Wat is nou je Eigendomsbewijs ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:09

Ik bedoel dat we nog altijd er van uit moeten gaan , dat er ook eerlijkheid bestaat en ja als je echt vals wilt spelen, dan zijn er altijd mazen in de wet.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:11

Eerlijkheid in de paarden verkoop wereld.... laat me niet lachen Verward
Als er ergens vaak gefroudeerd wordt is het daar wel. (helaas)

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:26

Verkoop en koop zelf ook paarden, maar maak gelukkig voornamelijk eerlijke mensen tegen, maar je moet wel mensenkennis hebben.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:06

Ik heb zelf het paspoort/ inentingsboekje op mijn naam staan.
Ook heb ik een stamboekpapier, wat ik dus als de sodemieter op mijn naam moet gaan zetten.

Is het dan rond of moet ik een (koopoverdracht) maken en deze nog opsturen naar de oude eigenaar.

Vind het echt nog heel moeilijk om alles te begrijpen Verward

Wat staat er dan in zo'n koopoverdracht Verward

In ieder geval bedankt voor de vele reacties *LOL*

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:29

Hmm ja ik snap het ook nog niet helemaal Verward

Yus heeft geen stamboekpapieren..........
Ik heb een paspoort en inentingsboekje op mijn naam staan...
Ook de verzekering!!! Is dit niet doorslaggevend misschien?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 03:29

Er wordt momenteel op europees niveau hard gewerkt om hier duidelijkheid in te krijgen (paspoort en chipverplichting), al ziet het er wel naar uit dat dit gebeurt door mensen die er weinig kaas van gegeten hebben. Of we hier nu zo blij mee moeten zijn is weer vers twee.

Waarde van (stamboek)papieren en/of paspoort hebben momenteel slechts ondersteunende waarde bij eigendomsbepaling in geval van een conflict.

Draai in gedachten de boel ook eens om: "WIL ik in alle gevallen wel eigenaar zijn zolang het dier onder mijn naam geregistreerd staat ?" (b.v. bij een stamboek) IK NIET want kopers schijven lang niet altijd over op eigen naam en dan zou ik momenteel eigenaar zijn van wel heel veel pony''s VREES ik. Stel de overheid gaat een belasting heffen per paard/pony aan de eigenaar op papier ? Wat dan ?

Ik heb onlangs nog aan een rechter uit moeten leggen dat het niet zo simpel is als zij veronderstelde. Ze dacht dat dat vast wel ergens vastgelegd zou zijn !! (hoeveel pony's ik had).

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 04:46

de beste remedie is gewoon je naam op je paard laten brandmerken Tong uitsteken

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:30

lageveld schreef:
Draai in gedachten de boel ook eens om: "WIL ik in alle gevallen wel eigenaar zijn zolang het dier onder mijn naam geregistreerd staat ?" (b.v. bij een stamboek) IK NIET want kopers schijven lang niet altijd over op eigen naam en dan zou ik momenteel eigenaar zijn van wel heel veel pony''s VREES ik. Stel de overheid gaat een belasting heffen per paard/pony aan de eigenaar op papier ? Wat dan ?


Dit vind ik een heel goed punt ... zo had ik het nog nieteens bekeken, maar je hebt helemaal gelijk.... m.a.w. stamboek papieren bieden ook niet altijd duidelijkheid over wie nu de officiele eigenaar is.

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:29

Zowel stamboekpapieren en paspoorten zijn geen bewijs van eigendom.
wbt het fjordenpaspoort hetzelfde staat allemaal in kijn IHW paspoorten en in mijn Groningerpaardpaspoorten maar in beide paspoorten staat ook duidelijk dat het geen bewijs van eigendom is.
Zou wel mooi zijn dan als ik een bijrijdster het paspoort meegeef op wedstrijd zou ze het bijwijze van zo even op kunnen sturen en dan is ze meteen de nieuwe eigenaar.

Een ahndtekening van een vorige eigenaar wil ook niet altijd.
Ik heb een pony gekocht van iemand die 'm niet op naam had laten zetten.
Ik heb de pony ook niet op naam laten zetten en naar een jaar doorverkocht.
Dat meisje wilde de pony wel opnaam hebben en belde dus de allereerste eigenaar omdat ze er een handtekeing voor moest hebben.
De eerste eigenaar stodn als combinatie op het papier dus van de eerste kreeg ze een handtekening maar van de 2de niet omdat hij de pony wel terug wilde hebben.
Hoe dat uiteindelijk is afgelopen? geen idee.

