Welk ruwvoer heeft jullie voorkeur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk ruwvoer heeft jullie voorkeur?

hooi
42 (67%)
kuilgras
15 (24%)
lucerne
4 (6%)
anders nl.:
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 62


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:22

Ik voer hooi. Ik heb m'n vorige merries 's kuil aangeboden en ze wilden het niet Misselijk Zo-ook het hooi van een andere leverancier, werd gewoon geweigerd Bloos!

DubbelFun

Berichten: 88840
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:27

Citaat:
kuil is veel compacter dan hooi. Ter vergelijking: een baaltje kuil ter grootte van een baal hooi weegt al gauw zo’n 40 kilo. Een baal hooi zo rond de 17 kg.

Vergis je niet in het vochtgehalte in kleine baaltjes. Die 40 kg bestaat hoofdzakelijk uit water, wat je dus duur betaald Lachen

Citaat:
paarden met geen/weinig werk hebben geen krachtvoer nodig

Groot misverstand...gaat alleen op als je de samenstelling (voedingswaarde) van het hooi hebt laten bepalen. Hooi wat van een 'modern' weiland afkomt is zeer beperkt in zijn samenstelling en voedingswaarde. Er kan dus makkelijk een tekort ontstaan, iets wat op latere leeftijd funest kan blijken.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 16:27

ik heb ook zo'n fijnproever. als er een luchtje aanzit moet meneer het niet. heb hem een tijdje op nat hooi gehad maar 9 van de 10 x liet hij het gewoon liggen Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 16:34

sugar: heb jij idd ook gelijk in maar ik ga dan ook uit van een goede kwaliteit en supplement eventueel. meestal zijn de weides te sterk bemest inclusief die van ons. maar vraag mij dan toch af waarom die paarden die alleen los lopen en waar niet meer gewerkt word dan zo vet worden van kuil en kilo biks?
mijn buurpaard krijgt 3 x kuil en een handje biks en ploft zowat uit elkaar. ze geeft ook geen supplement erbij . ik zou dan persoonlijk hooi gaan voeren en wat meer biks.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:44

Bij ons op stal voeren ze standaard kuil (voordroogkuil) volgens mij.
Als je koeienkuil voert, voer je niet het goede aan je paard, want aan koeienvoer zitten heel andere eisen (die moet 40-50 kg melk per dag produceren, met voldoende eiwit daarin en heeft dan ook veel meer eiwit nodig dan een paard).
Ik vind kuil prima om te voeren, het prettigst werkt de voordroogkuil, die is gedeeltelijk gedroogd voordat ze in plastic verpakte bale zijn geperst.
Eén oude pony heeft nog maar 4 kiezen in zijn mondje en die krijgt lucerne als ruwvoer, omdat hij dat niet zo veel hoeft te kauwen. (verder krijgt hij slobber en hij doet het nog fantastisch, zit goed in zijn vel en ook nog redelijk in zijn vlees voor zo'n ouwetje).
Ikzelf voer Duvel af en toe lucerne bij. Het is wel degelijk een bron van ruwvoer en hij is hierdoor lekker nog een poos bezig na het rijden (in plaats van dat hij muesli ofzo krijgt, wat binnen no-time op is en hij dan lekker gaat staan luchtzuigen oid).

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:49

Mijn paardjes krijgen Hooi,omdat het kuil bij mij op stal niet altijd van goede kwaliteit is.
Ik voer zelf kuil bij mij op stal,dus ik weet wat voor een raar spul er af en toe ingekocht word en ik heb dus liever hooi voor ze.
Het hooi is meestal van goede kwaliteit,lekker ruw,en niet zo stoffig.

Ook een rede waarom ik liever hooi voer,is omdat je dat bijna onbeperkt kan geven.
En ik ruwvoer toch wel heel belangrijk vind.En als het kuil af en toe weer zo giga vet is krijgen de paarden maar een heel klein beetje,terwijl ik vind dat ruwvoer toch de basis hoort te zijn en niet 'eenbeetje voor het id'.

DubbelFun

Berichten: 88840
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 16:51

Door een veel te eenzijdige voedingswijze hebben veel paarden een verstoorde/maagdarm funktie, Op dit moment is mijn oude merrie een 'probleemgeval'. Ze kan niet tegen hooi, ze verteert het onvolledig en de doorstroming is te snel. Je zo dus verwachten dat ze afvalt. Niets is minder waar. Door het hoge gehalte aan suikers en zetmeel in hooi en de slechte maag/darmfunktie wordt ze dus toch te dik.

