Wat zetten jullie in je paardenpaspoort per 1-1 a.s.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:18

Er staat op de site van PVE toch duidelijk dat er voor paarden die niet voor menselijke consumtie worden aangemerkt, veel meer diergeneesmiddelen gebruikt mogen worden.

Voor mij dus een reden om ze niet voor menselijke consumtie te laten registreren.
Zou mooi zijn, voor die €350 wat je van de slacht misschien krijgt, zouden mijn pony's bepaalde behandelingen niet kunnen krijgen?
Ook kan ik nog nergens een lijst vinden van geneesmiddelen die niet meer gebruikt mogen worden Verward

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:22

Dees schreef:
bij geschikt voor menselijke comsumptie mag het paard geen medicijnen meer toegedient krijgen waar het vlees minder van wordt. En laat je paard nou net dat medicijn nodig hebben om beter te kunnen worden, dat is dan wel heel wrang....


Waar staat dat zwart op wit, want dat heb ik dus nergens zien staa. Lijkt me een beetje ondiervriendelijk en kan me niet voorstellen dat dat ook zo gebeurd. Er staat namelijk dat je dier niet meer geregistreerd kan worden naar "geschikt voor menselijke consumptie" als hij als niet geschikt geregistreerd staat, dat dat andersom niet mag staat nergens vermeld en lijkt me ook niet logisch.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:22

Citaat:
Registratie medicijn gebruik

Als eigenaar moet U, vóór de eerste behandeling door de DA, beslissen of uw paard of pony bestemd is voor menselijke comsumptie.
Deze beslissing moet in het paardenpaspoort vastgelegd worden.
Zodra eenmaal besloten is dat het dier voor menselijke consumptie bestemds is, dan is de DA verplicht om het medicijn gebruik bij het betreffende paard/pony in hoofdstuk 9 van het paspoort te registreren.
Is het dier niet bestemd voor menselijke consumptie dan hoeft deze registratie niet plaats te vinden.
Het is echter niet meer mogelijk om het paard of de pony in een later stadium aan te merken als 'bestemd voor menselijke consumptie"


Uit dit stukje maak ik idd op dat, zoals Tiffy ook schrijft, je paard in beide gevallen nog wel geslacht kan worden. Echter gaat er nu gecontroleerd worden op medicijn gebruik. Heb je 'geschikt voor menselijke consumptie' in het paspoort staan, kan het dier wél alle medicijnen toegedient krijgen maar moet dit allemaal geregistreerd worden. Is er bepaalde, niet toegestane, medicatie gebruikt is je paard alsnog niet geschikt voor menselijke comsumptie en kan ie wel geslacht worden maar krijg je er geen vergoeding voor. Heb je 'niet voor menselijke consumptie' staan, krijg je sowieso geen vergoeding bij slacht.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:23

MarijeR schreef:
Er staat op de site van PVE toch duidelijk dat er voor paarden die niet voor menselijke consumtie worden aangemerkt, veel meer diergeneesmiddelen gebruikt mogen worden.


Toch die site maar een beetje beter gaan bestuderen, want het wordt steeds verwarrender zo Verward .

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:25

MarijeR schreef:
Citaat:
Waarom moet ieder paard een paspoort hebben?

Ten eerste om te weten om welk dier het gaat. In het paspoort komt namelijk het levensnummer en het chipnummer van het paard te staan.
Daarnaast moet in paspoort worden aangegeven of het paard wel of niet bestemd is voor humane consumptie. Als dit niet het geval is, is er een veel breder scala aan diergeneesmiddelen beschikbaar om het paard te behandelen als het ziek is.

Van de site PVE Paspoort

Meteen bovenaan deze pagina.
[edit]bij de link "vragen over het paspoort", de directe link pakt hij niet Verward[/edit]

Fitzroy

Berichten: 25211
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 15:28

Maar stel dat je paard behandeld moet worden met geneesmiddelen die ze dan eigenlijk niet zouden mogen gebruiken bij slachtpaarden, dan kun je toch altijd nog kiezen dat hij dan maar niet bestemd is voor menselijke consumptie??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:29

MAar ik neem aan dat het paspoort het dus mogelijk gaat maken om van medicijnen gebruik te kunnen maken die eerst verboden waren voor alle paarden omdat ze mogelijk in de consumptie terecht zouden komen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:31

Dat lijkt mij inderdaad ook Fitzroy, anders zijn er straks helemaal geen slachtpaarden meer........ Knipoog

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:31

Fitzroy schreef:
Maar stel dat je paard behandeld moet worden met geneesmiddelen die ze dan eigenlijk niet zouden mogen gebruiken bij slachtpaarden, dan kun je toch altijd nog kiezen dat hij dan maar niet bestemd is voor menselijke consumptie??


Dat lijkt mij dus ook.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:33

Desiree schreef:
MAar ik neem aan dat het paspoort het dus mogelijk gaat maken om van medicijnen gebruik te kunnen maken die eerst verboden waren voor alle paarden omdat ze mogelijk in de consumptie terecht zouden komen.


Nou ja, ook niet helemaal. Want dat is dan volgens mij ook vaak medicatie die op de dopinglijst staat en dat blijft voor een sportpaard natuurlijk uit den boze.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:36

Heb je er als paardenliefhebber nu wel iets aan, aan zo'n registratie, als het om je lieveling gaat, of is het alleen maar t.b.v. de sport/consumptie?

