Paardje af laten maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 08:56

dank je naomi iemand die er hetzelfde over denkt heel fijn
en ja het paardje staat nu ook een paar dagen op een landje om vervolgens naar de slager te worden gebracht

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:26

volgens mij gaan de paarden bij de slager gewoon in een machine en ruiken ze de angst van de andere paarden. Ik zou noo-hooit mijn paard naar de slager doen!!!! Dan maar inslapen. Geld of neit!

cobiie

Berichten: 7317
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:34

Ik kies voor de slager.

Mijn vorige paard had koliek en in plaats van te verstellen (waar we + DA vanuit gingen) was hij plotseling er zo erg aan toe dat we de DA belde om hem een spuitje te laten geven aangezien hij aan het sterven was.

Toen de DA kwam ging ze even kijken of hij inderdaad stervende was en ging toen de spullen klaarmaken om hem in te laten slapen. Voordat hij een spuit kreeg was hij gestorven.

Ik vond het al een beroerd gezicht om hem te zien sterven, hij probeerde steeds op te staan en viel dan weer om. Ging met zijn tand over de grond raspen. Sloeg steeds met zijn hoofd op de grond. Je hoorde hem kreunen. Dit alles in 10 minuten, toen was hij dood. Ik had deze tijd graag voor hem (en mij) verkort.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:20

punkies schreef:
volgens mij gaan de paarden bij de slager gewoon in een machine en ruiken ze de angst van de andere paarden. Ik zou noo-hooit mijn paard naar de slager doen!!!! Dan maar inslapen. Geld of neit!


Koeien gaan in een machine, paarden niet hoor, misschien in het buitenland, maar hier in Nederland niet.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:35

Heb alleen de eerste 2 blz doorgelezen. Wat een reacties weer zeg...

NU zeg ik dat ik mijn paard zou laten inslapen. Als de situatie het toelaat tenminste. Heb er een fijner gevoel bij. Maar dat is echt persoonlijk. Verder denk ik echt wel dat ze de geur van de dood ruiken bij het slachthuis. Het heeft echt een aparte, nare geur.

Maar er zijn hier ook mensen die net doen alsof je een vreselijk mens bent als je je paard naar de slager doet. En daar ben ik het dus niet mee eens. Het is al erg genoeg als je je paard moet laten afmaken, en natuurlijk wil iedereen het beste voor zijn paard, en iedereen die voor deze keuze staat zal doen wat hem naar zijn idee het beste lijkt. En dat verschilt nogal per persoon. Een beetje respect is hier dus wel op zijn plaats, niemand laat zijn paard afmaken voor de lol.

ps. Naomi: Je spreekt jezelf wel erg tegen: eerst weet je zeker dat je paard bij de slager bang zal worden, vervolgens weet je zeker dat ze gaat vechten tegen het spuitje.
Verward

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:40

toch hou ik persoonlijk niet van de slager. Ik vind het iets hards hebben om je paard op te laten halen of weg te brengen en dan meot hij daar wachten totdat hij maar ergens moet gaan staan zodat er een kogel door zijn hoofd geschoten kan worden. En waarom zouden ze koeien wel in de machine doen en paarden niet? Ze hebben toch geen speciale paarden-en koeien slagers ofwel?

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:01

Ik vind dat als een paard je hele leven voor je heb gewerkt dat je hem niet zomaar kan 'schieten' ofzo, je moet hem gewoon laten inslapen door een 'goede' dierenarts zodat hij rustig dood gaat zonder pijn en je brengt je konijn toch ook niet naar de slacht dus waarom je paard wel! die laat je dan toch ook inslapen! en voor het paard lijkt het toch net alsof hij verdoofd word dat is dat eerste spijtje ook, en daarna krijgt hij die andere.

Maar ik zou gewoon als eerste kiezen als ze niet al te ziek is gewoon voor weidepaard, want ik laat jou toch ook niet afmaken als je b.v. iets aan je voeten heb wat nooit meer overgaat, en je in een rolstoel moet zitten???!!!

Maarja dat mijn mening, ik zou de mijne NOOIT naar de slacht brengen straks heb je je eigenpaard op je brood die al die jaren trouw aan je geweest is!!!!!!!!!!!!!

Maarja ik hoop dat je een goede beslising neemt!!!!!Denk goed na!!!!
Veel sterkte!!!

kiss from me ( roosszzje )

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:43

Dit onderwerp lokt altijd weer veel reacties uit(zal wel de emotie zijn) Knipoog

Zo ook bij mij.Meestal vertel ik niet zoveel van mijn paarden gebeuren maar nu spelen ook bij mij de emoties op.Wat de meeste mede bokkers voor hun mening houden, is vaak gebaseerd op hun ervaring.Ik zal jullie mijn ervaring van 2 weken geleden niet onthouden.

Na alle mogelijke behandelingen en rust kwam het moment om een beslissing te nemen.Uitzicht op verdere behandeling of verbetering was er niet meer.Ik heb toen besloten hem in te laten slapen.

Ik heb mijn paard vertelt wat er ging gebeuren en geloof me ze weten meer dan wij denken.De dood kan ook een verlossing zijn.

De ochtend, een paar uur voordat de veearts kwam liep ik naar het land en riep hem.Hij kwam met zijn oren naar voren in een drafje van achteruit het land naar me toe.Had hij nog nooit gedaan!!

