Welk bit tijdens het beleren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:29

makker schreef:
neej het beste is om een rubber bitje erin te hangen!!!


Ik kreeg vandaag (zelfde vraag gesteld namelijk) te horen dat een rubber bit zelfs helemaal niet zacht in de mond is. Rubber wordt hard als het nat (zever) wordt, en dat is dus niet zo prettig een paardemond die niets gewent is...
Gewoon een watertrens kreeg ik als advies...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:35

Ik ben van een gewoon normaal watertrensje overgestapt op een aluminium bitje. Nu "knabbelt" hij alleen nog maar....

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:43

ik gebruik een kneveltrens. Kan niet door de mond getrokken worden als je paard een onverwachte beweging maakt.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:09

Runningkwa schreef:
Wil je mij daar even laten zien waar dat staat in het regelement

Voorheen was dat idd zo, maar nu niet meer. (helaas) O sorry is al tijdje geleden dat ik wedstrijd heb gereden Bloos

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:09

Hoi,
mij lijkt een dubbelgebroken bitje heel fijn ik rijd er ook mee, ik vind het gewoon een prettig idee dat het zacht is in de mond, en het neemt de vorm aan van de mond
groetjes.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:01

Je kan het ook om te beginnen zonder bit proberen! Nu niet allemaal gaan liggen gillen van de lach, maar dat gaat prima. En wel om diverse redenen: ten eerste krijgt je paard zo in die eerste fase van het inrijden nogal wat nieuwe dingen te verwerken: zadel, hoofdstel, bit, aan het werk, ruiter erop... alles moet een plaats in dat koppie krijgen. Hoe meer je het uit elkaar kan trekken, hoe rustiger het inrijden kan verlopen, zonder dat het nou heel veel langzamer hoeft te gaan.
Verder is het moment van inrijden ook het moment van tanden wisselen. Een paard heeft last van z'n tanden en dan ga jij er met een bit tegenaan rinkelen. Natuurlijk moet de tandarts er af en toe bij komen, maar met een bitloos hoofdstelletje (geen hackamore! da's te scherp!) heb je daar in ieder geval geen last van.
Tot slot leert je paard om respect te hebben voor iets simpels als druk op de neus. Ik heb het rijden met bit en bitloos nog heel lang afgewisseld en mijn pony bleef gehoorzaam op de druk op de neus. Pas nu ik het bijna niet meer gebruik, merk ik dat ze er een beetje maling aan begint te krijgen. Een leerproces dus, helaas de verkeerde kant uit. Zou ik een andere keer anders aanpakken. Want ik vind dat een paard in principe altijd al naar heel lichte aanwijzigen moet luisteren en gehoorzaam moet zijn, zonder dat ik er aan hoef te gaan hangen (heb nogal een heethoofd en de hoogste versnelling gaat aardig hard Knipoog "hangen" is soms onvermijdelijk).

Het hoofdstelletje wat ik bedoel is een "merotisch" hoofdstel. Het is in ieder geval via Emiel Voest te bestellen. De teugels staan direct in verbinding met de neusriem, zonder scharen of iets dergelijks: 't is één doorlopend stuk leer met hier en daar een bevestigingsringetje. Als je aan de teugels trekt, wordt de neusriem strakker, laat je ze los, dan gaat 'ie losser. Doodeenvoudig. En voor de allereerste "testcase" zou je het zelfs gewoon met een halstertje kunnen proberen.

Daarna is een simpel enkel of dubbelgebroken trensje een prima bit om mee te beginnen. Geen rubber: stroef en nodigt extra uit tot geknaag.

Succes!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:41

Klopt! Ik heb sinds kort ook zo'n hoofdstel. gekocht tijdens Paard en Koets bij Singlefooters. Ik heb er nu 1 keer heel even mee gereden en ik had meer controle dan met een gewoon halster. Zelfs eigenlijk meer dan met bit. Misschien dat ik het deze week nog eens ga proberen. Ik heb ook een leren bitje, maar mijn pony probeert het uit te spugen. Kan ik ook nog proberen met bakstukken eraan. Mijn andere paard rijd ik daar wel prettig op met alleen een teugel eraan.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:40

Heleen1 schreef:
Klopt! Ik heb sinds kort ook zo'n hoofdstel. gekocht tijdens Paard en Koets bij Singlefooters. Ik heb er nu 1 keer heel even mee gereden en ik had meer controle dan met een gewoon halster. Zelfs eigenlijk meer dan met bit. Misschien dat ik het deze week nog eens ga proberen. Ik heb ook een leren bitje, maar mijn pony probeert het uit te spugen. Kan ik ook nog proberen met bakstukken eraan. Mijn andere paard rijd ik daar wel prettig op met alleen een teugel eraan.


Grappig, ik rij ook met een leerbitje. Niet voor de dressuur, wel voor buitenritten en endurance. Zolang ik erop zit, spuugt ze het niet uit, zodra ik ernaast sta wel Verward . Het functioneert voorlopig prima, maar op endurance-wedstrijden moet er wel altijd een halster in de buurt zijn Haha! .

En leuk dat jij ook zo'n bitloos hoofdstel hebt. Ik zie het maar zo weinig, terwijl het eigenlijk zo'n logisch ding is. Veel mensen vinden het toch een beetje eng denk ik, een te slappe "rem". Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 10:43

Ik heb altijd dubbelgebroken gebruikt ... beviel prima

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:51

Dat van die slappe rem van het rijhalster vind ik juist helemaal niet slap. Hij werkt beter dan de rem van een gewoon halster en je bent ook verplicht meer met je zit te doen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:57

Mijne is ook 3 jaar, en ik heb gewoon een dubbelgebroken watertrens van harry's horse (zo'n namaak van KK ultra)
Ik wou eerst een KK ultra kopen, waar die van harry's horse zag er het zelfde uit, en was 40 euro goedkoper.
Alleen was wel ietsiepietstie lichter.