een kuiltje in de hals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 17:58

ZOu een van jullie misschien een foto willen mailen want ik weet niet precies wat jullie bedoelen Haha!

Marc2
Berichten: 1163
Geregistreerd: 11-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 17:59

Dat wordt hier touch by Boedha genoemd...

Alja

Berichten: 25677
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 18:12

hier zijn geloof ik al meer topics van geweest..
maar volgens mijn dierenarts was het van een prikje die in de spier was gespoten

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 18:38

Een kuiltje in de hals is veroorzaakt door een oude blessure. Bijvoorbeeld een beet of een trap van een ander paard. Er komt littekenweefsel op de plaats van spierweefsel, en dat is weefsel van een geheel andere structuur.
Vooral als daarna de spieren gaan groeien door training, gaat het opvallen, want dat stukje littekenweefsel groeit niet mee, en blijft een kuiltje.
Niet zo ernstig hoor, alleen maar een schoonheidsfoutje.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 18:41

carola schreef:
Een kuiltje in de hals is veroorzaakt door een oude blessure. Bijvoorbeeld een beet of een trap van een ander paard. Er komt littekenweefsel op de plaats van spierweefsel, en dat is weefsel van een geheel andere structuur.


Het lijkt me stug dat alle paarden op die plek van de hals (ongeveer halverwege) een blessure hebben gehad. Erg toevallig iig.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:03

Het komt voor bij paarden die wat hoger in het bloed staan, en heeft helemaal niks met blessures e.d. te maken. Hoe meer volbloed er in het bloed zit, hoe meer kans je op een deukje hebt. Hoe het er precies in is gekomen is naar mijn weten niet bekend, maar het is meestal bij de geboorte al aanwezig.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:33

Koortje schreef:
Het komt voor bij paarden die wat hoger in het bloed staan, en heeft helemaal niks met blessures e.d. te maken. Hoe meer volbloed er in het bloed zit, hoe meer kans je op een deukje hebt. Hoe het er precies in is gekomen is naar mijn weten niet bekend, maar het is meestal bij de geboorte al aanwezig.


Maar die van mij heeft het ook en das tog echt een boere haflinger Tong uitsteken
maar ik vroeg me ook wel is af wat het is...
ik heb ook wel is gehoord dat het met de chip te maken heeft....

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:55

Tessebes"]
[quote="carola schreef:
Een kuiltje in de hals is veroorzaakt door een oude blessure. Bijvoorbeeld een beet of een trap van een ander paard. Er komt littekenweefsel op de plaats van spierweefsel, en dat is weefsel van een geheel andere structuur.


Het lijkt me stug dat alle paarden op die plek van de hals (ongeveer halverwege) een blessure hebben gehad. Erg toevallig iig.
[/quote]

Er zijn toch ook paarden met een kuiltje op hun bil oid?

ik denk hetzelfde als Carola.

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:25

mijn pony heb dat ook in zijn hals,ze zeggen dat paarden met deuken geluk brengen Schijnheilig

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 14:37

ik hoop het

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:20

Lindy"]
[quote="Tessebes"][quote="carola schreef:
Een kuiltje in de hals is veroorzaakt door een oude blessure. Bijvoorbeeld een beet of een trap van een ander paard. Er komt littekenweefsel op de plaats van spierweefsel, en dat is weefsel van een geheel andere structuur.


Het lijkt me stug dat alle paarden op die plek van de hals (ongeveer halverwege) een blessure hebben gehad. Erg toevallig iig.
[/quote]

Er zijn toch ook paarden met een kuiltje op hun bil oid?
[/quote]

Het gaat toch over paarden met een kuiltje in de hals, ongeveer halverwege. Ik geloof niet dat al die paarden toevallig allemaal op die plek een trap of andere blessure hebben gehad. Ik geloof wel dat er op die plaats minder spierweefsel is, maar ik geloof niet dat dat door een blessure wordt vooroorzaakt.

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:25

Ik ken het verhaal van Allah en Abraham ook, maar dan met een kruintje halverwege de hals.. zal even kijken of ik een foto kan vinden..

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:13

Tessebes"]
[quote="carola schreef:
Een kuiltje in de hals is veroorzaakt door een oude blessure. Bijvoorbeeld een beet of een trap van een ander paard. Er komt littekenweefsel op de plaats van spierweefsel, en dat is weefsel van een geheel andere structuur.


Het lijkt me stug dat alle paarden op die plek van de hals (ongeveer halverwege) een blessure hebben gehad. Erg toevallig iig.
[/quote]


Goed, dan geloof je dat toch niet? De hals is een enorm 'populaire' plek om getrapt te worden. Kijk maar naar spelende jonge paarden, of naar paarden die de rangorde bepalen. Of jonge hengsten die achter een ander paard aan zitten!
Ik heb deze verklaring gehad van een professor op m'n opleiding, toen we het hierover hadden. Ik geloof hem, en vind het een heel erg geloofwaardige uitdrukking.

