[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12179
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:30

Gaaf hoor, lekker je eigen plekje dicht bij huis. Nog een weekje ...

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 08:08

Ja ik zie er aan de ene kant enorm tegenop. Maar aan de andere kant zo fijn dat ze straks zo ongeveer bij huis staan. Het is dat er nog een fabriekshal tussen staat, maar anders had ik ze bijna kunnen zien vanaf de zolder :))

Ooh ik ben zo blij! De hooileverancier die ik op het oog had, bezorgt toch ineens niet. Balen, want eigenlijk heb ik geen zin om maandelijks 40 baaltjes te gaan halen. Nu heb ik een boer in een dorp verderop gevonden die een laatste partij van vorig jaar verkoopt en de eerste keer komt brengen. Maar die heeft niet heel veel meer liggen, dus dat is voor de eerste paar maanden een oplossing, maar dan?

Gisteravond hadden we een feestje waar we met een groep heen gingen. Een van hen woont op een oude boerderij achter mijn nieuwe wei. Hij heeft altijd de pinken van zijn broer daar gehad, maar nu niet meer. Het gras staat torenhoog in het zaad. Mooi gemixt gras. Wij reden daar gisteren langs naar het feest en toen zei ik al voor de grap tegen mijn partner: zo, dat staat mooi hoog. Ideaal voor de paarden om te hooien.
Op het feest vroeg deze persoon hoe het was met de wei en wanneer de paarden kwamen. Dus verteld hoe ver we zijn en dat ze volgende week komen. En dat ik nog op zoek ben naar een hooileverancier. Dus ik voor de grap: ‘wat ga jij eigenlijk doen met al dat gras?’
Zegt hij: ‘Hooien en verkopen’
Dus ik (nog steeds voor de grap): ‘Als ik het bij jou op mag slaan, je het lang laat drogen en in kleine onverpakte baaltjes perst, koop ik alles van je.’
‘Zegt ie: ‘Dat is goed.’
*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*
Het gras staat echt super hoog, hij wil het een een week droog hebben, dan gaat hij maaien, in kleine baaltjes persen en bij hem de schuur in. Dat is zeker een hectare, dus ik hoop dat daar een baaltje of 200 vanaf komen. Voor 2 maanden heb ik hooi. Dan zitten we in augustus. Met 200 baaltjes moet ik in theorie bijna 7 maanden kunnen doen. En als er nog een 2e snede af kan komen zit ik helemaal gebakken voor een jaar *\o/*
Het is jkk vrij, gemengd gras, het is letterlijk om de hoek dus makkelijk te regelen. Ik ben heeeeeeeel blij.

monsera
Berichten: 3091
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:12

Nog een weekje. Spannend hoor de laatste loodjes nog even en dan over,

Fijn van het hooi. Daar voorlopig geen zorgen over en ook nog eens vlakbij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37406
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:57

Oh mooi. Dat is echt tof. *\o/*
En wie weet zou je eens heel voorzichtig kunnen vragen of je in de winter misschien mag weiden voor een uurtje mocht dat nodig zijn? Ik had dat geluk op mijn laatste plekje. Mijn weitje zat tegenover land van een fouragehandelaar. Normaal stonden er schapen in de winter maar ik mocht er gebruik van maken van oktober tot februari/maart. Waardoor ik Connor van zijn broodnodige gras kon voorzien. :j

petraaken

Berichten: 44239
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:34

Als het qua weer lukt om echte hooibaaltjes te maken ben je inderdaad goed voor de hele winter.
Ik wilde hier ook een deel echte kleine hooibaaltjes laten maken van de eerste snede maar het weer werkte hiervoor niet mee. Mag al blij zijn dat het gelukt is om er pakken voordroog van te maken van de ene weide.

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 09:51

Ik wil eigenlijk van het voordroog af. Maar heb al wel een adres voor midibalen gevonden. In het ergste geval… maar ik heb liever hooi.
Op de wei hoeft niet per sé. We hebben bewust snackweitjes gemaakt om beperkt gras te geven. Jim wordt snel moddervet. En als ik Noura zo bekijk is zij ook beter gebaat bij sober houden. Is nu goed gevuld zeg maar, terwijl ze bijna niet bijgevoerd wordt. Alleen een balancer en een paar keer per week breed & grow van Vitalbix. Ze heeft echt wel wat spekkies, vergelijkbaar met de andere paarden. Ondanks dat ze in de groei is. Dus goed hooi is helemaal prima. Op de track zal voorlopig nog wel genoeg te snaaien staan :))

Kendra

Berichten: 8765
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:11

Vraag wel aan de boer of hij weet hoe hij paardenhooi moet maken. Veel mensen onderschatten (zeker met een eerste snee) hoe droog iets moet zijn. Minstens een week drogen en héél veel schudden.

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 11:24

Ja dat weet hij zeker, dus dat komt goed. Ik hooi van vorig jaar van hem gezien en dat was echt top spul, grof en droog, mooi in het zaad. Analyse laat ik sowieso maken.

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 14:05

Mijn man gaat morgen kijken naar een regenton om water op te vangen. Dijn om zo extra watervoorziening te hebben.

