Zou jij je paard in een stand zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zou jij je paard in een stand zetten ???

ja
17 (8%)
nee
178 (91%)

Totaal aantal stemmen: 195


Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:32

Heike schreef:
In duitsland is het verboden om de paarden op stand te zetten heb ik begrepen. De dierenbescherming heeft zich daar hard voor gemaakt.


Ik begreep dat dat in Nederland ook gaat gelden. Weet dat de manege waar mijn dochter heeft gereden gaat verbouwen omdat er geen paarden en pony's meer in stands mogen staan. De stands worden dus verwijderd en er worden boxen geplaatst.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:47

klopt idd....ze zijn er mee bezig......als het door gaat gaan ze op onze manege ook verbouwen (is nog geen 5 jaar geleden al gebeurd...maar toen was die regel nog niet bekend :S)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:16

Bij mij op de manege zijn ook de stands aan het verbouwen in boxen. Worden mooie ruime trouwens Lachen
Ik heb mijn paard liever niet in een stand, maar als het echt moet, vind ik het wel goed. Mits ze natuurlijk voldoende weidegang krijgt (in de zomer 24/7 op de wei en 's winters overdag). Ze staat nu in een box van 3 bij 3 met uitzicht naar buiten wat natuurlijk perfect is. Ook staat ze bijna 24/7 op de wei.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:02

Afbeelding zo ziet het er bij ons uit....kwaliteit is een beetje slecht maar dat komt omdat de scanner het niet goed doet....hoop dat je nu snapt wat ik bedoel...

Tancreda4

Berichten: 24165
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:30

jantina schreef:
En stel nou dat jullie maar 1 keuze hebben.
Óf je paard in een stand.... Óf je paard verkopen......


Voor mezelf: Dan maar in een stand!

Maar als er niet voldoende tijd is om hem er genoeg uit te halen en hij dus 22 uur in die stand staat... Vind ik het eigenlijk niet zo eerlijk tegenover het paardje...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:22

Tancreda4"]
[quote="jantina schreef:
En stel nou dat jullie maar 1 keuze hebben.
Óf je paard in een stand.... Óf je paard verkopen......


Voor mezelf: Dan maar in een stand!

Maar als er niet voldoende tijd is om hem er genoeg uit te halen en hij dus 22 uur in die stand staat... Vind ik het eigenlijk niet zo eerlijk tegenover het paardje...
[/quote]

Dát bedoel ik dus

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:25

maar dan is er ook nog de keuze een ander plekje zoeken... zijn er genoeg hoor..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:26

Echt niet!

Mijn paarden komen echt niet in stands te staan. Veel te weinig ruimte. Ik vind dat paarden een beetje heen en weer moeten kunnen lopen enz enz.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:27

daarom heb ik gekozen voor een uitloop stal...

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:37

nee ik zou het absoluut niet doen!!
modena zou zich dood vervelen.. de hele dag tegen een muur aan te staren. geen bewegingsruimte.. nee mijn modena komt daar niet in

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:38

NEE, dat vind ik 10 keer niets.
Ik vind dat een paard zich normaal moet kunnen bewegen en lekker moet kunnen liggen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:40

Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat ik mijn paard nog nooit heb zien liggen in haar stal, ik heb haar überhaupt maar 1x zien liggen, in de wei. Ik kreeg meteen een hartverzakking want dacht dat ze daar dood lag, maar ze lag vorig jaar zomer gewoon van het zonnetje te genieten.
Ik denk dat paarden, àls ze liggen, rustiger liggen in een box, niemand die achter hen langs loopt, ze hebben hun eigen afgebakende terreintje. Rondwandelen in een box, hm, dan moet je al een hele grote hebben. Mijn huidige stalletje is ook niet groot maar ze kan wel draaien (het is trouwens een buitenstal met halve deur, dus altijd frisse lucht). Stands zijn alleen maar makkelijk voor (pension)eigenaren, het scheelt de helft van de ruimte van een box, je hebt geen hekwerk en deur nodig, en het scheelt enorm veel uitmestwerk, alleen de achterkant iedere dag uitmesten en wat opstrooien en het is weer netjes.
En ik denk dat die opmerking over kistkalveren niet persoonlijk bedoeld is hoor! Zo komt ie bij mij iig niet over.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:41

Silenzio schreef:
maar dan is er ook nog de keuze een ander plekje zoeken... zijn er genoeg hoor..