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:38

Het is dat ik het hier lees, maar anders had ik nooit geweten dat paarden gechipt moeten worden hoor! Ik heb er bij mij in de buurt ook nog niemand over gehoord. Geld dit ook voor de ezel op de kinderboerderij? Die hebben er volgens mij ook nog niks over gehoord hoor! Dat ze zo'n regel invoeren, oke (heb er mijn bedenkingen bij), maar ze moeten dan wel zorgen dat het bij de mensen terecht komt.
Hoe kan ik nou actie ondernemen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:42

Desiree schreef:
Heb je er als paardenliefhebber nu wel iets aan, aan zo'n registratie, als het om je lieveling gaat, of is het alleen maar t.b.v. de sport/consumptie?


Wat denk je zelf? Haha! Lips are sealed

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:43

Cassidy"]
[quote="Desiree schreef:
Heb je er als paardenliefhebber nu wel iets aan, aan zo'n registratie, als het om je lieveling gaat, of is het alleen maar t.b.v. de sport/consumptie?


Wat denk je zelf? Haha! Lips are sealed
[/quote]
ik begin te twijfelen.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:22

Maar ik volg het toch niet helemaal, want hoe zit dat dan met de al bestaande paspoorten? Paarden die bijvoorbeeld al een KWPN-paspoort hebben, krijgen die dan een ander paspoort? Of moet er in het bestaande paspoort aangegeven worden of het paard beschikbaar is voor menselijke consumptie? Verward

Ik merk wel dat er nog een hoop vragen zijn over deze nieuwe regel!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:08

tequila schreef:
Maar ik volg het toch niet helemaal, want hoe zit dat dan met de al bestaande paspoorten? Paarden die bijvoorbeeld al een KWPN-paspoort hebben, krijgen die dan een ander paspoort? Of moet er in het bestaande paspoort aangegeven worden of het paard beschikbaar is voor menselijke consumptie? Verward

Ik merk wel dat er nog een hoop vragen zijn over deze nieuwe regel!


Ik las ergens anders op bokt dat je dan bij de aantekeningen achterin moet laten zetten of ie wel of niet geschikt is voor consumptie. Dus ze houden gewoon t zelfde paspoort

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:10

Bij mijn paard komt trouwens dat ie niet geschikt is voor consumptie! Ik wil sowieso niet dat ie opgegeten wordt, en ik moet er niet aan denken dat als ie een bepaald medicijn nodig heeft, hij dat niet mag hebben..

Fitzroy

Berichten: 25211
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 21:13

Maar stel dat je je paard door omstandigheden moet verkopen?
Dan heb jij verklaard dat ie niet bestemd is voor menselijke consumptie terwijl een potentiele koper daar anders over denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:16

Waarom word er eigenlijk niet van elk paard alles bijgehouden?
Dan kan er bij slacht alsnog gekeken worden of hij ter consumptie kan of niet (als dat de eigenaar zou willen)

Miran

Berichten: 4479
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:19

Het blijft volgens mij hetzelfde voor de rest van het leven van je paard. Je paard kan misschien dus wel in (handels) waarde dalen.
Overigens heb ik er nog niets officieel van gehoord. Het lijkt me dat alle paspoortbezitters er wel van op de hoogte worden gesteld? Ik weet niet beter dan dat dit plannen zijn, net zoals het verplichte paspoort voor alle paarden, incl. chip. Maar dit is dus al definitief?

Fitzroy

Berichten: 25211
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 21:21

Ik heb het dus gelezen in de Paard en Sport van afgelopen zaterdag.
Maar zo zijn er nog wel meer regels die je 'behoort' te weten, zoals de wegenbelasting voor trailers of vroeger het kijk-en luistergeld.

Miran

Berichten: 4479
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:26

Ik rij geen wedstrijden, lees de Paard en Sport en de Hoefslag niet, alleen de Bit, de Vrijruiter en wat Haflingerblaadjes. Volgens mij gaan ze er vaak vanuit dat iedereen die eerste twee bladen leest.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:32

runningkawa schreef:
Waarom word er eigenlijk niet van elk paard alles bijgehouden?
Dan kan er bij slacht alsnog gekeken worden of hij ter consumptie kan of niet (als dat de eigenaar zou willen)


Idd, dat zou een stuk makkelijker zijn!
Maar bij mijn paard komt ook te staan 'niet voor menselijke consumptie'!

Fitzroy

Berichten: 25211
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 21:36

Toevallig is mijn paard vandaag geent en moet ik nog even met het paspoort langs de DA.
Eens kijken of hij er wel van op de hoogte is.
Ik blijf het een akelige zin vinden maar ik bekijk het wel op het moment dat mijn paard echt medicijnen nodig heeft.
Volgens mij valt het toch niet te controleren, die zin moet in je paspoort staan voordat je begint met de eerste behandeling.
Dan kun je toch altijd zeggen dat je paard niet eerder behandeld is

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:46

tis echt erg aant worden he hier in nederland. het is toch mijn paarde na als ik wil dat hij bepaalde medijnen moet hebben omdat dat de enige kans voor hem is om beter te worden moet dat beest ze toch gewoon krijgen? alsof je er nu al over na wil denken of je je paard naar de slager wil brengen? nou sorrie hoor daar wil ik nog even niet aan denken. dit komt allemaal door "europa" word er echt nog zoveel paardenvlees gegeten dan? maar als het echt moet: is mijn paard niet voor menselijke consumptie dan mag ze tenminste medicijnen hebben.