wandelen met je veulen....of omgedraaid!!??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 01:41

Billy schreef:
Whahaha, echte paardenkenners hier merk ik al Haha!
Dat je een veulen overal aan wilt wennen, ok, daar kan ik inkomen. Dat je het op de verkeerde manier doet, en je veulen daardoor leert dat hij sterker is dan jij, das erg vervelend. daar krijg je later grote problemen mee.
dat je dat dan wilt oplossen met een bit in de mond van een 1,5 jarige vind ik totaal van de zotte, het is het overduidelijke bewijs van je eigen onkunde. dit is inderdaad de beste manier om ziekenhuisbedden vol te krijgen.

als je dan toch met een veulen buiten wilt lopen, moet je dat zo doen dat je ten allen tijde de baas bent, en niet als je al half bang bent voor de reacties van je eigen veulen. dat voelt zo'n dier, en daar maakt hij geheid misbruik van.
dan kun je hem beter tot zijn 3e op het land laten staan en tegen die tijd door een proof laten beleren.
inprenten is leuk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
in dit topic zie ik een hoop mensen die dat niet weten en maar wat aanklooien.
Succes ermee, en sterkte voor het veulen.

en daar gaan we weer....
dat bit was een suggestie die ik van iemand gehoord had,
mijzelf leek het niet een logische oplossing,en daarom vroeg ik of het wel mag en kan.....
en ja,...inderdaad ,ik wist dat ik wel weer gepakt zou worden met niet meteen te straffen,vanwege dat ik bang zou zijn voor de reactie erop....
nou,ik kan je zeggen,ik ben getrouwd ,ben moeder van twee kindjes en heb mijn verantwoordelijkheden..,inderdaad word je dan vanzelf voorzichter met dingen die je doet,maar door voorzichter te doen blijven die ziekenhuisbedden net ietsje minder bezet...
en wat dat veulen betreft;ze werd alsnog gestraft nadat de auto`s voorby waren,en ze wist echt nog wel waarom!!
dus je hoeft haar geen sterkte te wensen,want consquent ben ik wel!!
en ik dacht toch dat ik haar ten alle tyden de baas was..
was ik dat niet,dan was ze wel de klote op gegaan,met of zonder mij...
heb nu ook genoeg van al dit gedoe..
ik zou zeggen ;een goede nacht..
doei.... Ach gut

henk_001

Berichten: 56
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:47

wij hebben 2 hengstveulens sorry sinds 1 januari zijn het jaarlingen he
maar die halen we zeker 2 a 3 keer per week er uit om dingetjes zoals
losgooien ,wandelen en andere dingen met ze te doen
ik ben ook van mening dat als je de dieren al op jonge leeftijd dingen zoals aan het halster lopen en voetjes geven leert dat je daar later alleen maar gemak van hebt plus dat het dier jou ook beter leert kennen en vertrouwen
ik denk dat je beter een band op een zo vroeg mogenlijke leeftijd kan proberen te scheppen met je paard/pony

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:48

APPLAUS !

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:49

Het moge duidelijk zijn dat ieder zo z'n eigen ideen erop na houdt, maar er vanuit gaande dat ieder het beste met z'n paard voor heeft kunnen we daar vrede mee hebben, toch?

Pocahontas, weet nu al wat je gaat doen om het gedrag tijdens het wandelen aan te pakken of te veranderen? of ben je nog niks met deze topic opgeschoten? Verward
Laatst bijgewerkt door cissie op 04-01-04 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 01:54

pocahontas probeer eens met het touw om de neus heen (soort hengstenketting idee, maar dan met gewoon (halster)touw. je hebt dan een iets betere controle over je paard en het werkt alleen maar op het moment dat het paard vervelend gaat doen.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 01:59

ja,ik denk inderdaad de volgende keer het touw eens van de rechterkant door het halster naar links te doen,en dan eens afwachten hoe de volgende keer verloopt,en of ik dan inderdaad net iets meer controle heb..
mijn vriendin loopt de volgende keer ook mee,voor de zekerheid,al is het maar tot ik van die drukke weg af ben..en natuurlijk hoop ik dat het maar eenmalig is geweest,want normaal reageerd ze echt niet zo..
ik heb nu in een maandje tyd toch al wat met haar bereikt,dus dat zal wel goed komen!!
maar de volgende keer zal ik me wel bedenken voordat ik een topic start!!!
whoeoeoahahaa,keep on smiling!! Haha!

