Harry's Horse Highliner

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Harry's Horse Highliner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 23:23

Kent iemand deze deken? En klopt het dat dit model idd groter uitvalt, dus bijv. dat 175 valt als 185? Dat heb ik nl. van horen zeggen.

We hebben zelf een ander model deken van HH, in maat 185, en die zit perfect op ons paardje van 1.56 hoog. Kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat een ander model deken van hetzelfde merk groter zou uitvallen dan de maat die ervoor staat, maar goed, je weet maar nooit... Wie vertelt me hoe het zit?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:25

Tinka heeft die deken.
Ze is 1.62 en heeft maat 195.
Weet niet welke maat ze normaal heeft, maar deze ligt haar gewoon goed. Kan me niet voorstellen dat ze van een andere deken een maat zou moeten hebben die groter is dan 195, ook als je in de tabelletjes kijkt klopt deze maat met haar stokmaat.
Er heeft eens een artikel in de BIT gestaan met een dekentest waar die deken ook in getest werd geloof ik en die hebben ze ook nagemeten om te kijken of het klopt met de aangegeven maat. Zal eens voor je kijken.
Laatst bijgewerkt door Cody op 14-11-02 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 23:26

Maar dan gaat het dus wel om die van HH hè? Want Pagony/Divoza heeft ook een Highliner in hetzelfde model, maar die bedoel ik dus niet...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:32

Ja de Harry's Horse.
Heb het artikel in BIT gevonden.
Over de maat staat erin:
"maat 205 cm heeft langs onze meetlat een lengte van 161 cm voor de rug en 32,5 cm voor de staartflap"
Dat snap ik niet helemaal Verward Want je hoeft de staartflap toch niet mee te tellen in de bovenlengte van de deken? Maar als je dat niet doet kom je wel heel klein uit Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 23:43

Ja maar bij 205 gaat het dan toch om de onderlengte en dat is iets anders dan de ruglengte... en dan klopt het wel.

Voor de ruglengte ben ik niet zo bang, wel dat de zijkanten te kort zijn en vooral dat de deken aan de voorkant niet goed past waardoor hij gaat schuren en/of te strak zit.

Het zit dus zo dat ik voor een zacht prijsje een 175 van iemand kan overnemen die volgens diegene valt als een 185. Maar ik kan me het dus gewoon niet voorstellen dat twee verschillende modellen dekens met verschillende maten hetzelfde zouden vallen... Diegene woont ook niet zo dichtbij dat je zegt 'ik pas hem even en als hij niet past breng ik hem terug'. Dus ik twijfel nog. Het is een leuk prijsje, maar als ik straks met een deken kom te zitten die niet past...

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 23:49

Ik heb een 175, dezelfde maat als mijn andere HH dekens, met passen lag hij prima. Sheril is ongeveer 1,44, dus valt volgens de tabellen ook in deze maat.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 00:12

Ik heb nu twee dekens van HH een waterdichte 150 gr en de Highliner de 150 is 195 en te groot de Highliner is 185 en ligt super! Oja Pablo is 1,51

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 02:28

ik had 2 jaar terug al en highliner van HH, en deze lag perfect......

Ik heb wel een twotone zomerdeken van HH die ruimer valt....
Mijn ene pony heeft normaal 1.55 m onderlengte, alle dekens liggen goed behalve die zomerdeken (zou een fabricage fout kunnn zijn, de 1.45 m op mijn andere pony ligt perfect..)

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 09:35

Hoi Karin, ik heb dit jaar de HH highliner voor joy gekocht.
Joy heeft mmaat 185-195 maar de highliner heb ik in 185 gekocht en die zit netjes.
Ik zou als ik jou was een 175 nemen.
succes Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:09

Ik heb er eentje meegekregen bij Zep toen ik hem kocht,
hij valt groter als de andere 205 dekens, ik denk dat een 195 op hem beter zou liggen terwijl al zijn andere dekens wèl 205cm zijn.
Ik vind hem trouwens ook wel vrij dun, zou hem zelf nooit als winterdeken gebruiken, ik kan me ook niet voorstellen dat het zou komen van te veel wassen ofzo, daar zijn ze bij handelsstallen toch nooit zo scheutig mee.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:28

Begin vorige winter heb ik voor Zio (1.60m) de highliner gekocht van 195. Dit is niet de voorgeschreven maat volgens de tabellen (185), maar Zio was een vrij forse merrie. Op Saphy (engels volbloed, normaal formaat Haha! ) van 1.65 ligt hij ook goed (voorgeschreven maat 195).

Voor Nibbits ga ik hem ook halen, die is 1.54m en deze 195 valt te ruim voor haar, ondanks dat het geen iel merrietje is. Dus een 1.85m moet goed zijn. Je moet zeker geen 175 nemen, beter een deken die iet wat ruim valt, dan een die klein valt. De 185 moet in principe geschikt zijn voor paarden/pony's van 1.52 t/m 1.62. De 175 is voor pony's van 1.41 t/m 1.51.

Overigens maakt het niet uit of je de Highliner van Harry's Horse of Pagony/Divoza neemt. Het is exact dezelfde deken. Kijk ook maar eens naar het logo op de deken in de catalogus van Divoza. Daar staat Harry's Horse op Haha! . Overigens is de Highliner bij Harry's Horse ook nog verkrijgbaar in een 150 grams deken en bij Divoza alleen in 300 grams.

