's nachts voeren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

's nachts voeren?

Nee, nog nooit van gehoord!
200 (93%)
Ja, dat doet mijn stal of ik ook
14 (6%)

Totaal aantal stemmen: 214


GabberGill

Berichten: 6024
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:34

Ilse_123 schreef:
Ik moet er niet aan denken :') .

Ik had hier zelf een hooinet gemaakt wat een hele wand van zijn stal besloeg en daar deed hij ruim 2 nachten mee (met overdag buiten staan), dus nooit het het risico dat hij (lang) zonder eten stond.
Zelfs bij paarden die makkelijk dik worden zijn er genoeg opties met fijnmazige slowfeeders dat je snachts niet je bed uit hoeft.

Precies dit

Mijne staan ook vol gevuld met zakken op stal

De grote met een hele wand aan hooi en de pony met een groot hooinet met fijnere mazen.

Mijn buitenzetten varieerd tussen de half 9 en 11 uur. Dan staan ze nog steeds met hooi. Binnen komen ze tussen 17 en 21 uur.

Mijne krijgen daarnaast ook geen voer beurten maar krijgen een dagelijkse portie aan wat ze nodig hebben gewoon wanneer het uitkomt voor de lekker en als extra in hun ogen.

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:37

Poekkie schreef:
De rest no way, echt niet voor hun eigen gezondheid. Dus het voordeel van die extra voerbeurt ontgaat me volledig.

Bij mij krijgen ze altijd al onbeperkt, heb gedoe gehad met maagzweren; dat is erger dan (iets) te dik.
Ik voer nu onbeperkt graszaadhooi en mijn oudje krijgt gewoon genoeg bijgevoerd (seniorenvoer en draversbrok).

Babootje

Berichten: 26586
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:40

Brainless schreef:
@Babootje, mijn grotere pony's/paarden eten gewoon bovenuit de slowfeeder (kop erin en kauwen maar).
Mijn kleintje eet wel alleen uit het hooinet.
Ik voer niet op de grond want zowel mijn Haflinger als (halve)Shet schijten er op en hebben de neiging het door de hele stal te slepen.


Ja dan moet je iets haha. Dat hebben ze bij mij ook wel gedaan. Wat ik nu doe is een portie hooi onder de drinkbak. Daar is ook het buitenluik en staan ze dus vaak te koekeloeren. En een portie onder de voerbak. Ik merk nu eigenlijk niet meer zo dat ze ermee slepen of erin staan of erop mesten of plassen. Ze hebben meestal vaste plekken op stal waar ze mesten en plassen.
Ik wil verder ook geen obstakels in de stal. Die van mij gaan er geheid in staan.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:48

Nog nooit van gehoord. Laatste voerbeurt was hooguit rond 22.00/23.00 uur. En dan ook niet om de 'hele' nacht mee rond te komen. Sowieso blij dat ik al jaren niet meer op een pensionstal sta :+ .

Blij met mijn automatische slowfeeder, want die werkt de nachten ook gewoon door. Plus er staat 24/7 een mooie voerbak met knabbelstro.

simone46
Berichten: 144
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 18:35

dank voor jullie reacties! Het leek mij al sterk dat een stalhouder de wekker gaat zetten om 's nachts te gaan voeren, maar nu weet ik dat het een sterk verhaal is ;)

Happinez

Berichten: 8413
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:27

als ik elke keer snachts eruit zou moeten zou ik per direct stoppen met het houden van paarden :')

Hier vaak rond 19:0 laatste voerbeurt , en heel vaak hebben ze morgens nog genoeg over liggen.

FrNo

Berichten: 3683
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:32

Ik heb ja aangeklikt.
In dezelfde reden als sommige andere hier zeggen.
Ik wel in een tweeploegen dienst en werk 4 dagen in de week. Bij vroege dienst voer ik ze rond 03.15 uur. Dan gaan ze ook naar buiten.
De andere week rond 23.30 uur, dan komen ze ook op stal.

Ik voer twee keer per dag. Zoveel dat ze het meestal niet op hebben.

Janneke2

Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:46

Ik heb jaren bij een boer gestaan die elke nacht rond de klok van half drie opstond en 'al zijn beesten' controleerde.