henk_001

Berichten: 56
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:03

succes

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:05

vergeet daarbij niet dat de paarden met dit weer frisser zijn. onze veulens die normaal nergens van opkijken vinden nu ook in alles een aanleiding om ff gek te doen. kan dus ook aan het weer liggen.
het is inderdaad een goed idee om iemand mee te laten lopen volgende keer.
ik hoop dat het werkt met het halstertouw.

wat topics betreft zoveel mensen met zoveel meningen. je hebt lang genoeg ervaring om te weten hoe je redelijk goed met je paarden overweg kan en het is heel moeilijk om vanaf een paar zinnen een goed oordeel te geven over iets, zeker als je de achtergronden niet (helemaal) weet.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 02:07

thanks...
en als dat helpt zal ik met ellende deze vijf pagina`s terug lezen,en dan weer een andere tip proberen..
voor de belangstellende..
ik houd jullie op de hoogte!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:11

Toch nog ff een vraagje Schijnheilig hoelang oefen je met je paard? soms kan dit soort gedrag ook opspelen doordat je telang met hem bezig bent, het concentratievermogen van een jong paard is niet zo hoog.

Veel succes met je paardje Haha!

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 02:12

Pocahontas schreef:
thanks...
en als dat helpt zal ik met ellende deze vijf pagina`s terug lezen,en dan weer een andere tip proberen..
voor de belangstellende..
ik houd jullie op de hoogte!!


ik bedoel dus ;als dat NIET helpt...
sorry hoor,maar ik heb ondertussen vierkante ogen... Verward
hahaahaha,welterusten!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 02:19

Ben het gedeeltelijk met 1 en ander eens... Ik vind niet echt wat mis aan af en toe wat met een jaarling doen. Dat handelsstallen dat niet doen is 1, maar tja, je doet nou eenmaal wel eens wat met een paard wat niet strikt nodig is. Maar ALS je er dan mee gaat wandelen of wat dan ook, dan ook goed. Dan ook gelijk eisen wat je van een volwassen paard ook eist en op je strepen staat. Van die verhalen van "de jaarling wandelt met ons" rijze me de haren ten berge. Als het zoiets is, ben je 10x beter af met het beest gewoon in de wei te laten staan. Dat is het hele punt denk ik. Doe het, en dan goed, of laat het. Half werk is een ramp voor het paard z'n verdere leven.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 02:19

nou,echt lang is dat niet hoor!!
als ik weinig tyd heb,maak ik haar weleens vast om te borstelen en voetjes te geven,maar dat ook niet altyd als ik kom hoor...
en geef haar daarna te eten ,als ze het goed heeft gedaan,wat ook altyd gebeurt.
en wandelen doe ik twee keer per week,als mijn moeder op de kleintjes kan letten,want dat gaat moeilijk met hun ook nog erby!!
en dat is dan ook meestal een half uurtje,dat is meestal met haar naar huis ,de kindjes groeten en laten knuffelen en weer terug..

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 02:23

ArwenLune schreef:
Ben het gedeeltelijk met 1 en ander eens... Ik vind niet echt wat mis aan af en toe wat met een jaarling doen. Dat handelsstallen dat niet doen is 1, maar tja, je doet nou eenmaal wel eens wat met een paard wat niet strikt nodig is. Maar ALS je er dan mee gaat wandelen of wat dan ook, dan ook goed. Dan ook gelijk eisen wat je van een volwassen paard ook eist en op je strepen staat. Van die verhalen van "de jaarling wandelt met ons" rijze me de haren ten berge. Als het zoiets is, ben je 10x beter af met het beest gewoon in de wei te laten staan. Dat is het hele punt denk ik. Doe het, en dan goed, of laat het. Half werk is een ramp voor het paard z'n verdere leven.

helemaal met je eens..
als je dat niet doet,kun je beter niet eens aan paarden beginnen!! OK dan!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 11:17

Pff, wat een discussie.....

