Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

Re: Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:35

Hahaha daar doelde ik juist op, niet op jou ;) Even een miscommunicatie.

Waar woon je ergens? Zoveel ruimte is in de omgeving van Eindhoven haast niet te betalen! (Inmiddels woon ik ook niet meer in NL, mede hierdoor ;) )

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:37

Ten oosten van Groningen, dus veel gunstiger kan waarschijnlijk ook niet in Nederland. Daar komt bij dat de stallingsprijs kostendekkend is, er hoeft geen winst gemaakt te worden. Dus dan gaat het nog wel. ;)

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:40

Dan gaat het inderdaad nog wel!

In die richting heb ik destijds mijn paard opgehaald. Mooie omgeving, inderdaad genoeg weilanden ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:49

Daarom klap ik ook in mn handjes met de stal waar ik sta. Niet te v eel ruimte in de winter, maar in de zomer hebben ze alle ruimte, plus dat ze niet op stal hoeven.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:49

nou ik ben dan wel een vals speler ( nog wel ) maar heb mijn paarden 24 uur in een paddock met onbeperkt hooi en schuilstalletje.
ze vinden het wil prima, ze parkeren hun kont in de wind en regen gaan staan knabbelen :D
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 05-11-09 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:52

Dat is toch perfect Tat-Jana! Ik doel dan ook absoluut niet op jou! Ik doelde op de mensen die eigenlijk maar een halve hectare hebben, en hier (bewust of onbewust) schrijven dat ze er 2 hebben.

Ik ben ook eerlijk dat ze niet alle ruimte hebben. Ze hebben ruimte genoeg.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:08

bosefoso schreef:
Dat is toch perfect Tat-Jana! Ik doel dan ook absoluut niet op jou! Ik doelde op de mensen die eigenlijk maar een halve hectare hebben, en hier (bewust of onbewust) schrijven dat ze er 2 hebben.

Ik ben ook eerlijk dat ze niet alle ruimte hebben. Ze hebben ruimte genoeg.

ik vindt het vooral belangrijk dat als ze lopen te stoeien dat ze dan niet in een boxje van 3 bij 3 staan.
mij haf staat ( nog wel ) snachts binnen en ik vindt het gewoon niet fijn voor hem.
helaas heb ik er de mogelijkheid nu nog niet toe maar vanaf volgende zomer wel. en dan gaat hij ook 24 uur lekker naar buiten in een grote paddock met nog 4 of 4 andere.
en zodra het ook maar EVEN droog is geweest gaat hij lekker ff het land op waar ze kunnen rennen en vliegen.

helaas woon ik niet zo lekker dat ze 24/7 op het land kunnen maar vindt dat ik het evengoed nog zo aangenaam mogelijk maak voor ze :j

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:10

Hier staat alles 24 u per dag buiten en al heb ik ruim 5 hectare en evt dat zelfde nog is maar dat verder van huis bij zulke dagen als nu laat ik niet alles kapot lopen en staan ze heel soms eff een paar uur of een nachtje op stal. Maar streven is 24 u buiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:15

het is ook maar net of je die paarden alle ruimte geeft, of bijvoorbeeld omweid en je stuk in kleinere stukken verdeeld.

Ik heb 3 ha, voor op dit moment 2 grote pony's en 2 rijpaarden.
Maar die 3ha weiland (totale perceel inclusief bosje, bak, stallen, tuin en huis is volgens kadaster 35.975m2)
Maar de paarden lopen nooit op de totale 3ha. Het stuk gras wat ze tot hun beschikking hebben verschilt zo ongeveer van 1500m2 tot 4000m2. We werken met strookbegrazing en met omweiden. Als het stuk aan de grote kant is, zetten we van het kale deel weer een stuk af om bij te komen/groeien. Voor de nacht gaan ze bij veel gras op de paddock, of juist overdag als er veel dazen zijn, en dan de avond en nacht op de wei.

In de winter staan ze met zijn 4en het grootste deel van de 24 uur op een paddock (nu: 400m2 zand, ong. 110/120m2 stenen en schuilstal van 18m2) en lopen ze zo lang het land het enigszins toe laat nog een aantal uren op het land. Ik probeer een uur of 4 de hele winter, maar als het erg nat wordt is het soms maar 2 uurtjes, of even een tijdje niet in een erg natte periode. Zodra het steviger en droger is, proberen we weer wat langer.

Hoe ruimer hoe beter, vooral wat betreft paddockruimte, maar je moet roeien met de riemen die je hebt, en vrij in en uitlopen 24/7 met deel verharding, een schuilstal, voldoende ruwvoer en een deel zand, ruim genoeg om te rollen, liggen en spelen, vind ik al een hele verbetering ten opzichte van op stal opgesloten staan met 4 tot 8 uurtjes naar buiten.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-11-09 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:17

Ben even helemaal van slag nu...