Ik denk dat een koopcontract een goed bewijs is maar als je je paard via de bank betaald is dat ook een erg goed bewijs.
Als ik kijk naar mezelf.
Ik heb 5 paarden.alle 5 staan ze op papier op mijn naam.
Maar alleen Ava heb ik helemaal zelf betaald.
Lodewijk heb ik gekregen van mijn ouders en dat zijn echt mijn paarden waar ik alles voor betaal.
Orbaldo,Waldfee en Hinke zijn van mijn vader nou is hij een leek wbt paarden en behalve aaien en buitenzetten doet hij er niets mee.Wel betaald hij voor die 3 paarden alle rekeningen.
van wie zijn ze dan echt?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:56

Bij veel stamboeken wordt er naast het paspoort gelijk een eigendomsbewijs uitgegeven, dit bewijs behoort altijd bij de eigenaar te blijven. Bij verkoop dient dit EB naar het stamboek opgestuurd te worden en dan wordt het oude EB vernietigd en een nieuwe EB voor de nieuwe eigenaar gemaakt. Alles oke zul je denken, maar als een dier niet gechipt is en je hebt geen DNA onderzoek van je dier op papier staan wordt het dus al heel moeilijk om te bewijzen dat het dat betreffende paard is, en als zo'n persoon ook nog eens het paspoort wegslingert cq laat verdwijnen, heb je geen poot om op te staan. Daarom begrijp ik dus nog steeds niet dat er zoveel mensen tegen het chippen aanhikken want tenslotte is het voor jezelf een bewijs door mede van het chipnr. op je EB dat je de eigenaar van het betreffende paard bent. Maar volgende probleem, geen gechipt dier, geen DNA onderzoek en de volgende eigenaar laat tussentijds het dier chippen?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 03:03

lageveld schreef:
Er wordt momenteel op europees niveau hard gewerkt om hier duidelijkheid in te krijgen (paspoort en chipverplichting), al ziet het er wel naar uit dat dit gebeurt door mensen die er weinig kaas van gegeten hebben. Of we hier nu zo blij mee moeten zijn is weer vers twee.

Waarde van (stamboek)papieren en/of paspoort hebben momenteel slechts ondersteunende waarde bij eigendomsbepaling in geval van een conflict.

Draai in gedachten de boel ook eens om: "WIL ik in alle gevallen wel eigenaar zijn zolang het dier onder mijn naam geregistreerd staat ?" (b.v. bij een stamboek) IK NIET want kopers schijven lang niet altijd over op eigen naam en dan zou ik momenteel eigenaar zijn van wel heel veel pony''s VREES ik. Stel de overheid gaat een belasting heffen per paard/pony aan de eigenaar op papier ? Wat dan ?

Ik heb onlangs nog aan een rechter uit moeten leggen dat het niet zo simpel is als zij veronderstelde. Ze dacht dat dat vast wel ergens vastgelegd zou zijn !! (hoeveel pony's ik had).

Ja, das een goeie lagefeld!
Ik krijg ook een gigantische belastingaanslag, als alle gechipte paarden op mijn naam bij mij worden verhaald........


Eigendomsbewijs is IMO alleen de aankoop/verkoopbon.
Als je dat allemaal wilt vervalsen, door een vriendin die de pony zgn koopt van wee een vriendin, prima, maar dan zal die vriendin ook moeten kunnen bewijzen waar zij de pony heeft gehaald!

Machie

Berichten: 16036
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 05:29

Alles van Baloe staat op mijn naam!
Zn papieren en entingsboekje, en ook heb ik papieren van de koop. Zowel handtekening van verkoper, als mijzelf Lachen
Helaas heeft de vorige eigenaar van Baloe zn papieren nooit laten overschrijven... Maar nu is alles op mijn naam, denk dat ze mij weinig kunnen maken... toch Verward

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:44

tsjee wil je weten dat ik hier eigenlijk nog nooit over nagedacht heb......

Ik heb mijn paardje gekregen(jaaaa dat bestaat nog)van zijn vorige
eigenaar....
Het inentingsboekje zat erbij en de keuringsrapporten van de handelaar.
Inmiddels is Quin gechipped en heeft hij ook een paspoort op mijn naam.
Ik hoop dat ik hiermee goed zit want ik moet er niet aan denken dat de vorige eigenaar(waar ik ,sinds het goed gaat met dit "levensgevaarlijk" tinkertje, nooit meer iets van gehoord heb)hem terug zou eisen.........

Maar zoals ik hier al lees,je moet ook vertrouwen hebben...heel veel paarden staan nog steeds bij de fokker op naam of nooit overgeschreven op de huidige eigenaar(heel fijn als je een vorig paard zoekt en hij staat nog steeds op je eigen naam geregistreerd)

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 15:37

Okee,maar stel je nu eens voor je gaat wedstrijden rijden;
Je paard presteerd onwijs goed, zo goed dat mensen over hem of haar gaan praten.

Ouden eigenaar hoort dat en komt hem opeisen.
Ja dan heb je geen been om op te staan.

Ik heb dus nu alsnog een koopcontract opgesteld en zal aan de oude eigenaar vragen of ze hem alsnog wil ondertekenen.

Een heel gedoe geweest maar nu nog hopen dat ze hem wil ondertekenen. Nagelbijten / Gniffelen