Waar leg je de grens met opereren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:37

Jeetje opereren.... Ik ben er geen voorstander van. Niet vanwege de koste maar meer vanwege de ellende ervan... Een operatie aan benen zou ik misschien nog laten doen als er een reële kans zou zijn op herstel en koliek operatie zou ik nooit laten doen...

Maar je moet doen wat jij denkt dat goed is voor je paard en iedereen heeft zich daar dan bij neer te leggen...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:47

Ik heb laatst met mijn man deze vraag voorgelegt.
Tot hoever gaan wij? Wat is de grens?

We hebben besloten dat dit alleen op het moment zelf te beslissen is.

Hoe sta je ervoor met je financiele middelen? Hoe is het paard eraan toe? Wat is de kans van slagen? Hoelang is de revalidatie? enz, enz..

Misschien raar dat ik geld op de eerste plaats zet, maar dat is wel het gene wat ons eigenlijk tegen zou kunnen houden. Alhoewel ik zeker weet dat we alles zouden doen wat mogelijk is. Maar ik ga mezelf niet aan de grond zetten om mijn paard met 10% kans van slagen te laten opereren...
Kijk-operatie vind ik wel de moeite waard, dan weet je iig wat het wel of niet is en of er iets aangedaan kan worden. Als je dat niet zou doen, zul je je zelf altijd afvragen... was het nog te verhelpen?

Ik vind het heel moeilijk.... Sterkte....

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:55

Ik moet je idd ook gelijk geven over het geld Tigger. Ik heb gelukkig een hele fijne DA die ook rekening houd met de portomonee van de klanten en die zeggen ook dat een operatie heel veel kost en ze leggen dan de keuze echt bij jou of je het wilt... Maar die keuze is nog steeds heel erg moeilijk

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 09:55

Of ik ooit besluit om te opereren indien nodig..
dat hangt idd sterk af van welk paard en wat de kansen zijn.
Nee, als mijn lievelingspaard slechts 10 % kans krijgt, en 100 % kans op een lange lastige revalidatie, met pijn en gezeul, en ook ik dagelijks vele uren in de weer met de bijkomende verzorging.
Nee, dan werd er waarschijnlijk niet geopereerd.
Dat ligt niet aan geld, dat ligt niet aan tijd. Maar alles bij elkaar opgeteld, moet het wel reeel blijven.

en over dat een paard altijd voor je klaar staat en wij dan ook maar eens voor hem er moeten zijn; Dat paard staat er omdat het door jou gevangen wordt gehouden. Daarom ben je verplicht om er goed voor te zorgen. Maar er is helemaal niets tegen een rationel afscheid als de toekomst erg dieronvriendelijk zal worden. Ook dat is 'klaar staan voor je paard'. En die keuze is vaak moeilijker dan de kiezen voor een operatie.

Voor Fitz; sterkte. Ik hoop dat het jullie reuze mee gaat vallen!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:10

Voor de mensen die zo heftig reageren, laat dierenliefde NIET omslaan in dierenleed...
Vaak handelen mensen omdat ze zelf geen afscheid kunnen nemen, zo'n dier moet koste wat kost blijven, doe je daar een paard/hond oid een plezier mee? Tuurlijk moet je alles proberen, maar soms houdt het gewoon op.
Dus blijf ten alle tijden realistisch t.o.v. je paard en jezelf.
Er kan geschreeuwd worden dat er naar geld gekeken wordt, als zo'n operatie zo veel kost, kan ik dat eenvoudig niet betalen, het gaat niet om het niet willen!!!
Ik zal altijd alles in het werk stellen om mijn dieren te helpen,
Ik ga vaak wel heel ver hoor, ik loop bij een chiropracter met de hond, die krijgt accupunctuur, een vermogen aan druppels behandelingen enz.
Maar een kreupele hond vind ik net weer iets anders dan een paard op 3 benen.

Dus schreeuw niet zomaar dat mensen alleen maar naar geld kijken, dat is zeer zeker niet het geval, soms kan het gewoon niet anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:16

Het ligt natuurlijk ook aan wat voor opperatie.
Een zware met 10%, nee dan niet.
Een lichte operatie, dan misschien wel.

Bij meer % kans van slagen zou ik een zware operatie wel gaan overwegen.
Hoop alleen niet voor de keuze te komen staan.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:22

De grens is voor mij wanneer men zegt dat er absoluut geen kans meer op overleven is. Of dat het dier gaat lijden.

