Geen hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:47

Wij stonden op een pensionstal/manege waar de pensionpaarden normale biks kregen en hooi en de manegepony's kregen geen hooi meer en alleen die biks. De pony's kregen om de haverklap koliek en moesten op advies van de DA meteen die "troep" de deur uit doen en HOOI gaan voeren.
Een kennis van ons had ook dat biks en gaf zijn concourspaard geen hooi meer. Het paard is doorziek geweest. Paard werd weer op hooi gezet en hij knapte per dag op.

Een paard heeft hooi nodig, krijgen ze dat niet op jou stal, wegwezen daar. Geef de eigenaar anders het groene boekje waarin de voerdingsnormen in staan, wat een paard nodig heeft met licht / matig / zware arbeid en op rust per dag

Paardenvoeding in de praktijk
Uitgeverij terra Zutphen ISBN 906255358 3

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:47

Pegasus schreef:
Iedereen kan natuurlijk gemakkelijk zeggen 'hooi moet', maar de argumenten daarvoor zijn niet helemaal duidelijk en de stal van winnetoe bewijst dat ook nog eens. Je noemde wel gevolgen op langere termijn, maar mijn vraag naar welke gevolgen heb je niet beantwoord, terwijl dat juist misschien het enige steekhoudende argument is om paarden wel hooi te voeren. Verder constateert winnetoe een tekort aan l-trypofaan bij haar paard en we vragen ons af of dat komt door een tekort aan hooi (overigens kun je dat ook bijvoeren als voedingssuplement).


Kijk, de manege bestaat al tientallen jaren en slechts zeer zelden heeft zich een koliek geval voorgedaan. ALS het al zo was, betrof het 9 van de 10 keer een privepaard dat WEL hooi krijgt. En geloof maar niet dat iemand de manegeparden en pony's gaat behandelen met toevoegingen zoals bv paardenhaarlak, lijnzaadolie of weet ik veel wat nog meer.
Dit is trouwens echt geen welles nietes spelletje.
Oscar, komt l-tryptofaan ook nog voor in hooi of gaat dat verloren als het gras droogt?
O ja, Als een paard geen hooi krijgt en buiten biks en de rest alleen stro heeft, kan het toch ook liggen aan welke soort stro hij heeft?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:51

Hopelijk blijft het in dit topic bij twee paar dovemansoren.

Geen welles-nietes spelletje?????????

Tjonge, wat word ik hier verdrietig van. Huilen Huilen Huilen

(Edit:) Winnetoe, er zijn hier al meerdere soorten (voeder)stro
genoemd, die evt. en/of tijdelijk gevoerd kunnen worden.

Maar als mensen te besode... Lips are sealed zijn om hooi te voeren, zouden ze
dan wel andere strosoorten bij de bodembedekking gaan geven, denk je?
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 05-03-04 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:53

De meeste paarden en vooral maneges staan op tarwe stro. Dat is het goedkoopste!!

quote Groene boekje

Tarwe stro:

-Het ruwe celstofgehalte is hoog, waardoor de organische stof moeilijk te verteren is.
-de voerderwaarde (het energie- en eiwitgehalte) is laag
-de gehalten aan vet, overige koolhydraten en mineralen zijn laag

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:55

Sorry botervlieg, ik blijf erbij, dit is geen welles- nietes spelletje.
Dit is een doodnormale discussie waarbij naar mijn gevoel het er niet om gaat om gelijk te halen. Als jij dat wel zo vind, kan ik daar niks aan doen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:59

Winnetoe schreef:
Sorry botervlieg, ik blijf erbij, dit is geen welles- nietes spelletje.
Dit is een doodnormale discussie waarbij naar mijn gevoel het er niet om gaat om gelijk te halen. Als jij dat wel zo vind, kan ik daar niks aan doen.


Intussen houden jullie wel star aan je (leken)gelijk vast en krijgt
jouw paard nog steeds geen hooi.
Daar word ik verdrietig van.

Ann

Berichten: 13347
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:02

Het is toch te zot voor woorden dat er een discussie wordt gestart over het wel of niet geven van hooi

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:07

Waarom? je moet over alles kunnen discussieëren. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft!