Ik moet nu op zoek naar grof hooi van 2 jaar oud, juist omdat dit minder suikers/zetmeel bevat.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 16:57

sugar: bedoel je met te snelle doorstroming zachte poep e.d. dat heeft mijn oudje van 31 ook en tevens zie ik veel stukjes hooi/lucerne e.d. in zijn ontlasting. zor word alleen magerder sinds 2 jaar dus tegenovergestelde. maar geef hem liever niet te veel krachtvoer meer naast hooi en lucerne anders krijgt hij weer koliek. 2 jaar geleden kreeg hij het dubbelle aan krachtvoer

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:03

Als ik dit zo lees dan is de darmflora (dus de bacteriën in de blinde –en dikke darm) van je paard niet helemaal in orde aangezien de vezels niet goed worden afgebroken. Kan het zijn dat je paard in het verleden een keer een antibiotica-kuur heeft gehad? Daardoor is het goed mogelijk dat ook de goede bacteriën in de darmen gedood zijn. Ik weet niet of het bestaat, maar misschien moet je eens op zoek naar een bacterie-preparaat voor paarden wat de darmflora weer op peil kan brengen. Een soort Yakult, maar dan voor paarden dus Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 17:15

sinds dat ik mijn paardje heb (4 1/2 jaar) heeft hij wel een aantal keer antibiotica gehad. Ook die yakuhlt voor paarden als hij diarree had. maar dan kreeg ik een kuur voor 5 dagen en na 3 dagen was het over en na 2 dagen begon het weer.... het heette program ofzoiets. mijn paard zijn kiezen zitten los in zijn mond en kauwt niet meer zo goed. denk dat dat de vertering ook niet echt goed doet. en van binnen zullen de darmen ook wel verslijten heb wel eens vernomen dat bij oude dieren de 'bandjes' waar de darmen in hangen uitrekken. dus zo lang hij zich lekker voelt en glanst dan laat ik het maar zo. hij heeft nu al 2 maanden geen echte waterpoep meer gehad. vasten met alleen hooi dan gaat hij snel invallen.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:17

Verrek… ik wist niet eens dat er werkelijk een bacterie-preparaat voor paarden was Haha! zo leer je elke keer weer bij

DubbelFun

Berichten: 88840
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:21

Dat is er Maarten, Biosaf Gist preparaat Lachen
Maaarrrr daar gaat ze van aan de dunne Lachen
Als ik haar minder hooi geef (2x p/dag) en 4x 1/2 bix dan gaat het goed en kan ik aan de mest precies zien wat ze gegeten heeft (bix is OK dan! , hooi = )
Ze heeft idd in het verleden langdurig aan de Ventipulmin gestaan, dat ze daar maag/darmzweren van gekregen heeft is heel goed mogelijk. Maar ze heeft nu een kuur Pronutrin gehad (=pectolin) om de maag/darmwand te versterken en te voorzien van een dikkere slijmlaag.

Het is nu puur een reactie op het suiker/zetmeel gehalte in hooi.

Ik heb via de 'probeer'methode uitgevonden dat bij alleen hooi het waterdunne spuitpoep wordt en na een dag vasten met een miniem beetje bix de poep direct weer goed is.
Volgens de DA zou oud hooi een oplossing kunnen zijn.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:31

Cassidy schreef:
Als je met kuilgras paardenkuil bedoelt, dan ga ik voor paardenkuil. Mijn paard geeft daar duidelijk de voorkeur aan. Is minder stoffig, lekkerder en zit meer in. Bovendien schimmelt hooi veel sneller, en kun je kuil beter opslaan.


Hier ben ik het mee eens. Magic vind dit duidelijk het lekkerst en dit krijgt ze ook bij ons op stal. Dus wel het 'echte' goed paardenkuil en niet die troep.
Zelf maakt ze haar kuil nat door ieder plukje in haar drinkbak te dompelen, dus stoffig zal het al helemaal niet zijn. En het houdt haar bezig Haha!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:33

Bij de Paardendrogist hebben ze ook nog zoiets vaags: "Le Brick" http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000357.php

Citaat:
Een nieuw en uniek alternatief voor zowel hooi als krachtvoer. Le Brick is zeer geschikt voor paarden waarvoor het huidige rantsoen te energierijk (te zwaar is) en voor paarden die moeite hebben met stof en schimmels in het hooi.

De grondstoffen zijn van gegarandeerde kwaliteit, worden geteeld op rijke bodem en gedroogd in drogerijen onder gecontroleerde en meest optimale omstandigheden.

De vezelrijke grondstoffen worden onder zeer hoge druk samengeperst, waardoor uw paard Le Brick rustig en langzaam eet, en net zo lang bezig is met 1 briket als met 1 à 2 plakken hooi. Doordat aan Le Brick natuurlijke vitaminen, mineralen en aminozuren zijn toegevoegd, is het product ook geschikt ter vervanging van (een deel van) het krachtvoer. Le Brick bevat kwalitatief hoogwaardige en goed opneembare eiwitten (10,5% ), en bestaat uit 25% weidehooi, 25% alfalfa en o.a. zonnebloemmeel, haver, havermeel, gerst en soja olie.

1 briket heeft de afmeting van ongeveer een heel brood.

1 Brick = energiewaarde van 2 plakken hooi
1 Brick = hoeveelheid vezels van 1 plak hooi
1 Brick = 1 ½ kg voer en 1 plak hooi

Houdbaarheid: maximaal 1 jaar.

