dit gebruiken mensen toch niet echt he.....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:35

Buitenzorg"]
Wat is er nou zo zielig aan kluisters? Ja, als je ze om doet en vervolgens de hele dag omlaat!

[quote="schaapjuh schreef:
Behandel een paard gewoon als een paard, dat gebeurd helaas veel te weinig

Prima stelling, maar roep jij dat nog steeds als je paard voor de tigste keer je trailer/vrachtwagen kapot heeft gemept omdat ze naar haar buurman loopt te meppen?

Wij moesten vaak met diverse paarden naar de drafbaan. Dus hengsten, merries en ruinen. Soms kon het niet anders dat een hengst naast een merrie kwam te staan. Omdat de merrie in kwestie veel trapte naar de hengst heeft zij -alleen tijdens de rit!- kluisters omgehad.

Elk atribuut in de paardenwereld kan verkeerd gebruikt worden en als zodanig veranderen in een martelwerktuig. Als je de kluisters gebruikt waar ze voor gemaakt zijn.... niks mis mee!
[/quote]
Soms praat je zo verstandig he Esther!!! Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:51

schaapjuh schreef:
Behandel een paard gewoon als een paard, dat gebeurd helaas veel te weinig.



Ik neem aan dat jou paard ergens vrij in een kudde over een vlakte rent en nooit door mensenhanden aangeraakt wordt?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:24

schaapjuh schreef:
Vind het geestelijke mishandeling ...........
Als je het nodig vindt om een paard te kluisteren, verdiep je dan eerst in de psyche van een paard en zoek de oorzaak van het probleem!!


Je doet je nickname eer aan Haha!
Draai jij bijvoorbeeld voor de schade op als ik mijn merrie laat dekken van de zomer, en ze slaat die hengst eerst even de benen aan gort?
Kluisteren is niet zielig, mits het gebeurt door vakkundige mensen.
Maar dat geldt ook voor alle bitten, zadels, sporen etc etc.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:51

Natasha schreef:
Soms praat je zo verstandig he Esther!!! Haha!


Ja, soms komt er heus nog wel wat zinnigs uit hoor! Haha! Schijnheilig

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:05

Ik ga volledig mee met de eerder gegeven commentaren.
Kluisters zijn niet zielig wanneer ze worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:13

Sonja"]
[quote="schaapjuh schreef:
Vind het geestelijke mishandeling ...........
Als je het nodig vindt om een paard te kluisteren, verdiep je dan eerst in de psyche van een paard en zoek de oorzaak van het probleem!!


Je doet je nickname eer aan Haha!
[/quote]

*LOL* *LOL*

Ik vind het ook niet zielig mits ze goed worden gebruikt natuurlijk Lachen

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:35

Wij hebben wel eens een paard gehad die op stal met kluisters stond om de doodsimpele reden dat het een vrij kostbaar paard was die zijn achterbenen compleet aan gort sloeg tegen de muren aan. Een andere mogelijkheid was geweest om hem solitair (alleen) te zetten. Wij vonden dit humaner voor hem.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:17

Ik heb tijdens mijn vakantie in Namibiƫ gezien dat de voorbenen van ezeltjes aan elkaar vast zaten dmv touwtjes, om te zorgen dat ze niet te ver weg liepen. Als ik die ezeltjes dan rond zag huppen, kreeg ik er toch een vreemd gevoel bij. Maar ze konden inderdaad niet ver weg komen op deze manier...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:32

Ja dat wat Mickey zegt is zielig,maar gewoon kluisteren om wat iedereen al zegt,kapot slaan van benen en trailers,te voorkomen dat is niet zielig.

Het is zieliger als jij je paardje van de trailer trekt en dat je dan tot de ontdekking komt dat zn benen in puin liggen omdat mevrouw/meneer alles bijelkaar gemept heeft.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:36

schaapjuh schreef:
Vind het geestelijke mishandeling . Een paard is een vluchtdier en door zoiets kan ie niet meer vluchten. Waarschijnlijk ook de bedoeling maar dat bedoel ik dus niet zo. Door het gebruik van zoiets neem je het paard zijn enige manier om te overleven af als hij in paniek raakt. Vluchten dus!
Behandel een paard gewoon als een paard, dat gebeurd helaas veel te weinig.