Ik had vandaag eigenlijk de eerste 2 uur een voorstelling (tot 11 uur), maar ik moest naar de ortho en mocht er daarna niet meer in omdat ik dan de spelers zou storen. Ik zou daarna geen lessen meer hebben dus ik was lekker thuis. Kreeg ik net een telefoontje van school dat ik er niet was het 3e en 4e uur!? Bleek dat het nog wel door zou gaan, dus nu moet ik omdat er niet is gebeld 5 uur corveeen.. en dan geen 5 uur van 60 minuten maar 5 uur van 75 minuten!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:27

marrie1996 schreef:
Ben even helemaal van slag nu...

Ik had vandaag eigenlijk de eerste 2 uur een voorstelling (tot 11 uur), maar ik moest naar de ortho en mocht er daarna niet meer in omdat ik dan de spelers zou storen. Ik zou daarna geen lessen meer hebben dus ik was lekker thuis. Kreeg ik net een telefoontje van school dat ik er niet was het 3e en 4e uur!? Bleek dat het nog wel door zou gaan, dus nu moet ik omdat er niet is gebeld 5 uur corveeen.. en dan geen 5 uur van 60 minuten maar 5 uur van 75 minuten!!

Oei! Verkeerde topic! :+

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:41

Orlando_ schreef:
Hoe bevalt jullie dit: Goed
hoe bevalt het jullie paardje? Volgens mij prima, ze is veel rustiger geworden

Hoe groot is de weide? ongeveer anderhalf hectare, weide is ongeveer een halve de rest is bos en zand.
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 2 d pony's en 1 paard
Wat voeren jullie bij? Hooi, sportbrok en zo nu en dan wat winterpenen
Hebben jullie een schuilstal? Ja
Zo ja, wat voor? 1 met een dak erop :P 2 schuilstallen van 5 bij 6 waar ze altijd in kunnen.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? 4 specikuipen die elke dag worden gecontroleerd.

Foto's heb ik zo niet, zal thuis even kijken.
Laatst bijgewerkt door Cleo_ op 05-11-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:49

Orlando_ schreef:
Hoe groot is de weide?
1 hectare
Hoeveel paarden/pony's staan erop?
4, naja, 1 paard, 1 pony en 2 frutsels
Wat voeren jullie bij?
Enorme hoeveelheden hooi.
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?
de 2 frutsels hebben een schuilstal, Tweet heeft een echte stal als schuilstal en Mo staat daarnaast met een schuilstal
Wat voor watervoorziening hebben jullie?
Brandweerslang die elke dag onze enorme tonnen vult.

Ben benieuwd naar ervaringen :)

Bevalt erg goed! Door het fulltime werken kan ik niet elke dag rijden en dat is geen probleem. Ik hoef niet uit te mesten gezien dat door een activiteitenbegeleider met psychiatrische patienten wordt gedaan als zijnde dagbesteding.

Evt foto's in link ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ICCOP6RL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AW4QFJJZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z6HIAWBU.jpg
De laatste met Mario, die staat er niet meer.

(van weide/schuilstal etc)

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:53

mijn paarden staan op niet zo'n groot stuk land (zou niet weten hoe groot), maar groot genoeg. Mijn paard staat er met nog een 2,5 jarige merrie en onze shetlandveulen.
Ze hebben een schuilstal tot hun beschikking, maar daar gaan ze vrijwel nooit in ;)

's ochtends krijgen ze ietwat brok en we gaan beginnen met hooi bij voeren. Het land word nu toch te schaars

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:11

Die van mij hebben een paddock (nu soort zwembad }> :+ ) tot hun beschikking van 20x28 meter, stal van 2.5 x 6 meter en als het goed weer is gaan ze een weilandje op. Heb haflinger en mini appaloosa. We hebben slechts 2000 m2 grond, dat is niet zoveel. Maar door de paddock kunnen ze wel 24/7 buiten staan. En die mafkezen stonden zelfs vandaag in de stromende regen regelmatig buiten, terwijl ik ze gevoerd heb in de stal zodat ze niet perse naar buiten hoefden.
Mijn ervaring is dat de hoeven, conditie en het humeur van paardjes veel beter is als ze 24/7 zelf mogen weten waar ze lopen. Helemaal natuurlijk als ze nog een stuk wei tot hun beschikking hebben maar goed... er blijft altijd iets te wensen over natuurlijk.
En met dit weer vertrappen ze toch alles, dus dan maar in een paddock (we zitten op de klei).

miss_Grietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:35

Hoe bevalt jullie dit: Mij afentoe wat minder, beest pluk ik altijd ontzettend smerig uit de wei/paddock voor de les. Maar goed, een happy, gelukkig paard zien staan maakt dat vieze altijd weer goed ;)

hoe bevalt het jullie paardje? Geweldig, uiteraard! Wat wil een paard nog meer, gewoon altijd zelf kunnen kiezen hoe/wat/waar.