Allereerst wil IK zeggen dat het in mijn ogen absoluut geen kwaad kan om met je jaarling af en toe een beetje te wandelen, poetsen of weet ik het.
Ik heb het over af en toe. Ik heb zelf ook een jaarling (bijna 2 jaar overigens) en met hem heb ik ook gewandeld (KLEINE stukjes) en hem heb ik natuurlijk ook gepoetst ed..... Hij staat op het moment halve dagen buiten. En verder in zijn stalletje met hooi. Het in nu eenmaal ff niet anders, straks is het maart en kan hij weer hele dagen de wei op.

Wat ik wil zeggen over dat wandelen Pocahontas, doe je paard geen bitje in. Einde is zoek. Oefen eerst in de bak. Dan heb je goede basis, heb ik ook gedaan. Stap en draf aan de hand. Ho = ho, geen stap verder. Paard moet aan een lang touwtje NAAST je lopen en niet kilometers voorop. Het is geen hond.
Ga dan voorzichig naar buiten. En doe daar de oefeningen ook, neem eventueel zweepje mee.

Ik heb het hier over misschien in totaal een maand werk, het moet niet in 1 middag erin "gedrillt" worden. Succes ermee Lachen

De opfok is hier heilig op Bokt, daar ben ik wel achter gekomen (maar ieder zijn mening). Bij mij op stal staat er een inmiddels 4 jarige arabier. Heeft ook tot bijna zijn 2e jaar op de opfokweide gestaan. Hij werd gekocht. In een stalletje van 3 bij 3 geplaatst en tegelijkertijd ook nog gecastreerd..... Heb het zelf (gelukkig) niet gezien hoe hij deed de eerste dagen in die stal, maar de verhalen die je hoorde, waren niet echt leuk. Beest was totaal in paniek en wou alleen maar ontsnappen. Zulke situaties zijn natuurlijk niet leuk voor een paard.

Pocahontas, wil je succes wensen met de opvoeding van je paard Lachen

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:59

ArwenLune schreef:
Dat is het hele punt denk ik. Doe het, en dan goed, of laat het. Half werk is een ramp voor het paard z'n verdere leven.


hehe iemand die tenminste de moeite neemt om te brgrijpen wat ik bedoel

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:19

gijsenkim"]
[quote="ArwenLune schreef:
Dat is het hele punt denk ik. Doe het, en dan goed, of laat het. Half werk is een ramp voor het paard z'n verdere leven.


hehe iemand die tenminste de moeite neemt om te brgrijpen wat ik bedoel
[/quote]

Sorry maar van dit scheinheilige gebeuren gaan mijn haren rechtop... Als je iets doet moet je het goed doen, maar begin dan bij jezelf, MET cap rijden bijvoorbeeld en een kind van 4 hoort nog niet zelfstandig op een paard te zitten. Verbeter de wereld begin bij jezelf toch? Je kan niet zeggen dat iets zo moet terwijl je veel simpelere dingen niet eens naleeft...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:22

ShamalArabs"]
[quote="gijsenkim"][quote="ArwenLune schreef:
Dat is het hele punt denk ik. Doe het, en dan goed, of laat het. Half werk is een ramp voor het paard z'n verdere leven.


hehe iemand die tenminste de moeite neemt om te brgrijpen wat ik bedoel
[/quote]

Sorry maar van dit scheinheilige gebeuren gaan mijn haren rechtop... Als je iets doet moet je het goed doen, maar begin dan bij jezelf, MET cap rijden bijvoorbeeld en een kind van 4 hoort nog niet zelfstandig op een paard te zitten. Verbeter de wereld begin bij jezelf toch? Je kan niet zeggen dat iets zo moet terwijl je veel simpelere dingen niet eens naleeft...
[/quote]

en wat heeft dit met het onderwerp te maken Verward . Gaat het over de foto in haar profiel Verward wat is er mis mee dan?