Als je het nodig vindt om een paard te kluisteren, verdiep je dan eerst in de psyche van een paard en zoek de oorzaak van het probleem!!


Dus jij zet een paard ook nooit vast? Dan kan hij ook niet vluchten...

Verder ben ik het met de meeste eens, als je er normaal mee omgaat en het allen gebruikt wanneer nodig, in de trailer bijvoorbeeld, dan is het een "hulpmiddel" ook voor de veiligheid van het paard...

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 13:16

tja daar komt het al: het paard is zo duur en dan slaat ie zijn benen kapot. alsof het paard er voor kiest dat ie duur is, paarden zijn paarden en laten we ze niet gaan behandelen als suikerklontje. en nee ik draai niet voor de kosten op als mijn merrie iemand slaat ik neem aan dat je daar rekening mee houd als je een dekhengst hebt.

gomir

Berichten: 25574
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:01

Mijn paard was niet vreselijk duur, maar als hij de trailer aan gort zou slaan zou hij ook kluisters omkrijgen favorietje! Ik wil hem namelijk wel graag heelhouden, want ik heb er een fijn paard aan!

jeddah schreef:
Dus jij zet een paard ook nooit vast? Dan kan hij ook niet vluchten...


Mijne kan heel goed vluchten als hij vaststaat hoor *LOL* het maakt niet uit wat ik erin knoop, maar binnen vijf minuten is hij los. En als de knoop blijft zitten maak je gewoon je touwtje los Haha! Hij wordt op de club niet voor niets al Houdini genoemd *LOL* Gelukkig blijft hij wel altijd braaf staan...Party!! Lovers

Letizia

Berichten: 12156
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:06

Ooh dan krijgt die van jou de kluisterriemen ook wel los Knipoog

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:43

[quote="Renske20"]of bv wanneer een merrie wordt gedekt, dat ze dan dus niet kan slaan!of wanneer je een paard moet opvoelen en je hebt gee opvoelsbox en je paard slaat, dan is dit wel zo veilig voor de DA


Daar dacht ik ook al aan, daar gebruiken ze die dingen meestal voor volgens mij!

Jasmijn

Berichten: 3766
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:43

Beetje off-topic, maar ik loop er de hele tijd aan te denken dat deze kluisters zo vaak tijdens het dekken bij de merrie gebruikt worden. Ik snap dan alleen niet dat zo'n merrie niet heel snel haar evenwicht verliest als de hengst erop springt. Bij ons op stal (als er al natuurlijk gedekt wordt, meestal is het KI) wordt de merrie met 1 achterbeen gekluisterd en wel door een lang touw, die van het achterbeen naar voren loopt en om de hals vast gemaakt wordt. De merrie kan dan met dat been niet naar achter uitslaan en vanaf die kant (meestal links) wordt de hengst er naartoe geleid, en kan hij even snuffen en springt er vervolgens vanaf die kant op, om daarna naar achter te draaien.
Mischien is het juist doordat de hengst via de zijkant benadert, maar je ziet dat de merrie wel moet verstappen om haar evenwicht te houden, en als je beide achterbenen aan elkaar kluistert, kan ze dat dus niet?
Wie kan me vertellen of merries idd geen problemen hebben met het evenwicht bij gebruik van deze kluisters?

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:31

favorietje schreef:
tja daar komt het al: het paard is zo duur en dan slaat ie zijn benen kapot. alsof het paard er voor kiest dat ie duur is, paarden zijn paarden en laten we ze niet gaan behandelen als suikerklontje. en nee ik draai niet voor de kosten op als mijn merrie iemand slaat ik neem aan dat je daar rekening mee houd als je een dekhengst hebt.


Dus jij laat je paard op stal staan met wonden aan zijn benen en/of kreupelheid als hij zijn benen kapot slaat? Lijkt me vrij logisch dat de dierenarts evenveel kosten maakt voor dezelfde behandeling, of je dit nou bij een slachtpaard of bonfire (bij wijze van) laat doen.

