Voer i.t.t prestaties/werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Voer i.t.t prestaties/werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 09:47

Ik ben benieuwd wat jullie je paarden te eten geven en hoeveel. En wat staat daar aan beweging/werk tegenover.

Nic krijgt nu 1,5 kilo sportbrok per dag, 1x hooi en staat de hele dag op de wei (staat weliswaar nagenoeg geen gras meer op, maar toch Vingers aflikken )
Hij krijgt van ons na het rijden nog 1 schep zemelen, handje muesli, lijnzaadolie, foeneknof zeewier en tabeltjes tegen de mok.

Hij werkt per dag minimaal 45 minuten. We voeren dat nu langzaam op naar wat intensiever werk (wil hem niet meteen overvragen) In het weekend zijn we vaak wat langer aan het rijden.

Geven jullie paarden zelf aan dat ze te weinig of teveel krijgen? Kan je dat goed merken?

Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn!


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 09:52

Mijn haflinger (2,5) verricht nog geen arbeid, maar krijgt

2 kg onderhoudsbrok

0,5 kg mueslie met kruiden

MaxH
Zeewier
Appelazijn
Foeneknof
Sandclear

wortels

En veel hooi en 10 uur weidegang.

Dit is allemaal op advies van de dierenarts. Het is redelijk veel wat hij krijgt, maar hij heeft het nodig.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:11

Netty krijgt 's ochtends 2 kilo brok, beetje kuil.
Daarna gaan ze het land op.
Als ze tegen de avond binnen gezet worden krijgt ze na het rijden halve kilo brok, met een eetlepel bruine suiker en een theelepel zout.
en daarna een berg kuil.
Als ze het land niet meer op kunnen, staan ze overdags (als het droog is) in de paddock en wordt er 's ochtends en 's middags wat bergjes kuil neer gelegt,zodat ze wat te peuzelen hebben.

Af en toe krijgt ze wat extra's: meusli, appels, wortels, enz

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 10:44

Je hebt sportbrok en dan heb je ook nog sportbrok.
De ene sportbrok is de andere niet, het soort sportbrok is wel bepalend!

Mijn dames doen licht werk, regelmatig, zeg een paar keer per week rijden en tussendoor beweging ad longe ofzo. B niveau, de een opbouwend naar een hoger niveau, de andere zwanger en dus rustig aan.

De zwangere krijgt ongeveer 2kg Equiral Stud (lichte sportbrok) per dag bij weinig werk, bij werk 1kg meer.
[naam verwijderd] moet er weer aan, die krijgt als basis 1 kg Equiral Stud per dag, en bij werk nog een 0,7kg erbij.
Beiden krijgen ongever 4 tot 5 kg paardenhooi van natuurweide per dag, en een kilo penen.

Klinkt allemaal vrij weinig, maar ze doen het er prima op. [naam verwijderd] is tonnetje rond, en [naam verwijderd] glimt je tegemoet.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:05

Justa, dragend, driekwartier werk per dag krijgt per dag:
-1kg prestatiebrok
-0,5 kruidenmuesli, 0,5 melange (=soort muesli), 0,5 5granenmix
-1kg (geweekte) grasbrok met handje granenmix.
0,5 pak hooi

Pirelli ruin driekwartier arbeid per dag krijgt het zelfde alleen een 0,5 kg prestatiebrok meer.

Ik kijk meestal hoe ze eruit zien...Pirelli ziet er soms wat opgetrokken uit, als hij wat teveel werkt in verhouding met zijn voer, en dan krijgt hij wat bij.
Ik voer relatief veel hooi met granen....dat bevalt me goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:09

Inderdaad, het is net wat Dees zegt, de ene sportbrok is de andere nog niet. Verder vraag ik me altijd af wat iemand bedoeld met zwaar werk. Lois is 9 en loopt M2. Bij mijn instructrice lopen de paarden van 9 jaar minimaal Lichte Tour. Die paarden werken hard wat Lois doet vind ik wel meevallen.

Lois staat nu niet vol in het werk en krijgt nu 3 keer daags 1 kilo Subli sportbrok met een handje haver [ Vingers aflikken omdat ie het zo lekker vind] en op de avond nog 1 kilo Pavo melange. Verder krijgt hij onbeperkt kuil. Als hij vol in het werk staat wordt de hoeveelheid brok opgevoerd tot 1,5 kilo met haver per keer. Dat wordt dan per dag 4,5 kilo brok met 1 kilo Pavo melange en onbeperkt kuil.
Ik merk zelf aan hem dan wanneer hij een dag niet veel gedaan heeft hij snel een deel van de brokken laat staan. Als ik te veel kuil geef, eet hij ook niet alles op. Eigenlijk best makkelijk want hij eet toch een beetje naar zijn eigen behoefte

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:11

2 kg onderhoudsbrok
4 plakken hooi = +/- 8 kg????
4 scheppen luzerne

Salty was eerst wat aan de schrale kant, totdat ik luzerne bij ben gaan voeren. Ik ben daar erg tevreden over. Ze haalt er energie uit en is er iets van aangekomen. Nu ziet ze er prima uit.
Je hoeft niet perse veel krachtvoer te voeren. Maximaal 4 kg per dag zelfs (heb ik volgens mij in Bit gelezen??? in de voerspecial).