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:23

Dit snap ik ook niet....... kind zit met cap aan de longe op een haf van 17 en idd wat heeft dit met het onderwerp te maken......... Sanne zal nooit zonder cap op een paard zitten

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:33

gijsenkim schreef:
Dit snap ik ook niet....... kind zit met cap aan de longe op een haf van 17 en idd wat heeft dit met het onderwerp te maken......... Sanne zal nooit zonder cap op een paard zitten

Ik vind gewoon dat je niet moet zeueren over iets dat fout is volgens jou terwijl je zelf niet de moeite neemt om zelf voor veiligheid te zorgen. Ik vind dat een kind van 4 nog niet zelfstandig op een paard hoort te zitten en je zou zelf eens een cap moeten proberen... Als je zelf zorgt voor veiligheid en alles op de juiste manier doet of probeert te doen vind ik dat je het recht hebt om tegen een ander te katten over wat diegene fout doet volgens jou. Er is totaal niet gevraagd om wat iemand vind van het lopen met een veulen of jaarling maar slechts hoe dat lopen verbeterd kan worden. Mij interesseerd het niet wat iemand doet als ze het maar goed proberen te doen en zolang ik niet alles goed probeer te doen vind ik ook niet dat ik het recht heb om iemand anders te vertellen dat ze het allemaal zo verkeerd doen. Aangezien ik alles goed doe of probeer te doen vind ik dat ik bij deze meer recht daarop heb dan iemand die zelf niet eens voor de veiligheid van zichzelf en kind probeert te zorgen. Je gaat toch ook niet aan iemand vertellen dat ze vuil niet op straat mogen gooien terwijl je dat net zelf ook hebt gedaan? Dat vind ik scheinheilig....

DubbelFun

Berichten: 88929
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:38

ZUllen we on-topic blijven over veulens en langs de weg lopen Lachen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:42

ShamalArabs"]
[quote="gijsenkim schreef:
Dit snap ik ook niet....... kind zit met cap aan de longe op een haf van 17 en idd wat heeft dit met het onderwerp te maken......... Sanne zal nooit zonder cap op een paard zitten

Ik vind gewoon dat je niet moet zeueren over iets dat fout is volgens jou terwijl je zelf niet de moeite neemt om zelf voor veiligheid te zorgen. Ik vind dat een kind van 4 nog niet zelfstandig op een paard hoort te zitten en je zou zelf eens een cap moeten proberen... Als je zelf zorgt voor veiligheid en alles op de juiste manier doet of probeert te doen vind ik dat je het recht hebt om tegen een ander te katten over wat diegene fout doet volgens jou. Er is totaal niet gevraagd om wat iemand vind van het lopen met een veulen of jaarling maar slechts hoe dat lopen verbeterd kan worden. Mij interesseerd het niet wat iemand doet als ze het maar goed proberen te doen en zolang ik niet alles goed probeer te doen vind ik ook niet dat ik het recht heb om iemand anders te vertellen dat ze het allemaal zo verkeerd doen. Aangezien ik alles goed doe of probeer te doen vind ik dat ik bij deze meer recht daarop heb dan iemand die zelf niet eens voor de veiligheid van zichzelf en kind probeert te zorgen. Je gaat toch ook niet aan iemand vertellen dat ze vuil niet op straat mogen gooien terwijl je dat net zelf ook hebt gedaan? Dat vind ik scheinheilig....
[/quote]

Iemand die geen autogordel draagt is ook onveilig...
Maar dat wil niet zeggen dat hij geen advies kan geven over een paard.