inderdaad.. zoals ik al zei ik ken geen enkele pensionstal waar ze stands hebben! dus er is vast wel iets beters te vinden.
dat "kistkalveren-gevoel" krijg ik ik er ook wel eens bij, ik ben vroeger een keer op ponykamp geweest op een manege waar de pony's in stands stonden.. zo dicht op elkaar dat ze elkaar aanvlogen, meer dan de helft had een stalondeugd en ze stonden gewoon allemaal met enorme stalbenen Verdrietig
waarschijnlijk kan het ook wel beter, maar dit is gewoon het beeld wat ik heb van stands.. en ik denk dat meer anti-stand Haha! mensen dat hebben

(dat paarden overdag hun stal uit komen vind ik trouwens ook erg belangrijk hoor!)

ik ben trouwens wel benieuwd naar meer foto's van mensen die hun paard in een stand hebben staan

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:45

ik ben het met je eens maar een ruime stand met op zijn minst 10 uur buitenlopen vind ik nog wel kunnen hoor... maar kan je helaas niet aan die foto's helpen...

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:01

sorry hoor maar ik vind een stand uit het jaar nul, diegene die het nog hebben mogen ze van mij een flinke boete geven. bah wat dieronvriendelijk!!!!

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:14

ik geloof dat dit niet helemaal de bedoeling was van dit topic....ik zal even een nieuwe openen waar we rustig op elkaar kunnen reageren en waar we is discussie kunnen gaan.....

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:23

persoonlijk heb ik liever dat mijn paarden dag en nacht de wei op kunnen met inloop stal,niet iedereen is het daar mee eens,en ook niet iedereen heeft daar de mogelijkheid voor,
een stand,op zich kan het geen kwaad vind ik.mits het goed uitbedacht word.
dus er geen gevaarlijke situaties kunnen bestaan.
en voor hoelang staat zon beestje in een stand?
ga eens na.
als jij de hele dag opgesloten word in je kamer valt nog mee te leven,
maar als jij elke dag opgesloten word en nog eens vastgebonden..hoe reageer je dan?

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:29

het ene paard wil niet anders en het ander paard breekt de tent af
Mijn fjord maakte in het begin altijd zooooooonnnn pest benden van zijn stal dat de strond tot in zijn voorpluk hing, na dat er op de manege een plaatsje vrijkwam in een stand heb ik hem daar eens in gezet en men wat vond hij dat geweldig en wat was meneertje schoon, strond lag achter hem en hij had altijd schoon voer en hooi.

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:30


Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:31

Ik zou hem er natuurlijk liever niet inzetten. Ze kunnen geen kant op, en het is dus niet echt paardvriendelijk. Het liefst zet ik hem gewoon in de wei, maar als het echt niet anders kan mag hij best op stand als er verder veel mee gedaan word.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:40

Ik vind het niets

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:17

Arabendu"]
[quote="Heike schreef:
In duitsland is het verboden om de paarden op stand te zetten heb ik begrepen. De dierenbescherming heeft zich daar hard voor gemaakt.


Ik begreep dat dat in Nederland ook gaat gelden. Weet dat de manege waar mijn dochter heeft gereden gaat verbouwen omdat er geen paarden en pony's meer in stands mogen staan. De stands worden dus verwijderd en er worden boxen geplaatst.
[/quote]

Klopt helemaal, in Duitsland is het al verboden je paard in de stand te zetten. De DB heeft zich vooral ingezet voor paarden die bij boeren nog in stands stonden hele dagen (en natuurlijk ook maneges, etc.). In NL zou het ook een goede zaak zijn. In Duitsland is al genoeg ruimte voor paarden om buiten te lopen en daar verbieden ze stands al, waarom dan in NL niet? Beetje kromme redenatie misschien.

In Zwitserland zijn ze trouwens al jaren bezig met een verbod tegen standgebruik Volgens mij is het er ook al Verward

Ik vind het een goede zaak. Bij ons op de manage staan alleen hele kleine ponies in een brede stand waarin ze kunnenn liggen, staan en zich ook eventueel kunnen omkeren. Althans, ze proberen het. De rest staat in luchtige stallen.

Ik ben ervoor om de stands af te schaffen! Waarom maak je er dan geen loopstallen van. Niet zo groot, maar waar je 2/3 paarden/ponies in kan zetten die met elkaar het goed kunnen vinden. Misschien niet zo veilig voor de kindjes die op de manege rondlopen. Dat is wel waar...

Ik ben in elk geval tegen STANDS bij dagelijks gebruik. Als je paard de rest van de dag buiten staat en 's avonds op stal gaat (eventueel stand waarin hij/zij kan liggen) heb ik er minder problemen mee.

Willeke