Dubbele kruin op voorhoofd, wat voor karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 15:04

Ik heb een jaarling met 2 kruinen onder elkaar en het is een schat, maar kan idd gevoelig reageren. Maar tis ook een samenhang van heel veel kenmerken van het hoofd en daar zitten de kruinen bij.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 20:11

Jullie hebben gelijk hoor Linda Tellington-Jones leest het karakter af aan de hand van meerdere kenmerken van het hoofd, wat ik ook al eerder zei.

Maar even voor Sonjabelgium het stuk dat ze schrijft over paarden met 2 kruinen:

Uit het boek van Linda Tellington Jones, De persoonlijkheid van uw paard:
"Twee aaneengesloten kruinen naast elkaar, of boven elkaar:
Deze kruinen kunnen boven, tussen of onder de ogen zijn geplaatst en staan soms in een hoek ten opzichte van elkaar. De informatie die hieruit kan worden gewonnen is over de jaren zeer waardevol gebleken voor ruiters en trainers. Paarden met een dergelijke combinatie hebben de neiging om emotioneler en sterker te reageren dan gemiddeld. Ze raken vaak op zeer onverwachte momenten van streek zonder aanwijsbare reden.
Wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest, is het het beste om hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. Straffen helpt niet.
Sterker nog meestal verstrekt straffen het ongewenste gedrag en wordt het paard er nog ongewilliger door. Het is mijn ervaring dat dit van toepassing is op ongeveer 70% van de paarden. Daar staat tegenover dat een paard met twee aaneengesloten kruinen een geweldig paard kan zijn. Enkele van mijn beste wedstrijdpaarden hadden dit kenmerk. In het algemeen zijn deze dieren niet geschikt voor beginnende ruiters."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:53

Kawa heeft 2 kruintjes schuin onder elkaar,die elkaar raken.

Wat betekend dat dan?
.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:57

Ik heb ooit wel eens gehoord "hoe meer kruinen hoe lastiger het paard" maar of dat daadwerkelijk zo is ............mmmmm.... Net als blonTjes die dom zijn ofsow

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 21:08

De kruinen op een paard zijn te vergelijken met de vingerafdrukken bij de mens. Geen 2 paarden tonen hetzelfde patroon. Bij sommige rassen worden de kruinen zelfs als identificatie gebruikt. Zo eist bv The Arabian Horse Association een signalement vd kruinen voor de identificatie bij paardenrennen. En de American Quarter Horse Association maakt gebruikt van kruinen bij de identificatie van paarden zonder aftekeningen.

Het bekenste paardenvolk uit de woestijn, de Bedoeïenen, hechtten veel belang aan de interpretatie vd kruinen. Zij gebruikten ze om de waarden en de prijs ve paard vast te stellen. Ook de zigeuners schijnen al eeuwenlang het karakter van een paard vast te stellen aan de hand van het kruinenpatroon.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:11

Leuk, ik wil me daar wel wat meer in verdiepen, heb jij er ook wat documentatie ofzo over?

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 21:20

Ik heb deze informatie uit het boek van Linda Tellington jones : de persoonlijkheid van uw paard. Is een heel interessant boek vind ik.
Maar er is ook vast op internet wel meer over te vinden. Als je een site hebt gevonden wil ik het ook wel graag weten....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:25


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:59

Jurita heeft er 3 en Razinda 4, precies in een ruitvorm!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:47

gijsenkim schreef:
Ik heb ooit wel eens gehoord "hoe meer kruinen hoe lastiger het paard" maar of dat daadwerkelijk zo is ............mmmmm.... Net als blonTjes die dom zijn ofsow


Onze Dendro zit onder de kruinen. Twee op z'n voorhoofd, aan iedere kant bij de bakstukken, minstens 4 aan iedere kant van zijn hals, op zijn boeg, op zijn billen, bij zijn schoft, maar eigenlijk maar een klein kruintje op zijn flanken waar de meeste paarden wel een kruin hebben.

Dit moet dan wel een levensgevaarlijk paard zijn!