
Wellicht overleggen met de stalhouder of er inderdaad een mogelijkheid is tot meer/onbeperkt hooi tegen bijbetaling. Dat scheelt voor jou weer opslag, en of het in een hooinet/slowfeeder gevoerd kan worden.
Of zijn deze optie's al besproken?

Miss_Mii21

Berichten: 576
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 14:44

Kirrietje schreef:
TS wordt dit al in een hooinet/slowfeeder gegeven?
Wellicht overleggen met de stalhouder of er inderdaad een mogelijkheid is tot meer/onbeperkt hooi tegen bijbetaling. Dat scheelt voor jou weer opslag, en of het in een hooinet/slowfeeder gevoerd kan worden.
Of zijn deze optie's al besproken?


Al besproken, ze vinden dat hij genoeg krijgt. Ik vind dat hij uren zonder staat want het is hap schrok op binnen halfuur/uur en dan staan ze zeker 2-3 uur zonder tot de volgende beurt. Andere paarden redden het er ook op. Echter is dit wel de enige volbloed op stal mét maagzweren. Dierenarts zegt: onbeperkt hooi. Dat is nergens, dus dan regel ik het maar op deze manier. Dan weet ik zeker dat hij genoeg heeft/krijgt.

pillow
Berichten: 7865
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:24

Ja maar dat hap schrok op, los jr niet op met meer voer. Mijn SF heeft een hooinet met mazen van 2 cm en die krijgt om 23.30 zo'n 5 kg hooi en nog een net met stro, dat is 1,5 uur later allemaal op. Dus die staat tot 7.30 uur zonder, meer kan ik niet geven want ze krijgt verdeeld over de dag nog 3 netten met 3 a 4 kg hooi. Ze is dik dus kan gewoon niet meer krijgen. Die staat dus sowieso 6 uur zonder, maar niet 6 uur met een lege maag.
Zelf eet ik om 19.00 uur en de volgende ochtend om 8.00 uur heb nog nooit een maagzweer gehad.

Miss_Mii21

Berichten: 576
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 20:54

pillow schreef:
Ja maar dat hap schrok op, los jr niet op met meer voer. Mijn SF heeft een hooinet met mazen van 2 cm en die krijgt om 23.30 zo'n 5 kg hooi en nog een net met stro, dat is 1,5 uur later allemaal op. Dus die staat tot 7.30 uur zonder, meer kan ik niet geven want ze krijgt verdeeld over de dag nog 3 netten met 3 a 4 kg hooi. Ze is dik dus kan gewoon niet meer krijgen. Die staat dus sowieso 6 uur zonder, maar niet 6 uur met een lege maag.
Zelf eet ik om 19.00 uur en de volgende ochtend om 8.00 uur heb nog nooit een maagzweer gehad.


Jouw maag wordt door speeksel dat je continue aanmaakt beschermd. Een paard maakt alleen maar speeksel aan met eten, dus die vergelijking is niet te trekken ;) . Lastig indd, als t goed gaat, gaat t goed.

pluisje88

Berichten: 8128
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:04

Dat is niet helemaal waar. Wij maken alleen maagzuur aan als we gaan eten. Een paard maakt 24/7 maagzuur aan. Het onderste deel van de maag is maagsap resistent. Het bovenste niet. Maagzuur wordt geneutraliseerd door speeksel en eten. Als je een paard langer dan 4 uur zonder eten zet dan bereikt het maagzuur het deel dat niet tegen het maagzuur kan waardoor het in de maag wand vreet. Daarom is regelmatig eten en niet op lege maag rijden/werken belangrijk.