Hoe groot is de weide? De weide is redelijk groot maar opgesplitst. Daar staat ze alleen zomers. Swinters staat ze op paddock met inloop stal. Deze paddock is 4 bij 12 meter en de stal is 3 bij 3 meter.
Hoeveel paarden/pony's staan erop?per stal/paddock 1. Ze staan wel met zn 3en naast elkaar.
Wat voeren jullie bij? Summerfit koeken, en veeeeeeel hooi.
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?Ja ze hebben dus een gewone stal met uitloop zegmaar. Bij zeer slecht weer (harde wind) of nieuwjaar doen we soms de buitendeur dicht, maar dit is zelden. Op de stal ligt geen bodem bedekker, ze heeft immers een zand paddock en anders gebruikt ze het alleen maar als toilet. Daarbij is dit veel beter voor haar hoeven.
Wat voor watervoorziening hebben jullie?Automatische drinkbakken.

Paard staat er perfect bij zo. Ik gebruik geen dekens dus ze is wel aardig teddy en ze rolt graag in plassen dus smerig is ze wel. Maar goed, waarom zou ik dat haar voor mijn eigen luxe ontnemen? Als zij dat nou leuk vind :P
En dit paard staat ook nog eens altijd buiten. Het enige moment dat ze binnenkomt is als ze eten krijgt, en zelfs dat sleept ze vvaak naar buiten en gaat daar staan eten

En inderdaad, op de stal/paddock met uitloop is echt heel goed voor de hoeven, op het weiland zomers minder. Dan krijgen ze veeeel voedingsstoffen binnen en de grond is zacht dus het slijt nergens op. In stal/paddock heeft ze ook een stuk beton, en die slijtage heeft ze wel nodig. Zomers blijf je bekappen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:45

marrie1996 schreef:
moeten ze niet verplicht een schuilstal hebben of is dat niet nodig?

Wat mij betreft verplicht men het.. Maar dan wel graag in overleg met gemeenten dat er ook daadwerkelijk schuilmogelijkheden in de wei geplaatst mógen worden.

Ik moet momenteel kiezen tussen 24/7 buiten zonder echte schuilmogelijkheid of 's nachts op stal. Aan 3 zijden is mijn weide (8000 m2, ik heb het nagelopen ;) ) wel beschut met bossages en bomen. Vorig jaar en ook tot nu toe, lijkt mijn paard vele malen gelukkig buiten in weer en wind dan ze was destijds op stal!

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:46

Mijn paard staat ook het liefst het hele jaar door buiten.
Het land is meer dan een hectare, hij staat alleen. Mijn paard wordt niet intensief gereden dus hij krijgt alleen wat hooi bijgevoerd.
Ik heb wel een stal bij huis met de boxdeur open, maar meneer is liever buiten.

Hij heeft het prima naar zijn zin zo!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:48

Karin_V, een paard is een kuddedier. Alleen staan kan nooit de bedoeling zijn!
Je paard heeft wel lekker de ruimte zo te lezen..

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:58

Die van mij staan ook 24/7 buiten en willen dat ook het liefst.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:05

mijn tolientje gaat vanaf 28 november ook van sochtends 8 tot smiddags 5 lekker naar buiten!! heeerlijk voor dr!!! Nu staat ze van 10 tot 1 en als ik dan smiddags op stal komt staat ze erg sip door dr raampje naar buiten te kijken... En dan breekt mijn hart.. maar niet voor lang meer!!!!!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:24

Ik ben opzoek naar een plekje waar mijn haf 24/7 naar buioten kan of teminste overdag, voor een normale prijs. Maar dat is erg moeilijk te vinden in Zuid-Holland, of je moet 300,- per maand betalen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:08

Ik heb mijn twee paarden sinds kort ook dag en nacht buiten (nou ja, sindskort, sinds april, maar ik ben nu verhuisd en ze mogen nu ook voor de winter buiten blijven).

Ze hebben een bak die eigenlijk altijd best droog blijft, een verhard stuk met een luifel erboven waar ze droog kunnen staan en dan nog 3 stallen. Voor in de zomer is er ook weiland.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:23

Mijn ukkies willen niet meer buiten staan, parkeren zich strategisch in het gangpad. Daar staan ze hoog en droog (is bestraat). Ze mogen nog steeds elke dag even het land op om uit te rennen en we wandelen maar flink..... De paddock is niet zozeer enorm blubberig maar wel gewoon nat. Ik heb gootjes gegraven om het water af te laten wateren. Maar goed, blijft nog een natte boel.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:11

ik heb een shetlander en een verzorgpony merens. Ze staan altijd in de wei, en kunnen in een schuilstal. Die is gewoon in een schuur die naar het weiland staat. Het is een redelijk groot weiland met een poel erin, maar ze hebben ook nog een drinkbak hoor.

verder staan er in een weiland daarnaast twee paardenveulens. Die hebben zo'n soort 'tent' waar ze in kunnen als schuilstal. Dat ding is speciaal voor paarden.

groetjes Laura