Wat de deken test van BIT betreft, daar zijn ze niet echt snugger bezig geweest B) . Als je een deken test met ONDERlengte 205 en vervolgens de BOVENlengte met Staartflap opmeet, weet je volgens mij niet waar je mee bezig bent Verward . Het heet niet voor niets ONDERlengte, anders hadden ze er wel BOVENlengte 1.65 neergezet.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:33

Ik heb pas de HH gekocht en hij valt inderdaad groter.
Chnouc heeft meestal een 195 nodig.Deze maat had ik dus ook gekocht maar hij is wel iets te groot.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:52

Is het nog steeds zo dat de HHdekens wel wat korter vallen om de buik heen?
Ik heb ze van 3 jaar terug, en mijn smalle [naam verwijderd] passen ze prima, maar bolle [naam verwijderd] steekt er dus wel voor de helft uit...
De opening bij de hals van het paard is ook geschikter voor smalle paardjes dan voor die dikkeren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:56

De mijne is juist heel ruim aan de onderzijde,
maar ondanks dat Ozep massa heeft, heeft hij opzich best een afgetraind buikje.

Ik heb voor mijn merrie op het moment een Bucas,
daar piept die buik ook uit.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:33

Alfie heeft normaal dekens van 175 onderlengte. De HH Highliner 175 lag qua ruglengte prima bij hem. Alleen bij de schouder zit ie weer te krap zodat ie daar gaat wijken. 185 ligt bij de schouder weer goed, alleen is die voor de rug weer wat (te) lang. Toch uiteindelijk de 185 maar gekozen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 11:45

Daar ben ik dus ook bang voor, dat een 175 bij de schouder te krap komt te liggen. Te lang aan de achterkant maakt me niet uit, te wijd is ook niet zo'n probleem, maar hij moet aan de voorkant wel vrij kunnen bewegen.

Even een foto opgezocht van de HH (185) die we nu hebben, naam van het betreffende model weet ik echt niet. Die zit aan alle kanten prima, is ook niet te kort aan de zijkanten, eerder 'goed dekkend'. Maar goed, Ameretto is dan ook niet echt een breed paard.

Ret is trouwens niet geschoren en we zijn dat net als vorig jaar ook deze winter niet van plan. Toen hij vorig jaar zijn Weather Beeta vernielde, hebben we een tijdje zo'n groene HH-deken geleend van de stalhouder en uiteindelijk dus zelf precies dezelfde gekocht, hij lag gewoon goed en was niet te koud en niet te warm. Als het echt hard gaat vriezen, dan komt er overigens nog een onderdeken bij. Ret in laagjes gehuld. Haha!

Maar bedankt voor alle tips! Mocht ik een Highliner gaan kopen (die hogere hals lijkt me nl. wel prettig), dan speel ik toch maar op safe door voor de 185 te gaan.

Afbeelding

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 17:58

het klopt dat de HH wat groter vallen, de bovenlengte is nl. 5 cm langer dan gebruikelijk. Een 1.85 deken (die heb ik), heeft normaal een bovenlengte van 1.35, de HH heeft 1.40. Voor Meagan heb ik die iets langere bovenlengte nodig omdat ze iets overbouwd is, en daar kan ik dat precies mee 'overbruggen' zonder dat de deken aan de voorkan strak komt te staan (snap je?). Qua breedte vind ik ze ook super, Hij heeft een vrij lage halsuitsnede waardoor ze lekker kunnen bewegen en door de loopsplitten hebben ze natuurlijk ook veel bewegingsvrijheid!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:51

die deken van de foto had ik ook voor meron... ook een 185, was iets ruim, maar lag super!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:51

abby schreef:
het klopt dat de HH wat groter vallen, de bovenlengte is nl. 5 cm langer dan gebruikelijk. Een 1.85 deken (die heb ik), heeft normaal een bovenlengte van 1.35, de HH heeft 1.40. Hij heeft een vrij lage halsuitsnede waardoor ze lekker kunnen bewegen en door de loopsplitten hebben ze natuurlijk ook veel bewegingsvrijheid!


Het klopt dat de 185 een wat langere bovenlengte dan de normale 135 heeft, het is niet voor niets een hoger uitgesneden model!
Mijn Donsje is 1.55m en hij heeft de 185 (M)
Hij ligt perfect! Lekker ruim over de kont, komt voor tot net boven de knieën (dus ook goed buikbedekkend) en zit dus echt niet strak van voren.

Toen ik hem er voor het eerst oplegde dacht ik ook dat hij te groot is en Donsje lijkt nog steeds wel wat op een marsmannetje, maar hij verschuift nooit en hij komt nergens knel te zitten.

Ik heb nl nog wel eens dat de maat M bij Donsje achter de schoft zakt en dan daar gaat knellen en dus ook op de borst. Maar deze is echt super. Nope, geen spijt van de maat! Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 20:37

ik heb een highliner voor mystery, ik heb gewoon een 165cm genomen en zit wel iets wijder als zijn andere dekens, het is vooral een goede deken voor een arabiertje. ik ben er erg blij mee.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 00:38

Ik ben eruit... Vanavond op P&K was er een behulpzame standhoudster die haar Highliner 185 wel even op 'die groene' 185 wilde leggen voor de maat. We hebben bij allebei de loopsplitten dichtgeknepen, de boel met elkaar vergeleken en we kwamen tot de conclusie dat ik voor ons knollie toch echt een 185 nodig heb... Vandaar Djilan dat ik jou een berichtje had gestuurd, jouw paard heeft ongeveer dezelfde hoogte en bouw als Ameretto. Nogmaals bedankt allemaal voor de info!