Gebroken boom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Gebroken boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 22:11

Gisteren heb ik gratis een oud zadel gekregen van iemand. Leer is behoorlijk hard enzo, maar dat is wel weer netjes te krijgen. Ik vraag me alleen af hoe ik kan controleren of de boom in het zadel nog goed is.
Wie weet hoe ik dat kan doen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 23:07

Als de boom echt dwars doormidden gebroken is, dan is dat vrij eenvoudig te controleren.
Je kunt dan ahw. het zadel dubbel klappen, er zit speling op.
Het verradelijke is dat een boom vaak niet dwars doormidden breekt, maar een scheurtje vertoont.
Dit is een stuk lastiger te constateren.
'k Zou er zeker even mee langs een goede zadelmaker gaan, die kan je meer vertellen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 01:49

er zijn als leek 2 manieren om het te controleren...
de eerste: je neemt het zadel tussen de benen (met de knieien op de juiste plaats) en knijpt de knieen naar elkaar toe: zie je dan over lang een knikje verschijnen of voelen dan is die over lang gebroken (dit is te laten maken)
de tweede: je legt het zadel met de achterboom tegen je onderbuik (net onder je ribben) en pakt het met beide handen vast bij de voorboom ( ene links en een hand recht van het midden) dan trek je het zadel naar je toe (richting buik dus, en nite te zachtjes maar ook niet echt met geweld, meestl is bij deze breuksoort zeer weinig kracht nodig om het te ontdekken) zie je dan een knik verschijnen over dwars= decoratiezadel, soms is dit ook te zien aan de onderkant van het zadel aan de "vouwen" in 1 van de zweetbladen (deze lopen dan min of meer recht naar boven en dan door naar de andere kant, deze knikken zijn soms echter ook te zien bij zadel die 100 % zijn )

Als je dit zadel wilt gebruiken voor het rijden zou ik het zekere voor het onzekere nemen en er zeker even mee naar een zadelmaker gaan.... (ik doe dit jaarlijks met al mijn zadels, soort apk zeg maar)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 08:27

Ook het eerste voorbeeld van Alane is niet zondermeer te maken. Vaak is het zadel daarna scheef.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 21:10

Alane schreef:
Als je dit zadel wilt gebruiken voor het rijden zou ik het zekere voor het onzekere nemen en er zeker even mee naar een zadelmaker gaan.... (ik doe dit jaarlijks met al mijn zadels, soort apk zeg maar)


Ik heb jouw beide testen gedaan. Als ik het goed gedaan heb dan moet de boom nog heel zijn. Lachen

Ik ben niet van plan om echt te gaan rijden met het zadel. M'n beest is nog jong. Als het zadel redelijk past wil het gaan gebruiken om er soms eens op te leggen en een stukje er mee te gaan wandelen. Eventueel eens een keertje erop zitten maar meer ook niet. Tenminste niet met dit oude ding.