ORUN-cursus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 13:29

Ben ik het niet mee eens, ik heb daar heel veel geleerd en ik heb daar zeer zeker niet geleerd: geen gelul, in de krul. Ik heb Lethal voor mijn examen meegenomen in het eerste jaar (hij was toen 4 jaar), als het toen fout was gegaan, had ik zeker niet nog niet zo ver met hem geweest. Het is echt geen paard die dat allemaal pikt. Hij sluit zich dan af en doet niets meer. Dus dat viel bij mij in ieder geval mee. Ik heb het 1e jaar in Nootdorp gedaan (bij Ton en Mieke de Kok op stal, zij gaven overigens geen les). Ik heb geen slechte ervaring met de ORUN. groetjes wendy Pling

Aletta
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-05-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 11:57

Nou Eef,
Zullen we nog? (Bel je wel)

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:13

Ik doe nu ORUN in Nootdorp, dus 1e fase. Het lijkt me dat het ook een beetje aan de mede cursisten ligt hoe zij met jouw paard omgaan. Het is, lijkt me, niet altijd de cursusleider die het promoot om het paard grof te gebruiken. Verder ben je er natuurlijk altijd nog bij als je het tever vind gaan kun je toch ingrijpen.

Om op de vraag terug te komen hoe vaak paard mee te nemen. Is het bij ons op de volgende manier gegaan. Tot het theorie examen eerst 1 uur theorie en de helft van de cursisten neemt een paard mee, dit aantal paarden word verdeeld over 2 uur zodat je paard 1 uur loopt. Tot het theorie examen moet je dus zo'n beetje om de week je paard meenemen. Wanneer je paard aan de beurt is om te lopen rijd je hem eerst zelf een half uur en het 2e half uur moet er iemand anders op. Na het theorie examen heb je een uur theorie op te vullen en moet je dus je paard wat vaker meenemen. Eigenlijk om dan meer cursisten de kans te geven om les te kunnen geven.

Het is best leuk de cursus maar dat ik nu kan zeggen tjee wat heb ik een berg geleerd nou nee. Heel jammer maar waar. De geen gelul in de krul theorie gaat bij ons ook wel een beetje op. Ik heb tot op heden voor mijn paard nog geen nadelige ervaringen en gehad en ik denk niemand van onze groep. Wel is de groep na het MKZ aardig uitgedunt en door omstandigheden hadden we bv afgelopen maandag maar 3 paarden tot onze beschikking in de cursus wel lekker vroeg klaar maar weinig leerzaam.

Het paard wat ik meeneem was bij aanvang nog geen L (ik zou eigenlijk mijn andere paard meenemen die wel L is maar die was ziek). Op zich was dit geen probleem alleen op het examen moest hij wel L met winstpunt zijn. Dit hebben we gehaald gelukkig. Bij ons is er maar 1 jong paard bij die nu nog geen L volgens mij is maar dat er gestoorde paarden tussen zitten nee, gelukkig niet.

Het grote nadeel vind ik, dat er weinig aandacht gegeven hoe je nu les moet geven, hoe je opbouwt en wat je moet verbeteren enz.... De theorie kan iedereen uit een boekje leren, maar het lesgeven moet naar mijn idee toch wat gestuurd worden.

Zoals ik begreep heb je je ingeschreven en wens ik je veel succes en een leuke tijd.

Groetjes Femmy

eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-01 13:27

Nou Femmy, fijn om te horen dat er toch nog iemand positief tegenover de ORUN staat. Ik heb gelukkig ook wel meerdere mensen gesproken die er tevreden over zijn.

En ach, of je nou inderdaad zoveel van een cursus zal leren??? Zelf rijdt ik op dit moment Z1 en heb al genoeg punten voor de Z2, wat ik heb begrepen is dat er ook een beetje op L niveau les wordt gegeven, dus idd denk ik niet dat ik daar nog heel veel van zal leren.

Maar het leek me gewoon wel leuk en interessant om deze cursus te gaan doen, ik weet ook niet of ik door zal gaan met de 2e fase. Maar eerst moet ik gaan slagen voor de eerste fase!