Hebben doe ik het niet maar toch maak ik de keuze dat hij of zij geopereerd wordt. Ook als het dier niet meer te berijden is. De enige keer wanneer ik zal zeggen dat ik niet meer opereer is wanneer er dus absoluut een kans van 0 is. Gaat het dier een lijdensweg tegemoet of gaat hij toch dood dan doe ik hem dat niet aan.

Je lacht je nu wellicht door maar ooit heb ik een prachtige perzisch odd eyed kater laten opereren voor blaasgruis. Ik geloof dat ik de eerste was in Utrecht (want ik ben naar Utrecht gegaan) die zoiets over had voor de kat. Het gebeurde toen hij 4 was en is uiteindelijk 11 jaar geworden. Dagelijks bezochten we hem en de operatie koste 1.500 gulden. Voor eenkat??? Ja, voor een kat. Ons bobo'tje is er toch 11 mee geworden en uiteindelijk een rustige en vredige dood gestorven. Nu ligt hij in mijn achtertuin Huilen . Ik mis die gek met zijn blauwe en gele oog wel Verdrietig . Maar hij is wel gelukkig geweest. Ok, dekken kon hij niet meer (want hij was nu een je-weet-wel-kater, en dus had ik volgens velen niets meer aan hem. Nou ik had genoeg aan hem. Liefde en gezelligheid, troost en het delen van vreugde. HIj sliep bij me onder de deken naast mijn hoofd.

Sterkte want dit moet niet makkeijk voor je zijn.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:24

Idd, Kawa.
De zwaarte van operatie en herstel in verhouding met persentage van slagen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:26

Mijn 17 jarige ruin ging ondanks een zenuwsnede toch weer kreupelen. De zenuw was aaneen gegroeid. Om het paard dus weer rad te krijgen was een hogere zenuwsnede nodig....... we hebben hem af laten maken. Wij vonden de stress, pijn, revalidatie niet opwegen tegen het beetje leven wat hij nog tegoed zou hebben.......... Ik vind het nog steeds een goede keuze. Ik heb er desalniettemin nog steeds heel veel verdriet van en ik mis hem nog steeds elke dag weer.

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:29

Ik kan me heel goed indenken dat voor sommige mensen de kosten voor een operatie zeker meespelen. Er zijn heel veel mensen die erg hard hebben moeten sparen om een paard te kunnen aanschaffen. Natuurlijk moet je altijd rekening houden met onvoorziene kosten, maar wanneer het om een hele dure operatie gaat heeft helaas niet iedereen een spaarpot achter de hand waar duizend(en) euro's in zitten. In zo'n geval kan ik me dan ook voorstellen dat met een slagingspercentage van maar 10% de keus wordt gemaakt om niet te opereren.

Dees

Berichten: 18966
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:47

zalina schreef:
Ik kan me heel goed indenken dat voor sommige mensen de kosten voor een operatie zeker meespelen. Er zijn heel veel mensen die erg hard hebben moeten sparen om een paard te kunnen aanschaffen. .....


Nee, dat vind ik niet correct.
Als je een paard moet onderhouden van het laatste stukje rek op je financiele middelen, MAG je IMO de verantwoordelijkheid van een paard niet op je nemen. Het dier is nl wel afhankelijk van jou betalingsmogelijkheden.

Dat niet iedereen geen 2.000 euro of meer klaar heeft liggen voor een operatie, dat vind ik wel begrijpelijk. Maar wees dan een goede baas, en sluit een hele gedegen ziektekosten verzekering af op het dier.
Een goede baas kan zich die 500 euro premie op jaarbasis WEL veroorloven, en dus is gebrek aan geld alleen nooit een legitieme reden om een paard in te laten slapen. In dat geval heb je als baas echt gefaald, in mij ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:53

Helemaal mee eens Dees.
Als je dat niet kunt betalen moet je je paard verzekeren.
Kun je dat ook niet betalen, moet je geen paard kopen.

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 10:53

Ook ziektekosten verzekeraars zijn niet altijd zo coulant om uit te betalen met dit slagingspercentage....lees de kleine lettertjes in de polis maar eens goed na. Natuurlijk moet je altijd geld achter de hand hebben , dat schrijf ik ook, maar er is een grens en die is nu eenmaal voor iedereen anders.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:00

Als ik nu naar mijn eigen paarden kijk, Honey is geen duur sportpaard, maar ze is alles voor me. Op het moment dat zij een operatie zou moeten ondergaan waarna het 100% goed kan komen (met revalidatie) zou ik daarvoor gaan. Echter, met Jamaica, als de revalidatie zou inhouden dat ze een half jaar verplichte boxrust moet (en dan bedoel ik echte boxrust) nee, dat trekt ze niet, dan vliegt ze tegen het plafond aan. Honey niet.
Is dus zeer afhankelijk per paard

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:01

runningkawa schreef:
Helemaal mee eens Dees.
Als je dat niet kunt betalen moet je je paard verzekeren.
Kun je dat ook niet betalen, moet je geen paard kopen.


