1 of 2 keer per jaar paardentandarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18765
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:15

De mijne is vandaag geweest, mijn paard moet gewoon elk halfjaar, je merkt het meteen met rijden. HIj zegt wel dat het hard groeit bij em maar ja zn hoeven groeien ook als een gek! Maar normaal na zn 5e jaar 1x per jaar zou je zeggen.

Caroline1
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:45

Ik laat mijn paard 2 keer per jaar behandelen. Toen ik hem net had, heb ik hem voor de zekerheid laten controleren en bleek behandeling geen overbodige luxe (hij had behoorlijke scherpe haken op zijn kiezen). Voor de zekerheid heb ik hem na een half jaar nog eens laten controleren. Hij ging kantelen met zijn hoofd tijdens het rijden en daar wordt je niet blij van. Hij bleek weer scherpe haken te hebben en is opnieuw gevijld. Het kantelen was direct over Knipoog

Dat die haken zo snel opnieuw zijn ontstaan heeft waarschijnlijk te maken met een probleem in zijn wervelkolom. Om de druk op bepaalde wervels te verlichten hield hij zijn hoofd niet in de juiste natuurlijke positie om te eten. Hij is daarvoor ook behandeld, door een osteophaat.

Ik zie verder wel hoe het loopt, ik houd het nu op 2 keer per jaar. Als 3 keer per jaar nodig zou zijn, dan zou ik dat ook direct doen (al lijkt dat me heel onwaarschijnlijk).

Eerdere paarden die we hebben gehad hadden aan 1 keer per jaar genoeg, bij dezelfde tandarts, dus daar ligt het ook niet aan Haha!

Naar mijn idee kun je problemen beter voor zijn. Vroeger bestonden er geen paardentandartsen, dat klopt. Maar als je nog wat verder terug gaat in de tijd bestond de hele medische wetenschap ook nog niet en gingen mensen dood aan een griepje. Nu niet meer.

Vroeger ging ieder paard met een scheurtje in het bot rechtstreeks door naar de slager, nu hoeft dat vaak niet meer.

Altijd maar weer dat geleuter over vroeger... onzin.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:43

Bij mij komt hij 1 keer in het jaar.

Zelf controleren kan bijna niet, dan moet het al heel erg slecht zijn of net toevallig vooraan zitten wil je wat voelen. Ik mocht zelf ook even voelen toen hij voor het eerst kwam, en je zit er echt tot je elleboog in met je arm (ze heeft dan zo'n sprijder op zodat ze haar mond open houdt).
Laatst bijgewerkt door laurae op 19-05-03 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:45

volgens de Tandenfee mocht Gam zich een jaar weer melden.