De nieuwe VERPLICHTE (???) veiligheidscap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:39

Horka Airstream is dat, heb ik ook, ben er erg tevreden over. Lachen

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:11

Ik heb een gewone Horka, zo een groot zwaar ding :p maar ik wil wel zo een fietshelmding want ik krijg altijd hoofdpijn van deze...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:27

samantha,in het toppic van marloes-joy bij in the picture,bijna onderaan op de eerste bladzijde,waar marloes er zelf opzit,daar heeft zij ook de cap van horka geloof ik op,die karin en ik ook hebben.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:27

beautyfull_mickey schreef:
ik heb de goed gekeurde veiligheidscap van horka,lijkt op die van die foto hierboven,maar dan net iets anders.
ik vind het een heerlijke cap Lachen
op wedstrijden bij ons zie je haast niemand meer met die oude engelse moddelen dus rijden,maar bijna alles heeft veiligheidscappen op.
trouwens judith,wij moeten op ponykamp volgende week ook een goed gekeurde cap mee he,dat staat op de site bij het lijstje wat mee moet.


Ja!!
Mijn ouders vroegen mij dus namelijk, moeten we een nieuwe cap kopen, is deze nog veilig/goed genoeg. Voor mijn koppie en de verzekering.
Maar moet je dan ook zo'n nieuwe dus, waar we het nu over hhebben? Of gewoon zo'n En 13.....blabla? Daraom stelde ik deze vraag ook Knipoog Lachen

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 23:54

Maar ik moetdus eencap met een CE EN 1384-norm hebben om verzekerd te zijn? Zo'n cap is dus verplicht?
Graag helder antwoord Lachen Haha!

Samantha_

Berichten: 10849
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:01

beautyfull_mickey schreef:
samantha,in het toppic van marloes-joy bij in the picture,bijna onderaan op de eerste bladzijde,waar marloes er zelf opzit,daar heeft zij ook de cap van horka geloof ik op,die karin en ik ook hebben.


Ok ik heb t gezien, bedankt. Lachen Die cap lijk wel erg op de casco! Wat is het verschil dan?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:17

Ik dacht altijd dat als er iets gebeurt en jij had je cap niet op dat je niet verzekerd was.
Ik heb mijn ruiterbewijs op de manege liggen maar kan iemand mij vertellen wat de 10 regels zijn die achter op je ruiter bewijs geschreven staan?
Volgens mij staat daar dat een cap verplicht is.

In ieder geval..........die cap waar jullie het over hebben die is toch al weer 2 jaar oud?
Ik heb hem toen gekocht.
Die van mij is alleen niet zo ligt.
Ik ben dus ook echt niet van plan om elk jaar een nieuwe te kopen.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 10:06

Deze cap met CE EN 1384-norm, is al een 2/3 jaar verplicht.
Nu schijnt dat er een nieuwe VERPLICHT is.
Daar wil ik meer over weten.
Of die dus ook echt verplicht is, hoe die bevalt, verzekerd de verzekering je daarmee?

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:13

Ik heb vorige week een andere cap gekocht. Had altijd zo'n luchtdichte championnen-cap en die was zo ongeloofelijk warm, dat ik een Casco heb gekocht met van die luchtgaatjes.
We werden geadviseerd en hebben niks gehoord over een andere cap die verplicht zou worden en hebben gewoon een goede Casco gekocht.
Dus echt verplicht....

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:15

mijndario schreef:
Deze cap met CE EN 1384-norm, is al een 2/3 jaar verplicht.
Nu schijnt dat er een nieuwe VERPLICHT is.
Daar wil ik meer over weten.
Of die dus ook echt verplicht is, hoe die bevalt, verzekerd de verzekering je daarmee?


Ik heb nog steeds geen flauw idee wat je hiermee bedoelt en waar je dat vandaan hebt. Het enige wat ik weet is dat een bepaalde CE-norm verplicht is. Men kan toch moeilijk heel paardrijdend Nederland verplichten om hetzelfde model en merk cap te gaan dragen? Zoveel mensen, zoveel pasvormen. Bromfiets- en motorhelmen zijn er ook in verschillende merken en vormen, maar ze moeten ook allemaal aan dezelfde CE-norm voldoen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:21

Op straat is een cap geloof ik al heel lang verplicht, je kan er zelfs een boete voor krijgen als je zonder cap op straat rijdt. Ik kom overigens zo vaak politie tegen en heb nooit een cap op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:25

dat is niet waar flair
Is nergens verplicht op straat.
net zomin als een fietshelm.

Het enige waar een cap verplicht is is op wedstrijd.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:29

Maneges en rijverenigingen kunnen hun klanten en leden (soms iedereen, soms tot 16 of 18 jaar) ook verplichten om een cap te dragen. Het geeft zo'n rotzooi als je als manegehouder of instructeur iedere week de ambulance moet laten komen voor een gewonde ruiter, voorkomen is altijd nog beter dan genezen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 10:30

Hahha
idd, daar is het ook nog vaak verplicht, ff vergeten, kom ik nooit meer Lachen

MissM

Berichten: 508
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Aan de Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:04

Karin schreef:
Maneges en rijverenigingen kunnen hun klanten en leden (soms iedereen, soms tot 16 of 18 jaar) ook verplichten om een cap te dragen. Het geeft zo'n rotzooi als je als manegehouder of instructeur iedere week de ambulance moet laten komen voor een gewonde ruiter, voorkomen is altijd nog beter dan genezen. Knipoog


Klopt, en als een manege of rijvereniging het veiligheidscertificaat heeft of wil krijgen is het voor iedereen verplicht, ook voor de instructie! Bij ons op de manege rijden we sinds 2 jaar allemaal met cap. Het heeft even moeite gekost om iedereen te overtuigen omdat veel mensen het "geen gezicht" vonden, maar inmiddels weet iedereen gewoon niet beter.