Ook mee eens, Dees.
Wij hebben dan ook eerst bedacht wat we willen. Verzekeren óf zorgen we ervoor dat wanneer het erop aankomt wij de mogelijkheid hebben om ja te zeggen tegen een eventueel dure operatie. Dat laatste is dus het geval.
Dat wil niet zeggen dat ik altijd ja zeg, dat kun je volgens mij alleen per situatie besluiten.

Nogmaals ik ga mezelf niet aan de grond zetten voor iets wat niet reëel is. Maar ik denk dat het merendeel er zo over denkt.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:02

Bij een heleboel mensen vind ik het geen dierenliefde meer maar meer een geen afscheid kunnen nemen of iets als: kijk eens wat ik allemaal voor mijn dier over heb.

Verder vind ik het helemaal aan de situatie liggen. Als het een grote operatie is waarbij het dier lang moet revalideren (en dus ook moet lijden, want dat vind ik revalideren voor een dier) en het dier nooit meer zo kan worden als hij voorheen geweest is zou ik er niet aan beginnen.
Bij een 10% slagingskans dus ook niet. Je hebt dan 90% kans dat je paard niet beter wordt en je hem dus onnodig laat lijden.

Ik probeer altijd te denken of het in het belang van het dier is. Is de operatie in het belang van het dier of is het eigenbelang?
Een leven verlengen met hooguit een jaar waar in dat jaar ook nog een vervelende operatie en vervelende behandelingen zou voor mij geen optie zijn. Dat is niet in belang van het dier.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:03

Tigger schreef:
Nogmaals ik ga mezelf niet aan de grond zetten voor iets wat niet reëel is. Maar ik denk dat het merendeel er zo over denkt.


Lees het bericht van Zalina eens. De meeste verzekeraars zijn niet bereid om te betalen als het slaginspercentage zo klein is.
Dus dan moet je het alsnog zelf kunnen betalen.
Veel mensen kunnen dat dus niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:04

Op die manier bedoel ik het ook Tigger.
Het moet kunnen om je paard te laten opereren en niet dat je het door geldgebrek af moet blazen.
Maar heef je paard bijna geen kans, of zal hij er heel veel psygische schade van ondervinden, kun je het geld van de hele wereld hebben, maar dan is het niet meer eerlijk tegenover het paard.

Dus per paard en blessure verschillend.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:08

ThePast03"]
[quote="Tigger schreef:
Nogmaals ik ga mezelf niet aan de grond zetten voor iets wat niet reëel is. Maar ik denk dat het merendeel er zo over denkt.


Lees het bericht van Zalina eens. De meeste verzekeraars zijn niet bereid om te betalen als het slaginspercentage zo klein is.
Dus dan moet je het alsnog zelf kunnen betalen.
Veel mensen kunnen dat dus niet!
[/quote]

Waarom denk je dat ik niet verzekerd ben Cool
Ik doe elke maand de premie van de verzekering naar mijn eigen verzekeringsmaatschappij (lees: Mijn eigen rekening).

zalina

Berichten: 205
Geregistreerd: 23-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:12

Inderdaad ThePast03....bij een slagingspercentage van 10% blijft nog altijd een niet slagen van 90% over. En in de meeste gevallen is het inderdaad eigen belang en niet het belang van het dier.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:19

Ik denk dat het van een heleboel dingen afhangt, zoals: de leeftijd, blessure, slagingspercentage en of het paard nog in staat is om dingen te doen waarvoor je hem ooit gekocht hebt.
Ik denk dat je pas echt weet hoe je reageert als de situatie zich werkelijk voordoet en dan heb je volgens mij nog twijfels of je wel voor de goede optie hebt gekozen Verward

Maar ik zou denk niet laten operen als de kans klein is dat het paard beter wordt of jaren lang aan de medicijnen moet terwijl het beessie harstikke veel pijn heeft.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:39

Citaat:
Iedereen moet het zelf weten, wat ze doen. Ik bemoei me er niet meer mee. Als jullie geld belangrijker vinden dan een paard, dan doe wat je niet laten kan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Dan geef jij fitz toch even 5000 euro is ze gelijk van d'r zorgen af en kan ze d'r lieveling laten helpen.