(typefouten gecorrigeerd, toetsenbord sloeg op hol Lachen )
Laatst bijgewerkt door Winnetoe op 05-03-04 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:09

Ok,
gaan we nu een andere discussie starten:
Heeft een paard een hoefsmid nodig?
Want ook als ik hem niet laat komen blijft mijn paard toch lopen Verward

Ann

Berichten: 13347
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:10

Het gaat er idd niet om wie er gelijk heeft, het gaat er om dat er een aantal paarden geen hooi krijgen omdat hun "liefhebbende" baasjes dat niet noodzakelijk vinden Scheve mond

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:23

Botervlieg schreef:
[Intussen houden jullie wel star aan je (leken)gelijk vast en krijgt
jouw paard nog steeds geen hooi.
Daar word ik verdrietig van.


jammer dat je die indruk hebt, botervlieg. We houden niet star aan onze mening, anders start je toch geen discussie?
p.s. mijn paard krijgt WEL hooi, evenals het paard van pegasus.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:23

Ann schreef:
Het gaat er idd niet om wie er gelijk heeft, het gaat er om dat er een aantal paarden geen hooi krijgen omdat hun "liefhebbende" baasjes dat niet noodzakelijk vinden Scheve mond


helaas ook niet goed gelezen. Het zijn vooral de manegebeesten die geen hooi krijgen.

Hevonen

Berichten: 5653
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:38

Hooi dient niet alleen om het spijsverteringskanaal bezig te houden, maar ook het paard. Juist een boxpaard verveelt zich snel. Ik voer veel hooi en af en toe ook graszaadhooi zodat ze voldoende ruwvoer krijgen. Daarnaast wortels (in de winter) een appeltje en zowel voor paard als pony een minimale hoeveelheid ponybrok (paard 350 g en pony 150 g p.d.) met een handje kruidenmuesli. Zowel paard als pony zien er prima uit, glanzen en zijn vrolijk.

In Duitsland hebben ze een onderzoek gedaan naar het voeren van alleen brok. Ik zou het erbij moeten pakken, maar wat ik me zo herinner is dat die paarden (in tegenstelling tot de controlegroep) gedragsafwijkingen gaan vertonen, overal in bijten, vooral in alles wat hout of tak is, gebitsafwijkingen gaan vertonen en uiteindelijk ook fysiek minder worden.
Ze overleven wel, maar het veroorzaakt veel stress.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15489
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:45

Wat mij vooral opgevallen is in deze discussie dat er dus toch pensionstallen en maneges in Nederland zijn die hun paarden geen hooi geven. Dit vindt ik met meest onbegrijpelijke in dit verhaal. Verward
Nog onbegrijpelijker vind ik het dat er ook nog pensionklanten aanwezig zijn op deze stallen, ik zou persoonlijk nooit voor zo´n stalling kiezen.

Het paard is afhankelijk van de nukken van de eigenaar of pensionstalling hoe triest ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:46

Sjuimpje schreef:
Ok,
gaan we nu een andere discussie starten:
Heeft een paard een hoefsmid nodig?
Want ook als ik hem niet laat komen blijft mijn paard toch lopen Verward


Volgens sommige fokkers niet hoor Scheve mond

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:10

Winnetoe"]
[quote="Botervlieg"][Intussen houden jullie wel star aan je (leken)gelijk vast en krijgt
jouw paard nog steeds geen hooi.
Daar word ik verdrietig van.
[/quote]

jammer dat je die indruk hebt, botervlieg. We houden niet star aan onze mening, anders start je toch geen discussie?
p.s. mijn paard krijgt WEL hooi, evenals het paard van pegasus.
[/quote]

Tjee...... hoe kom ik er nou toch bij dat dit niet het geval is?

pag. 1 :

[quote="Winnetoe schreef:
maar hoe ga je dat dan aanpakken als er op de manege geen hooi gevoerd wordt en
jezelf ook niet in de gelegenheid bent om dat drie maal daags te geven?