Werd hij op een andere tijd wakker (een uur eerder, vaak) ging hij er gewoon uit en meestal was er dan wat loos.

Maar voeren, nee.

(Ik genoot van zijn taalgebruik. Een goede stalmeester praat over alle dieren op het erf als zijn dieren. +:)+.)

Keldeo
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:03

Toen ik nog thuis woonde checkte ik altijd wel rond 01:00 uur of ze nog eten hadden en alles goed met ze was. Ik ging toen pas tegen die tijd slapen.

Overigens hadden ze altijd nog ruim voldoende omdat ik maar 1x per dag voer en dan gelijk genoeg zodat ze onbeperkt kunnen eten en minimaal de klok rond. Stal eigenaar nu checkt rond 22:30 en dan om 6:00 uur weer, wat helemaal prima is. Alles hier kan onbeperkt ruwvoer eten.

Celebi
Berichten: 3910
Geregistreerd: 04-11-20

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:13

Op zich een leuk idee dat er 's nachts nog controle zou zijn. Maar er zullen niet veel staleigenaren zijn die dit vrijwillig doen denk ik. _O-

Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord. Ik voer mijn paard 1x per dag een gigantisch hooinet vol. Als ze dan binnen gehaald worden einde van de dag heeft hij genoeg tot hij 's ochtends weer naar buiten gaat en zelfs nog iets over voor als ik de dag erna pas laat zou zijn en ze alweer binnen staan. Nooit zonder dus en ook buiten op de paddock altijd onbeperkt eten. Dat is toch wel heel fijn dat dat zo kan. :j

Kimddddd

Berichten: 487
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:18

Ik mix stro en hooi in mijn hooinetten en dan is er 's ochtends vaak wat over. Voer rond 20u savonds. Onbeperkt gaat helaas niet

Spenk
Berichten: 21872
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:19

Celebi schreef:
Op zich een leuk idee dat er 's nachts nog controle zou zijn. Maar er zullen niet veel staleigenaren zijn die dit vrijwillig doen denk ik. _O-

Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord. Ik voer mijn paard 1x per dag een gigantisch hooinet vol. Als ze dan binnen gehaald worden einde van de dag heeft hij genoeg tot hij 's ochtends weer naar buiten gaat en zelfs nog iets over voor als ik de dag erna pas laat zou zijn en ze alweer binnen staan. Nooit zonder dus en ook buiten op de paddock altijd onbeperkt eten. Dat is toch wel heel fijn dat dat zo kan. :j

Dat is leuk en aardig tot je een paard hebt die ook op arm hooi verschrikkelijk dik wordt bij onbeperkt aanbieden. Dan is het ontzettend fijn als er wel op latere tijdstippen ook gevoerd wordt.

Ik dacht ook onbeperkt mega hooinet ideaal. Totdat hoefbevangenheid op de loer ging liggen.

_Lorette_

Berichten: 12135
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:21

Als het past in je ritme (nachtdiensten, late slapers), prima om 's nachts te voeren. Maar ik ken het niet van pensionstallen.

Onbeperkt ruwvoer doen wij ook, maar ze versmeren wel de helft... Wat dat betreft kun je beter heel vaak kleine porties voeren.

Marije_jiplover

Berichten: 25430
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:23

Als er een paard ziek is, gaat onze staleigenaar er absoluut s nachts uit om te kijken of alles nog ok is. En desnoods zelfs 2x. Maar niet standaard nee, en zeker niet om te voeren :n

MirandaMalik

Berichten: 9906
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:28

Eerst ging ik rond 24u wel even nog kijken, nu rond 23u, maar ze hebben hun hooi dan al gehad en daar doen ze dan nog 12u mee. Ik kijk wel snachts rond vier nog op de camera want dan moet ik toch plassen.

Celebi
Berichten: 3910
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:10

Spenk schreef:
Celebi schreef:
Op zich een leuk idee dat er 's nachts nog controle zou zijn. Maar er zullen niet veel staleigenaren zijn die dit vrijwillig doen denk ik. _O-

Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord. Ik voer mijn paard 1x per dag een gigantisch hooinet vol. Als ze dan binnen gehaald worden einde van de dag heeft hij genoeg tot hij 's ochtends weer naar buiten gaat en zelfs nog iets over voor als ik de dag erna pas laat zou zijn en ze alweer binnen staan. Nooit zonder dus en ook buiten op de paddock altijd onbeperkt eten. Dat is toch wel heel fijn dat dat zo kan. :j

Dat is leuk en aardig tot je een paard hebt die ook op arm hooi verschrikkelijk dik wordt bij onbeperkt aanbieden. Dan is het ontzettend fijn als er wel op latere tijdstippen ook gevoerd wordt.