Verder ga ik met iedereen mee.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:09

Als er een kans van slagen is komt dat geld er ook wel.
Desnoods met een lening...

Maar met 10 % overlevings of beterschapskans is het niet echt het geld wat me bezig houdt.
Het kan goed of fout gaan, maar met zo'n percentage heb je dus veel meer kans dat het slecht gaat.
Kan je dan wel door blijven gaan *zelfs als je geld zat hebt*, als het na die ene operatie nog niet beter is komt er dan weer een volgende.

Ik kan Tanneke begrijpen als ze ALLES voor haar paarden wilt doen.
Maar in sommige gevallen zal alles toch een beetje teveel zijn.
Al die stress van opereren, herstellen, controles, medicijnen.

Wellicht zou ik het de eerste keer proberen, mits mijn gevoel er mee instemt, maar een tweede keer niet, en heel misschien zelfs geen eerste keer...ligt er oko een beetje aan wat de dierenarts in het vooruizicht stelt.
Wordt het 1 grote lijdensweg voor het dier zou het naar mijn idee toch beter zijn om hem/haar te laten gaan.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:01

Ik kan er helaas over mee praten. Nu al voor de 2e keer in een jaar tijd.
Het belang van het paard staat voor mij voorop. Ik heb geen verzekering maar de paarden hebben wel een redelijke 'spaarpot'.
Alleen.......het is soms toch wel heel erg moeilijk om te bepalen of het in het belang van het paard is of dat je het zelf niet meer trekt.

Mijn merrie was afgelopen winter zo slecht dat ik besloten had haar dan maar in te laten slapen. Niemand wist wat ze had (en nog steeds niet) en ze liep zo dramatisch slecht dat ik het niet eerlijk vond haar op een of ander weilandje te zetten. Ik had niet het gevoel dat het nog goed zou komen. Tijdens een kijkoperatie, die dus niks opleverde, hebben ze wel iets gedaan onder het mom van baat het niet dan schaadt het ook niet. De veearts vond dat ik haar nog een kans moest geven. Dat heb ik gedaan en nu is ze toch weer voor 95% rad. En vrolijk!

Nou heb ik ook nog een 8 jarige ruin. Ook al een jaar slecht. Dit paard heb ik samen met een vriendin. Eigenlijk al besloten om in te laten slapen maar toch heb ik er geen goed gevoel over en heb nu toch een afspraak met een andere (3e!) veearts gemaakt. En of dit nou in het belang van het paard is???? Ik weet het echt niet, ik weet wel dat hij pijn heeft. Toch zegt mijn gevoel dat ik hem nog een kans moet geven.

Ik moet er wel bij zeggen dat als die veearts niet met iets concreets komt - en die kans is behoorlijk groot - dat we hem dan wel in laten slapen. Ik vind het niet eerlijk om nog maanden door te tobben, hij loopt nu buiten maar heeft in totaal 6 of 7 maanden in zijn box doorgebracht waar hij op het laatst helemaal wegkwijnde en dat ga ik hem zeker niet opnieuw aandoen!!!

Maar het blijft moeilijk en natuurlijk pieker ook ik me momenteel suf over hoe ver ik moet gaan en wat nog eerlijk is tegenover mijn paard.

Ik hoop dat het bij jou niet zo ver hoeft te komen en wens je veel sterkte.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:31

Ligt aan verschillende factoren. Flair zou ik bijv. nooit maar dan ook nooit meer langer dan 3 maanden op rust kunnen zetten. 1 keer 8 maanden gedaan en dus echt NOOIT meer, beest stond zichzelf op te vreten, vacht werd dof, ogen stonden dof en niet door de pijn, maar gewoon omdat ze daar maar stond en geen paard kon zijn. Dat zal ik haar (en mezelf) niet meer aandoen.

Bij een operatie met 10% kans geloof ik niet dat de revalidatie korter dan 3 maanden zou zijn, dat moet wel zo ernstig zijn. Als ze na die operatie een jaar het land op zou kunnen om te revalideren zou het weer een ander verhaal zijn dan stalrust. Moeilijke keus...

Wat ik dus het belangrijkste vind is dat het paard ten alle tijden paard kan zijn en niet maar staat te rotten op stal omdat ik geen einde aan de lijdensweg wil maken.