paard hele winter binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: paard hele winter binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:31

Wel makkelijk om te zeggen dat je geen paard zou willen als die 's winters niet buiten kan terwijl je zelf op zandgrond woont. Wij wonen in het westen op veengrond en als ik de paarden buiten zet, staan ze na een uur al te draaien en te zeuren voor het hek. Het is trouwens een drassige, natte blubberzooi waar een paard alleen maar mok van krijgt. Onze paarden staan in buitenstallen, zodat ze genoeg frisse lucht krijgen. Morgen blijven ze sowieso binnen, want we moeten altijd langs de weg en met al dat vuurwerk, lijkt me het veiliger om ze maar een dagje binnen te houden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:33

ff uit de droom helpen over betreft de zin van de zandgrond
zandgrond is ook niet overal droog. Dat is een grote misvatting op bokt

Ik woon in de peel, zegt je mischien ook iets

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:39

Ja, dat zegt me wel wat, maar wij zitten hier in een gebied waar men moerasgebieden van wil maken en het grondwaterpeil wil verhogen. Daar wordt je echt niet vrolijk van. Ook is het hier heel laaggelegen. In het oosten en zuiden is het toch vaak wel drogere grond. Het is hier echt zompig en je zakt een heel eind weg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:41

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:46

Die libelle op de site kunnen ze misschien beter vervangen door een mug of hebben jullie daar nog geen last van? Ik vind dat moeras echt waardeloos, ik heb natuurlijk veel liever iets met een leuk ruiterpad of zo. Ik begrijp toch niets van die "moerasmaffia". Zijn we eeuwen bezig geweest om de boel een beetje droog te krijgen en gaan we nu weer terug naar af. Moeras lijkt me toch al ongezond. (was het vroeger in ieder geval wel) Trouwens ik vind paarden of koeien in een groene wei ook natuur. Jammer genoeg worden de paardenliefhebbers overal steeds meer tegenwerkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:48

een leuke buitenrit kan idd niet
Ook niet in de wel wat hogere gedeeltjes
In de andere gedeeltes kan het niet eens.

en muggen, het hele jaar door.
Als nu na de vorst de zon te voorschijn komt, zie je op de warme plekken de muggen al weer dansen.
Vorige week, met dat mooie weer, zag ik ze nog dagelijks.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:51

Mooi vooruitzichten voor ons dus... Nog even en we kunnen aan de malariapillen. Ze hoeven van Natuurmonumenten ons toch echt niet te vragen of we donateur willen worden. Bij ons in de buurt is er in het plassengebied overigens één geschikt pad om te rijden. Helaas hebben ze daar een bordje bij geplaatst. Wat denk je dat erop staat?
"Stiltegebied: dus niet voor brommers en paarden." Tja al die herrie van die hoeven........(en mijn paard heeft ook altijd een soundblaster om zijn nek)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:56

je hebt een pb, voordat er een slotje is.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:05

bij ons staan de paarden 's omers buiten maar 's winters binnen. Sommigen gaan nog wel naar buiten, als de eigenaar dat wil.

Winddancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:22

patsur schreef:
bij ons staan de paarden 's omers buiten maar 's winters binnen. Sommigen gaan nog wel naar buiten, als de eigenaar dat wil.

En ik 'eigenaar' wil dat wel voor mijn paard, maar merk inderdaad dat zeker 85% zijn paard binnen wil laten staan

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:24

ja, daarom staan er ook maar 2 paarden buiten bij ons Maar het grote deel is ook typetje mietje met een dun velletje en dikke deken + geschoren, en dat eigenaren te lui zijn om het paard uit het land te halen..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 02:00

Tja en het rare is dat die van mij zonder deken staat en de rest met deken, maar die van mij heeft echt geen dikkere vacht dan de rest met deken?
Bij ons staat ook het grotere deel binnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:55

Kawa was ook geschoren toen ik wedstrijden met hem reed
toch kwam hij de hele dag buiten.
Daar hebben ze nu net die dekens voor uit gevonden, vervanging van de haren

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:01

Adventure is ook een aantal winters geschoren geweest, en toch stond hij dag en nacht buiten (oke, met schuilstal).

En paarden die zeuren om naar binnen te gaan? Dat is uit gewoonte. Omdat ze niet weten wat ze buiten moeten doen. Heel zielig eigenlijk, die paarden zijn het normale paardengedrag zo verleerd...
Als ze weten dat ze na een half uur naar binnen moeten (en dan voer krijgen), dan staan ze na 29 min. weer bij het hek inderdaad. Als ze weten dat ze na 3 uur naar binnen moeten, dan staan ze na 2.50 uur weer bij het hek.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:04

Ik ken zelfs paarden die het na 5 min al doen, maar als je hun verleden bekijkt, zijn ze nooit paard geweest en hebben ze altijd op stal gestaan.