*zoekt verder*

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:20

Toegegeven: in onderstaand bericht staat het:

pag. 2

Winnetoe"]
[quote="Pegasus schreef:
Stro kan die functie volgens mij ook vervullen. Er zitten wel weinig voedingsstoffen in, maar die komen dan ook uit de brok, wortelen etc.
De stal verstrekt geen hooi aan paarden. De meesten krijgen dan ook geen hooi.



Het betreft mijn paard.
Op de manege krijgt geen enkel paar hooi, of de eigenaar geeft het na het rijden, wat wij ook doen.
Alle paarden en pony's, ook de manegepaarden en pony;s die echt nooit hooi krijgen, zijn kerngezond. Zelden is er een koliek geval. En als er al een koliek geval is, dan betreft het merendeels een privepaard of pony, en die krijgen meestal wel van de eigenaren 1x per dag hooi.

Dus, waarom dan nu wel hooi gaan voeren in de winter?
[/quote]


Gezien de teneur van deze post neem ik het mezelf en anderen
evenwel niet kwalijk dit over het hoofd gezien te hebben.

En verder vraag ik me af of je die ene keer per dag
(en kom je elke dag?)
voldoende hooi geeft om je paard 23 uur iets (redelijks)
te knabbelen te laten hebben? Verward
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 05-03-04 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira
Berichten: 26086
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:28

Ik heb per slot van rekening niet voor niets paardenhouderij gestudeerd:

Paarden grazen wel 14 tot 16 uur per dag in de wei. In die tijd kunnen ze ongeveer 1,5 tot 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof opnemen. Paarden die grazen spreiden de voerinname en dus de vulling van de relatief kleine maag. Paarden op een rantsoen van ruwvoer en krachtvoer kunnen ongeveer 2,5% van het lichaamsgewicht opnemen aan droge stof. Door het kauwen verkleint het paard niet alleen de ruwvoer, maar mengt het voer ook met speeksel. Paarden besteden ongeveer 40 minuten kauwen aan 1kg hooi. In die tijd produceren ze 3 tot 3,5 liter speeksel. Op 1 kg krachtvoer wordt nog geen 10 min. gekauwd en ongeveer 1 liter speeksel geproduceerd. Ruwvoer wordt dus met veel meer vocht gemengd en doorgeslikt dan krachtvoer.

prompter

Berichten: 11376
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:29

Het feit dat de manegepaarden erop kunnen overleven wordt hier als argument vóór geoemd? Ik ben juist benieuwd hoe het zit met sportpaarden, zoals mijn dravers. Die krijgen onbeperkt (!) hooi, dat is in de drafsport heel gebruikelijk, juist om de darmen aan de gang te houden, omdat prestatiepaarden ook al zoveel krachtvoer krijgen en het spijsverteringsstelsel daar behoorlijk mee belast wordt.

Ook werkt het onthouden van ruwvoer maagzweren in de hand; wanneer de maag niet constant gevuld wordt, wordt het maagzuur te 'zuur' waardoor gemakkelijk zweren ontstaan, doordat het maagzuur de eigen maagwand aan gaat tasten.

Dit "geen hooi" doet me inderdaad denken aan het al eerder genoemde "derde wereld honger dieet": daar kun je inderdaad mee overleven en een klein beetje arbeid mee verrichten, maar zodra het op prestaties aankomt zal er toch wat meer op het menu moeten staan.

Ik ben ook geschrokken van het feit dat er dus echt stallen bestaan waar het niet gebruikelijk is dat er hooi gevoerd wordt Bloos! . Op zo'n stal zullen ze geen paard van mij zien .

