Zonder neusriem bit scherpere werking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Zonder neusriem bit scherpere werking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 21:38

Ik rij Laica nu zonder neusriem omdat de onderkant van d'r kaak helemaal onder de korsten zit van het halster dat dus schuurt.
Maar nu is dus mijn vraag of het bit nu ook een scherpere inwerking heeft, want door de neusriem wordt het na mijn weten allemaal netjes op z'n plaats gehouden.
Jullie ervaring antwoord hierop?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 21:58

Als je gewoon met een rustige hand rijdt, kan er niks fout gaan. Een neusriem is niet om de boel bij elkaar te houden, wel om de mond van het paard dicht te houden, daardoor heeft de neusriem ook een inwerking op de kaak. Zonder neusriem heb je die inwerking niet. Het paard kan de mond makkelijk open doen, ook als je trekt aan de teugel, zo onttrekt het paard zich aan de teugelhulp, maar als je met rustige hand rijdt, zal hij dat niet gauw doen. Sommige paarden gooien hun tong over het bit, vooral zonder neusriem gaat dat makkelijk.

Probeer het gewoon, meestal gaat het heel goed.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 22:09

heb nu 2x zonder neusriem gereden en er is niet veel verschil. Alleen ben ik bang dat dat bit nu door de 'hele' mond heen kan.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:20

Dat kan niet, als jij een rustige hand hebt en je bit past. Je moet hard trekken wil je dat zaag effect krijgen.

Zonder neusriem hebben ze meer vrijheid, Myrthe´s Tinker (Tiko) was veel enthousiaster zonder neusriem, genoot dan echt van de vrijheid, met zijn koppie schudden enzo..

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 00:10

De neusriem is niet om het bit op zijn plaats te houden, maar inderdaad om de mond dicht te houden. Als je bit door de hele mond heen beweegt is je bit te groot, en dan zal het ook schuiven met neusriem.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 13:24

Bovendien ligt het bit op de lagen, dat gedeelte in de mond waar geen tanden of kiezen zitten. Het kan niet naar voren of achteren schuiven.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 15:19

Om te zorgen dat het bit niet door de mond heen glijd (bij een noodingreep bijvoorbeeld) kun je een zgn westernkinriem (Chinstrap) gebruiken.
Kijk hier voor een voorbeeld:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1580501859
Van een sperriempje kun je hem makkelijk zelf maken.
De juiste volgorde aan het bit is:
onderop chinstrap, in het midden de teugels, bovenin de bakstukken van het hoofdstel

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 16:25

Het is bit is niet te groot en het past goed. Maar zoals ik jullie berichten lees is het juist plezieriger voor haar.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:15

Het bit ligt wel onrustiger in de mond.

MIsschien moet je nu een bontje om de neusriem en om het halster doen? Staat ontzettend pony-achtig, maar dat maakt niet uit.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 21:46

Steef schreef:
Het bit ligt wel onrustiger in de mond..

Ligt dat niet aan de hand van de ruiter Verward Sommige paarden spelen er wat mee, anderen laten het rustig liggen. Dat heeft niets met een neusriem te maken. Haha!

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 23:03

Een bondje daar heb ik zelf ook al aangedacht. Maar daar is het nu nog te gevoelig voor, je hoeft het alleen maar aan te raken en dat doet haar al erg zeer. Zelf zat ik eraan te denken om zo'n soft halster te kopen.
En dan voorlopig nog maar even zonder neusriem te rijden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:04

Sugarmiss"]
[quote="Steef schreef:
Het bit ligt wel onrustiger in de mond..

Ligt dat niet aan de hand van de ruiter Verward Sommige paarden spelen er wat mee, anderen laten het rustig liggen. Dat heeft niets met een neusriem te maken. Haha!
[/quote]Ik denk dat een neusriem er niet alleen is voor de mond dicht te houden maar vooral om het bit rustig te laten liggen. Met een gecombineerde neusriem ligt het bit best wel opgesloten en zou het dus stiller liggen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:09

Je zou denken van niet want dan kunnen ze hun mond opendoen en de druk dus onwijken van het bit.