Maar van die paarden heb ik zien veranderen, in paarden die daarna als laaste uit de wei gevist moesten worden, die niet de stal meer in wilde, elke dag opnieuw

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:22

Mijn paardje staat 24 uur per dag buiten Zomer en Winter... We hebben natuurlijk goeie dekens die ze beschermen tegen sneeuw en regen... Maar het is echt een blijpaard. Ze kan de hele dag door rennen en spelen met de andere 11 paardjus !! Ik zou haar er echt geen lol meedoen om haar op stal te zetten. En wat betreft de sneeuw en IJzers. De mijne staat ook op Ijzers en gaat er heel goed mee om.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:37

Ik heb op een stal gestaan waar de paarden niet buiten kwamen overdag en dat vond ik geen succes, Owen brak de boel af en was niet te handhaven als hij naar buiten mocht, nu sta ik op een stal waar hij elke dag (weer en wind) buiten komt en hij is heerlijk relaxt.
Ook gister is hij een 8 uur buiten geweest. Ze staan in een grote paddock met een hele groep en vermaken zich prima. Alleen als het de hele dag regent gaan ze eerder naar binnen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:56

lowara schreef:
gouda schreef:
Hier in de buurt heb ik heeeel erg mijn best moeten doen om een stal te vinden waar ze in de winter ook een paar uurtjes buitengezet worden in een paddock. Hier in de buurt is het dus wel gebruikelijk dat de paarden er alleen uitkomen als de eigenaar gaat rijden/longeren of losgooien. Voor de meeste paarden is het dus 22/23 uur per dag eenzame oplsluiting van oktober tot mei Komt de eigenaar niet opdagen dan staat het paard dus op stal.

eigenlijk toch te erg voor woorden?
dat je gewoon je best moet doen om een stal te vinden waar je paard een paar uur naar buiten mag?
ik vind het ook gewoon een vorm van dierenmishandeling, ook al wordt zo'n dier een uur per dag gereden.

Vind het ook belachelijk. Hoop ook niet dat ik ooit bij deze stal weg moet of dat ze niet meer naar buiten gaan want dan hebbben ik en mijn paard een probleem.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:57

marlo schreef:
bij ons gaat het er om dat als ze nu het land in gaan ze alles vertrappen, en we staks in de zomer geen grasland meer voor de paarden hebben, maar modderpoelen. en voor die ouwe man is het niet meer te doen om de paarden elke dag naar buiten te doen, en weer binnen te halen.

Kunnen jullie dat niet onderling regelen dan? Dat de boer een stukje land opoffert waar de paarden 's winters in kunnen en dat jullie zelf het binnen/buiten zetten verzorgen?

Ik vind het echt niet kunnen. En ik heb het ook meegemaakt. Zat ik uren op stal uit m'n neus te eten zodat paardlief buiten kon staan want je moest er persé bij blijven. Maar het gebrek aan uitloop in de winter kun je zelf nooit goedmaken op zo'n soort stal, zeker niet als je nog moet werken en nog een leven naast werk/paarden hebt. Nooit zal ik meer op zo'n stal gaan staan, ik krijg de kriebels al als ik er alleen maar aan terug denk.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:45

mijn paard staat nu overdag tussen de 8/10 uur buiten, en dat vind ik al sneu als je bedenkt dat hij verder minstens 14 uur op stal staat...
Maarja hij moet wel op stal omdat ik hem net heb en hij het nog niet gewend is om 's nachts buiten te blijven. Maar volgend jaar blijft hij lekker 24 uur per dag buiten, ook in de winter

Enne dat paarden niet buiten mogen omdat ze dan het land vertrappen, jammer... Bij mij op stal staan alle paarden (behalve mijne dus ) 24/7 buiten en er is bijna geen grassprietje meer te bekennen, er is alleen nog zand. Maar in de lente groeit er overal weer gewoon gras!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:59

Bij mij komen ze de hele dag buiten in de winter, en als het even kan lekker op het land.
Ik moet er niet aan denken ze binnen te hebben staan!
Lekker ravotten buiten en met elkaar spelen.
s'avonds weer fijn naar binnen in een schone stal met lekker veel kuil

Zomers staan de meesten 24/7 op het land, alleen vaak de paarden niet die veel getraind worden. Daarvan wil ik onder controle hebben wat ze binnen krijgen

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:07

Mijn paard staat nu nog op een stal waar hij in de winter 2 uur op paddock en in de zomer 3 uur in de wei komt. Ga midden februari naar een stal verhuizen waar hij in de winter 12 uur op een modderige paddock staat en in de zomer op de wei en dan heeft hij nog een paddock box. Ik heb liever mijn paard (lipizaner) in de modder staan en buiten dan te lang op stal. Een paard is een bewegingsdier.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:11

In de zomer gaan ze s'ochtends het land op, dan komen ze voor het heetste deel van de dag binnen, en dan gaan ze er meestal s'avonds weer uit en s'nachts gaan ze dan weer binnen.

In de winter is het een heel ander verhaal, helaas. De eigenaar is een oudere man en het kost hem veel tijd en energie om de paarden de wei op te doen dus hij laat ze liever staan.
Met het resultaat dat, vooral die jonge, helemaal doordraait als je hem dan eindelijk uit zijn stal pakt. En dat is natuurlijk niet zo handig. Ik zou ook graag eens een keertje willen poetsen zónder eerst een half uur vantevoren te moeten longeren of losgooien.

Als ik een eigen paard had, zou hij van mij persée in een inloopstal moeten komen staan, maar helaas komt dat nauwelijks voor in de streek waar ik woon.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:13

Beetje oud topic
Mijn paard staat op een stal met redelijk natte weides (soort polders), maar de staleigenaar heeft erg veel land, en kan zich dus veroorloven om percelen stuk te laten trappen. Ze staan bij ons zomers zoveel mogelijk buiten. ´s Winters vanaf elf uur tot een uur of vier, op de wei.
Wanneer het echt glad is, wil de staleigenaar geen risico´s lopen en moet je jezelf je paard buiten zetten en binnen halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:21