Ik ben met hem gaan grazen en heb heb geborsteld.Tijdens het wachten op de dierenarts heeft hij in de bak met zijn vriendje gespeeld.

Toen de dierenarts kwam kreeg hij de eerste spuit waar hij alleen suf van werd.Toen ben ik met hem naar de plek gelopen waar we rustig stonden en van waar hij makkelijk versleept kon worden.Hij werd direkt suf en toen we er aan kwamen kreeg hij de tweede.Hij zakte langzaam door zijn benen en ging liggen terwijl ik zijn hoofd in mijn armen hield.Binnen 3 minuten blies hij zijn laatste adem uit.

Ik heb daar nog een tijd gezeten en hem toegedekt met een deken en daarover een zeil.

De boer heeft hem de volgende ochtend met de tractor naar de weg versleept en daar is hij door rendac opgehaald.

Voor mij is dit de enige goede manier geweest voor ONS.Zoveel eigenaren,paarden, zoveel verschillende prioriteiten.

Wat ik nog wil toevoegen voor het oplaten halen:het gebeurt zelfs dat als je je paard zelf bij het slachthuis afleverd maar er niet bij bent als hij afgeschoten wordt het paard via de achterkant als nog ingeladen wordt en voor meer geld door verkocht wordt(Italie, handelaar, Belgie, markt)

Ik vind dat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt om zo goed mogelijk voor je paard te zorgen.Dit geldt uiteraard zolang hij leeft maar geldt ook voor als het paard lijd dat je zinloos lijden hem bespaard.Jij zult dus de moeilijke beslissing moet nemen en ervoor moeten zorgen dat het zonder stress en onnodig rekken gebeurd.

Ik heb met de behandelende dierenarts overlegt of ik hem bv een biertje moest geven voordien, omdat ik ook de nodige verhalen had gehoord over het vechten tegen de spuit.Het antwoord van de dierenarts was:ik denk dat je beter zelf een biertje kan nemen(heb ik niet gedaan hoor Bloos )
want een paard wat in vertrouwde handen is en klaar is om dood te gaan vecht er niet tegen was zijn mening.

Voor beide manieren zijn voor en nadelen te vinden en ik denk zelf dat als het paard er klaar voor is(het een verlossen uit zijn lijden wordt)
als hij zijn vertrouwde baas aan zijn zijde heeft en het gebeurd goed(lees niet mis geschoten of verkeerd geprikt) het je eigen gemoedsrust is die de doorslag geeft voor een keuze.

Ik heb vroeger 2 ponies gehad die hun been hebben gebroken(1 op het strand en 1 op het land)Die hebben een noodslachting gehad en dat was op dat moment het beste.Voor paarden waarbij ik de keus heb zal ik toch weer kiezen voor zoals ik hierboven beschreven heb.(maar hoop er de komende jaren even van gevrijwaard te zijn.)

Dit is iets waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt en bij voorbaad succes met de moeilijke beslissing en veel rust en wijsheid toegewenst.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:11

Ik zou ze niet naar de slager brengen...bij ons krijgen ze dan een spuitje!
(gelukkig heb ik nog nooit een levend dier in te hoeven laten slapen!)

Pff....boontje....dat is ook niet niks...,maar je hebt wel mooi afscheid kunnen nemen!

bimmie
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-07-05

Re: Paardje af laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:31

Mijn paardje heeft ook een peesklap en is er nu ruim 3 weken zoet mee ookal is ze 33 en kan ik er al een tijdje niet meer rijden ik ga haar toch echt niet zomaar wegbrengen omdat het duur is een paard onderhouden. En de Rendac komt een paard of pony ook ophalen met een brancard als het ingeslapen is het kost wel wat (500€) maar ze gaat op een vredige manier weg en je mag er zelf bij zijn op het moment dat ze wordt opgehaald daarna worden ze met meerdere gecremeerd om het maar zo te zeggen. De rendac komt bij een brancardophaling of meteen als je gebeld heb als je weet hoelaat je paardje ingeslapen wordt en anders meteen de volgende dag of nog dezelfde dag,.
Heb namelijk ook maar even info ingewonnen omdat het bij mij ook niet heel erg lang meer zal duren aangezien haar leeftijd maar ik hoop altijd nog dat ik haar dood vind op een morgen.
Helaas zit ik ook nog met het probleem dat ik haar beste vriendinnetje erbij moet laten als ze overleden is van de dierenarts omdat ze(haar vriendinnetje) anders helemaal door het lint kan gaan(is al eerder gebeurd toen waren ze maar 4 weken uitelkaar en is ze een aantal keer dwars door het hek heen gegaan en als een dolle de weg opgerend.
Ik wens degene die deze keuzes moeten maken heel veel sterkte en het is altijd rot.
Hoe het bij de slager gaat weet ik niet dus ik akn daar ook niet over oordelen.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paardje af laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:33

het weidezeisoen komt eraan, lekker met haar stappen......... dan het weideseizoen het land op, en dan pas een beslissing maken. mits het dier geen pijn heeft

dier is 33

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paardje af laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:10

Is dit topic niet te veel verouderd?

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Paardje af laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:17

Oud topic, slotje.