Ik heb vandaag de hooiplaatsen gemaakt.
Hier komt de groene envelop aan te hangen.
Afbeelding

Deze is dat. Hangt nu aan de stal.
Afbeelding

Zo’n zelfde constructie heb ik gemaakt met palen op 1.50 boven de grond. Daar komt schuin een hooitunnel aan te hangen van rechtsboven tot linksonder zeg maar voor wat passive physio. Ik heb het getest, alleen vergat ik een foto te maken om er ineens bezoek stond :+

En ik heb 2 palen. De ene is wat hoger dan de ander. Aan beiden 2 ringen gemaakt zodat er 2 hooinetten aan kunnen.
Afbeelding

Afbeelding

Ook even getest. Ik heb 2 van deze netten, maar die moeten dus aan de iets hogere paal :+
Afbeelding

Deze is kleiner en ik heb nog een los slowfeedernet waar ik een klein hooinet van kan maken. Dus die komt aan die ruwe geschilde paal.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 14:16

Wij hebben wel de minste regen vandaag geloof ik :=
Sterkte voor de mensen in het zuidwesten.
Afbeelding

Punz

Berichten: 8592
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:56

Ik kijk nu naar jouw weide palen, en zie dat er bast af schilfert.
Het zijn toch niet van die palen waar de ponys van iemand hier op bokt heel erg ziek van geworden zijn.

Oh.. balen... weet de naam van het hout niet meer, weet de naam van dat topic ook niet meer.
Iemand die het nog wel weet?

( hoop dat ik drukte maak om niets...maar ik durf het ook niet om hier nu niets van te zeggen..)

Ladygiroc

Berichten: 5095
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:09

Robinia palen ofzo?

_Mars

Berichten: 488
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:15

Punz schreef:
Ik kijk nu naar jouw weide palen, en zie dat er bast af schilfert.
Het zijn toch niet van die palen waar de ponys van iemand hier op bokt heel erg ziek van geworden zijn.

Oh.. balen... weet de naam van het hout niet meer, weet de naam van dat topic ook niet meer.
Iemand die het nog wel weet?

( hoop dat ik drukte maak om niets...maar ik durf het ook niet om hier nu niets van te zeggen..)


Het was Robina hout, dacht ik!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:21

Dat was robinia inderdaad, dit is zo te zien kastanje.

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 20:37

Dit is kastanje inderdaad. Dus geen gevaar :D
Ik wilde echt geen robinia na dat topic :n
We hebben de buitenomheining met geschilde kastanjepalen gedaan en daar was deze nog van over. De binnenomheining van de snackweitjes zijn ook geschilde palen, maar dat is vurenhout. Beiden geschikt voor paarden :j

Punz

Berichten: 8592
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:58

Gelukkig heb je dat topic gelezen en gelukkig is dit dus geen robinia!

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 21:04

Ja wij hebben ze net daarna gekocht. Ik heb dat topic actief gevolgd, dus ben er heel alert op geweest. Die man had ze wel liggen overigens, maar wij hebben de kastanje genomen en hem uitgelegd waarom niet de robinia. De kastanje waren namelijk aardig duurder.

ricojoreen

Berichten: 531
Geregistreerd: 23-07-13
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:16

Ik vind de kastanje palen echt prachtig! <3

petraaken

Berichten: 44239
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:38

Daihyo schreef:
Ja wij hebben ze net daarna gekocht. Ik heb dat topic actief gevolgd, dus ben er heel alert op geweest. Die man had ze wel liggen overigens, maar wij hebben de kastanje genomen en hem uitgelegd waarom niet de robinia. De kastanje waren namelijk aardig duurder.

goed dat je het hem uitgelegd hebt. Nu zal hij andere klanten die zo'n palen willen voor weidedieren kunnen waarschuwen hiervoor. Want denk dat die palen net giftig zijn voor schapen, koeien enzo.

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 14:10

Ja precies!

Er is vannacht echt veel regen gevallen. Zo ziet de huidige plek er uit.
Vanmorgen vroeg
Afbeelding

Rond 11 uur. Het voelt aan als het strand als het net vloed is geweest. Je wordt er een soort van in gezogen. Ik denk omdat het nog zo compact en verdicht is. Maar goed, dat is niet meer mijn probleem :n
Afbeelding

Op de heenweg zijn we nog even naar de nieuwe plek gereden. Geen plasje te zien.
Maar goed, dat kan zomaar anders zijn als de paarden er een tijdje lopen :+
Afbeelding

Water is er in ieder geval wel gevallen, want gisteren heb ik 2 lege speciekuipen onder de regenpijp gezet en die was nu overgelopen van het water. Dat werkt. Hier komt straks een regenton onder. Maar moet eerst nog bestraat worden, dus voorlopig doen we dit even zo.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 16:00