Iemand die geen drugs gebruikt is op dat vlak ook goed bezig...
maar dat wil niet zeggen dat hij niet tegen 150 per uur op de autobaan raast...

the point is als Gijsenkim op een ander vlak wat minder voorzichtig is, wil dat niet zeggen dat ze hier geen commentaar op mag geven. Misschien komt het in sommige hun ogen wat aanvallend over, maar ik ben er van overtruigd dat Gijsenkim gewoon het beste wilt voor de jaarling en er voor wilt zorgen dat ze niet verpest word.

Om even op dat 4-jarig meisje terug te komen. ik zie niet in wat hier onverantwoordlijk bij is. Het kind heeft ten eerste al een cap op, ze kan zich vasthouden aan een touw rond de hals(wat heel wsl wel gedaan al zijn zodat ze niet in mond kan liggen trekken). G&k zegt dat de haflinger al 17 is en ze zal er nooit iemand opzetten als ze niet 100% zeker wist dat het paard te vertrouwen is, daarbij heeft ze haar aan de longe dus bij 1 verkeerde misstap kan ze het paard onmiddelijk stilzetten. En ik heb wel vaker een 4-jarige zien hobbelen op een pony hoor, weliswaar zijn het eenvoudige drafstukjes maar ze vinden het wel leuk.

En wat die cap betreft: haar eigen risico. Zij brengt er niemand mee in gevaar buiten misschien zichzelf.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:44

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Er is niks fout aan Sanne op de Haf....... volledig volgens de veiligheidseisen van deze tijd met een goedgekeurde veiligheidshelm aan de longeerlijn met een goed opgevoedde haf........

Topicstartster....... gaat met veulen wandelen, veulen word te sterk..... veulen krijgt wel straf hoor......... achteraf, natuurlijk want zo hoor je een veulen op te voeden achteraf straffen....... leren ze van. Voorts wordt er doodleuk verteld dat ze vreselijke pijn in haar armen had van het tegenhouden van het veulen......... les 1 in de paardenhouderij is....... paard, hoe klein dan ook paard is altijd sterker......is nummer twee waar ze de fout in gaat........ je kan nooit je kracht of gewicht in de strijd gooien op een paard tegen te houden, dat verlies je altijd en als je het dan verliest dan kan je het maar het beste verliezen langs een drukke weg....... dan weet je in iedergeval zeker dat als het fout gaat het ook maar gelijk goed fout gaat.......
Natuurlijk kan je er een hoofdstel ingooien....... maar waarom zou je een jaarling een hoofdstel indoen....... omdat je zelf niet kundig genoeg bent om het dier bij je te houden op de momenten dat jij met het dier langs een drukke weg wilt wandelen.

Weet je ik ben het helemaal zat om uit te moeten leggen aan volwassen mensen dat veulens geen speelgoed zijn, een veulen is een baby paard. Een veulen moet je alles leren, Ook meelopen aan het halster...... maar dat doe je toch niet langs een drukke weg. Je leert je kinderen toch ook niet fietsen op de a12!

Dat bedoel ik. En ik vind het prima hoor........ ik ben er al helemaal klaar mee

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:48

Bij ons heeft zo'n meisje het niet overleeft, op dezelfde manier, de pony, al 25, struikelde onverwachts, het meisje kwam eronder... Ze hebben het evenwicht nog niet. Er zijn er ook al 2 afgevoerd met ambulance na een vergelijkbaar soort val. Ik bemoei me er niet meer mee, iedereen moet het zelf maar uitzoeken, ik ga alleen mijn menig. De aanvallende manier haalt gewoon het bloed onder mijn nagels vandaan....

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:49

Sugarmiss...mag dit topic gesloten worden.. er wordt echt alleen maar ruzie gezocht.

Pocohontas heeft haar adviesen gekregen ,en ik zie verder geen reden om dit topic open te houden , er ontstaat toch alleen maar gezeur en geruzie..