natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:46

Maar er zijn ook mensen die hoefschoenen gebruiken ipv ijzers, en die er dus een paar jaar mee doen.
Nou neem ik aan dat die hoefschoenen zijn aangepast aan het 'normale' type hoef (ik bedoel dus niet natuurlijk Lachen ), dus zijn er misschien ook hoefschoenen speciaal voor natuurlijke hoeven of zit ik nu heel erg fout te denken? Verward
Ook vroeg ik me af hoe vaak jij de hoeven bekapt josien, dat moet vast vaker dan bij 'gewoon' bekappen of niet?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:38

Inderdaat zijn er mensen die jaren met hoef schoenen rijden. Ze gebruiken ze inplaats van ijzers. Dat betekent dan ze niet naar de natuurlijke hoef willen. Ze doen het meestal omdat het goed koper is, dan ijzers.

Of er verschillende hoef schoenen zijn. Jep, je hebt verschillende hoef schoenen. Maar ik zou niet weten of er speciale hoef schoenen zijn voor mensen die gewoon zonder ijzers rijden.

Hoe vaak ik mijn paarden bekap. Schik niet, bij Brenda is al jaren niks aan de hoeven gedan. En dan bedoel ik ook helemaal niks. Niet invetten of ook maar iets raspen.

Mijn pony deed ik in het begin eens in de 2 weken. Nu nog eens in de maand en waarscheinlijk hoef het nou pas over 2 maanden weer. Ik heb haar pas gedaan. Ze begint nu echte mooie hoefjes te krijgen. Alleen de hoef waar ze het meest bevangen is geweest. Moet het hoef been nog recht in de hoef komen. Deze hoef is dan ook plat inplaats van hol. Maar we hebben geduld.

Dus als je zelf een rasp koopt. Kun je gewoon regelmatig wat bijveilen. Dit werkt het beste. Regelmatig als het nodig er er wat aan doen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:12

josien ik vind zelf bijvijlen gevaarlijk.

ok, der zijn mensen die dat aardig (zouden) kunnen, maar er zijn ook mensen die dit zien als minder geld uit geven en maar wat zitten klooien met alle gevolgen vandien!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 23:42

kattebeest schreef:
josien ik vind zelf bijvijlen gevaarlijk.

ok, der zijn mensen die dat aardig (zouden) kunnen, maar er zijn ook mensen die dit zien als minder geld uit geven en maar wat zitten klooien met alle gevolgen vandien!


ben ik het ook mee eens dus vraag errst veel info en ga kijken bij zo'n hoefsmid en als je dabn zelf begnt voorzichtig aan niet te veel je kan beter een paar keer bekappen dan de eerste de beste keer zover dat het bloed er uitspuiten toch valt t vaak mee als je gewoon oplet

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:03

Ik zou er nooit aan beginnen: zelf je paard bekappen! Mijn hoefsmid (toch minstens 20 jaar ervaring) zegt dat ie ook nog iedere dag bijleert.
Over het natuurlijk bekappen is hij simpel: er bestaat geen natuurlijk en onnatuurlijk bekappen, alleen goed en slecht bekappen.
Ik heb van hem begrepen dat 'natuurlijk bekappen' minder geschikt is voor paarden die uit worden gebracht in de 'gewone' wedstrijdsport (m.n. dressuur).

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:17

Citaat:
Inderdaat zijn er mensen die jaren met hoef schoenen rijden. Ze gebruiken ze inplaats van ijzers. Dat betekent dan ze niet naar de natuurlijke hoef willen. Ze doen het meestal omdat het goed koper is, dan ijzers.


Dit is een misvatting. De meeste mensen die ik ken, die met hoefschoenen rijden, die doen dat omdat ze geen nagels door de hoeven willen. Omdat hun paarden niet zulke goede hoeven hebben en van ijzers alleen maar slechter ipv beter worden. En ze willen juist WEL naar de 'natuurlijke' hoef. Deze paarden hebben alleen meestal 'probleemvoeten' en worden om die reden dus beschermd met de hoefschoenen. Lopen ze eenmaal een tijd met de hoefschoenen, is er kans dat de hoefkwaliteit zo verbetert, dat ze uiteindelijk weer op blote voeten kunnen lopen.