Bedankt voor je reactie

Groetjes eveline

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:49

Het verschil tussen het 1e en het 2e jaar is vrij groot; je kan ze niet met elkaar vergelijken. Het eerste jaar is meer een inleidend jaar met de eerste schifting. Het 2e jaar is moeilijker en er wordt meer van je verwacht. Het niveau is hoger dan in het eerste jaar, zowel van de cursisten als van de leraren. Je kan iemand die het 1e jaar geeft niet vergelijken met een Johan Hamminga, etc. Die hebben nog niet de ervaring en het gevoel en het overbrengvermogen zoals de leraren in het 2e jaar. Toen ik het 1e jaar had gedaan (ik was toen Z2-dressuur en M-springen met Heldin), had ik mezelf voorgenomen dat als het 2e jaar ook zo zou zijn, dan zou ik er mee stoppen, omdat ik er niet genoeg van leerde. Maar ik stond toch lichtelijk versteld van het 2e jaar (Klinkt overdreven, maar het is best een groot verschil).In het 2e jaar wordt je heel bewust gemaakt van wat je staat te vertellen en of dat goed overkomt en of de leerling daar wat mee kan.Ik heb ontzettend veel geleerd (ook qua rijden) in het 2e jaar. Je krijgt ook paarden die daar staan te rijden, dus totaal onbekende paarden die je binnen 10 tot 15 minuten redelijk aan het lopen moet hebben (althans er moet verbetering in het lopen zitten bij het paard). Dat zijn hele vershillende paarden en dat is alleen maar goed voor je. Je krijgt ook jonge paarden te rijden (zijn wel zadelmak en ingereden), maar zo leer je ook met jonge beesten omgaan en hoe je die moet lesgeven. Veel succes er verder mee.
Groetjes wendy Pling

Fitzroy

Berichten: 25168
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 08:24

Hoi Prakkie, dat hele verhaal gaat voor mij dus niet op want de cursusleider die ik heb, geeft ook 2e fase in Ermelo, dus je mag verwachten dat die van mij dus wel een behoorlijk niveau heeft.

Ik blijf bij de mening dat er erg op 1 manier lesgegeven wordt en dat het absoluut niet gewaardeerd wordt als jij het anders wil doen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 08:41

Dat bedoel ik dus ook Fitzroy. Ik ben bijv. gewend mijn paard eerst lekker met een lange teugel wat ontspannen te rijden, mijn paard heeft namelijk even wat tijd nodig om ontspannen te worden. Op een gegeven moment laat ze alles veel meer los en kan ik wat meer aannemen. Maar ja, als ik dan wel eens zie hoe andere mensen beginnen, nou dat moet je echt niet proberen met mijn paard.
En straks gaat zo'n instructeur daar zeggen dat ik het dus anders moet gaan doen of dat ik iemands ander paard anders moet rijden, terwijl ik veel meer voor de ontspanning ben. Lijkt me toch wel moeilijk hoor.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 09:21

Van wie heb jij dan les gehad Fizroy???
groetjes wendy Pling

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 13:10

Ik ben ook wel van mening dat wanneer je op cursus bent en je paard rijdt er een andere systeem aan te pas komt. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo slecht is. We zijn het alleen niet gewend.

Mijn privelessen en de lessen op Orun sluiten totaal niet op elkaar aan, het gevoel van mij met het paard is derhalve ook veel minder goed dan met een priveles. Doel van het rijden op de cursus is ook een goed gaand paard, met een ruiter die er netjes op zit. Dit is natuurlijk een ruim begrip met een hele vrije interpretatie.

Het is natuurlijk ook moeilijk 14 cursisten met 14 instructeurs die allemaal een andere manier hebben. Het wordt dan wel heel erg moeilijk om iedereen het naar zijn zin te maken. Toch als je er bij ons om vraagt om even rustig los te mogen stappen of op je eigen manier los te mogen werken oid er wel gehoor aan gegeven wordt.

Hé Fitzroy je hebt wel mazzel want je hebt veel eerder examen dan ik, als het goed is zijn wij pas 22 oktober aan de beurt...


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Femmy op 2001-09-05 13:11 ]</font>

parnassia
Berichten: 833
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:57

Ik heb er ook over nagedacht om de orun-cursus te gaan doen, maar ik krijg goed les en heb liever geen andere instructeur. De enige 'waarde' van de cursus zou dan het feit zijn dat je dan gediplomeerd bent. Al is het natuurlijk wel erg leerzaam om op veel andere paarden te rijden, ik zou niet willen dat de meesten op mijn paard zouden stappen.
Het niveau van veel eerste jaars cursisten valt mij erg tegen. Wanneer je deze cursus zou willen doen zou ik er goed over nadenken of je wel les wilt hebben van de instructeur die je dan krijgt. Het is echt verschrikkelijk om een instructeur te hebben waar je geen vertrouwen in hebt en die dingen echt anders ziet dan jou!
Maar wanneer je zelf al op een behoorlijk niveau rijdt kan je misschien in de lessen je eigen 'manier' aanhouden en toch voor het examen slagen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:02