Bevat o.a. Alfalfa, Calcium (8 g per 1000 gram), Fosfor (4,5 g per 1000 gram), Kalium (18 g per 1000 gram), Koper (26 mg per 1000 gram), Mangaan (100 mg per 1000 gram), Mineralen, Natrium (6,5 g per 1000 gram), Vitamine A (5.000 ie per 1000 gram), Vitamine B1 (6 mg per 1000 gram), Vitamine D (800 ie per 1000 gram), Vitamine E (50 ie per 1000 gram), Zink
Soort Natuurlijk
Vorm Briket
Merk Dynavena

--------------------------------------------------------------------------------
38221 briket 1 stuk € 2.25 Bestel
38222 briket 12 stuks € 21.50 Bestel
31223 briket 600 stuks € 815.00 Bestel



En om de prijs blijf je lachen... Scheve mond

DubbelFun

Berichten: 88840
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:34

Wat een paard het lekkerst vindt hoeft niet per definitie ook het beste te zijn. Ik ken paarden die met graagte het meest bruine zuurruikende koeienkuil eten die je je voor kunt stellen Cool

DubbelFun

Berichten: 88840
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:36


Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 21:26

Mijn paarden staan op een behoorlijke berg kuil per dag.
Ik voer kuil, omdat Tayga met hooi niet op gewicht blijft. Ze heeft daar op een gegeven moment genoeg van gegeten en bij kuil blijkbaar nooit Haha!
Ik kan ook geen kuil en hooi mengen, want dan laten ze het hooi liggen Boos! .
Verder eten ze bij mij 8 uur per dag Bloos! Bloos maar dat komt omdat ze belachelijk langzaam eten Schijnheilig

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:23

Crisis... die 'le brick' is bijna net zo duur als 1 hele baal hooi! *LOL* Voor de prijs van 1 'le brick' heb je een stuk of 10 plakken hooi Haha! Djiez... waar mensen hun geld aan uit willen geven Haha! Dan kun je net zo goed grasbrok kopen. Wordt ook gedroogd en geperst bij grasdrogerijen

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:39

Ik heb ook gekozen voor hooi. Mijn paard kan ook niet tegen de zuurgraagd van kuilgras, ze krijgt er koliek van. Als je paard last heeft van een verstoorde darmflora kun je ook een pot Biogarde opvoeren(elke dag een eetlepel door het voer) Deze tip heb ik gekregen van Mevrouw Cremers van de Silverlinde, het heeft goed gewerkt bij mijn paard

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:08

Mijn paardje krijgt ook gewoon hooi, ik heb wel een zak lucerne op stal staan en bij uitzondering krijgt ze daar een emmertje van.

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:39

Smiles krijgt nat hooi, nat ivm zijn allergie.
Hij krijgt geen kuil omdat dat snel opgevoerd moet worden en hij er vet van wordt.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:47

Estragon en Herlando krijgen gewoon hooi. es vind kuil maar goor.. Als ik hem dat geef dan gaat hij ernaar staan kijken van: Nou dat vreet je zelf maar.. Vervolgens begint hij aan het stro. herlando is denk ik wat minder moeilijk maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd..

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:04

Ik geef mijn paard alleen maar voordroog kuil....En als ze elke dag getraind wordt een schep biks erbij...
Nu ze vanwege kreupelheid een paar weken vrij weinig gedaan heeft,heb ik het brok afgebouwd..
Toch merk ik nu pas hoeveel er wel niet in die kuil zit..Ze is echt een stuk dikker geworden...
Ik vind het ook heel moeilijk om een dieet samen te stellen...

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:17

Onze paarden krijgen alleen kuil. Hoewel het momenteel meer op hooi lijkt. Ruikt super en ze blijven er van eten, zo lekker vinden ze het. Het komt van een of ander natuurland in Groningen, ook wel vogeltjesland hooi van een boer die er een kudde jonge stieren op biologische wijze op houdt.
Givar heeft zijn hele leven al kuil gekregen. Ik let altijd wel op de kwaliteit in verband met de hoeveelheid aan eiwitten. Maar hij heeft nooit ergens last van gehad.
's Zomers krijgen ze bij ons altijd de helft van wat ze in de winter krijgen, omdat ze dan overdag alleen maar in het land staan.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:27

Ik hoor nu al regelmatig dat men meent dat er in kuil teveel eiwitten zitten voor hun paard en dat men daar rekening mee houdt met voeren. Daarnaast let men sterk op de kwaliteit. Maar hoe bepaal je nou deze hoeveelheid eiwitten en de kwaliteit? De ene baal kuil van boer Jansen uit het noorden van Groningen heeft namelijk mijns inziens niet dezelfde samenstelling als de baal van boer Gert uit de omgeving van Rotterdam Haha! Normaal gesproken moet je om de samenstelling te weten analyses doen in een laboratorium Haha! Ik persoonlijk zou echt geen andere manier weten om te bepalen hoeveel eiwit er nou in die specifieke baal zit.