Ik dacht ook onbeperkt mega hooinet ideaal. Totdat hoefbevangenheid op de loer ging liggen.


Daarom ook de toevoeging dat ik erg blij ben dat het zo kan. Oppassen met hoeveel je voert en hoe lang je paard dan zonder kan staan is echt weer een heel ander verhaal.

scrabbel

Berichten: 963
Geregistreerd: 25-04-14

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:16

Werkt hij ernaast ook? Ik ken mensen die er rond die tijd uit moeten om te werken. Dan zou er een goede reden zijn.

Laurora

Berichten: 2660
Geregistreerd: 19-07-14

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:19

Er zijn best veel mensen die andere diensten dan gewoon 9-5 draaien.
Ik wil niet zeggen dat dit verhaal daarmee waar is, maar het zou best kunnen.

Hutcherson

Berichten: 7489
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:36

Poekkie schreef:
Hier op stal hangt een camera dus zou heel makkelijk zijn om eens te vragen te mogen kijken naar de opname. ‘T gebeurt wel regelmatig dat ik na middernacht nog stallen te doen heb en dan pas de paarden binnenzet maar dat is absoluut geen belofte die ik hier maak.

Dat gezegd zijnde zijn er hier maar een paar die onbeperkt krijgen ‘s nachts. Mijn jongste, het sportpaard en eentje die moeilijk op gewicht te houden is. De rest no way, echt niet voor hun eigen gezondheid. Dus het voordeel van die extra voerbeurt ontgaat me volledig.

Waarom krijgt de rest niet onbeperkt en zou dit slecht zijn voor hun gezondhied als ze dit wel kregen?

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:41

Ik voer als ik ben wezen stappen altijd. Dus variërend van 1-4 uur. Door de weeks tussen half 9 en half 11. Groot net vol dus meestal ook nog niet op sochtends. Maar idd nooit gehoord van pension

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:00

Ik heb idd op een pensionstal gestaan waar er om 3 uur s'nachts nog een keer gevoerd werd. Er zat oa een koliekgevoelig paard bij.

Nu heb ik een eigen plekje en krijgen ze een 500 kg baal per keer want twee of meer keer per dag gaan voeren beheerst echt je leven en dat vind ik te heftig. Kijk in de zomer vind ik het leuk om 2 keer een strook gras te gaan geven maar in de winter is 1x per dag erg genoeg en is het zelfs helemaal lekker als je in principe een dag over kan slaan.Ik kijk wel regelmatig op de camera.

Friesfanaat

Berichten: 1367
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:03

Hier zouden ze in principe genoeg hebben aan het hooi wat in de bakken zit die ik met op stal zetten gevuld heb. Maar voor mijn eigen gemoedsrust vul ik deze tussen half 10 en half 11 's avonds nog bij. Ik kan in het weekend dus rustig uitslapen zonder dat ze tekortkomen O:)

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: 's nachts voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 09:50

Maar die mensen die nachtdienst hebben en dan s nachts voeren die slapen op een ander moment en kunnen dan natuurlijk niet voeren.
Het is dan niet een extra voerbeurt.

juval

Berichten: 13409
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:03

Nee, niet van gehoord, en voor mij hoeft dat ook helemaal niet. Je hebt je nachtrust gewoon nodig toch?

Mijn paarden krijgen 2x per dag. om 16.30 s middags en 5 uur s ochtends. Onbeperkt hooi/voordroog (want het is nooit helemaal op). Ik heb hooibakken in de stal gefabriceerd zodat ze er geen bende van maken. Gewoon een hoek afgetimmerd, dat werkt prima.
Ik hou niet van het gehannes met hooinetten

Britta31

Berichten: 13240
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:34

Ze krijgen om 20.00 nog ieder een volle ruif hooi en de volgende om 8.30 .Meestal is er dan nog hooi over.En om 15.00.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 10-12-23 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt