boomloze zadels..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:44

pmarena schreef:
Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die echt dat starre zadel willen waar ze voorgevormd zich in vast kunnen klampen Vooral omdat je geen kniewrongen hebt he , dat geeft het idee dat je nergens steun hebt....


Maar dat snap ik dan niet, waarom maken ze dan geen kniesteunen op de zadels? Kan makkelijk, toch, heeft volgens mij niks met de boom te maken Verward
Naja, ik heb er verder ook weinig verstand van, maar ik vind kniewrongen toch best lekker Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:57

Ik vind het wat flauw dat je doet alsof wij zo lichtgeraakt zijn. Je was in mijn ogen wel dergelijk neerbuigend naar ons boom-rijders die een 'star zadel nodig hebben om ons aan vast te klampen'.

Zoals Vippie ook schreef, je kan er honderd keer een smiley naast zetten, het blijft een wat onvriendelijke en ja, neerbuigende opmerking. Dat kan je ook gewoon toegeven, gewoon zeggen "okay, zo bedoelde ik het niet", in plaats van net te doen alsof wij zo lichtgeraakt zijn.

Ik heb namelijk helemaal geen slechte ervaringen met boomloze rijders die ik jou in de schoenen kan schuiven - niemand heeft ooit negatief gedaan over mijn oordeel dat mijn huidige zadel (endurance zadel op westernboom) me heel wat geschikter lijkt voor wat wij doen als een boomloos zadel. Dit topic is de eerste keer dat ik het gevoel krijg alsof ik een mindere ruiter ben als ik niet met boomloos uit de voeten kan. Maargoed, dat was blijkbaar niet je bedoeling, dus ik houd erover op.

btw: volgens je profiel heb je als Nederlands contactpersoon voor Barefoot trouwens wel dergelijk handel in boomloze zadels Haha!

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 18:27

ArwenLune schreef:
Ik vind het wat flauw dat je doet alsof wij zo lichtgeraakt zijn. Je was in mijn ogen wel dergelijk neerbuigend naar ons boom-rijders die een 'star zadel nodig hebben om ons aan vast te klampen'.


Je reageert idd lichtgeraakt , je vat mijn woorden in de verkeerde context op , en rekent me vervolgens af op iets wat ik dus helemaal niet vind en ook niet beweer.... ik HEB het helemaal niet over ''ons boom-rijders'' ,
ik heb het over de mensen die mij zeggen dat ze dat voorgevormde kuipje (of hoe je het ook noemen wilt .... ) nodig hebben om een bokkend paard uit te zitten. Die willen letterlijk iets hebben om zich aan vast te klampen Haha! En dan blijkt dus dat ze dat bij een boomloos zadel OOK lukt , dat ze dat zitje daar helemaal niet voor nodig hebben.

Dan heb ik het dus met geen woord over andere mensen zoals jullie ,
die hun eigen redenen hebben om boomloos niet te zien zitten.
Prima toch ? Je zal mij niet horen zeggen dat het voor iedereen het hoogste ideaal is en dat je een minkukel bent als je er niet mee wilt of kunt rijden met je paard. Er zijn zat redenen waarom het niet zou bevallen , net als bij ieder zadel dat er is.
Mag gelukkig iedereen zelf bepalen wat 'ie fijn vindt of niet Lachen

Citaat:
Zoals Vippie ook schreef, je kan er honderd keer een smiley naast zetten, het blijft een wat onvriendelijke en ja, neerbuigende opmerking. Dat kan je ook gewoon toegeven, gewoon zeggen "okay, zo bedoelde ik het niet", in plaats van net te doen alsof wij zo lichtgeraakt zijn.


Het IS geen onvriendelijke opmerking , jij ZIET het alleen zo.
En dat is nu het hele probleem voor dit gedoe ! Lachen
Ik zet de smiley er al expres naast om aan te geven dat het geen aanstootgevende opmerking is , en goed bedoeld.
Ik hoop dat het me gelukt is uit te leggen dat dat zinnetje waar jullie over vallen dan ook ECHT geen onvriendelijke , neerbuigende opmerking is
Zoals de smiley al aangeeft Haha!

Voor iemand die zich van geen kwaad bewust is omdat er dus totaal geen kwaad in die opmerking zat , komt je reactie naar aanleiding van dit zinnetje wel ERG lichtgeraakt over. Dat is ook prima , kan gebeuren Lachen .

Toegegeven dat ik het heel anders bedoelde dan zoals jullie het opvatten heb ik ook al gedaan.

Citaat:
Dit topic is de eerste keer dat ik het gevoel krijg alsof ik een mindere ruiter ben als ik niet met boomloos uit de voeten kan. Maargoed, dat was blijkbaar niet je bedoeling, dus ik houd erover op.


WAARDOOR krijg je in hemelsnaam dat gevoel ? *LOL*
Ik heb dus echt totaal geen aanleiding gegeven daartoe Lachen .

De 1 vind dit en de ander vind dat.
Heeft niks te maken met goed of slecht.

Nouja , alhoewel ik dus echt geen kwaad woord gezegd en bedoeld heb ,
hoop ik dat je me vergeeft en dat je begrijpt dat ik dus echt TOTAAL geen negatief gevoel heb naar iemand die iets anders fijn vind dan ik...
waarom zou ik ? Haha!

Boomloos is voor mij echt geen religie hoor , het bevalt prima en veel mensen zijn dolblij met een dergelijk zadel , maar er is meer leuks op de wereld , zoals het Endurance-zadel wat je onlangs verkocht

Of de Ortho-flex van Sugarmiss ,
of de Podium van Vippie Lachen

Citaat:
btw: volgens je profiel heb je als Nederlands contactpersoon voor Barefoot trouwens wel dergelijk handel in boomloze zadels Haha!


Hmmm....ik weet niet hoe jij dat ziet ,
maar zoals bvb. Vippie verteld en info geeft over haar schoentjes van Smit-Rijssen en haar Podium , zo geef ik info over mijn Old Macs en boomloze zadels.

Omdat ik zoveel vragen kreeg al sinds m'n eerste Torsion heb ik alleen alles op een site gezet. Omdat de Barefoot mij beter bevalt en nog erg onbekend is , zet ik die vooral in de spotlights zodat ik mensen daarmee een plezier kan doen , met die info dat er ook zoiets als een Barefoot-zadel bestaat en omdat ik Barefoot meer bekendheid gun.
Ik beantwoord vragen van mensen , en geef eventuele orders door naar Barefoot omdat zij geen Nederlands spreken , niet vaak online zijn en het voor hun prettig is als ze via een bekend iemand orders kunnen regelen.

Veel vragen kreeg ik toch al , ook over bestellen , dus dan maar zo via een site en als een contactpersoon , dan maak ik meerdere mensen blij Lachen

Ik zie geen zadels , ik zie geen geld....
Dus een handeltje heb ik niet , en ik ben geen verkoper of wederverkoper.
Dus wellicht heb je wat dat betreft ook wel een verkeerd beeld Lachen

Ik vergeef je dat je mij onterecht beschuldigd van neerbuigendheid ,
kun je mij vergeven dat ik blijkbaar mezelf niet duidelijk verwoord ? Lachen

Dan zijn we weer allemaal vriendjes hier , is net wat prettiger OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:13

Hopenlijk heeft Pmarena nu goed kunnen verwoorden zonder neerbuigend te zijn en is de lichtgeraaktheid van anderen ondertussen ook overgewaaid. Schijnheilig
Dan kunnen we weer verder gaan met de meningen voor en tegen mbt boomloos. *LOL*

Boomloos is niet nieuw. Boomloos bestaat al zolang als er zadels op paarderuggen liggen die niet goed passen.
Want een paard zonder zadelklachten presteert beter, ook als het 'gewoon' een buitenritje is.

Er is niets tegen een zadel met boom, mits hij goed past. En er is niets zo veranderlijk als een paardenrug, dus een eens goed passend zadel kan op een gegeven moment niet meer goed passen.
Aan de ruiter om hier attent op te zijn en te willen luisteren naar het paard en in de buidel tasten om er iets aan te doen.

De bedoeling van een boom is om het gewicht van de ruiter te verdelen over een groter oppervlak. Of dit nu het gewicht van de zit is of het staan in de beugels.
Zonder boom heb je dus een grotere drukbelasting, reden waarom boomloos niet wordt aangeraden bij zwaardere ruiters.
Verder moet de ruggegraat en de schoft/schouders altijd vrij van druk zijn, mét of zonder boom.
Reden waarom boomloos minder geschikt is voor oudere paarden (hoge schoft, doorgezakte rug). Al zijn een zadel met boom ook moeilijk goed pasbaar zijn.

Voordeel van boomloos: je voelt goed de bewegingen van je paard, maar daar moet je wel van houden.
Andersom voelt het paard ook jouw bewegingen en daar hoeft ie ook niet altijd blij mee te zijn.

Misverstand van boomloos: 'het past altijd'.
Niets is minder waar. Ook in een boomloos zadel zit aan de voorkant een 'opvulling' voor de stevigheid. Als dit er niet zou zitten dan zou het zadel helemaal niet op de schoft blijven hangen met opstijgen.
Deze opvulling heeft ook een starre vorm (hout bij Torsion), kunststof bij Barefoot) en moet dus wel goed passen rond de schouders/schoft. Hij kan door een handige doe-het-zelver wel aangepast worden (ruimer iig).

Er zijn veel verschillende merken boomloos, zowel engels als western. een zoektocht op google leert je een hoop als je zoekt op 'treeless'.
Bij een aantal goede merken (Torsion/Bob Marshall) kun je de plaats van de beugels laten aanpassen aan je wensen en kan de schoftuitsparing verbreed en/of verhoogd worden.
Voor mensen die interesse hebben in een andere variant: de Ortho-Flex.
Dit zadel is gebouwd op panelen die meebewegen met de schouders van het paard. Hierboven 'zweeft' de boom. Ook niet geschikt voor alle paarden, maar die van mij doen het er lekker op Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48601
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:22

Vippie"]
[quote="SmithsGirl schreef:
Vippie... heb je misschien nog een keer een foto van dat zadel? ik meen me een foto te herinneren... en dat was geen Torsion.. ik weet alleen niet meer of die nou van jou


In dit topic staan foto's van afgelopen maandag [ITP] Tjody goes ORANGE!!!!
[/quote]

Ik bedoelde foto's van het boomloze zadel... Knipoog Haha!

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:42

ik heb een boomloos zadel (Barefoot) voor mijn Noriker waar alle zadels die ik heb geprobeerd (van vz, stock, western tot dressuur) naar links schuiven en naar voren.

Mijn paard heeft amper schoft en is helemaal glad en rond.

Het boomloze zadel ligt, met een speciaal pad eronder wel goed.

Helaas vindt mijn lesgeefster het niets, zonder kniewrongen en boom kan je niet goed zitten in haar ogen en moet ik 1 x per week naar de les op een (geleende) Wintec dressuur dat ook redelijk ligt, maar waar ik het ongelooflijk van in mijn rug krijg.

Voorbeeldje: ik heb een jong paard dat net zadelmak is en met het Wintec zadel krijg ik altijd een serie bokken met aangalopperen, met het Barefoot zadel bokt ie nooit met aangalopperen.

Mijn paard is kampioen opzij wegspringen in galop en met het boomloze zadel voel ik dit net iets eerder aankomen en ben ik beter voorbereid, ik heb er nog niet onelegant naast gehangen, zoals bij de andere zadels......

In de loop van de komende 2 jaar gaat mijn paard nog erg veranderen van vorm: hij groeit nog en is nu in training en met het boomloze zadel hoef ik niet steeds een ander zadel aan te laten meten! Hij loopt er lekker mee en ik zit er prima op (in)!!!

Ik ben dus een tevreden gebruikster van een boomloos zadel! OK dan!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:52

Smurf, mag jij niet zelf uit maken dan met welk zadel je in de les rijd? Als jij zoveel voordelen ervan hebt waarom dan niet? Zoveel goeie punten die je opnoemt en je moet nóg met een zadel rijden waarvan je het in je rug krijgt?

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:56

nee helaas pindakaas, ik ben al blij dat ik een lesgeefster gevonden heb die me les wil geven.
Vorige week ben ik met boomloos zadel verschenen en ik kreeg zoveel commentaar, moest 4 x overzadelen en het is me wel duidelijk dat ik op een gewoon zadel moet verschijnen, anders geen les meer........en die lessen heb ik hard nodig!!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 07:34

SmithsGirl"]
[quote="Vippie"]
[quote="SmithsGirl schreef:
Vippie... heb je misschien nog een keer een foto van dat zadel? ik meen me een foto te herinneren... en dat was geen Torsion.. ik weet alleen niet meer of die nou van jou


In dit topic staan foto's van afgelopen maandag [ITP] Tjody goes ORANGE!!!!
[/quote]

Ik bedoelde foto's van het boomloze zadel... Knipoog Haha!
[/quote]

Nee dan heb je de verkeerde vor je, ik heb wel foto's van Tjo met een Torion maar die heb ik nooit op bokt gezet.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:02

pmarena"]
Hmmm....ik weet niet hoe jij dat ziet ,
maar zoals bvb. Vippie verteld en info geeft over haar schoentjes van Smit-Rijssen en haar Podium , zo geef ik info over mijn Old Macs en boomloze zadels.
[/quote]

Maar even 1 groot verschil, ik dicht mensen die voor ijzers kiezen geen woorden toe als star, vastklampen enz enz en ik ben geen tussenpersoon tussen dhr Smit en de geintereseerden zoals jij wel bent tussen Barefoot en de kopers. Ik verhuur geen testschoenen ben enkel een enthousiaste gebruiker.... En mn Podium heb ik pas 3 dagen dus daar heb ik nog weinig over verteld enkel wat foto's geplaatst en ook bij dit zadel ben ik geen tussenpersoon of verhuur ik geen testzadels.

[quote="Pmarena schreef:

Dit topic is de eerste keer dat ik het gevoel krijg alsof ik een mindere ruiter ben als ik niet met boomloos uit de voeten kan. Maargoed, dat was blijkbaar niet je bedoeling, dus ik houd erover op.


WAARDOOR krijg je in hemelsnaam dat gevoel ?
Ik heb dus echt totaal geen aanleiding gegeven daartoe


Door de woorden starre, kuipje en vastklampen, is dat nu nog niet duidelijk? Nu leg je pas uit dat je mensen bedoeld die op een barefoot ook een bokje uit kunnen zitten door het kuipje. Maar dat kwam in je eerst berichten niet zo over, sterker nog dat stond er helemaal niet en dus voelt iemand met gewoon zadel zich aangesproken waaronder Arwen en ik (en ik omdat ik vaker zulks te horen heb gekregen op een zeer minderwaardige toon, alle boomrijders over 1 kam scherend, denk dat je wel weet wie ik bedoel).
Misschien dat je het nu begrijpt?

Eneeehh btw met een goed passend zadel kun je ondanks de "starre" boom ook zeer goed de bewegingen van je paard voelen en volgen hoor, mits je een goede onafhankelijke zit hebt.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 12:58

Om kort te gaan, wil je de verschillen ondervinden tussen een zadel met of zonder boom, zul je ze allebei moeten testen. En dankzij Pmarena kun je zo'n boomloos zadel testen OK dan! .

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 14:22

opala schreef:
Om kort te gaan, wil je de verschillen ondervinden tussen een zadel met of zonder boom, zul je ze allebei moeten testen. En dankzij Pmarena kun je zo'n boomloos zadel testen OK dan! .


En vergeet Buitenzinnig niet, dan kun je ook nog eens 2 merken testen en kwaliteit vergelijken.... Haha!

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:30

vanmiddag weer "fijn"een uur les gehad op een dressuurzadel en de nodige bokken bij het aangalopperen gehad, zo erg zefs, dat ik er met zadel en al naast hing..... Verward , mijn arme rug.......daar ben ik niet op gebouwd.

Morgen weer lekker een anti-spierpijnritje met het boomloze zadel, met dat zadel op heeft ie nog nooit gebokt bij het aangalopperen!


(en mijn rug vindt het ook veel fijner, misschien is het iets voor oudere mensen...... )

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:17

*zucht* Vippie , ik dicht mensen die niet voor boomloos kiezen helemaal NIKS toe ,
die indruk hebben jullie alleen maar .... Ach gut

Als ik zeg dat ik liever op sportschoentjes loop dan op starre houten klompen ,
maar er ongetwijfeld mensen zijn die liever JUIST die (starre houten) klompen hebben ,
zeik ik dan iedereen die klompen heeft af Verward

Ik geef alleen maar aan wat mij er aan tegenstaat ,
zonder een oordeel te vellen over wie dan ook.....
Omdat mijn smaak een ander zijn smaak niet hoeft te zijn ,
voor mij echt geen kwestie van goed of fout hoor Lachen

Even een ander product , maar het geeft misschien iets duidelijker weer waarom precies dit hele drama zo onzinnig is

Maar ik begrijp waarom jullie het verkeerd begrepen ,
feit blijft alleen dat het absoluut onterecht is Lachen

Nouja , ik houd erover op , het spijt me als ik jullie in jullie ogen beledigd heb , ook al heb ik dat dus absoluut NIET gedaan *LOL*

Verder was het even een vergelijking dat ik gewoon een gebruiker van een product ben , daar enthousiast over ben , en mensen met interesse (bokkers) met vragen daarover bij me terecht kunnen. Zo zijn er meerdere bokkers die er om bekend staan dat ze een bepaald iets gebruiken en daar veel over kunnen vertellen , en ook best willen helpen met bestellen mocht dat niet zo makkelijk gaan Lachen Ook willen andere mensen gerust dat bijzondere wat zij gebruiken , aan iemand uitlenen zodat diegene het eens kan proberen.
Ik doe dat met mijn "oude'' zadel omdat er zoveel mensen graag eens willen proberen , en vraag er daarom ook een vergoeding voor.
En heb een website zodat iedereen daar veel info op kan lezen en ik dus niet elke keer PB's met dezelfde vragen hoef te beantwoorden Lachen

Zo , nu ben ik dit hele misverstand meer dan zat , ik vind Vippie altijd een aardige meid en wat ze na mijn vreselijke uitspraak Knipoog van mij vindt moet ze zelf maar weten Lachen

Gelukkig weten de meeste mensen en bokkers dat ik juist helemaal niet zo STAR denk Tong uitsteken

Ik weet trouwens eerlijk waar niet wie laatdunkend zou doen over mensen die boomloos niet zien zitten ? Dacht dat ik aardig op de hoogte was , maar blijkbaar is me toch iets ontgaan....

Leest allen het stukje van Sugarmiss , hoe zij over boomloze zadels denkt , dat geeft ook precies mijn mening en gevoel weer.
Met als enige verschil dat ik dan al een tijd Torsion / Barefoot rijdt ,
dus ervaar hoe het voor mij en mijn paardje echt is Lachen

Nou Miekie , sorry voor het zo off-topic gaan in je vraag ,
ik zal me niet meer verdedigen verder.
Je ziet in ieder geval zo dat er verschillende meningen zijn over boomloze zadels / boomloos rijden Clown

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:41

die woorden die pmarena gebruikt zegt misschien iets over hoe ze over 'gewone' zadels denkt en niet de mensen die het gebruiken? Mijn hemel wat zouden we ons dan allemaal aagevallen moeten voelen? Wie de schoen past trekke hem aan zou ik zeggen.

Ik heb voor mezelf geweldige ervaringen met de barefoot, kon bokken e.d. erg goed uitzitten. En idd zelfs beter dan hoog op mijn dressuurtje te zitten. Je voelt de paardenrug goed onder je kont bewegenen vice versa. Je paard kan dus beter op je zit reageren.

Helaas bleef het op mijn Gam wel naar voren schuiven en heb ik het uiteindelijk verkocht aan een meisje en d'r Andalusiër waar het geweldig op ligt.

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:14

Dat naar voren schuiven hoor ik vaker. Smurf heeft er nu iets opgevonden wat goed schijnt te werken (neopreen-achtige westernpad er onder Lachen )

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:29

Zo zag ik onlangs bij Barbara van Icy-spirit een speciale onderleg-pad , ook een neopreen-achtig spulletje dat nog ademend zou moeten zijn ook , onder de naam "anti-slip-pad" .

Dat klinkt wel goed in voor in gebruik met een te slap boomloos zadel..

Overigens vraag ik me af hoe je dat naar voren schuiven moet uitleggen Lachen

Je kunt zeggen dat het zadel schuift doordat de pasvorm helemaal sjips is op dat paard.

Maar als een boomloos zadel ala model Torsion/Barefoot naar voren schuift op een paard en een bvb. Engels zadel niet ,

is het dan niet gewoon zo dat dat Engelse zadel blijkbaar zo 'strak' op dat paard ligt dat het zich achter de schouders vastknelt en daardoor blijft liggen Verward

Een Barefoot schuift er dan WEL overheen omdat dat zo flexibel is dat het niet zich door die schouders of schoft op de plaats laat houden....

Dus zou het bvb. Engelse zadel dan een betere pasvorm hebben ,
of juist een slechtere , waardoor het beter op de plaats blijft ?

Dat vind ik wel een interessante vraag eigenlijk Lachen

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 07:30

Citaat:
is het dan niet gewoon zo dat dat Engelse zadel blijkbaar zo 'strak' op dat paard ligt dat het zich achter de schouders vastknelt en daardoor blijft liggen


klopt bij mijn gellende Wintec zadel inderdaad, het was gisteren ook duidelijk te zien op mijn paard aan de "zweetsporen" , overigens was het met mijn westernzadel nog erger, dat lag als een huis, maar zo strak op de schouders dat ik het er zelf benauwd van kreeg!!!

Omdat het goede pad nog onderweg is, heb ik als tussenoplossing een westernpad, build-up, neopreen gevuld met 1 1/2 cm gel onder het equitex pad en het boomlozezadel gelegd, nu schuift het inderdaad niet meer naar voren

Mijn paard loopt nog extreem op de voorhand (wordt aan gewerkt), dus alles heeft sowieso de neiging naar voren te schuiven. Het boomloze zadel is zo zacht en knelt absoluut niet, dat het IMO niet eens veel kwaad kan als het iets te ver naar voren zou liggen

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 07:53

Nouja , het zadel zelf zou niet zoveel kwaad kunnen ,
maar het probleem is het hem natuurlijk dat je dan als ruiter ook tever naar voren komt te zitten , en dat ook voelt.
Maar dat doorziet smurf uiteraard ook Lachen

Ga je dus krampachtig van zitten , en voor zowel ruiter als paard(je) niet erg comfortabel

Spreek uit ervaring , ik ben nu aan mijn vierde boomloze zadel bezig
(tja ook daarin kan je even moeten zoeken voordat je de fijnste hebt Haha! ) ,
en bij allemaal was het de eerste 2 weken ongeveer ZEER vervelend aan het schuiven...stap ging perfect , en dat doe ik gelukkig toch al het meest , maar dan HELEMAAL *LOL*

Draven dan voelde je hem al glibberen , en na een galopje zat hij echt tever op die schoft , geen heel erg drama ofzo , maar net tever zodat je de kriebels krijgt omdat je niet op het juiste , prettige punt zit Lachen .

Het is sowieso een wonder dat ik nog boomloos rijd , want ik had ook erg veel moeite om in het begin te wennen aan die eerste Torsion , ik miste dus echt die kniewrongen , kon mijn houding niet vinden
Legde dan maar weer 1 van mijn andere zadels erop , maar dat zat natuurlijk ook voor geen meter meer omdat je dan ineens weer op dat harde kuipje zit dat een gruwelijk eind bij je paard vandaan voelt...en het paardje werd er ook kriebelig van , die hittepit van mij Lachen

Ben blij dat ik doorgezet heb , want ineens merk je dat je zadel als een huis gaat liggen , en word je in ALLE gangen comfortabel

Dit is dus puur MIJN verhaal voordat ik weer iets verkeerds heb geschreven waar ik me niet bewust van ben Lachen

WendyBZJarig

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:38

Ik zit er zelf over te denken om in de toekomst een boomloos zadel aan te schaffen. Vooral omdat Ofir niet zo van zadels in het algemeen houdt. De eerste paar keren dat ik erop zat was zonder zadel, de eerste keer met zadel ben ik er vanaf gedonderd Schijnheilig En altijd heb ik het gevoel dat het zadel te ver naar achteren ligt, of scheeft ligt... Kan aan mij liggen Verward
Wat ik me idd ook afvraag hoe kom ik er dan op? Bij een gewoon engels zadel ben ik al niet geweldig met opstappen (zadel zakt mijn kant op) en Ofir is ook niet bepaald klein Schijnheilig Ik vraag me serieus af hoe ik dan op een boomloos zadel kan komen zonder dat ie meteen verschuift. Die IJslandse manier van opstappen zal ik dit weekend eens proberen, maar of dat werkt op een paard maatje giga Verward

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:44

ik stap altijd (ook met Engels zadel) op via een stoel of opstapje (hekje, bankje.....) dan hangt niet het hele gewicht aan 1 kant van het paard, lijkt me beter. Dit doe ik al jaren, maar nu ben ik op een leeftijd dat ik er vanaf de grond niet meer soepel op kom........

Overigens stap ik meestal rechts op, omdat de zadels op mijn paard naar links wegzakken. Afstappen lukt weer niet rechts, dat snappen mijn benen niet Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:48

In princiepe kun je met een boomloos zadel gewoon opstijgen als normaal, gewoon kwestie van goed aansingelen.
Je moet je niet aan het zadel op moeten hijsen natuurlijk, dan bijft geen enkel zadel goed liggen. dus evt een krukje proberen?

DubbelFun

Berichten: 88835
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:58

Vippie schreef:
Je moet je niet aan het zadel op moeten hijsen natuurlijk, dan bijft geen enkel zadel goed liggen. dus evt een krukje proberen?

En vooral het paard vindt dit niet prettig. Een opstapje is dan een hele goede oplossing, vervelend wordt het als je met een buitenrit eraf moet en er is geen boomstronk in de buurt Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:06

Sugarmiss"]
[quote="Vippie schreef:
Je moet je niet aan het zadel op moeten hijsen natuurlijk, dan bijft geen enkel zadel goed liggen. dus evt een krukje proberen?

En vooral het paard vindt dit niet prettig. Een opstapje is dan een hele goede oplossing, vervelend wordt het als je met een buitenrit eraf moet en er is geen boomstronk in de buurt Lachen
[/quote]

Heeeem ja Sm daar zeg je zo wat, hiihihi Tsja dan zit er niks anders op dan lekker lenig worden, hihiii of wandelen tot de volgende boomstronk..

pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 18:21

...of zorgen dat je er niet af hoeft , laat het paard de gymnastiek maar doen met hekjes openen enzo Haha!

Dat is trouwens langs een dijk wel makkelijk als je er om 1 of andere reden echt even af moet , en zonder zadel een rondje aan het hobbelen was Lachen Laat je het paardje gewoon de weg beneden langs nemen , en gaat zelf een stukje omhoog met de dijk mee --> opstapje ! Haha!