De echte waarheid over afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

De echte waarheid over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 23:48

Omdat het nu zo warm is en ik diverse vragen zie over wel of niet afspuiten na het werk met deze temperaturen en dan wel of geen koud water, vroeg ik me af of er hier iemand zit die de echte waarheid hierover weet ;)

- is het voor een paard nu wel of niet lekker om na het werk en veel zweten afgespoten te worden met koud water of is lauw/lauwwarm water beter ? Daarmee koelen ze in onze ogen niet af maar dan mis je misschien het risico van een hartspier die ermee stopt ? Of is dat risico eigenlijk helemaal niet zo groot ?

- is het nou het beste om ze na het afspuiten "droog" te trekken of ook juist niet ?

- nu juist wel of niet met een net afgespoten lichaam het land op ?

Wie weet hoe het nu ECHT zit ?

Saul

Re: De echte waarheid over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:51

Mij is geleerd dat ze na zwaar werk afgespoten worden, ze daar NIET van afkoelen ..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 23:54

ja maar waarom dan niet ?Ik wil graag de theorie erachter weten, dan kan ik het snappen

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:55

Ik spoel heel me paard zomers af na het werk voor het zweet wat blijft hangen en waar veel vliegen op af komen. Om een paard af te laten koelen ben je wel even bezig met je spuit.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:55

Ben ik ook wel benieuwd naar! Bij ons op stal doen ze het met dit weer wel, maar dat betekent natuurlijk niet altijd dat het ook echt goed is..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:59

Uitstappen en dus laten afkoelen in een schaduwrijke omgeving en daarna afspoelen met lauw water, vooral ook om het zweet weg te wassen.
Droogtrekken wel doen, als je je paard te nat laat warmt al dat overige water terug op en krijgen ze het weer warmer.

Nat de weide op doe ik alleen als er geen wind is, maar in de praktijk gaan paarden hier na het werk altijd eerst op stal.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:00

Wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet, maar ik weet wel dat koud water de spieren nogal een "klap" geeft. Spieren worden immers warm bij beweging. Vanuit dat opzicht zou lauw water beter zijn. Iemand een aanvulling? :)
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 19-08-12 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:01

Van wat ik weet, moeten de spieren en pezen eerst goed afgekoeld zijn voordat je kunt afspuiten met een positief effect.

Als je paard nog helemaal warm is en je dan met koud water afspoelt, krijgen die pezen en spieren zó'n enorme temperatuursklap dat dat niet gezond is. De spieren zijn ook "werkwarm" en niet hittewarm (zoals wij wel doen met sauna, wisselbaden etc) en dan geeft koude een heel ander effect.

Ik spuit paard alleen af als ie goed afgekoeld is, of wanneer het gewoon erg warm is.
Met erg warm weer, zoals nu, spoel ik hem gewoon af en dan mag hij lekker weer met een nat vachtje in de weide, windje erbij zorgt voor wat koelte dus is ideaal :) Als het niet warm genoeg is zorg ik eerst dat hij onder t zand is voordat hij de weide op gaat.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:02

Eventingpaarden worden gekoeld met ijswater om de lichaamstemperatuur en hartslag zo snel mogelijk naar beneden te krijgen. De huid koelen zoals wij doen met afspoelen, scheelt wel degelijk in hinder van dazen (maar een vliegendeken is nog effectiever). Het ene paard vindt het plezieriger dan de andere. Sommige gaan zelfs vrijwillig onder de sproeier staan.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:04

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:12

mijn paard wordt na een buitenrit altijd volledig afgespoeld ,hiervoor is ze wel lang uitgestapt en ze wordt droog getrokken .
ik woon ook in een bosrijke omgeving ,die zweetgeur trekt dazen aan ,dus volgens mij is het wel fijn als het zweet eraf is .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:58

ik spuit mijn paard als hij gezweet heeft helemaal ag met lauw water, in voor en najaar spons ik de zweetplekken af, hij vind het heerlijk en het scheelt vooral enorm in aangekoekt zweet en het paard is dus schoner. Of et echt afkoelt betwijfel ik.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 01:01

Ik doe het niet, het water wat je op spuit wordt namelijk nog warmer door de zon dan dat zijn eigen vacht zou worden. Hierdoor krijgen ze het dus logisch gezien warmer en warmer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 01:06

ik heb altijd het idee dat water sneller droog word dan zweet maar misschien zit dat tussen mn oren.
Overigens gaan ze hier na het afspuiten even op stal om te eten en dan meteen naar buiten om het risico van vastrollen in de box te vermijden.

gucci16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 01:10

Ik spoel veejee met deze hitte sowieso af na t werk,daarna goed droog trekken en hopla lekker fris op stal!vandaag is ze wezen zwemmen met m'n bijrijdster,dat vond ze heerlijk

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 01:12

Die van mij spuit ik af in dit warme weer, beetje aan het einde van de middag, maar ik laat hem eerst rollen zodat het overige water niet opwarmt. Zo heeft hij een dikke laag zand om zijn huid/vacht en is verbranden nog minder makkelijk :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:02