De laatste loodjes *\%/*

Vandaag de pallets in het tuinhuisje gezet. Dat staat daar tijdelijk en mag ik voorlopig als hooiopslag gebruiken, super fijn. Uiteindelijk verplaatst dat nog naar achter de stal en wordt het opslag voor lint, draad, schep, etc.
Ik had echt een mooie grote pallet gekregen. Te groot :+
Gelukkig is de uiteindelijke hooiopslag groter en past hij daar wel in. En in het tuinhus staat nu een europallet. Dat paste wel :+
Afbeelding

De regenton is er ook. Daar moeten we nog een stukje voor bestraten en de regenpijp verlengen en dan hebben we water *\%/*
Afbeelding

Verder hebben we een jonge berk langs het draad staan, zomaar in het wild gegroeid :))
Ik vind ‘m er wel mooi staan en wordt nog een mooie schaduwplek. Hij groeide alleen wat wild uit, dus die heb ik vandaag gesnoeid. Hij hing over het draad. Nu wordt het mooi een boom ipv een struik.
Afbeelding

En de pony’s kregen de takken uiteraard.
Afbeelding

De bloemenstrook is ook aan het groeien <3
Afbeelding

Ik heb PlantNet al op verschillende soorten losgelaten. O.a. Zonnebloem, boeikweit, phacelia en gele mosterd uit het multimengsel van Pure Horse.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb het laatste tijdelijke draad opgehoogd. Het stuk hierachter wordt er nog bijgetrokken, maar daar ligt nog een berg zand en nog wat bielzen en zooi dat opgeruimd moet worden. Ik had van een bokker een en ander overgenomen, waaromder de handgrepen met elastiek. Handig zo :j
Afbeelding

En dan nog wat overzichtfoto’s :D
Het achterste deel vanuit de stal bekeken. Links komt de camera te hangen. De bomenrij is het midden van het perceel.
Afbeelding

Vanuit de andere hoek hetzelfde stuk. Ik moet hier nog behoorlijk jkk weghalen en dan kan de maaier er overheem voor de zuring en de boterbloem. Uiteindelijk lopen ze dit hopelijk kaal genoeg. Maar voor nu is er niet tegenaan te wieden en te maaien :+
Rechts ligt nu een losse composthoop. Hier komen steenschotten en 4 (of als er genoeg ruimte is 6) afgezette composthopen waar je zo met de kruiwagen in kunt rijden. Dit is afgezet zodat de paarden er niet kunnen komen. En handig in het midden, minder afstand met de kruiwagen :+
Afbeelding

De voorste helft met de snackweitjes. Het gras groeit mooi en er staan veel verschillende soorten. Ook veel kruiden. En brandnetels :+
Die losse paal is 1 van de hooiplaatsen. Hier komt een net aan.
Afbeelding

Snackweitje aan de andere kant. Dat hele deel met zand, de zandberg en het tuinhuis links komt er nog bij helemaal tot aan de stal. Ik denk dat dat zeker nog 15 meter breed is en 80 meter lang. Een flink stuk dus. Maar dan moet eerst de rotzooi weg, zoals het frame van het oude stalletje bijvoorbeeld.
Afbeelding

En het voorste deel met de snackweitjes vanaf het midden gezien.
Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3492
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:28

Mooie plek hoor, wauw.

Anoniem

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:32

Wat een mooie en leuke plek, je hebt ook echt aan de details gedacht! :D

Daihyo

Berichten: 88127
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 17:39

Ja ik ben er ook heel blij mee. En dan te bedenken dat het alleen maar een weitje met prikkeldraad was :D

En er moet echt nog veel gebeuren. Voor de stal wordt nog betegeld, dat wordt een stuk van 7x5. Daarvoor komt een balk, zodat we een poetsplaats hebben. En we kunnen het afsluiten met draad, altijd handig met voeren enzo.
Aan de zijkant van de stal betegelen we ook 1x1 meter voor de regenton. En ook dat moet afgezet worden, zodat de paarden daar niet bij kunnen.

Er komt nog een liksteenbar. We hebben een partij palen en hout waar wat leuk spul tussen zit. Ik heb 4 liksteenhouders. Daar komt o.a een himalayasteen en mineralensteen op. Onder de bomen, zodat het redelijk beschut is.

Op het stuk dat er nog bij getrokken wordt, wil ik een cirkel afzetten en daarin eetbare struiken planten. En verder is het nog veel afwerken. Netjes met draad- en koordverbinders ipv met knopen enzo.

Ik heb nog van die scratchpads die op bielzen moeten om te schuren.

En er komt nog een paddock. We hebben al wel zand liggen, maar dat wil ik eigenlijk groter maken. En we hebben roosters liggen om er onder te doen.
En ik wil nog een takkenwal. We komt een vogelvoederplek. Nog een vlinderhuisje en vogelhuisjes. En meer kreupelhout.

Nog zoveel plannen voor deze zomer :D

cinniz123

Berichten: 4413
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:20

Wat wordt het super gaaf ts!!
Ik volgde je al in je zwembad topic en had een foto geplaatst dat t bij ons ook zo slecht was.
Helaas gaat onze wei ook een andere bestemming krijgen dus moeten we ook gaan verhuizen.
Zo mooi als jij zullen wij vast niet krijgen.

Echt petje af wat je ervan maakt!