Zelf loop ik ook over hoefschoenen na te denken en dat heeft er helemaal NIETS mee te maken, dat het goedkoper zou zijn.
Mijn paard heeft erg gevoelige zolen en weinig wand, er is weinig ruimte om een nagel in te slaan en bovendien trapt ze regelmatig een ijzer af. Op blote voeten kan ze nu niet, dan loopt ze echt kreupel. Hoefschoenen lijkt me dan voor haar het prettigste alternatief. En ik hoop ook op betere hoeven daardoor.

vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 08:38

Citaat:
Ik heb van hem begrepen dat 'natuurlijk bekappen' minder geschikt is voor paarden die uit worden gebracht in de 'gewone' wedstrijdsport (m.n. dressuur).

Ik denk toch dat erbij moet gezegd worden,mijn hoefsmid(officieel hoeftrimmer) trimt volgens Strasser.En zegt wel dat dit goed is in combinatie met andere dingen ,oa voldoende beweging ,weidegang,vochtigheid,enz...
Deze elementen ontbreken vaak bij wedstrijdpaarden,daarom dus minder geschikt.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 09:02

nou ik ben zo iemand, die zelf zijn hoeven vijlt, en ook nog met hoefschoenen rijd.

als je een beejte begrijpt hoe een hoef in elkaar zit, dan is dat niet zo moeilijk hoor. en heeft geen verdere gevolgen zoals kattebeest al schreef.
een beetje gezond verstand doet ook een hoop.

de reden van de hoefschoenen is, dat ik mijn paard 22 uur per dag blootvoets kan laten lopen, en omdat we trainen voor de lange afstand beschermen we de hoeven dmv hoefschoenen.

als de hoeven groeien, laat ik hem een paar keer blootvoets lopen, zodat het weer afslijt. ik hoef er erg weinig aan te doen.

ik vind het echt een revolutie die we door maken. veel hoefsmeden zijn er tegen, maar het is natuurlijk een stukje broodverlies voor hun.
mijn paard hoeft niet meer iedere 10 weken naar de smid.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:40

Nou, ik ben ook zo iemand die zijn paard zelf 'natuurlijk bekapt' volgens de witte lijn strategie en ook nog eens dressuurwedstrijden rijdt Lachen Ik moet wel wekelijks even alles nakijken, mijn paard heeft een hoefbeenkanteling en zodra hij te stijl komt te staan gaat het fout. Wekelijks kijk ik dus even vooral naar de hielen, en of de hoefwand niet te ver uitsteekt want dan kan de witte lijn weer open gaan staan. Hij heeft nog nooit zo goed gelopen Knipoog

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:15

Jep, met gezond verstand en kijk op een hoef. Kun je best zelf gaan vijlen. Natuurlijk ga je niet zo ver dat het bloed er uit spuit. Iemand die goed kijkt naar de hoef, en maar kleine beetjes doet. Kan heel goed de hoeven van zijn of haar paarden doen.

Je kunt veel informatie op internet vinden hoe je moet bekappen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 20:18

ben nieuwsgierig geworden.

hebben jullie foto's van je paard's hoeven? of van de hoefschoenen terwijl je traint?

winnie_q

Berichten: 78
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:39

hey,

erg interessant!!
weet iemand een hoefsmid, die "natuurlijk bekapt" die in de omgeving van Leiden komt?? (stompwijk)
thanxxx

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 00:22

Dit is de hoef van mijn paard Brenda.
Afbeelding

Hier is het al z'n 3 jaar dat er echt niks aan gedaan is. Ik heb alleen van de zijkant. Van de voorkant moet ik nog een foto maken. En dan doe ik mijn pony ook meteen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-03 00:26


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 10:34

Ik moet er altijd voor zorgen dat de hielhoogte ong 3 cm is en de haarlijn een hoek van ong 30 graden maakt met de grond. Is die hoek kleiner dan gaat het mis. Inderdaad staat op paardnatuurlijk heel veel nuttige informatie.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:47

ziet er netjes uit die hoef!

vraagje: staat ie zo of bekap je hem met opzet zo steil?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 13:23

Ik heb de foto niet helemaal goed gemaakt. Ik heb hem schuin iets gemaakt. Waardoor het lijkt dat Brenda stijl staat. Maar dat is niet zo hoor.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:41

josien schreef:
Jep, met gezond verstand en kijk op een hoef. Kun je best zelf gaan vijlen. Natuurlijk ga je niet zo ver dat het bloed er uit spuit. Iemand die goed kijkt naar de hoef, en maar kleine beetjes doet. Kan heel goed de hoeven van zijn of haar paarden doen.