Veel geloofwaardiger dan een Allah, Boedha of een Abraham die daar het paard heeft aangeraakt! Haha!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 20:28

LiSSy schreef:
het komt zeer waarschijnlijk doordat het paard in de baarmoeder met het hoefje tegen de hals heeft gelegen. dat heeft een DA mij uitgelegd toen ik er naar vroeg


ik geloof dit eerder

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:46

Mijn paard heeft zo'n kuiltje op d'r kont, waarschijnlijk ooit een klap gehad daar. Ik heb het zelf op mijn bovenbeen, beschadigde spierweefsel, idd door een klap van een paard Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:50

Koortje schreef:
Het komt voor bij paarden die wat hoger in het bloed staan, en heeft helemaal niks met blessures e.d. te maken. Hoe meer volbloed er in het bloed zit, hoe meer kans je op een deukje hebt. Hoe het er precies in is gekomen is naar mijn weten niet bekend, maar het is meestal bij de geboorte al aanwezig.


Kan wel kloppen. Wij hebben ook een oude merrie van 3/4 volbloed met zo'n deukje. Tis wel apart!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 23:28

hey
mijn veearts heeft me onlangs verteld dat het erfelijk zou zijn Verward Weet niet of dat kan, maar de uitleg hierboven, dat het bij hoog in het bloed staande paarden veel voorkomt, lijkt me wel te kloppen.
Mijn e-pony (afstamming onbekend) is ook soms wel een driftkikker en heeft dat dus ook. Een ander paard op stal (met veel arabisch bloed) heeft het ook.
xxx

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 09:30

draumpje schreef:
bij arabieren noemen ze het de duim van allah , is mij ooit verteld
voor de rest komt het verhaal op hetzelfde neer als de duim van abraham


Dan heeft ie wel 'n flinke duim Tong uitsteken, er stond 'n Arabier op de Kossack Stud met 'n deuk in haar hals en daar pastte 'n vuist in.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:08

Murs had vroeger ook deukjes in haar nek. Maar sinds we begonnen zijn met flink trainen (zo'n 2 jaar), zijn ze langzaam aan verdwenen.
In plaats van het iele nekje met deukjes, heeft ze nu een flinke nek zonder deukjes. Dus misschien dat het dan toch iets met de spieren te maken heeft?? (Of dat ik gewoon een vreemd paard heb Haha! )

flettie

Berichten: 8655
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:14

Geen idee wat het werkelijk kan zijn. Mijn vorige lespaardje had het ook, en nog wel een flinke deuk ook. Maar van hem wisten we dat toen hij een veulen was zijn mams een keer met haar grote platpoten op hem heeft gestaan Bloos Sindsdien heeft hij een mooie deuk in zijn hals.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:45

Hallo,
ik heb ook die mythe gehoord, maar dan van Allah: Hij trok met een kudde arabische merries door de woestijn, ze hadden allen nood aan water. Op een gegeven moment zagen ze in de verte een oase, de paarden vertrokken allen in galop richting het water om hun dorst te lessen. Op dat moment floot Allah de paarden terug, enkele merries luisterden naar de wil van Allah, boven de drang om het water te vervullen. Deze 7 arabische merries kregen de duim in hun hals gedrukt, elke afstammeling van 1 van deze 7 merries draagt het kuiltje in de hals.

Dat het effectief zo is, is een andere vraag Haha! Haha! , mijn arabische schat heeft ook zeer duidelijk dat "kuiltje" in de hals.
groetjes Janna

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:25

mijn pony heeft een kluiltje in de kont en een paard bij op de manege een kuiltje in de hals.
weet niet waardoor het komt

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:21

Mijn paard heeft aan de onderkant van zijn hals zo'n kuiltje zitten. Meer aan dat slappe gedeelte wat onderaan de hals zit. Haha!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:18

Ja het lijkt mij ook erg stug dat alle paarden op precies de zelfde plek werden getrapt... dan zou dat volgens mij ook niet zon klein kuilje zijn, want mijn pony heeft ook een keer een paar beste trappen onder haar kont gehad en daarvan zit er ook nog een deuk, maar die's veel groter dan het deukje in de hals! Dat van Allah klink iig wel leuk, maar ik geloof ook eerder dat het door de ligging in de baarmoeder komt...

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 18:46

er past precies me duim in maar echt niks minder ik denk niet dat het echt aan de spieren ligt niet bij elk paar tenmisnte dan want hij had een lekker nekie niet te dik maar ook niet dun dus aan de spieren ligt het denk ook niet ana elk paard