En als je ze niet wilt behandelen als een suikerklontje, hoef je hem toch ook niet te poetsen, te rijden, mee te nemen in trailers enz? Want een paard is immers een paard, die horen op de prairie Lips are sealed

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 01:12

Hai,

Ik heb in Amerika ook een paard zien rondhuppen met gekluisterde voorbenen.
Zo kon ze op het wedstrijd terein van de plaatselijk rodeo dus wat gras eten,gewoon tussen de paarden en autos enz.
Het zag er niet uit maar het dier bleef er kalm onder.

Toch vraag ik mij ook inderdaad het evenwichtsprobleem af die met het kluisteren gepaard gaat met het dekken en het vaststaan in een trailer Verward

Heb daar geen ervaring mee en ben dus benieuwd of de paarden hun natuurlijke evenwicht behouden met het bespringen van een zware hengst en het vervoeren in een wiebelend en bochtenmakend voertuig.

Groetjes Smousje.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 01:29

Als ze correct gebruikt worden zie ik het probleem niet.
In Amerika hadden ze een paard met cluisters op stal staan. Ze zaten niet vast aan elkaar, maar er hing een ijzeren kettinkje aan van ongv. 10 cm. Ik dacht eerst dat het zo toch geen nut had, maar dat paard sloeg zo ontzettend tijdens het voeren, dat als hij sloeg, hij dat kettinkje voelde, en dus niet meer schopte. Hielp prima.

Verder hebben we cluisters moeten gebruiken om mijn merrie in te laten slapen. Ik vond het niks, maar we moesten haar omtrekken naar een bepaalde kant om haar in te kunnen laten slapen en anders kon de Rendac er niet bij..

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 08:45

Klopt Jasmijn dat gebruik ik ook een spantouw heet dat.
enne Favorietje je houd er wel rekeing mee als hengstenhiouder zijnde dat de merrie kan slaan en dus dekt mijn hengst niet zonder spantouw alle hengsten trouwens op de stal waar ik sta niet.
Niet alleen is het een gevaar voor de hengst maar ook voor mij ik heb die hengst vast.
Sommige merrie's zijn hardstikke hengsten maar zodra de hengst gedekt heeft slaan ze zonder spantouw/kluisters kan ze snel draaien en ja dan heb ik misschien die klap tepakken.

zielig? neeeh niet echt voor die 4 minuten vind mijn hengst zieliger als zijn voorbenen aan gort zijn of mezelkf als ik bont en blauw geslagen word

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 11:01

Kluisters worden van oorsprong gebruikt om paarden te beperken in hun bwegingen....wat dus inhield dat cowboys s'nachts hun paard kluisterde zodat ze niet de volgende ochtend eerst 20 km moesten gaan lopen om paardje lief weer te gaan zoeken. Tegenwoordig word het inderdaad gebruikt voor dekken en sommige gebruiken het tijdens trektochten. Ik zelf heb er een tijdje aan gedacht om mijn door alles heen rennende haflinger op het land te kluisteren. Wegens die psychische redenen heb ik dat toen dus niet gedaan en nu staat hij aan de Rope.

Kim

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:08

draumpje schreef:
ben het deels met schaapjuh eens
maar af en toe is er geen tijd om de tijd te nemen om een paard gerust te stellen en is het nodig dat het paard beperkt word in de beweging om hulp te kunnen bieden , als het dan helaas alleen maar met een dwangmiddel kan vooruit dan maar
met dekken zie ik het liever niet
als een merrie trapt bij het dekken is ze meestal gewoon nog niet hengstig genoeg en moet je gewoon nog even geduld hebben
helaas hebben te veel mensen dat geduld niet


Hehehe zeker nooit een hengstige merrie meegemaakt die met drie personen aan haar hangent het nog voor elkaar krijgt om de hengst een flinke trap in zijn ballen te geven????? Terwijl die hengst er al op zit???? Zo niet, leer dan maar eens kennis maken met een merrie die wij gehad hebben. Wij hebben echt het geduld bij het dekken en zijn ze niet hengstig genoeg, jammer dan, maar dan is de hengstenhouder voor niets gekomen. Voor dit soort merries is het goed dat deze dingen bestaan.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-01-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten verwijderd. Het is een oud topic. Gelieve niet meer in reageren.