overleden paard ophalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:10

Joyce schreef:
ik bedoelde eigelijk meer wat er met je pony zelf gebeurt, hoe word hij 'vernietigd' en worden ze voor iets gebruikt? (als ze overlijden aan ziekte?)


van paarden worden bij een destructiebedrijf, honden, kattenvoer gemaakt en van de botten en huid lijm.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:30

gijsenkim schreef:
van paarden worden bij een destructiebedrijf, honden, kattenvoer gemaakt en van de botten en huid lijm.


Volgens mij is het inmiddels verboden om er dierenvoer van te maken i.v.m. het overbrengen van ziektes e.d.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 01:27

Beer heb ik tijdens een operatie (dus bij de DA ) laten inslapen. Mijn DA heeft voor het ophalen gezorgd.
Naderhand kreeg ik een rekening waar de de onderzoeken (2 x) en het bloedonderzoek op stond. Verder had hij voor de dagen dat hij daar in de kliniek stond, de operatie én het laten inslapen, één totaal bedrag opgeschreven.
Na de operatie, toen ik weer thuis was, kreeg ik het opeens op mijn heupen, omdat ik niet wist wat er met Beer ging gebeuren. Ik heb mijn man toen ´s middags laten bellen Clown en toen zei mijn DA dat Beer verbrand werd.(Dus niks lijmfabriek, cosmetica, dierenvoer etc.) De kosten daarvan heb ik nergens op de rekening terug gevonden Verward .

Percy

Berichten: 12090
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 01:43

Hoe het met Beer zit weet ik natuurlijk niet maar Ringo heb ik na zijn overlijden naar Utrecht gebracht omdat ze hem graag wilden voor een obductie. Daarna zou hij ook verbrand worden maar ik heb daar, uiteraard vind ik, ook nooit een rekening voor gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 08:48

In de destructiewet vallen de resten van paarden onder hoog risico materiaal en mogen niet worden hergebruikt, ze worden dus verbrand.
Dus niks geen honden/kattenvoer, cosmetica of wat dan ook.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 09:14

Volgens mij worden ze idd gewoon vernietigd.
Ik heb weleens een koe versleept zien worden en daarna opgehaald. Was geen prettig gezicht, dus mocht er ooit iets met Yorghos gebeuren dan hoef ik dat niet te zien...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 09:29

Luitenant is verbrand met honderden andere dieren. Destijds was het de MKZ periode en toen moest alles verbrand worden. Gebruiken voor voer en cosmetica gebeurt alleen met slachtvee wat goedgekeurd is, niet met dieren die naar de destructie gaan. Ik kreeg van Rendac later een soort van rapport dat Luitenant op een bepaalde dag was verbrand, had ik om gevraagd.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 15:39

Mijn pony is vorig jaar ook door Rendac opgehaald, ik mocht haar gewoon op het erf laten liggen achter de schuur (dus niet aan de weg, niet eens zichtbaar vanaf de weg).

pien_2010

Berichten: 43913
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:45

Omdat in dit oude topic van 2003 waar de prijzen enz. wel erg verouderd zijn, nog steeds nieuwe reacties worden geplaatst zet ik hier een slotje.
Beter is het om met nieuwe gegevens over dit onderwerp een nieuw topic te starten als mensen meer info willen hebben.