Hoi ,

Ik ben de zus van Merel en ben nu bezig met mijn basis, en daar mag ik pas eind oktober examen in doen. Ik doe eerst de basis omdat ik nog niet oud genoeg was voor de eerste fase. Ik ga in november met mijn eerste fase beginnen. Ik hoop alleen dat het goed gaat. Als het niveau van mijn mede ruiters echt niet zo hoog is, dan krijgen ze nog een harde dobber aan mijn paarden, want dit zijn allemaal volbloeden. Ze zijn zier sensibel met rijden.Je moet uit de mond blijven en ook vooral niet te veel drijven echt heel moeilijk. Maar ik ben benieuwd en mijn paarden laten zich niet in de krul trekken want dat kost de ruiter zijn nek. Maar we zien het van zelf

Ik ben echt benieuwd

groetjes

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:38

Hoi zus van Merel, ben je dan niet bang dat je paarden verpest worden door die andere ruiters. Bij één paard van mij zit dus ook veel volbloed in en ze neemt het je dus ook hoogst kwalijk als je iets niet goed doet.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 10:44

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne NB
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:33

Ik denk dat wanneer je toch voor een opleiding wilt gaan, heb je geen keus. En als je ziet dat je paard heel verkeerd aangepakt wordt, kan je dan niet via de instructeur aanpakken? Scheve mond\

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 14:33

jammer dat die cursus echt zo klote blijkt te zijn. Als ik ouder was en beter reed leek het me wel wat..

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:07

Nou dat die cursus klote is vind ik een beetje ver gaan; ik heb er veel van geleerd en ik weet van meerdere personen dat ze het ook heel fijn vonden. Ik werd niet "gedwongen" mijn paard in de krul; te trekken, dat werd juist afgestraft, en ik heb ontzettend veel geleerd qua lesgeven. Nogmaals, het 1e jaar is een soort schiftingsjaar en je krijgt veel basisdingen (theorie en praktijk) om ervoor te zorgen dat iedereen dat weet. Dat kan wat saai zijn als je dat al weet, maar je zal toch dat 1e jaar moeten hebben, wil je doormogen naar het 2e jaar. Daar ga je je echt concentreren op lesgeven en rijd je bijna niet meer op elkaars paarden, alleen nog op de cursuspaarden (die daar staan dus). Iedereen mag zijn of haar mening hebbe, maar ik vind niet dat je in het algemeen kan zeggen dat de cursus klote is, want daar zijn dus de meningen over verdeeld. Succes verder iedereen met de cursus (die hem gaat doen..)
groetjes wendy Pling

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 15:12

s
Laatst bijgewerkt door janna op 31-03-22 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 16:04

Hoi,
Ik ga dit jaar aan de basiscursus beginnen, omdat ik dus nog geen L +1 ben en ik wil toch een diploma hebben en volgens mij zijn er altijd wel dingen die je leert. Zus van Merel, hoe vond je die cursus? Ik heb over de basis cursus ook zeer veel verschillende dingen gehoord! Groetjes Danielle

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 21:59

ja, me zus neemt ook een ander poaard mee. eentje die ik nog heb staan.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-01 22:48

Hoi

Ik vind de cursus wel leuk, door de MKZ doe ik pas eind oktober examen. Ik zit in een leuk groep met mensen. En ik merk dat ik er best veel van geleerd heb. Je wordt herrinerd aan kleine en maar belangrijke dingen. En door te discussieren met je mede cursisten over wat er fout is aan een paard leer je er ook op het rij technisch vlak.

Ik heb er vooral van geleerd wat tactischer te zijn tijdens het lesgeven, ik was namelijk nogal bot , vooral tegen volwassenen,ik heb gewoon een chronisch hekel aan rukken en plukken. en dan zeg ik dat nogal direct.

En ik heb ook geleerd dat je termen goed moet uitleggen, want als je lesgeeft gebruik je veel termen uit je eigen rijden. Maar andere mensen volgen dat niet en daar moet je mee oppassen

Bij mij op cursus is het niveau erg vooruit gegaan
Dus ik heb er veel plezier van beleefd

groetjes