Geen hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:59

oke, maar zoals je zei, in beperkte mate. Dus zit er dan niks anders op dan het te gaan bijvoeren of is je bekend dat het nog ergens anders inzit?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:16

Winnetoe schreef:
oke, maar zoals je zei, in beperkte mate. Dus zit er dan niks anders op dan het te gaan bijvoeren of is je bekend dat het nog ergens anders inzit?


Bijvoeren Verward Verward Verward Verward Gewoon HOOI/GRAS VOEREN!!!! Haha! Daar zit alles in wat een paard nodig heeft. Dat heeft de natuur speciaal voor de planteneters zoals de paarden/pony's gemaakt. Sublementen voeren is alleen goed voor de kas van de voedingssuplementenfabriek en de verkopers van het produkt. Indien het paard ziek is of na een bloedtest op advies van een dierenarts, kan je suplementen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:18

Daar sluit ik me voor 300 % bij aan Phia
Er is niks zo mooi als hoe de natuur in elkaar steekt.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:19

Maar ondanks dat KAN het voorkomen dat een paard een tekort heeft aan wat dan ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:22

Alles kan, behalve Wim Kan, die kan niet meer Tong uitsteken

Het komt bij goed voer, aangepast aan het werk, toch zelden voor dat er echt te korten zijn.
Maar de fabrikanten van suplementen laten mensen graag anders geloven.
En een verkeerd suplement kan zelfs schade geven aan een paard.
Dus zoiets zou ik nooit zonder bloedtesten en overleg met DA gaan doen.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:24

dat is dan ook gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:27

En nu geef je hooi?
En laat over een poos weer de bloedwaardes testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:46

Winnetou, voer je paard gewoon voldoende kilo's van hooi van goede kwaliteit en je bent van je probleem af.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:50

Winnetoe schreef:
oke, maar zoals je zei, in beperkte mate. Dus zit er dan niks anders op dan het te gaan bijvoeren of is je bekend dat het nog ergens anders inzit?


Het gehalte is sterk afhankelijk van de kwaliteit hooi (of gras).
Alleen een voeranalyse kan antwoord geven op je vragen.
In combinatie met een bloedproef kun je zien waar er evt. tekorten ontstaan (te constateren via voeranalyse) en wat de gevolgen zijn voor het bloedbeeld van je paard (te constateren via bloedproef).
Zie het maar als "je stopt er iets in, er er komt iets uit" Knipoog
Maar het hoeft niet altijd zo te zijn dat als je er theoretisch "genoeg in stopt" ook automatisch de bloedwaarden goed zijn.
Bijv. door een spijsverteringsprobleem (slechte opname etc.) kunnen stoffen die in principe voldoende aanwezig zijn, toch niet in het lichaam opgenomen worden.
En dan komen we weer bij het belang van een goede spijsvertering

*** Moraal van het verhaal ***

Mijn advies: verstrek ruimschoots goede kwaliteit hooi, verstrek geen of zeer beperkt ruwvoer wat een goede spijsvertering in de weg staat (stro), vul na gelang intensieve arbeid evt. aan met een goed krachtvoer en laat de natuur verder zijn werk doen.
En mocht dan alsnog blijken dat je paard niet goed in z'n vel zit, ga dan pas verder zoeken en doe wat nodig is.

En hier wil ik het graag bij laten, ik zeg AMEN *LOL*