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:12

Ann schreef:
Het is toch te zot voor woorden dat er een discussie wordt gestart over het wel of niet geven van hooi


Mee eens, iedere halve zool weet dat dat het belangrijkste voer voor een paard is. En volgens mij staan er op pagina 1 van dit topic al argumenten, je moet ze alleen wel willen lezen...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:21

tuurlijk kan er gdiscussiëerd worden maar stug vast houden aan iets wat totaal niet goed onderbouwd word
ja alleen met "hier gaat het wel goed" is geen discussie, dat is inderdaad zoals BV zegt en welles nietes spelletje
ik stop met reageren, ik heb duidelijk (zoals vele met mij) verteld waarom hooi/ruwvoer noodzakelijk is
wel degelijk goed onderbouwd

ik zou mijn paard niet op een stal zetten waar geen hooi gevoerd word, al betaalde ze het stalgeld dubbel aan me uit om mijn paard daar neer te zette
als ze op het gebied van voeding al zo weinig kennis hebben , geeft dat weinig hoop voor de aanwezige kennis van gezondheid en dan heb ik mijn paard liever bij mensen staan die er wel verstand van hebben , die mensen zijn gelukkig ook nog te vinden

ik ga misschien nog 1 reactie plaatsen , maar dat zal dan een stukje zijn uit het groene boekje, waarin staat hoe en wat(kan het kreng alleen even niet vinden nu

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:22

Botervlieg schreef:
En verder vraag ik me af of je die ene keer per dag
(en kom je elke dag?)
voldoende hooi geeft om je paard 23 uur iets (redelijks)
te knabbelen te laten hebben? Verward


Na 5 pagina's door te hebben geworsteld zit ik dus met dezelfde vraag.
Ok je paard krijgt dus wel hooi maar in mijn ogen krijgt hij nog steeds niets, 1x per dag? Hoe zit het dan zoals BV al zegt met die andere 23 uur?
Ik ben er echt sterk op tegen en voer zelf dan ook 3x per dag brok en 5x per dag hooi.
Als het op de stal niet met de reguliere voerbeurten wordt gegeven kan ik mij voorstellen dat je niet een paar x per dag naar stal kan om het zelf te voeren, bij mij is het makkelijk, ik heb ze thuis staan maar hiervoor stond ik ook op een pensionstal waar 2x per dag gevoerd wordt, zowel brok als hooi, ik ging zelf nog 2x per dag om extra te voeren, ook bok en hooi en nu kan het hooi dus 5x per dag. Ik zou dus echt heel snel een andere stal gaan zoeken.

Vergelijkbaar iets (ok, ik ben geen paard maar toch) Ik heb een hele lange periode (zo'n 2 a 3 jaar) een verschrikkelijk druk leven gehad, nam geen tijd om fatsoenlijk te eten en leefde op een paar boterhammen en wat zakjes snacks op een dag, al die jaren zag ik er heel goed uit, had energie voor 10 en voelde mij ook goed.........tot een jaar geleden, toen sloeg het noodlot toe en storte ik in, waarom? ik had een tekort aan van alles, mijn lichaam heeft het lang volgehouden maar gaf het toen op, nogmaals, ik ben dan geen paard maar het is een zeer vergelijkbaar geval.
Een paard heeft wel degelijk hooi nodig, om de hele spijsvertering op gang te houden en zeker ook tegen de verveling.

Vraagje, hoe gaat het bij jullie dan in de Zomer als ze het land op gaan? Dan ga je dus van een hele winter zonder (of in jouw geval, nauwelijks) hooi naar een vol land, of komt je paard dan maar een uurtje buiten? Of is er helemaal geen weidegang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:23

Nou, ik zou mijn paard ook geen minuut op zo'n stal willen hebben staan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:25

paarden moeten altijd beschikking hebben over ruwvoer. DAT kan hooi zijn of voordroog. Het houdt hun darmen aan de gang.

Hevonen

Berichten: 5653
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:31

Paarden zijn dieren die in vrijheid zo ongeveer de hele dag door kleine beetjes eten. Alleen al door daaraan te denken zie je hoe onnatuurlijk het is om ze geen hooi te geven. Nu leeft een paard bij ons vaak helaas weinig natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat dat gezond is. Hoe natuurlijker hoe beter, dat kun je op je klompen aanvoelen. Zoals al eerder gezegd, overleven is een ding, maar leven is een tweede.

Trouwens: komen die paardjes weleens lekker buiten zonder ruiter? Of tenminste in de bak?