Water warmt op - logisch, het moet verdampen. En water verdampt bij 100 graden. Wat overigens niet wil zeggen dat het water gaat koken natuurlijk. Maar ieder afzonderlijk watermolecuul moet het damppunt bereiken voordat het in damp kan overgaan, en daar is warmte voor nodig.
De warmte die het nodig heeft om te verdampen onttrekt het aan het paard. Daarom voelt het water op het paard warm aan en líjkt het of het paard warm wordt. Maar het paard wordt niet warm, integendeel, het paard staat warmte af, om dat water te verdampen. Maar aangezien het 'brandertje' van het paard maar hooguit 40 graden is, moet er niet zóveel water op liggen dat de afzonderlijke moleculen dat damppunt niet meer kunnen bereiken. Anders ben je idd aan het proberen het koelwater aan de kook te krijgen, en dat lukt natuurlijk niet.
Als je een warm paard versneld wilt afkoelen, zoals bij endurance en eventing, dan gebruik je een zweetmes om het opgewarmde water van het paard te halen en er opnieuw koud water over te gieten - dat versnelt het koelproces. Je stopt met (de overmaat) water weghalen als het koelwater koel blijft aanvoelen, anders koel je te veel.
Wat ook werkt om je paard versneld te laten koelen, is na het natmaken (of gewoon op de bezwete plekken) het haar rechtop te zetten, dus tegen de draad in te strijken.
Verdamping kent één eis om te werken: er moet in de buitenlucht ruimte zijn om de damp op te nemen, maw de luchtvochtigheid moet minder dan 100% zijn!

Daarnaast treedt ook nog een tweede koelproces op, convectie, en dat treedt op bij luchtstroming. Die luchtstroming is vooral bij hoge luchtvochtigheid belangrijk, het helpt warmte af te voeren via de lucht. Een fris windje koelt dus ook erg goed, en de combinatie van koele lucht met water is nog beter, zeker bij een hoge buitentemperatuur, want dan koelt de wind an sich ook niet meer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:19

Mijn oudje van 37 spuit ik met dit weer af met koud grond water (niets anders ter beschikking). Staat met dit weer te pompen en knapt van korte douche en zandbad erg op. Heeft een slecht hart maar ze doet het nog steeds. Als ze hard gewerkt hebben spoel ik zweet eraf en laat ze rollen, zodat ze minder aantrekkelijk zijn voor vliegen mits dit zo is. droogtrekken doe ik niet omdat ze meteen neerstorten in het zand.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 08:58

Ibbel, bedankt voor je reactie.
Daarbij rijst bij mij wel gelijk de vraag op of het wel zo slecht is om ze onder de koude spuit te zetten; het wordt inderdaad bij endurance ook veelvuldig gedaan.

Wat ik graag wil weten of het nu inderdaad slecht is om ze na het werk met warm weer onder de koude spuit te zetten, kun je dan beter lauw water nemen of ze eerst af laten koelen alvorens ze af te spuiten?

En afspuiten als ze staan te zweten in de box met koud water, is dat dan minder gevaarlijk dan na het werk omdat de spieren dan niet opgewarmd zijn ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:01

Je koelt niet op de spieren, dat heeft geen zin. Koelen doe je op de hals en aan de binnenkant van de achterbenen, waar de grote bloedvaten aan de oppervlakte liggen. En dat kan prima met koud water.
Helemaal afspuiten, ook de rug, doe ik eigenlijk nooit, ook niet als ze 'koud' zijn.

Als je het zelf warm hebt, leg je ook een koude natte lap in je nek, en niet op je rug of je billen, of houd je je polsen onder de koude kraan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:17

De beste manier om een paard te koelen is de benen afspuiten met stromend koud water.
Maar wel na een goede cooling down, anders krijgen de spieren een optetter.
De rug en alles nat maken is ook fijn voor ze, meestal rollen ze dan in het zand, waardoor ze minder aantrekkelijk zijn voor vliegen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:20

Er zou geen endurancewedstrijd of SGW gereden kunnen worden als je alleen de benen zou kunnen afspuiten na afkoelen. Koelen met koud water kan echt ook bij een warm paard, op de hals, boeg, liezen en binnenkant achterbenen. Eigenlijk precies daar waar het paard ook zweet. Je helpt het paard als het ware zweten. Het kan zelfs zinvol zijn de hals van je paard nat te maken vóórdat je start bij een wedstrijd, dat kan enorm helpen, zeker bij paarden die moeilijker zweten.
Stromend koud water is trouwens ook onzin. Water dat stroomt neemt geen warmte op.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 09:22

Ja je hebt gelijk; bij endurance koelen ze op de hals ja. Dus dat is een wezenlijk verschil begrijp. Ze krijgen geen plens koud water op de grote spiergroepen (behalve de hals)

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:29

ik denk da het VERKEERD is om je paard NIET af te spuiten na een training, bij warm weer.
Ook lauw water gebruiken lijkt mij slecht.

Ik spuit mijn paard helemaal af na de training om het zweet te verwijderen en ik hou de spuit iets langer op haar nek en binnenkant van de achterbenen (hier zitten de grote, belangrijke bloedvaten).
Nadien vluchtig droog trekken en dan dan laat ik ze nog even rollen in het zand.

Dit vindt ik persoonlijk de beste manier.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:31

Hals en tussen achter benen is goede koel plek, maar goed afdrogen, met zweetmes is wel belangrijk want anders houden ze de,warmte juist vast