Je kunt veel informatie op internet vinden hoe je moet bekappen.


een cursus doen is ook niet duur, ik heb een cursus hoefbekappen gevolgt. het is wel goed om eens een ander kritiesch te laten kijken naar de hoefen die je bekapt, weten hoeveel je weg kan halen, weten tot wanneer en in hoeverre je nog kan corrigeren in de stand. wat je het beste kan doen bij afwijkingen. en boven alles hoe je rug het minste te belasten.

maar over naruurlijk bekappen. Ik ben van mening (heb er nog niet heel veel naar gezocht) maar een onderzoek in een kudde wilde paarden in een heel ander land dan nederland, met een heel andere samenstelling van de bodem, en paarden waarvan de levens verwachting ook minder is, en hoeft te zijn, bij paarden waar niet op gereden wordt, die niet over de straat lopen.

lijkt mij niet een correcte afspiegeling voor de paarden hier. Die man die het onderzoek heeft gedaan daar twijvel ik echt niet aan, maar hij heeft dat onderzoek niet gedaan om te kijken hoe we paarden in nederland moeten bekappen.
Hoe zijn onderzoek vertaald wordt, naar nederlandse paarden...
hoe het begrip natuurlijk bekappen ten onrechte suggureerd dat natuurlijk rijden en natuurlijk bekappen bij elkaar hoord. dat vind ik een beetje jammer.

Ik wil iig wel om een goedde mening te kunnen vormen nog een paar lessen natuurlijk bekappen volgen.
maar tot nu toe is bovenstaande mijn mening

groetjes
Klaas

[edit]
ps op mijn website www.natuurlijkruiterschap.nl staat meer info over natuurlijk bekappen

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 21:29

Ja, sluit een beetje aan bij mijn gevoel: zet er natuurlijk voor en iedereen loopt er mee weg............ het is in ieder geval 'anders' en daarom ook ineens beter.
Ik ben niet per definitie tegen op wat voor wijze van bekappen dan ook - maar vraag me altijd wel af of het niet een klein beetje arrogant is dat je als goedwillende amateur het beter denkt te weten dan een goede hoefsmid die een opleiding heeft gehad maar daarnaast meestal jaren ervaring (schatting: 10 tot 20 paarden per DAG?).

Ik vind trouwens wel dat er veel slechte smeden zijn, die weinig balans in een hoef kunnen brengen en op het moment dat je paard niet meer zo jofel loopt, er maar een ijzer onder tikken. Gelukkig zijn er ook andere, die kijken hoe je paard loopt, vragen wat je met je paard doet en vervolgens nauwkeurig en met kennis van zaken je paard bekappen en alleen indien nodig ook beslaan. Gelukkig heb ik zo'n smid!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:10

ja, iedereen mag zich hoefsmid noemen, hoefsmid is namelijk een vrij beroep. Het beste kun je toch kiezen voor een hoefsmid die aangesloten isbij een vereniging en een opleiding achter de rug heeft.
Ik wil zelf ook die kant op!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:21

Ik dacht dat je er een diploma voor moet hebben, om te mogen bekappen.
Ik zelf vind goede hoeven heel belangrijk. Het zijn toch maar de belangrijkste dingen om goed te kunnen lopen, net als schoenen.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 14:25

josien schreef:
Ik dacht dat je er een diploma voor moet hebben, om te mogen bekappen.
Ik zelf vind goede hoeven heel belangrijk. Het zijn toch maar de belangrijkste dingen om goed te kunnen lopen, net als schoenen.


Nee, je mag gewoon beginnen.............
De discussie ging hier trouwens meer over het zelf bekappen van (alleen) je eigen paard - da's natuurlijk wel een beetje anders, als 't niet goed gaat verpruts je 't alleen voor je eigen paard Haha!.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:32

Hé dat wist ik helemaal niet. Maar om anders paard te doen. Daar ben ik echt niet goed genoeg voor. Ik schaaf ook alleen maar. Snijden en al die andere dingen doe ik niet. Gewoon weg, omdat mijn paarden dat niet nodig hebben.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:55

met snijden maak je de onderkant ze dat er nergens kleine hoekjes ofzo zijn waar vuil in kan gaan zitten

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:48

Bedankt Klaas. Ik dacht altijd dat het snijden was. Om de hoef holler te maken en de straal bij te snijden. Maar dat hoort er denk ik wel bij hé.