wie start met een haf/fjord/tinker o.i.d. bij de paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 839
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:18

Citaat:
parnassia schreef:
en nu eens van de andere kant bekeken:
de KWPN-fokker (dressuur) waar ik een paard voor rijd die ergert zich vaak bont en blauw aan de uitslagen!
Want hoe kan het nu dat 'die boerenknol' boven een luxe rijpaard komt te staan... Dat luxe paard veert toch veel meer, gebruikt toch zijn hele lijf en swingt de proef door? En dat andere paard heeft totaal geen afdruk en loopt maar wat te slapen...... (een inkoppertje dacht ik zo)

Dorine schreef:
Ben het dus niet eens met deze KWPN-fokker.
In je proef haal je niet alleen punten omdat je paard afdruk heeft, meer veert, zijn hele lijf gebruikt en de proef doorswingt.
Je haalt ook punten met bijv. in de goede galop aanspringen, netjes op de bordjes te rijden, recht rijden, goede stelling, overgangen zonder uit elkaar te vallen noem maar op.


Je hebt helemaal gelijk, dat was dus het inkopgedeelte! Persoonlijk beleef ik veel meer plezier aan een paard dat van nature soepel etc. (dressuurtypisch) is, maar ik heb wel veel respect en bewondering voor iedereen die met een gewoner type de punten haalt! Zo lang het maar niet ten koste van het paard gaat, want met een haflinger/fries/fjord oid komt het veel te vaak neer op trekwerk. En dat moet zwaar afgestraft worden.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:33

Jullie hebben het heier trouwens wel steeds erover dat de iets grover gebouwde paarden/ponies daarop benadeeld worden, maar nu even een hele andere kant,
Bij veel (zijn ook wel veel uitzonderingen hoor!) arabieren zie ook iets korte gangen en ze lopen best veel op de voorhand. Ook dat word naar beneden gehaal, kort gezegd, het gaat gewoon om de souplesse van de bewegingen van het paard, je paard moet als het ware dansen, dat wil de jury zien, de perfectie heet dat... en daar ben ik het wel mee eens, ook ik zou een echt dansend paard meer punten geven dan een grof gezegd stijve hark. Maar ook gaan de punten vaak naar beneden omdat de combinatie ruiter/paard niet klopt, een hele slanke den op een beer van een paard bv, en dan krijg je vaak ook meer zicht op het 'schoppen en trekken' van de ruiter om het paard daar te krijgen waar het zou moeten zijn.
En de punten hangen natuurlijk niet van één factor af, vergeet dat niet!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 23:03

Door deze discussie motiveren jullie me wel super *LOL*
Met mijn karrenknol.. Knipoog

Ik ben eigelijk wel van mening dat als je boerenknol (of iets van die gading) goed gezond is en geen gebreken heeft, hij toch met wat moeite misschien tot de Z kan komen. Je moet er misschien even meer aan rijden, maar dat moet toch kunnen?
Wat je dan op het uitstrekken mist, kan je er met de verzameling weer uitrijden. Is dat niet met ieder paard zo?
Ook de dressuur gefokte paarden? Ieder paard heeft zijn minne punten, daar moet je aan werken. En je sterke punten compenseren dat dan weer.

Maar goed, als ik ECHT dressuur wilde rijden en er het geld voor had, dan kocht ik zo'n grote bruine dressuur crack met mega afstamming.
Maar aangezien ik ook met mijn paard voor een wagen door de duinen wil denderen...