Stefanie

Berichten: 781
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:56

de pikeur cap is dus ook goed.......?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:32

samantha23"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
samantha,in het toppic van marloes-joy bij in the picture,bijna onderaan op de eerste bladzijde,waar marloes er zelf opzit,daar heeft zij ook de cap van horka geloof ik op,die karin en ik ook hebben.


Ok ik heb t gezien, bedankt. Lachen Die cap lijk wel erg op de casco! Wat is het verschil dan?
[/quote]dat weet ik eigenlijk idd ook niet,deze cap wat ik dus heb is wel iets kleiner dan casco,en vind ik iets fijner om op te hebben Lachen

karin de cappen die wij hebben,horka airstream die zijn ook goedgekeurde cappen he?

dus judith je kunt het beste de horka of casco goedgekeurde cap kopen.
ik ueb de de horka airstream,een hele fijne cap,casco is ook wel fijn.

Samantha_

Berichten: 10849
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:08

Ik zag op de site van divoza dat ze 2 casco's hebben, eentje is 60 euro en geen CE merk, de andere is 85 euro en wel een CE merk. De horka staat er niet bij. Maar als jij zegt dat deze 50 euro kost, en een CE merk heeft, kan ik deze beter kopen!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:17

en hij zit nog eens fijner vind ik,en is ook wel wat groot ja,zijn alle veiligheidscappen,maar niet zo erg als de casco,hij is net wat kleiner.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:23

Ik heb geen idee of het echt verplicht word, maar volgens mij heb ik die ook. Lijkt me echt niet leuk als het nou ineens een andere word. Kennen heel wat mensen ineens weer een andere cap gaan kopen. En ze zijn nog aardig prijzig ook.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:52

Ik heb die cap ook van de foto op de eerste pagina. Hij zit heerlijk, je hoofd kan nu tenminste afkoelen tijdens het rijden. Bij mij is hij door een val kapot gegaan. Ook bij mij schoot 1 van die draadjes los bij de draaidisk. Je kan bij de ruitershop gewoon een nieuwe gaan halen. Ik heb er toen niets voor hoeven betalen omdat ze die gewoon binnen kregen van de leverancier. Wel heb ik die uitvoering met leer aan de binnenkant, draagt iets prettiger tijdens lange ritten. Zou het niet erg vinden als de cap verplicht wordt, nu rijd ik ook met cap en wordt nogsteeds vaak raar aangekeken en verweten dat ik mijn paard niet vertrouw??? Verward
liever met cap dan een gat in mijn hoofd

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:11

Ik heb ook de casco-"helm".. achter op je hoofd zit zo'n draai ding met een + en een - erop om hem strakker of losser te verstellen,hij bevalt mij zeer goed,ook zitten er van die ventilatie stukken in...hij voldoet aan de CE EN 1384-norm.....en ik denk juist dat mensen je nakijken als je op buitenrit geen cap draagt ghisje,zullen wel denken: onverantwoord.
ik zou het in elk geval niet erg vinden als de veiligheidscap verplicht wordt,rij zowiezo altijd met...

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 16:17

Karin"]
[quote="mijndario schreef:
Deze cap met CE EN 1384-norm, is al een 2/3 jaar verplicht.
Nu schijnt dat er een nieuwe VERPLICHT is.
Daar wil ik meer over weten.
Of die dus ook echt verplicht is, hoe die bevalt, verzekerd de verzekering je daarmee?


Ik heb nog steeds geen flauw idee wat je hiermee bedoelt en waar je dat vandaan hebt. Het enige wat ik weet is dat een bepaalde CE-norm verplicht is. Men kan toch moeilijk heel paardrijdend Nederland verplichten om hetzelfde model en merk cap te gaan dragen? Zoveel mensen, zoveel pasvormen. Bromfiets- en motorhelmen zijn er ook in verschillende merken en vormen, maar ze moeten ook allemaal aan dezelfde CE-norm voldoen.
[/quote]

Hoi, een tijdje terug, 2/3 jaar werd een cap verplicht die goedgekeurd was volgens de EN norm. Nu bleek (dat stond in de hoefslag) dat er weer een nieuwe cap verplicht is. Of dat een andere norm is, en dus ook een nieuwe verplichte cap weet ik niet. Maar er stond dus in de hoefslag: een cap met deze voorwaarden is vanaf 1 april verplicht. Nu dacht ik, mischien heeft iemand hier duidelijk over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:24

verplicht waar?
Buiten, op wedstrijd of bepaalde maneges?
Dat zal er vast wel bijgestaan hebben

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 10:17

runningkawa (ik heb altijd moeite met die naam Haha!)
op sommige manege's is het idd al verplicht (hier in limburg dan) om met een goedgekeurde veiligheidscap te rijden.
op wedstrijd hier nog niet,want er rijden nog genoeg met gewoone cappen.
en buiten?dat weet ik eigenlijk niet?

maar ik moest een nieuwe cap,en omdat er nog steeds niet zeker was hier of de veiligheidscap verplicht werd hebben we toch maar een gepakt.
sowieso ook omdat ik volgende week op ponykamp ga,en je daar een goedgekeurde cap nodig hebt,en ik alleen op wedstrijd met cap rij,dus heb ik maar meteen eentje gepakt,zou die straks dus ook verplicht worden heb ik hem tenminste.