Salty werkt minstens een uur per dag. Mocht ze nu weer afvallen dan ga ik wel omhoog in krachtvoer, omdat de ruwvoeropname natuurlijk ook niet oneindig is.

Mirjam

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 11:56

Deden alle paarden het maar zoals Lois. Gewoon laten staan als het teveel is

Sommige paarden stuiteren je al tegemoet in de stal door de hoeveelheid brok die ze krijgen, maar hebben ze het wel nodig voor het rijden.

Wanneer kiezen jullie voor sportbrok/prestatiebrok t.o.v een onderhoudsbrok? Is het geven van meer kilo onderhoudsbrok net zo effectief als het geven van sportbrok?

Volgens mij krijgt Nic nog best weinig te eten Tong uitsteken Maar het belangrijkste is dat hij het er goed op doet, niet waar?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:04

Vraagje: Wat zijn dat voor tabletjes tegen mok??

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 12:44


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 13:16

Dimple schreef:
Wanneer kiezen jullie voor sportbrok/prestatiebrok t.o.v een onderhoudsbrok?


Sinds Nikita onderhoudsbrok niet meer blieft Haha!! Ze laat het gewoon staan, dus dat was voor mij goede reden om over te stappen op sportbrok.
Ze staat op drie maal daags één kilo, twee maal daags hooi, na het rijden nog mueslimix met foeneknow (zeewier) en een roggebroodje tijdens het poetsen Vingers aflikken.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:12

Levita krijgt drie maal daags 1 kilo onderhoudsbrok. En 1 maal daags een halve kilo zemelen, met een halve kilo Pavo melange. Knoflook snippers en van de paardendrogist het voedingssuplement Easy going.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 14:34

Dimple schreef:
Wanneer kiezen jullie voor sportbrok/prestatiebrok t.o.v een onderhoudsbrok? Is het geven van meer kilo onderhoudsbrok net zo effectief als het geven van sportbrok?


Ik ben er helemaal niet zo dol op om veel kilo's krachtvoer in een paardenmaag te gooien. Het spijsverteringstelsel van een paard is er op gebouwd dat hij zijn voer gedurende de gehele dag in kleine porties tot zich neemt. Dat boots je een beetje na door veel hooi of paardenkuil te voeren. Omdat sportbrok meer energie bevat hoef je er minder kilo's van te voeren. Wat energie betreft komt basisbrok overeen met een kleinere hoeveelheid sportbrok.
Vergeet niet dat je paard ook erg veel energie haalt uit het hooi of kuil. Soms is het al voldoende om de hoeveelheid hiervan flink op te voeren. Dat doe ik zelf liever dan dat ik de hoeveelheid krachtvoer ophoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 15:06

Helemaal met jippie eens.

Als een paard staat de stuiteren in de stal is dat voor mij een teken dat hij te veel energie heeft.
En ik kan me niet voorstellen dat hij dat in die grote mate met rijden wel nodig heeft.

Kawa krijgt overrigens smorgens en savonds 1 kg basis/sportbrok.
En na het rijden een halve kilo 6 granen mix.
En een paar keer per dag paardenkuil.

Hij is tonnetje rond, heeft energie genoeg, en ja wat is hard werken?
Hij loopt Z maar dat oefen ik ook niet elke dag Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 17:58

runningkawa schreef:
En na het rijden een halve kilo 6 granen mix.


¨Waar is dat goed voor? Ik heb van granen en havers niet veel verstand, maar ben wel nieuwsgierig wat het doet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 18:01

Niet veel denk ik, met zo'n kleine hoeveelheid Lachen
Ik doe het gewoon voor de afwisseling.
Dus meer als verwennerij dan wat anders. Haha!
Heb ook al eens na het rijden kruiden muesli gegeven, nu een al weer een tijdje dit Lachen
ZE zeggen dat ze van granen meer pit krijgen, maar daar merk ik niks van hoor .

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 22:19

De mijne krijgt nu drie keer per dag een kleine halve kilo onderhoudsbrok en twee keer per dag een normale portie (denk ik..is geen enorme berg maar ook niet weinig) voordroogkuil. Ze doet momenteel niet echt veel, ik zit er wel zo'n 3 kwartier op maar werk niet met haar. Als ze wel in goede doen is, dus als ik normaal rijd (rij L, echt hard werkt ze nooit!) krijgt ze ipv 1,5 kilo ongeveer 2,5 kilo brok en voor het lekker een beetje (kwart kilo) slobber, ze ziet er eigenlijk altijd wel goed uit, vaker te dik dan te mager...